Hashtag – kasutada või ei?

Viimasel ajal on hashtag’i märk vallutanud sotsiaalmeedia seinad nii ettevõtetel kui eraisikutel. Seega küsimus – on neist reaalselt kasu ka?

Mis on hashtag ehk # eesti keeles?

EKI: teemaviide  –  märgist # ja sõnast koosnev viide, mis ühendab sama teema kohta käivaid sõnumeid Twitteris, inglise keeles hashtag.

Hastag ’ide kasutamine sai alguse aastal 2007, mil Chris Messina Google’st mõistis kohe selle tulevikupotentsiaali. Tema sõnul annab hashtag võimaluse luua grupivestlusele sarnased tunnused, kus ei pea olema tülikat vahelüli vestlust haldava administraatori näol. Suurem tuntus saavutati aastal 2009, mil Twitteris kasutati seda Iraani valimiste vastastes protestiaktsioonides (#iranelection). Nüüdseks on see trend imbunud enamus sotsiaalmeedia kanalitesse.

Hashtagi põhitõed

  • Need algavad alati märgiga #, kuid pane tähele, et # ja sõna vahele ei tohi panna tühikut ega kirjavahemärki. Siis nad ei toimi.
  • Kui soovid, et oleksid hashtagi abil leitav, veendu, et sinu konto oleks avalik. Vastasel juhul ei näe sinu kirjutatud sisu mitte ükski jälgija väljastpoolt su tutvusringkonda.
  • Ära pane liiga palju sõnu kokku. Parimad hashtagid on tavaliselt suhteliselt lühikesed ja neid on lihtne meelde jätta.
  • Kasuta asjakohaseid ja vähem spetsiifilisi hashtage. Kui see on liiga vähe kasutatav või üldse ainulaadne, on seda raske leida ja teised sotsiaalmeedia kasutajad seda tõenäoliselt ei kasuta.
  • Piira kasutatavate hashtagide arvu. Rohkem pole alati parem. Tihtipeale jätab see isegi halva mulje. Samas kui sinu pildi või teksti sees on olemas temaatiline
Hashtagide kasutamine. Buddy Media’s research

Hashtagide kasutamine. Buddy Media’s research

Miks kasutada hashtage?

Suurem läbisaamine oma jälgijatega

Hashtagide lisamine oma postitustele nö. saadab sinu postituse sotsiaalmeedia platvormil toimuvasse vestlusesse. Seega kasutades mõnd hetkel aktuaalset hashtagi, saad seeläbi ühe lisavõimaluse, kuidas ka sinu postitus oleks teiste sama teemakäsitlusega postituste seas leitav. 

See võib kaasa tuua suurema kaasatuse, suurendades sinu brändi sotsiaalse meedia seotust meeldimiste, jagamiste, kommentaaride ja uute jälgijate kaudu.

Võimalus oma brändi üles ehitada

Bränditud hashtagi loomine võib olla tõhus viis oma ettevõtte reklaamimiseks ja vestluse edendamiseks. Teadvustades oma toote või teenuse kasutajatele, milline on sinu ettevõtte hashtag, suurendad tõenäosust, et nad kasutavad seda oma sotsiaalmeedia postituste juures. See omakorda aga võimaldab kokku koguda sinu jälgijate poolt loodud sisu (UGC). Samuti leiavad ka sinu ettevõttest huvitatud seda hashtagi kasutades nii sinu enda kui teiste kasutajate poolt postitatud sisu, mis võib neid julgustada ka ostmisele.

Üks viis sotsiaalsete probleemide toetamise näitamiseks

Läbi hashtagi kasutamise võid näidata ka oma ettevõtte toetust mõnele suuremale sotsiaalsele probleemile. Näiteks kasutati rahvusvahelisel naistepäeval sotsiaalmeediaplatvormidel hashtage #EachforEqual ja # IWD2020. Kuid ole nende kasutamisel siiski pigem tagasihoidlikum ja kaalu kindlasti läbi plussid ja miinused.

Sotsiaalmeedia postitusele konteksti lisamine

Twitteris pole sul teksti kirjutamiseks palju ruumi. Instagramis pole pikemad kirjutised alati kõige tõhusamad. Sama Facebooki, Pinterest, LinkedIn või mõne muu platvormiga – mõnikord on vähem rohkem.

Hashtagi kasutamine võib olla lihtne viis kirjutatava kontekstuaalseks muutmiseks ilma väärtuslikke tähemärke kasutamata ja korduvaid pealdisi kirjutamata.

Näiteks tähistas NASA juulis 2019. aastal toimunud Apollo 11 kuude maandumise 50. aastapäeva #Apollo50. Hashtagi kasutamine oli osa nende digikampaaniast. Ülemaailmsel emotikonide päeval postitas NASA ühe populaarseima säutsu:

NASA hashtag

NASA hashtag

Aitab sinu sihtrühmal sind leida

Instagramis ja LinkedInis saavad kasutajad jälgida hashtage nagu ka teisi kasutajaid. Mõne populaarse hashtagi kasutamine võib olla veel üks viis, kuidas aidata uutel kasutajatel sinu brändi leida.

Näiteks kui kasutad oma Instagrami postitustes hashtagi #reisima, näeb keegi, kes seda hashtagi jälgib, sinu värsket postitust enda voos. Ta ei pea üldse sinu kontot jälgima. Sel viisil võid saada mõned uued jälgijad.

Oma hashtagi loomise eelised

Enda hashtagide kasutamisel on lisaks populaarsetele valdkonna hashtagidele ka mitmeid eeliseid. Esiteks saad luua turunduskampaania jaoks hashtag ja kasutada seda teemaviidet kogu selle kampaania jaoks loodud sisu jaoks. Teiseks saad luua hastagi eelseisva toote lansseerimise jaoks ja tekitada selle ümber kõmu enne selle turuletoomist. Loo toodet tutvustav ja pilku köitev sisusari ning kasuta sama hashtagi.

Võid astuda sammu edasi ja paluda oma klientidel kasutada hashtag’i pärast selle ostmist ja kasutama hakkamist. Nii pikendad sa kampaaniat ja saad väärtuslikku kasutajate loodud sisu.

MyFitness hashtagi kampaania

MyFitness hashtagi kampaania

Veel üks suurepärane idee hashtag’i loomiseks on alustada sotsiaalmeedia väljakutsega ja luua selle jaoks hashtag. Sellised väljakutsed nagu jääämbri väljakutse on minevikus levinud ja võtnud üle kõik sotsiaalmeedia platvormid. Kui lood väljakutse, võib hashtag aidata sul selle viraalseks muuta. Ülal olev MyFitnessi kampaania ei ole minu arust aga kõige õnnestunum. Seda lihtsalt põhjusel, et näiteks Instagramis on vastava hashtagiga postitusi üle 2,7 miljoni. Kuidas peaksid nad aga aru saama, milline on seotud nende kampaaniaga? Hoopis mõistlikum oleks olnud panna nt #minulugu.

Näpunäiteid hashtagi loomiseks

  • Keskendu alati kampaania jaoks ainult ühe räsimärgi loomisele, selle asemel, et luua hunnik neid. Selle põhjuseks on asjaolu, et inimesed ei pruugi alati kõiki hashtage kopeerida, kuid nad peavad kindlasti meeles pidama ühte peamist.
  • Sinu hashtag peaks olema asjakohane sinu kampaania, toote, väljakutse või muu jaoks, mille jaoks hashtagi lood.
  • Sinu loodud hashtag peaks olema iseenesestmõistetav ja suutma inimestele öelda, mida sisu endast kujutab.
  • Loo lihtsa kirjapildiga teemaviide, mida on lihtne meelde jätta ja sisestada, ilma et oleks vaja kopeerida ja kleepida. Mida lihtsam on hashtag’i kasutada, seda rohkem inimesi seda kasutab.
  • Mõtle erinevatele sisusarjadele või kampaaniatele välja uus hashtag, et sisu õigesti korraldada ja jälgida.

Hashtag ja Twitter

Twitteris seob hashtag erinevad vestlused üheks lõimeks. Sedasi saavad omavahel täiesti võõrad kasutajad ühineda sama vestluse teemaga, kasutades spetsiifilist märgusõna. Nende säutsud nö. kogunevad ühte voogu kokku. Selleks aga, et hashtag aitaks huvilise sinu postituse juurde tuua, peab see olema tehtud loomulikult avalikult Twitteri kontolt (see kehtib ka kõigi teiste platvormide puhul).

Et näha, mis on hetkel populaarne (ja veidi spikerdada :) ), vaata Twitteri lehe vasakult menüüribalt teemade trende. Twitter koostab selle menüü vastavalt sinu asukohale ning kontodele, mida Twitteris jälgid. Kui sulle pakub aga huvi teiste piirkondade populaarsemad märksõnad, saad seda muuta lihtsa klikiga. Vajuta Change nupule ning muuda oma asukoht vastavalt soovitule.

Uuringu järgi säutsud, kus on hashtag kasutusel, kutsuvad esile 2 korda rohkem seotust, kui ilma # märgita (Buffer).

Sarnasele tulemusele jõuti ka Twitteri enda uuringus, et säutsud + hashtag võivad tõsta seotust nö. isikukontodel pea 100% (2x) ja brändide puhul 50% (1,5x).

Põhjus arvatakse olevat selles, et hashtagid ja @-mainimised annavad lugejale rohkem põhjusi klikkimiseks, kui lihtsalt CTA postitused.

Hashtag ja Facebook

Sarnaselt Twitteriga, seob ka Facebookis hashtag eri vestlused üheks lõimeks. Kuid erinevalt Twitterist, kus enamus kontosid ja postitusi on avalikud, on Facebookis paljude kontod privaatsed. Seega isegi otsingus soovitud hashtagi kasutades, ei ole võimalik kõiki neid otsinguga leida. Niisiis on Facebookis tihtipeale otsingu tulemusena leitavad mõjuisikute (influencer), brändide ja firmade poolt kirjutatu, vähem nö. tavainimeste omi. Kui soovid, et sinu hashtagiga postitus oleks leitav kõigile, veendu, et see on avalik!

Erinevalt Twitterist, ollakse aga Facebooki ja hashtag ’i positiivse mõju osas eri seisukohtadel.

Üks nö. koolkond ütleb, et kui sa oskad hashtagi õigesti kasutada, on see suurepärane viis teha oma postitused nähtavamaks, suurendada kaasatust, siduda kokku pilt ja postitus. Kuid ära liialda! Kasuta hashtag ’i targalt ja mõõdukalt, ainult siis, kui see lisab postitusele väärtust. Kasutades neid liiga palju ja põhjuseta, tekitab see lugejas segadust ja mõjub tüütult.

Lugeja seisukohast on aga plussiks see, et hashtag postituses võimaldab lihtsamalt leida endale huvipakkuvaid teemasid. Facebookis tehakse iga päev üle 1,5 miljardi otsingu. Kui oskad oma postituse asjakohaste # trellidega ära märgistada, võib just see viia kokku sinu postituse ja selle sihtrühmaks oleva inimese.

NB! Ka Facebook ise propageerib seda, et sa lisaksid hashtage oma postituse juurde. Seega kui nad ise seda soovitavad, miks mitte võtta sellest maksimumi!

Hashtag ja TikTok

Kas hashtagid töötavad TikTokis?
Kindlasti! Nii nagu Twitteris, Instagramis ja teistel sotsiaalmeedia platvormidel, aitavad hashtagid kasutajatel sisu jagada ja leida ning liituda vestlustega neid huvitavatel teemadel. TikToki kasutajad saavad luua kogukondi ka hashtagide ümber.

Parim asi TikToki hashtagide puhul on see, et tänu sellele, et see on suhteliselt uus ja pole hashtagidest üle ujutatud nagu teised platvormid, võib õigete hashtagide kasutamine viia sind palju kaugemale kui Instagramis, Twitteris või Facebookis. Sul on palju suurem võimalus ronida oma niši hashtagide auastmetele.

Kasutatavate TikToki hashtagide arvul pole ametlikku piirangut, kuid tõsiasi, et saad kirjutada ainult 150 tähemärgi pikkuse või lühema tiitri, seab sellele praktilise piirangu. Iga hashtagi kohta on vaja vähemalt 3 tähemärki: hashtag, number või täht ja tühik. Nii et praktiliselt võite tiitris sisestada kuni 50 hashtagi. Tõenäoliselt ei leia ühe tähemärgiga hashtagid väga suurt kõlapinda! Kui ruum saab otsa, on võimalus lisada rohkem hashtage: kommentaarid. Kuid kas sul tõesti on neid nii palju vaja?

Kuidas leida sobivaimad hashtagid? No ega siin mingit salarelva ei ole. Eks see on ikka testimise ja uurimise teema. Ma ei soovitaks kasutada ainult populaarseid hastage. Sel lihtsalt põhjusel, et konkurents on neile kõva. Raske on välja tulla siis oma postitusega. Seega mõtle oma strateegia põhjalikumalt läbi. Vaata milliseid hashtage kasutavad sinu jälgijad oma postituste juures, uuri konkurentide postitusi, TikToki otsing.

Üks eraldi uuritud hashtag on nt #fyp. Kas see töötab või mitte? Vaata siit!

 

Hashtagid Instagramis

Hashtagid Instagramis

Hashtag ja Instagram

Jätsin selle viimaseks meelega. Siin on kõige rohkem küsimusi ja minu jaoks kõige ebaselgemad vastused. Samas on minu hinnangul see platvorm just kõige enam hashtag ’idest sõltuv ja # armastab neid enim. Hashtag postituses võimaldab Instagramis ühendada nii UGC kui ettevõtte enda loodud sisu väga lihtsa vaevaga. Kuidas seda õigesti aga teha?

Instagrami hashtagid on viis sisu märgistamiseks ja kategoriseerimiseks. Seejärel aitavad nad Instagramil sinu postitusi asjakohastele kasutajatele edastada. Kõige lihtsamal funktsioonil toovad kasutatavad hashtagid otsingutulemusi Instagrami Explore lehel. Kuid see ei lõpe sellega. Teemaviiteid kasutatakse ka Instagrami algoritmi viitena, et see saaks sinu loodud sisu kategoriseerida ja soovitada seda kasutajatele, kes arvavad, et neil on selle teema vastu huvi.

AgoraPulse hashtagide kasutamine

AgoraPulse hashtagide kasutamine

Maksimaalselt lubab Instagram neid lisada sul 30. Osad uuringud väidavad, et kasuta kindlasti 11 ja rohkem hashtagi, teised jälle räägivad, et uus algoritm toetab vähemate (5-6 hashtagi postituse kohta) kasutamist, kuid, et nad oleksid siis asjakohasemad. seega soovitus on siin nagu paljudes teistes kohtades – testi, testi, testi!

Ülal on pilt ka sellest, et osad uuringud on leidnud, et peaksid hashtagid lisama Instagrami originaalpostitusse, mitte kommentaaridesse. Seda just postituse leviku tõttu. Instagram on kinnitanud, et hashtagid on tõhusad nii sinu postituse pealdises kui ka kommentaaride jaotises – seega on täiesti sinu otsustada, kus soovid neid jagada. Siiski tasub arvestada ajastusega! Kui postitad teemaviite kommentaaridesse, tee seda kohe pärast postituse avaldamist. Seda sel põhjusel, et Instagram hakkab postituse vanust lugema hetkest, kui see üles läheb. Kui sa aga laadid pildi üles, lähed teed kohvi ja käid vetsus ning siis tuled 15min hiljem tagasi, et hashtagid kommentaaridesse lisada, on su postitus juba 15min vana. Kui selle vahe sees on keegi veel sama hashtagi kasutanud, tuleb tema postitus eespool välja, sest see on uuem. Seega kui paned kommentaaridesse – tee seda kohe!

Ideid Instagrami hashtagideks leiad siit!

Mitu hashtagi kasutada Instagramis

Mitu hashtagi kasutada Instagramis

Aga mida siis öelda? Ega muud tarka ei olegi, kui, et katseta, mis töötab sinu valdkonnas kõige paremini. Kas neid on seal 5, 10 või 30 – seda vaata reach pealt. Kindel on aga see, et kasutada neid tuleb! Pane aga tähele, et liiga palju, mitte relevantsed ja pidevalt korduvad hashtagid võivad lõppeda shadow banning’uga.

Toon siia näite hashtag #libetee kohta, mis ei seostu kuidagi antud pildiga.

Mitterelevantsed hashtagid

Mitterelevantsed hashtagid

Ettevõtetele, kes on suunanud end vaid Eesti turule, soovitan, et eestikeelne hashtag oleks neile parem. Ei ole mõtet kodukohvikut või autokooli India inimestele promoda. Hästi hashtag ’itud eesti keelse sõnaga on võimalus potentsiaalse kliendini jõuda tunduvalt suurem. Juba seetõttu, et meie kodukeele sõnadele on väiksem konkurents ja nad ei kao nii kiirelt esiplaanilt. Ka top postituste hulka jõudmine on sedasi loomulikult kordades kordades suurem.

Mõelda tasub veel ainsuse/mitmuse, katusega/ilma jms sõnade peale.

Hashtag ja nö. päris elu

Kuigi hashtagid toimivad paremini online keskkonnas, saab neid kasutada ka nö. päris elus. Proovi neid lisada toidukoha menüüsse, flaieritele, ilusalongi peeglile, kaupluse ustele jne. Seejärel julgusta kliente lisainfo saamiseks märgusõna internetist otsima.

Kirsi talo hashtag

Kirsi talo hashtag

Meile tuntumatest viimase aja kampaaniatest on vast vastuoluline #libetee. Jah, eesmärk oli üllas, kuid selle kasutamise populaarsus ja vastuolulisus mobiiltelefon vs. autorool, tekitas palju vastakaid arvamusi.

Kohv, kiirus ligi 90 ja libe tee ei käi käsikäes

Kohv, kiirus ligi 90 ja libe tee ei käi käsikäes

Hashtag teksti osana

Ühe asjana tahaksin veel välja tuua sellise tähelepaneku, et kui kasutad hashtagi teksti osana siis ei ole seda ehk kõige mõistlikum panna teksti lõppu. Inimesed lihtsalt ei kipu neid hashtage lugema ja siis jääb sõnum arusaamatuks või mõistetakse vääriti. Näite siin AMidaHenryTeeb postitusest, kus vaataja ei lugenud hashtage ja ta sai postitusest valesti aru.

AMidaHenryTeeb hashtag

AMidaHenryTeeb hashtag

Kuidas valida hashtag ?

Päris nii-öelda õiget, lollikindlat ja palju edu toovat valemit ma sulle anda ei oska. Küll aga mõned soovitused, mida ise ettevõtteid konsulteerides soovitan silmas pidada:

  • Hea hashtag on meeldejääv, unikaalne ja relevantne.
  • Hashtag peab olema eriline, kuid lihtne, et jälgijad seda meeles suudaksid pidada.
  • Kuid üldsõnalised, nagu „toit“, „sport“ jne on liiga laialdased ja rasked järgida.
  • Enne hashtagi lõplikku väljavalimist ole kindel, et seda ei ole varem kasutatud mõnes täiesti teises kontekstis ja, et see tundub heas valguses ka slängisõnastikus.
  • Vali 1 (max 2) oma ettevõtte põhilise hashtag’i, mida lisad valdavale osadele oma postitustest.
  • Sõltuvalt toodete/teenuste rohkusest, eripäradest jms vaata lisaks mõned valdkonna hashtagid, mis nendega lisaks kaasas käivad.
    Kuidas valida hashtagi?

    Kuidas valida hashtagi

  • Ära mõtle üle, kasuta peamise hashtagina seda sõna, mis su klientide huulile esimesena pähe tuleb. Vaata nt Instagrami, kuidas seal su pakutavat hashtag’itud on.
  • Kui kasutad inglise keelset väljendit, uuri tausta, slängisõnaraamatut jms.
  • Kui sul on mitmest sõnast koosnev hashtag, kasuta iga uue sõna alguses #LugemiseLihtsustamiseksSuurtEsitähte. Samuti saad sellega välistada, et ei moodustuks kokku kirjutatud sõnadest mõni teine sõna või sõnum.
Hashtagide vale kasutamine. Thatcher ja Cher

Hashtagide vale kasutamine. Thatcher ja Cher

Hashtagide “tunnel”

Võid ühe ideena mõelda ka ülalt alla, järjest spetsiifilisemaks minnes siis nt näide minu enda ettevõttest:

  • Asukohapõhised hashtagid, nagu #Tartu
  • Brändiga hashtagid kampaaniate või sündmuste jaoks, nagu #MilosKampaania
  • Valdkonna hashtagid, mis kirjeldavad sinu nišši, näiteks #Turundus
  • Kogukonnakesksed hashtagid, mis toovad kogukonna kokku, näiteks #Sotsiaalmeediaturundus
  • Kirjeldavad hashtagid, mis kirjeldavad tegeliku postituse sisu, nagu #Instagramiturundus #Facebookiturundus

Ei ole salajast valemit selle kohta, kui palju neist hashtagidest peaksid lisama, kuid erinevate kategooriate meelespidamine võib anda väärtuslikku inspiratsiooni ja aidata sul strateegiat juhtida.

Hashtag’i tööriistad

Laias internetis leiab ju tööriista igaks elujuhtumiks. Nii ka hashtagide leidmiseks ja soovitusteks. Olgu neist paljudest välja toodud nt RiteTag. 

Aga ka Keywordtool.

Mis on siis õige? Hashtag – kasutada või ei?

Iga ettevõte peab hindama oma publikut, kui kursis ja häälestunud nad on hashtagide kasutamisel. Arvatakse, et rohkem on neist kasu nt. sündmuste ja spetsiaalsete kampaaniate puhul koos korraliku meediatoetusega. Kuid tavasisu puhul võib mõju olla minimaalne või olematu. Niisiis ei olegi siin ühest vastust – kasutada või mitte.

Minu isiklik arvamus on, et v.a. Twitteri puhul, hastagi kasutamine ei too praegusel hetkel ja alles alustades, märgatavat kasu. Eriti, kui oled keskendunud Facebooki turundusele. Küll aga on see ehk lähitulevikuteema, kui inimesed sellega ka meie kodumaal rohkem tutvust teevad ja endale teadvustavad.

Kui oled oma tegevustega enamjaolt (liikumas) Instagramis ja TikTokis, peaks hashtagide kasutamine olema aga kohustuslik.

Samuti arvestavad suuremad otsingumootorid oma otsitulemustes hashtagidega ja korjavad erinevatest keskkondades #hashtagiga varustatud postitused kenasti kokku.

Seega soovitan selle väikese mõtteliigutuse enda jaoks ära teha ja hakata koguma hashtagiga varustatud postitusi esimesel võimalusel. See on lihtne ja pealegi tasuta võimalus koguda enda ettevõttele tuntust ühe täiendava väljundi kaudu.

Kokkuvõtteks

Hashtagid on nüüdseks sotsiaalvõrgustikes laialt levinud. Üksikisikud ja ettevõtted tõstavad oma postitused esile hashtagidega, et anda sisu konkreetsetele teemadele, mida on seejärel lihtne leida. Sotsiaalmeedias otsides hõlbustab päevakohaseid otsinguid sõnade ja fraaside märgistamine hashtagiga. Isegi traditsiooniline meedia uurib sageli hashtage, otsides avaldamiseks materjali.

Käesolevaga said sa loodetavasti mõne lisamõtte, kuidas hashtagidega algust teha või kuidas oma praegust hashtagi kasutamise strateegiat korrastada. Teema iseenesest on aga üsna lai. 

 

Brit Mesipuu Milos reklaam

Brit Mesipuu 

Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu