Allolev kirjutis on pühendatud kõigile neile, kes istuvad mu koolitustel ja on liiga tagasihoidlikud, et küsida, mida ma jälle seal seina peal lühendanud olen :). Ära muretse, sa pole kindlasti ainus, kes on selle mure käes vaevelnud!

Seega, et mu niigi segane jutt oleks edaspidi veidikenegi mõistetavam, kogusin kokku ühe suure portsu erinevaid turunduses ja sotsiaalmeedias kasutusel olevaid akronüüme.

Head lugemist!

(PS. Kui midagi jäi välja, anna julgelt märku, lisan hea meelega juurde!)

Sotsiaalmeedia keskkonnapõhised lühendid:

1.     FB – Facebook

2.     IG – Instagram

3.     LI – LinkedIn

4.     TW – Twitter

5.     YT – YouTube

6.     WP – WordPress

7.     G+ – Google+

8.     Y! – Yahoo!

(Sotsiaalmeedia) turundusega seotud akronüümid / lühendid

9.     AIDA (Attention, Interest, Desire, Action)

Juba aastaid kasutusel olnud turunduse mudel mida saab edukalt ka sotsiaalmeediasse üle kanda:

Attention / tähelepanu – teadlikkuse kasvatamine

Interest / huvi – enda lehega liituma julgustamine

Desire / soov – läbi regulaarse suhtluse ja sisuloome

Action / tegevus – relevantse ja asjakohase sisu loomine ja õigete üleskutsete (CTA) tegemine.

10.  AOV (Average Order Value)

Tellimuse keskmine väärtus.

11.  API ( Application Programming Interface)

Rakendusliides, mille vahendusel rakendusprogramm suhtleb operatsioonisüsteemi ning teiste teenustega.

Maakeeli – kasutad Google Mapsi, et vaadata, kuidas jõuda Annelinnast Tartu Kaubamajani. Kui sul on telefoni installitud Uberi äpp pakub ta üheks liikumise viisiks ka Uberit, sest Google Maps ja Uber on võimelised üksteisega „suhtlema“, sest Uberil on avatud API ja Google saab seeläbi oma teenuses selle andmeid kasutada.

12.  A/B Test

Kahe sarnase alternatiivi kõrvutamine, et välja selgitada, kumb tooks parema tulemuse. Nt testid, kas kodulehel toimib paremini punane või roheline nupp.

13.  BANT (Budget, Authority, Need, Timeline)

4 kriteeriumi, et hinnata ostja võimekust, mis loodi algselt IBM poolt.

B = Budget / eelarve: Kas ostjal on ostuks rahalisi võimalusi?

A = Authority / volituse: Kas ostjal on volitused ostuotsuse tegemiseks?

N = Need / vajadus: Kas ostjal on sinu müüdavat vaja?

T = Timeline / ajakava: Määrab elluviimise ajakava.

14.  Bcc (Blind carbon copy)

Pimekoopia Kirja saajad, keda teised saajad ei näe.

15.  BR (Bounce Rate)

Kodulehel: Inimeste %, kes tulevad mingile sinu lehele ja lahkuvad sealt ilma, et liiguksid teisele sinu kodulehe osale. (Kuid arvestama peab ka Google omapära, mis ei tunne ära seda, kui viibid koduka ühel lehel kaua aega, kuid lahkud sealt ilma mujale klikkimast).

E-mail BR:  Kirjad, mis ei jõudnud kohale. Nt kui sul on aegunud e-maili list ja mitmed neist e-mailidest ei ole enam kasutusel. Või on e-mailid vigased. Eristatakse ka hard and soft BR.

16.  B2B (Business to Business)

B2B – ettevõtete vaheline turundus.

17.  B2C (Business to Consumer)

Ettevõte, kes turundab oma tooteid/teenuseid eraklientidele.

18.  CAC (Customer Acquisition Cost)

Keskmine kulu ühe kliendi hankimiseks.

19.  CAN-SPAM (Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography And Marketing)

Müügikirjade ja –sõnumite sisu reguleeriv seadus. See seadus on põhjus, miks iga e-maili all peab olema listist lahkumise võimalus.

Can-spam act

Can-spam act

20.  CC (Carbon Copy)

E-maili kirjast koopia saajad.

21.  CMGR (Community Manager)

Inimene, kes sotsiaalmeedias nö. suhteid ehitab. Ta propageerib brändi erinevates sotsiaalvõrgustikes. Nad loovad oma enda sotsiaalse persoona ja tutvustavad aktiivselt oma brändi. Eelkõige just katsuvad luua rohkem tuntust oma ettevõttele nende seas, kes veel ei tea brändist piisavalt, või ei tea üldse mitte.

Mis vahe on siin aga sotsiaalmeedia turunduse juhiga? Tema peamine roll on see, et bränd oleks sotsiaalmeedias kohal. Nad loovad sisu, vastavad kommentaaridele ja küsimustele brändi nimel. Nemad tegelevad enam inimestega, kes on ettevõttega juba tuttavad.

22.  CMS (Content Management System)

Sisuhaldustarkvara. Vikipeedia: komplekt grupitöö tarkvara, mis võimaldab ühest keskusest hallata erinevaid infovooge, nt uudised, sündmustekalender, kirjavahetusdokumendid ja üldine arutelu mingil teemal, hoides alal ka seosed erinevate objektide ja tegevuste vahel. 21. sajandi alguses peamiselt lahendatuna veebiserveritel ja kasutatav veebibrauseritega.

Ehk siis lihtsustatult nt koduleht (WordPress, Joomla, Drupal jt).

23.  CPC, PPC (Cost Per Click, Pay Per Click)

Tihti kasutatakse ühe mõistena ja tähenduses, et mis maksab ühe kliki hind. Kui juuksekarva aga lõhki hakata ajama siis tegelikult on neil vahe sees. Üldistatuna öeldes CPC peegeldab seda reaalset summat, mida sa iga kliki eest maksad oma PPC turunduskampaanias.

Facebooki reklaami keskmine CPC Wordstream

Facebooki reklaami keskmine CPC. Wordstream

24.  CPA (Cost Per Action)

Keskmine summa, mis tuleb maksta reklaami konversiooni eest. Näiteks kui saate reklaamilt kaks konversiooni, ühe hinnaga 5 eurot ja teise hinnaga 10 eurot, siis on nende konversioonide keskmine CPA 7,5 eurot.

25.  CPL (Cost Per Lead)

Tasutakse teenusepakkujale, kui klient avaldab mingeid olulisi andmeid. Nt annab e-maili, krediitkaarti andmed, teeb hinnapäringu vms. Sedasi saadud kliendid on väga kvaliteetsed.

26.  CPM (Cost Per Mille/Thousand)

Hind tuhande näitamise kohta. Kui palju pead maksma selle eest, et su reklaami kuvatakse 1000 korda.

CPM CPL CPS CPM

CPM, CPL, CPS, CPM

27.  CPO (Cost Per Order)

Teenusepakkujale makstakse krediitkaardi ülekannete eest.

28.  CPS (Cost Per Sale)

Ühe müügitehingu tegemiseks kulunud reklaamikulu (reklaami kulud/müügitehingute arv).

29.  CR (Conversion Rate)

Number, mis iseloomustab seda, et kui mitu % reklaamile klikkijatest tegid soovitud tulemuse (ostsid, broneerisid, liitusid jne). Nt kui külastaja käis su lehel 3 korda ja tegi selle aja jooksul 2 ostu siis on su CR 66%. (2 jagatud 3-ga).

Facebooki reklaami keskmine CR Wordstream

Facebooki reklaami keskmine CR, konversioonimäär.  Wordstream

30.  CRO (Conversion Rate Optimization)

Tegevused, mis on suunatud konversiooni suurendamisele. Ehk siis sellele, et inimesed rohkem ostaksid, bronniksid jne. Need tegevused võivad olla nt erinevate CTA, värvide, piltide jms testimine.

31.  CTA (Call To Action)

CTA – minu lemmik! 🙂 Mina ütlen selle kohta – kutse tegevusele. See võib olla nii sõnaline, visuaalne kui tekstiline. Eesmärk on kliendile selgeks teha, mida ta järgmisena tegema peab (ostma, broneerima, edasi vaatama, lugema, osalema jne).

32.  CTR (Click-Through Rate)

Inimeste arv, kes lingile klikkisid. Klikkide arv jagatakse reklaami esitamiste arvuga: klikid ÷ näitamised = CTR. Näiteks kui reklaamil klikiti 5 korda ja seda näidati 100 korda, on CTR 5%.

Facebooki reklaami keskmine CTR Wordstream

Facebooki reklaami keskmine CTR. Wordstream

33.  CX (Customer Experience)

Kliendikogemus. Suhe, mis on su praegusel või potentsiaalsel kliendil sinu firmaga. See katab ära kõik erinevad tahud alates müügist lõpetades klienditeeninduse ja turundustegevustega.

34.  DNS (Domain Name Server)

Domeeninimede süsteem on vajalik nii internetis kui ka intranettides inimeste poolt loetavate ja meeldejäävate aadresside loomiseks.

35.  EPC (Earnings Per Click)

100 kliki eest saadav tulu affiliate reklaami puhul.

36.  EPM (Earnings Per Thousand)

Iga 1000 näitamise eest saadav tulu affiliate reklaami puhul.

37.  ESP (Email Service Provider)

E-maili teenuse pakkuja, kes nö. majutab sinu e-kirja postkasti oma serveris. Eestis nt Veebimajutus, Zone jt.

38.  FAQ (Frequently Asked Questions)

Korduma kippuvad küsimused.

39.  FTP (File Transfer Protocol)

Failiedastusprotokoll on standardne arvutivõrgu protokoll, mida kasutatakse failide vahetamiseks ja muutmiseks TCP/IP-põhises võrgus, näiteks internetis.

40.  GA (Google Analytics)

Tasuta Google tööriist analüütika jälgimiseks. Rohkelt võimalusi kodulehe ja turunduskanalite mõistmiseks ja analüüsimiseks.

41.  GDN (Google Display Network)

Google’i reklaamvõrgustiku kuuluvad veebilehed (YouTube, Gmail ja mitmeid miljoneid teisi lehti, kus kuvatakse Google AdWords reklaame.

42.  HTML (Hypertext Markup Language)

Sõna-sõnalt hüperteksti märgistamise keel. Dokumendi paigutuse keel. HTML dokumendi koostamisel teostatakse tekstidokumendi märkimine sarnaselt nagu seda teeb kirjastaja punase pliiatsi abil. Need märked on dokumendis sisalduva info esitusviisile osutamiseks.

Lihtsustatult. Seda praegust lehte näed ilusa värvilise ja kujundatuna. Tegelikult koosneb see leht aga HTML dokumendist, milles on märgitud tekst mida näidata, milliseid pilte, videoid jms näidata, kuidas ja kus.

43.  IBL (Inbound Link)

Teiselt veebisaidilt sinu lehele sissetulev link.

44.  IO (Insertion Order)

Reklaamija ja agentuuri vahel sõlmitud kirjalik leping. Kasutatakse sagedamini TV ja printreklaami korral. Tavaliselt sisaldab eetrisoleku aega, reklaami kuvamise kordi jms.

45.  IP Address (Internet Protocol Address)

Vikipeedia: IP-aadress ehk internetiaadress (inglise keeles Internet protocol address) on arvutivõrgus asuva seadme (arvuti või nutiseadme) identifikaator ehk seadmele määratud alaline või ajutine tunnusnumber, mille abil võrku ühendatud seadmed üksteist leiavad.

46.  ISP (Internet service provider)

Internetiteenuse pakkuja.

47.  KPI (Key Performance Indicator)

Peamised näitajad, mille abil saad hinnata, kas su (turundus)tegevused on toonud soovitud edu või mitte. Kõige lihtsam näide vast Facebooki jälgijate arv – kas see on tõusnud või ei? Kuid ka uudiskirjaga liitujate arv, kommenteerimiste hulk, konversioonide arv ja palju muud.

Sotsiaalmeedia KPI

Sotsiaalmeedia KPI

48.  LPO (Landing Page Optimization)

Maandumislehe optimeerimine sedasi, et sellele saabuv inimene teeks soovitud tegevuse (ost, broneerimine, liitumine jne).

LPO (Landing Page Optimization) Maandumislehe optimeerimine

Maandumislehe optimeerimine

49.  LTV (Lifetime Value)

Ennustatav kliendi väärtus tema eluajal. Kui palju ta teeb ettevõttele käivet.

50.  MoM (Month on Month)

Tegevuste tulemuste hindamine eelmise kuu tulemustega.

51.  MVT (Multivariate Testing)

Mitmest variantsioonist koosnevate kombinatsioonide omavaheline testimine.

MVT (Multivariate Testing)

MVT (Multivariate Testing)

52.  OBL (Outbound Link)

Sinu veebilehel olev link, mis suunab mõnele teisele sinu kodulehest väljas olevale lehele.

53.  PM (Private Message)

Privaatsõnum.

54.  PV (Page Views)

Lehe vaatamised. Arv, mitu korda on nt su kodulehte vaadatud.

55.  QS (Quality Score)

Kvaliteediskoor. Google AdWords reklaamide, märksõnade ja sihtlehtede prognoositav kvaliteet skaalal 1-10. Kõrgema kvaliteediga reklaamid aitavad saavutada madalamaid hindu ja paremaid reklaami positsioone.

56.  ROI (Return On Investment)

Investeeringu tasuvus. Puhaskasumi ja kulude suhe.

Üks valem on nt: (tulu – müüdud kaupade maksumus) / müüdud kaupade maksumus.

ROI (Return On Investment)

ROI. Return On Investment. Investeeringu tasuvus.

57.  RON (Run Of Network)

Reklaami näidatakse reklaamivõrgustiku kõikidel lehtedel.

58.  ROS (Run Of Site)

Reklaami viis, kus seda näidatakse roteeruvalt ainult ühe saidi lehtede piires.

59.  RSS (Rich Site Summary / Really Simple Syndication)

RSS on mugav vahend operatiivse info saamiseks huvipakkuva lehekülje muutmisest (nt uus blogipostitus sulle huvi pakkuval lehel). See tehnoloogia võimaldab saada värsked uudised, blogisissekanded ja pildid vahetult peale nende avaldamist algallikast otse oma arvutisse või veebipõhisesse RSS-lugejasse.

60.  RTB (Real Time Bidding)

Online-oksjon reaalajas. Ostumudel, mille puhul reklaami hind selgub nõudluse ja pakkumise suhtes – mida rohkem soovijaid reklaaminäitamisele, seda kallimaks läheb hind ja vastupidi.

61.  SaaS (Software as a service)

Vikipeedia: Tarkvara teenusena on pilvandmetöötluse pakkumine teenusepakkuja määratud tarkvara rentimisena. Sel viisil pakutakse tarkvara teenusena interneti kaudu, nii et tarbija ei pea rakendusi oma arvutitesse installima ja käitama, mis lihtsustab tarkvara hooldust.

Nt aja- ja tööhaldustarkvara Scoro või Toggl, mis aitab mõõta ja lugeda, palju sa millegi peale aega kulutad.

62.  SEM (Search Engine Marketing)

Otsingumootori turundus. Selle eesmärk on teha koduleht nähtavaks. Kätkeb endas nii SEO-d kui PPC-d. Tüüpiline näide on Googles märksõnade ostmine, läbi mille jõuda rohkemate inimeste otsingulehele ja seeläbi siis nemad omakorda sinu kodulehele.

63.  SEO (Search Engine Optimization)

Otsingumootorile optimeerimine. Eesmärgiks on näiteks oma kodulehe sisu kirjutada sedasi, et see tuleks võimalikult hästi ja orgaaniliselt konkreetsetele otsingusõnadele välja. Näiteks kui müün sisuturunduse teenust siis soovin, et inimene, kes otsib Googlest „sisuturunduse teenus“, näeks minu vastava teenuse pakkumise alamlehte esimeste seas oma SERP’is.

64.  SERP (Search Engine Results Page)

Otsimootorite tulemuste leht. Ehk siis nt kui guugeldad mingit sõna siis see leht, mis sulle vastuseks kuvatakse.

65.  SLA (Service Level Agreement)

Ettevõtte müügi- ja turundustiimi vaheline kokkulepe, kus turundajad panevad kirja ootused müügiosakonnale ja vastupidi.

66.  SM (Social Media)

Siin ei oskagi pikemalt peatuda kui lihtsalt nentida – sotsiaalmeedia.

67.  SMP (Social Media Platform)

Sotsiaalmeedia platvorm. Nt kui logid Facebooki kasutad sa Facebooki platvormi J.

68.  SMM (Social Media Marketing)

Sotsiaalmeedia kasutamine viisil, mis tõstaks brändi tuntust, kasvataks müüki, looks suhteid klientidega jpm. Sotsiaalmeedias turundamine on üks mitmetest teistest võimalustest, et edastada oma sõnumit nii praegustele kui tulevastele sihtrühmadele.

69.  SMO (Social Media Optimization)

Sarnane eelmisele. Peegeldab seda, et kuidas sotsiaalmeedia abil saaks olemasolevat turundusstrateegiat sotsiaalmeedia abil parandada. Näiteks milliseid muudatusi oma kodulehele sisse viia, et see suhestuks paremini sotsiaalmeediaga.

70.  SRP (Social Relationship Platform)

Keskkonnad mis koguvad kokku ja aitavad hallata eri platvormidel loodud sisu, suhtlust, monitoorida tegevusi jne. Nt Hootsuite.

71.  TLD (Top Level Domain)

Tippdomeen ehk üladomeen ehk esimese astme domeen. Nt .com, .ee, .edu jne.

72.  TOS (Terms Of Service)

Mingi konkreetse teenuse kasutamiseks etteseatud reeglid, mida peab selle kasutamiseks järgima.

73.  UGC (User Generated Content)

Minu sagedaseim kasutatav lühend.

UGC ehk kasutajate poolt loodud sisu. Kõik see sisu (tekst, pilt, video jne), mida ei ole  loonud ettevõte vaid kasutaja.

Lihtsaim näide on YouTube – meeletus koguses nö. päris inimeste poolt üles laetud videoid.

74.  UI (User Interface)

Kasutajaliides – ühenduslüli kasutaja ja arvutiprogrammi vahel.

Hea UI võimaldab kasutajal lihtsasti teha neid tegevusi, mida selle lehe või programmiga teha tuleks/saab. Ja seda just peamiselt hea visuaalse lahenduse tõttu.

UX-Heinz, SeeMy

Heinz, SeeMy

75.  URL (Uniform Resource Locator)

Internetiaadress ehk universaalne ressursilokaator ehk mis tähed ja märgid toksida internetti, et jõuda ühele või teisele lehele. Meie kodulehele piisab kirjest milos.ee J

76.  USP (Unique Selling Proposition)

Unikaalne müügiargument. EEK.ee:

  • Unique ehk unikaalne – eristab sind selgelt ülejäänud konkurentidest, näidates sind kõige loogilisema valikuna sihtgrupile.
  • Selling ehk müük – veenab potentsiaalset klienti su toote eest raha välja käima.
  • Proposition ehk pakkumine – potentsiaalsele kliendile ettepanek, millega ta peaks nõustuma.

77.  UV (Unique Views)

Unikaalsed vaatamised – kui mitu erinevat inimest sisu nägid (views –kui palju kordi kokku vaadati, sisaldab ka ühe inimese korduvat vaatamist).

78.  UX (User Experience)

Kaustajakogemus – kõik mõtted/tunded/kogemused, mis seonduvad toote või teenuse kasutamisega. Vahel aetakse sassi UI-ga. UX on aga jämedalt võttes rohkem tehnilisem.

Hea UX sõltub tihtipeale just eelpool mainitud UI-st.

Disain vs. UX @mikeatherton

Disain vs. UX @mikeatherton

79.  VM (Viral marketing)

Viraal turundus, ka viirusturundus. Tartu Ülikool: Viirusturundus põhineb paljuski mitteformaalsel tarbimisteemalisel kommunikatsioonil (word of mouth – WOM) ja nimetus iseloomustab sõnumi leviku viiruslikku iseloomu. Peamine eesmärk on produtseerida selline kommertssõnum, mida inimesed vabatahtlikult edasi levitaksid ning põhjustaksid sellega sõnumi eksponentsiaalse ehk viirusliku leviku. Selleks peab sõnum olema kas huvitav, meelelahutuslik või vajalik.

80.  WOM (Word Of Mouth)

Suust-suhu ehk siis see, kui üks inimene jagab teisele oma kogemusi.

81.  WoW (Week on Week)

Tegevuste tulemuste hindamine eelmise nädala tulemustega.

82.  YoY (Year on Year)

Tegevuste tulemuste hindamine eelmise aasta tulemustega.

83.  WMT (Webmaster Tools)

Google Search Console, mis oli endise nimega Google Webmaster Tools. Tasuta tööriist, et hinnata, kuidas su kodulehel otsingutes läheb.

Populaarsed sotsiaalmeedias kasutatavad lühendid:

84.  AMA (Ask Me Anything)

Väga populaarne on see just Reddit’is, kuid kasutatav ka kõikjal mujal. Maakeeli võiks seda käsitleda kui KKK ehk korduma kippuvad küsimused või veidi täpsemalt Q&A ehk siis küsimus-vastus sessioonid.

85.  BFF (Best Friends Forever)

Parimad sõbrad elu lõpuni.

86.  BRB (Be Right Back)

Olen kohe tagasi. Kasutatakse live-vestlustes.

87.  BTW (By The Way)

Muuseas.

88.  DM (Direct Message)

Algupäraselt kasutusel Twitteris. Tähendab siis seda, et saad Twitteris saata oma kontaktiks olevale inimesele keskkonna siseselt otsesõnumi. Kuid kontot seadistades saad võimaldada endaga otse ühendust võtta ka neil inimestel, kes su suhtlusringkonda (veel) ei kuulu.

89.  FYI (For Your Information)

Infoks. Kasutatakse tihtipeale e-maili pealkirjades, et anda teada kirja informatiivsest sisust.

90.  FOMO (Fear Of Missing Out)

FOMO – hirm millestki meeldivast ilma jääda. See on see, miks me scrollime mitmeid kordi päevas oma sotsiaalmeedia seinu – ega midagi uut ja põnevat ei ole postitatud?

91.  IMO (In My Opinion)

Minu arvamuse kohaselt.

92.  IRL (In Real Life)

Ei, see ei ole tuntud Eesti erakond! Kui keegi veel mäletab, mis see päris elu on… Ehks iis annad inimestele mõista, et sel teemal suhtled nö. päris elus, mitte internetis.

93.  LOL (Laughing Out Loud)

See on üks vanemaid netis ringiliikuvaid akronüüme. See väljendab head meeleolu, imestust ja naeru.

94.  MT (Modified Tweet)

Kui jagad kellegi teise postitust oma kanalis ja muudad originaalautori poolt kirjutatud sõnu.

95.  RT (Retweet)

Edasi säutsumine. Ehk siis kellegi teise postituse enda seinal edasi jagamine.

96.  TL;DR ( Too Long; Didn’t Read)

Kui oled valmis saanud korraliku pika üllitise ja keegi siis kommentaariks või vastuseks saadab selle lühendi…Mnjaa. Seekord pingutasid ehk siis üle. Lühidalt – liiga pikk, ei lugenud lõpuni.

97.  TBT (Throwback Thursday)

Sotsiaalmeedia trend, kus inimesed neljapäeviti postitavad endast või oma sõpradest vanu pilte. Seejuures kasutatakse siis ka hashtage #ThrowbackThursday ja #TBT. Need, kes unustavad neljapäeval on pilte jagamast, saavad teha seda reedel #FlashbackFriday nime all. Või kui oled kärsitu, ja neljapäevani oodata ei kannata, siis #WaybackWednesday J

98.  YOLO (You Only Live Once)

Elad vaid üks kord ehk kirjutatakse siis kui räägid mõnest enda riskantsest sooritusest või tavalisest pöörasemast ettevõtmisest.

99.  Aitäh sulle lugemast ja DFTBA! (Don’t Forget To Be Awesome)…

…oma järgmise tööülesande tegemisel!

Brit Mesipuu , Milos reklaam

Brit Mesipuu

Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu

About the Author: