Millisel sotsiaalmeedia platvormil sinu ettevõte olema peaks?

Siin artiklis annan sulle mõtteainet selles valdkonnas, et millisel sotsiaalmeedia platvormil su ettevõte olema peaks. Ütlen alati, et sa ei pea olema kohal kõikjal, mis praegu pop on. Sa lihtsalt ei jõua neisse kõigisse head sisu luua. Seega tuleb teha omad valikud. Aga mille järgi?

Kui oled oma ettevõtte juhtimisega hõivatud, on võimatu leida aega, et olla aktiivne igal sotsiaalmeedia platvormil. Valiku kitsendamine vaid mõnele valitud platvormile võimaldab sul keskenduda oma jõupingutustele ja saada oma ajainvesteeringult parimat tasuvust. Niisiis, kuidas valida oma ettevõttele parim sotsiaalmeedia platvorm?

Loe ka artiklit: 10 põhjust, miks sinu ettevõtte sotsiaalmeedia turundus ei tööta.

1.    Las su ettevõte suunab sind

Esimene asi, mida peaksid kaaluma, on sinu ettevõtte olemus. Kui tegutsed peamiselt B2B ettevõttena, soovid otsida professionaalseid sotsiaalmeedia platvorme, kus tõenäosus teiste ettevõteteni jõuda on suurem. Sellisel juhul peaks LinkedIn olema sinu esimene valik, kuna see aitab sul luua professionaalidega personaalseid sidemeid, sihtides samal ajal praeguseid ja potentsiaalseid kliente.

B2C ettevõtete jaoks pakuvad Facebook ja Instagram paremaid võimalusi potentsiaalsete klientideni jõudmiseks ja nendega suhtlemiseks.

2.    Tee kindlaks oma vaatajaskond

Kui mõistad millised sotsiaalmeedia platvormid vastavad sinu vajadustele paremini, pead arvestama ka oma sihtrühmaga. Kuigi sotsiaalmeedia rakendusi kasutavad enamus, muutub see, kuidas kasutajad igas rakenduses suhtlevad, täiesti erinevaks – isegi kui tegemist on sama kliendiga. Pead analüüsima iga platvormi kasutajaid, uurima oma sihtrühma demograafiat ja mõistma nende käitumist, et saaksid nendega kohtuda seal, kus nad on ja kuidas neile meeldib.

Seega väga oluline samm on tuvastada, kes on sinu ettevõtte ideaalne vaatajaskond. Soovitan olla võimalikult konkreetne, kuna see muudab sinu otsuse lihtsamaks. Kirjuta vastused näiteks järgmistele küsimustele:

  • Kes on sinu tüüpiline klient?
  • Kui vana ta on?
  • Kas ta on mees või naine?
  • Milline on haridustase?
  • Mida ta sotsiaalmeedias teeb?
  • Mis teda väljaspool sinu toodet ja teenust huvitab?

Kasuta nendele küsimustele vastuseid (ja kõiki muid asjakohaseid küsimusi, mis võivad olla seotud sinu ettevõtte või valdkonnaga), et aidata sul oma vaatajaskonna profiili luua. Vaata persona loomise nõuandeid ka siit artiklist!

3.    Määratle oma sotsiaalmeedias oleku eesmärgid

Sa ei tohiks kunagi oma otsust langetada ainult sotsiaalmeedia platvorme vaadates. Isegi kui platvorm tundub ahvatlev või seda on lihtne hallata, peaksid alati oma plaani uuesti üle vaatama ja hindama, kas selle platvormi kasutamine aitab kaasa sinu peamistele turunduseesmärkidele.

Tundes oma vaatajaskonda, pead määratlema nende eesmärgid. Ettevõtte esindajana on sinu peamine eesmärk tõenäoliselt müügi suurendamine klientide ligimeelitamise kaudu, kuid sotsiaalmeedias on ka muid loomingulisi eesmärke. Kui mõned kaubamärgid kasutavad sotsiaalmeediat brändi tuntuse kasvatamiseks ja sõbralike suhete loomiseks potentsiaalsete ostjatega, siis teised kasutavad sotsiaalmeediat klienditoeks.

Näiteks kasutab meediaettevõte Netflix klienditeenindusega seotud probleemide lahendamiseks Twitterit @Netflixhelps. See mitte ainult ei vabasta nende telefoniliini, vaid annab rahulolevatele klientidele võimaluse oma kaubamärki reklaamida.

4.    Mõtle, millist sisu jagad

Jagatava sisu valimine võib olla keeruline. Soovid luua sisu, mis tutvustaks sinu ettevõtet, kuid sinu kasutatav sotsiaalmeedia platvorm mõjutab suuresti sisu, mida saad luua või jagada.

Selle asemel, et asjatult erinevatel platvormidel ringi joosta, on parem mõelda kõigepealt oma sihtrühmale, leida platvorm, mis annab sulle parimad võimalused nendeni jõudmiseks ja seejärel sisu nende maitse järgi kohandamiseks.

Näiteks kui sinu sisu toetub toodete tutvustamisele peamiselt video vahendusel, on YouTube’i kanali käivitamine kõige ilmsem viis. Kui sinu sisu on keskendunud informatiivsetele ajaveebidele, on LinkedIn tõhusam.

5.    Leia oma publik

Nüüd, kui oled oma persoona profileeritud ja oma eesmärgid määratlenud, on aeg oma vaatajaskond leida. Selleks tuleb teada, millist sotsiaalmeedia platvormi sinu vaatajaskond kasutab. Sellest annab veidi aimu iga platvormi kasutajate demograafilised andmed. Samuti võiksid kaaluda, kui aktiivne on sinu persoona sellel platvormil.

Milliseid sotsiaalmeedia kanaleid eestlased kasutavad

Näiteks kuigi Facebookis võivad noortel kasutajatel profiilid olla, on nad aktiivsemad Instagramis või TikTokis. Lisaks demograafiale ja seotusele tasub vaadata ka seda, kuidas ja miks inimesed platvormi kasutavad. Mõningast aimu saad neist uuringutest, mida olen eestlaste seas läbi viinud. Leia Eesti koolilaste uuring siit ja täiskasvanute oma siit.

Allpool on juhend mõnele suuremale sotsiaalmeedia platvormile, mis aitab sul oma vaatajaskonda leida.

1)    Facebook

Facebookil on 2,7 miljardit kasutajat – see on suurem kui Hiina elanikkond! Kogu selle müra juures on oluline meeles pidada, kuidas inimesed kasutavad Facebooki: suhete loomiseks ja vanade sõpradega suhtlemiseks. See muudab Facebooki heaks platvormiks sinu olemasoleva kliendibaasi lojaalsuse suurendamiseks. Võib vist öelda, et pigem on raske leida valdkonda, kellele Facebook ei sobiks. Kõik sõltub sellest, kuidas sa suudad ka oma “kõige igavama” valdkonna ettevõttele luua sellist sisu, mis köidaks ka teisi vaatajaid.

Facebooki negatiivne külg on see, et uue publikuni jõudmine võib olla keeruline. Suure rahvaarvu tõttu on sinu postitustel piiratud juurdepääs.

Hinnates Facebooki kui potentsiaalset sotsiaalmeedia platvormi, kaalu hoolikalt oma ärieesmärke. Kui soovid luua klientidest pühendunud jälgijad ja vajad viisi nendega suhelda, on Facebook sinu ettevõttele siiski hea võimalus.

Sellel platvormil on eriti head tasulise reklaami tegemise võimalused. Saad sihtida oma vaatajaskonda vanuse, tööhõive, huvide ja muude omaduste järgi, muutes selle väga dünaamiliseks platvormiks bränditeadlikkuse reklaamimiseks ja suurendamiseks ning toodete/teenuste müügiks.

Facebook ja B2B

Paljud B2B ettevõtted säilitavad platvormil kohaloleku. Üks olulisi põhjuseid selleks on reklaamide sihtimise tugevus. Sa saad luua üsna täpseid sihtrühmi ja hoogu lisada neile veel retargeting kampaaniatega ehk neile, kes on sinu veebisaiti külastanud. Kui oled kunagi Facebooki reklaame teinud ja arvad, et need ei tööta … oli halb sihtimine peaaegu kindlasti üks põhjustest. Õigeks saamine on katsetamine, kuid seda tehes saad tohutult võimsa tööriista.

Orgaaniline postitamine Facebookis hoiab su ettevõtet avalikkuse tähelepanu all, olenemata sellest, kas sinu vaatajaskond on B2B või B2C klient. Nagu olen varem öelnud, on B2B ettevõtetes otsustajad ka inimesed. Ja kuigi nad ei pruugi Facebookis olles tingimata osturežiimis olla, jääb neile sinu sisu siiski meelde ja hiljem vajaduse korral meenute neile esimeste seas.

2)    Instagram

Instagram on endiselt kiirelt kasvav sotsiaalmeedia platvorm, eriti noore publiku seas. Sarnaselt Pinterestile tuginevad ka Instagrami vestlused fotodele või videotele. Seetõttu töötab see platvorm visuaalsete ettevõtete jaoks nagu kunst, toit, jaekaubandus ja ilu väga hästi.

Ettevõtte omanikuna on Instagram üks parimatest võimalustest orgaaniliselt oma jälgijaskonda kasvatada, kasutades lugude jutustamist, häid pilte ja hashtage. Autentsus läheb sellel platvormil kõigile korda.

Instagram ja B2B

Nagu öeldud, Instagram on väga visuaalne sotsiaalmeedia platvorm, kus vajad tugevat visuaalset identiteeti. Kui sul on andekas loominguline meeskond ja veenvad pildid, saad selle tööle panna, kuid vajad hästi läbi mõeldud strateegiat alates pildist lõpetades sobivaimate hashtagidega.

Näita ettevõtte taga olevaid inimesi, tutvusta oma partnereid ja võimalusel kliente, jaga positiivset tagasisidet jne.

Kui oled sotsiaalmeedias algaja ja oled B2B kaubamärk, ei soovitaks mina võtta Instagrami lähtepunktina, see nõuab minu arust pisut rohkem uurimist ja katsetamist.

3)    YouTube

YouTube’l on üle 2 miljardi sisselogitud kasutaja. Kuid tegelikult on selle platvormi ulatus suurem. YouTube’is sisu vaatamiseks ei pea sa kasutajaks registreeruma. Selle tulemusel on YouTube’ist saanud üks suurimaid otsingumootorite platvorme. Paljud neist otsingutest on seotud videotega „Kuidas”. Teenindusettevõtted, kes saavad seda tüüpi sisu pakkuda, töötavad sellel platvormil hästi koos elustiili- ja harivate videotega.

YouTube ja B2B

Nagu kogu sisu, nii nõuab ka B2B videoturundus teistsugust lähenemist kui B2C tänu inimestele, keda sihid, ja lähenemisviisi. B2B vaatajaskonna videoturunduse osas on parem hoida videod lühidad, informatiivsed ja kohas, kus B2B klient sellega tõenäoliselt kokku puutub.

Kui oled B2B ettevõte, kes suhtub sisuturundusse tõsiselt, on sul tõenäoliselt ettevõtte blogi ja ajakohastad seda regulaarselt. See on suurepärane võimalus täiendada neid ajaveebipostitusi vlogiga – lühikese videoga, mis on seotud teemaga, mida blogipostituses arutad.

YouTube statistika. Digital Marketers
YouTube statistika. Digital Marketers

4)    TikTok

TikTok on tõusev täht, kus turundajad üritavad välja mõelda, kuidas luua ühendust noorema põlvkonnaga, kes pöörab selja platvormidele, mida nende vanemad – ja isegi vanavanemad – kasutavad.

TikTok on tuntud oma lühivormis videote poolest. Nagu Pinterest ja Instagram, on TikTok parim visuaalsetele ettevõtetele nagu kunsti-, toidu-, jaekaubandus-, ilu- ja mõnele teenindusele. Kuid kindlasti ei pea seda välistama ka teised tegevusvaldkonna. TikTok on demograafiliselt väga noor. Seega on see hea noorema vanuserühma sihtimiseks ja nende seas bränditeadlikkuse suurendamiseks.

TikTok ja B2B

B2B segmendis on Euroopa ettevõtted TikTokis reklaamimisel sageli endiselt skeptilised. Kuid see tähendab, et konkurents pole tõenäoliselt siin tugev. Võimalus siin silma paista ja luua kasutajaskond, mis kasvab lähiaastatel soovitud vanusestruktuuriks, on suur. Ka Instagrami üle naersid ettevõtted alguses – täna on aga sealsel platvormil suur hulk ettevõtteid.

5)    LinkedIn

LinkedIn eristab seda, et see on B2B suhtluseks enimkasutatud platvorm. LinkedIn on ainulaadne ka seetõttu, et sellel on kitsas fookus. Inimesed kasutavad LinkedIni töö otsimiseks ja professionaalseks suhtluseks. Selle tulemusena on platvorm kasulik B2B juhtivtöötajate genereerimiseks, üldiseks võrgustikuks loomiseks, aga ka töötajate värbamiseks.

LinkedIni kasutamine. B2B Digital Marketers
LinkedIni kasutamine. B2B Digital Marketers

6)    Pinterest

Pinteresti kasutatakse “scrapbookinguks” ehk teisisõnu sisu salvestamiseks, “kinnitades” fotosid või videoid virtuaalsele teadetetahvlile. Pinteresti demograafilises osas domineerivad naissoost kasutajad. Mõned kõige tavalisemad sisud on retseptid, stiiliideed, silmatorkavad fotod ja DIY projektid. Kuna Pinterest on visuaalpõhine platvorm, vajad kasutajate kaasamiseks tugevat graafikat.

7)    X

Seda platvormi, mida tuntakse kõige paremini reaalajas värskenduste pakkumise tõttu, kasutavad peamiselt uudisteportaalid, poliitikud ja tuntud inimesed. Algselt kiirete ja sisutihedate mõtete jaoks mõeldud platvorm on täiendatud, et võimaldada kasutajatel videoid ja fotosid jagada, kuid lõppkokkuvõttes on postitusstiil ikkagi tekstipostitused.

Eestis vähem kasutusel olev, kuid mujal maailmas populaarsem X on suurepärane sotsiaalmeedia platvorm oma brändi tuntuse suurendamiseks. X kasutab hashtage, mis korraldavad vestlusi sõna või fraasi ümber. Hashtage otsides saad teada, millest inimesed räägivad, et saaksid oma säutse vastavalt neile kohendada ja osaleda populaarsetes vestlustes.

X on suurepärane võimalus saada populaarsemaid uudiseid ja olla kursis trendikas teemadega, võimaldades sul ettevõtte omanikuna hoida oma sisukalendris päevakajalisi postitusi.

Miks sa seda peaksid tegema? Kuna Twitter suudab pakkuda ülevaadet sellest, millised teemad on trendikad, kasutavad uudised sageli X lugude leidmiseks. Kuna X kasutatakse sageli vaatajaskonna reaalajas värskenduste pakkumiseks, ühendavad paljud kaubamärgid X võrguühenduseta kaasamise, näiteks sündmustega.

6.    Mõõda ja testi

Pole võimalik täpselt ennustada, millisele platvormile peaksid kõige rohkem keskenduma. Igasuguses turundustegevuses annavad testimine, andmete kogumine ja analüüs selgema pildi toimimisest.

Muuhulgas tasub jälgida:

  • Kust sa kõige rohkem kaasatust saad?
  • Kuidas sinu postitused konverteerivad? Kas saad liiklust oma kodulehele või kasvatad oma e-posti loendeid?
  • Kust tuleb rohkem päringuid, tellimusi ja müüke?

Kasuta analüüsi ja vaata, millised platvormid saadavad sulle kõige rohkem liiklust.

7.    Jälgi oma konkurente

Sageli saad oma sotsiaalmeedia turundustegevust alustada ilma, et oleks aimu, kas need üldse tõhusad on. Sul pole siiski vaja ratast uuesti leiutada; miks mitte heita pilk oma konkurentidele ja vaadata, kuidas ja kus nad tegutsevad? See peaks andma sulle hea ettekujutuse nende strateegiate efektiivsusest ja kui need on tõhusad, siis miks mitte ka ise kasutusse võtta?

Võid vaadata ka minu iga-aastast Eesti ettevõtete sotsiaalmeedia kasutuse uuringut.

8.    Ole järjepidev

Lõpuks pea meeles, et sotsiaalmeedias edu saavutamise võti on järjepidevus. Kohas, kus kasutajad värskendavad oma vooge igal teisel minutil, ei saa oodata tulemusi, kui postitad ainult kord kuus. Järjepidevus on kõigi sotsiaalmeedia platvormide jaoks võtmetähtsusega.

Kuna sotsiaalmeedia platvorme on rohkem, kui sõrmedel kokku lugeda saab, on õige valimine väga keeruline. See muutub veelgi keerulisemaks väikeettevõtetele, kes ei saa endale lubada eksperimente või raisata aega ning ressursse. Kuid kui oled oma ärieesmärgid, sihtrühma ja sisuvajadused vastavusse viinud, saad olemasolevate sotsiaalmeedia platvormide kasutama hakkamise ringi oluliselt koomale tõmmata.

Mõistan sinu ettevõtte ainulaadseid vajadusi õige vaatajaskonna ette jõudmisel ja tean, et erinevate sotsiaalmeedia platvormide valdamine võib olla aeganõudev. Vale publiku sihtimine raiskab lisaks ajale ka raha. Seepärast on väga oluline, et mõtleksid hästi hoolikalt läbi, kui palju on sul ajalist ressurssi postituste tegemiseks ja teadmisi erinevate sotsiaalmeedia platvormide haldamise kohta ning kus liigub sinu persoona.

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu 

Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu