HASHTAG – # – KASUTADA VÕI EI?

Viimasel ajal on hashtag’i märk vallutanud sotsiaalmeedia seinad nii ettevõtetel kui eraisikutel. Seega küsimus – on neist reaalselt kasu ka?

Mis on #hashtag?

EKI: teemaviide  –  märgist # ja sõnast koosnev viide, mis ühendab sama teema kohta käivaid sõnumeid Twitteris, inglise hashtag

Hastagide kasutamine sai alguse aastal 2007, mil Chris Messina Googlest mõistis kohe selle tulevikupotentsiaali. Tema sõnul saab hashtagi abil luua grupivestlusele sarnased tunnused, kus ei pea olema tülikat vahelüli vestlust haldava administraatori näol. Suurem tuntus saavutati aastal 2009, mil Twitteris kasutati seda Iraani valimiste vastastes protestiaktsioonides (#iranelection). Nüüdseks on see trend imbunud enamus sotsiaalmeedia kanalitesse.

Hashtagide kasutamine. Buddy Media’s research

Hashtagide kasutamine. Buddy Media’s research

Hashtag ja Twitter

Twitteris seob hashtag erinevad vestlused üheks lõimeks. Sedasi saavad omavahel täiesti võõrad kasutajad ühineda sama vestluse teemaga, kasutades spetsiifilist märgusõna. Nende säutsud nö. kogunevad ühte voogu kokku. Selleks aga, et hashtagi abil huviline sinu postituse leiaks, peab see olema tehtud loomulikult avalikult Twitteri kontolt (see kehtib ka kõigi teiste platvormide puhul).

Et näha, mis on hetkel populaarne (ja veidi spikerdada 🙂 ), vaata Twitteri lehe vasakult menüüribalt teemade trende. Twitter koostab selle menüü vastavalt sinu asukohale ning kontodele, mida Twitteris jälgid. Kui sulle pakub aga huvi teiste piirkondade populaarsemad märksõnad, saad seda muuta lihtsa klikiga. Vajuta Change nupule ning muuda oma asukoht vastavalt soovitule.

Uuringu järgi hashtagiga säutsud kutsuvad esile  2 korda rohkem seotust, kui ilma märgita (Buffer).

Sarnasele tulemusele jõuti ka Twitteri enda uuringus, et hashtagiga säutsud võivad tõsta seotust nö. isikukontodel pea 100% (2x) ja brändide puhul 50% (1,5x).

Põhjus arvatakse olevat selles, et hashtagid ja @-mainimised annavad lugejale rohkem põhjusi klikkimiseks, kui lihtsalt CTA postitused.

Dan Zarella leidis, et hashtagiga märgitud postitusi jagati 55% suurema tõenäosusega, kui ilma selleta.

Hashtag ja Facebook

Sarnaselt Twitteriga, seob ka Facebookis hashtag eri vestlused üheks lõimeks. Kuid erinevalt Twitterist, kus enamus kontosid ja postitusi on avalikud, on Facebookis paljude kontod privaatsed. Seega isegi hashtagi kasutades, ei ole võimalik kõiki neid otsinguga leida. Niisiis on Facebookis tihtipeale otsingu tulemusena leitavad mõjuisikute, brändide ja firmade poolt kirjutatu, vähem nö. tavainimeste omi. Kui soovid, et sinu hashtagiga märgitud postitus oleks leitav kõigile, veendu, et see on avalik!

Erinevalt Twitterist, ollakse aga Facebooki ja hashtag’i positiivse mõju osas eri seisukohtadel.

Üks nö. koolkond ütleb, et kui sa oskad hashtagi õigesti kasutada, on see suurepärane viis teha oma postitused nähtavamaks, suurendada kaasatust, siduda kokku pilt ja postitus. Kuid ära liialda! Kasuta hashtag’i targalt ja mõõdukalt, ainult siis, kui see lisab postitusele väärtust. Kasutades neid liiga palju ja põhjuseta, tekitab see lugejas segadust ja mõjub tüütult.

Socialbakersi 2014.aasta uuringus leiti aga, et kasutades liiga palju hashtage, vähendab see postitusega seotust:

2016. aastal analüüsis BuzzSumo üle miljardi FB postituse. Järelduseks oli – postitused, kus ei kasutatud hashtage, saavutasid suurema reach’i. Samale järeldusele jõudis ka EdgeRank Checker oma 2013.aasta uurimises.

Lugeja seisukohast on aga plussiks see, et kasutades hashtagi, on lihtsam leida endale huvipakkuvaid teemasid. Facebookis tehakse iga päev üle 1,5 miljardi otsingu. Kui oskad oma postituse asjakohaste märgusõnadega ära märgistada, võib just see viia kokku sinu postituse ja selle sihtrühmaks oleva inimese.

Hashtagid Instagramis

Hashtagid Instagramis

Hashtag ja Instagram

Jätsin selle viimaseks meelega. Siin on kõige rohkem küsimusi ja minu jaoks kõige ebaselgemad vastused. Samas on minu hinnangul see platvorm just kõige enam hashtagidest sõltuv ja #armastab neid enim. Tänu hashtagile saab siin ühendada nii UGC kui ettevõtte enda loodud sisu väga lihtsa vaevaga. Kuidas seda õigesti aga teha?

Maksimaalselt lubab Instagram neid lisada sul 30. Osad uuringud väidavad, et kasuta kindlasti 11 ja rohkem hashtagi, teised jälle räägivad, et uus algoritm toetab vähemate (5-6 hashtagi postituse kohta) kasutamist, kuid, et nad oleksid siis asjakohasemad.

Mitut hashtagi kasutada

Mitut hashtagi kasutada

Nullist.ee kirjutas hiljuti just selle viimase algoritmi muudatuse kohta.

Aga mida siis öelda? Ega muud tarka ei olegi, kui, et katseta, mis töötab sinu valdkonnas kõige paremini. Kas neid on seal 5, 10 või 30 – seda vaata reach pealt. Kindel on aga see, et kasutada neid tuleb! Pane aga tähele, et liiga palju, mitte relevantsed ja pidevalt korduvad hashtagid võivad lõppeda shadow banning’uga.

Toon siia näite hashtagist #libetee jt, mis ei seostu kuidagi antud pildiga.

Mitterelevantsed hashtagid

Mitterelevantsed hashtagid

Ettevõtetele, kes on suunanud end vaid Eesti turule, soovitan kasutada just kodumaiseid hashtage. Ei ole mõtet kodukohvikut või autokooli India inimestele promoda. Hästi hashtagitud eesti keelse sõnaga on võimalus potentsiaalse kliendini jõuda tunduvalt suurem. Juba seetõttu, et meie kodukeele sõnadele on väiksem konkurents ja nad ei kao nii kiirelt esiplaanilt. Ka top postituste hulka jõudmine on sedasi loomulikult kordades kordades suurem.

Mõelda tasub veel ainsuse/mitmuse, katusega/ilma jms sõnade peale.

Hashtag ja nö. päris elu

Kuigi hashtagid toimivad paremini online keskkonnas, saab neid kasutada ka nö. päris elus. Proovi neid lisada toidukoha menüüsse, flaieritele, ilusalongi peeglile,kaupluse ustele jne. Seejärel julgusta kliente lisainfo saamiseks märgusõna internetist otsima.

Meile tuntumatest viimase aja kampaaniatest on vast vastuoluline #libetee. Jah, eesmärk oli üllas, kuid selle kasutamise populaarsus ja vastuolulisus mobiiltelefon vs. autorool, tekitas palju vastakaid arvamusi.

Kohv, kiirus ligi 90 ja libe tee ei käi käsikäes

Kohv, kiirus ligi 90 ja libe tee ei käi käsikäes

Kuidas hashtag’i valida?

Päris niiöelda õiget, lollikindlat ja palju edu toovat valemit ma sulle anda ei oska. Küll aga mõned soovitused, mida ise ettevõtteid konsulteerides soovitan silmas pidada:

  • Hea hashtag on meeldejääv, unikaalne ja relevantne.
  • Hashtag peab olema eriline, kuid lihtne, et jälgijad seda meeles suudaksid pidada.
  • Kuid üldsõnalised, nagu „toit“, „sport“ jne on liiga laialdased ja rasked järgida.
  • Enne hashtagi lõplikku väljavalimist ole kindel, et seda ei ole varem kasutatud mõnes täiesti teises kontekstis ja, et see tundub heas valguses ka slängisõnastikus.
  • Vali 1 (max 2) oma ettevõtte põhihashtag’i, mida lisad valdavale osadele oma postitustest.
  • Sõltuvalt toodete/teenuste rohkusest, eripäradest jms vaata lisaks mõned valdkonna hashtagid, mis nendega lisaks kaasas käivad.
    Kuidas valida hashtagi?

    Kuidas valida hashtagi

  • Ära mõtle üle, kasuta peamise hashtagina seda sõna, mis su klientide huulile esimesena pähe tuleb. Vaata nt Instagrami, kuidas seal su pakutavat hashtag’itud on.
  • Kui kasutad inglise keelset väljendit, uuri tausta, slängisõnaraamatut jms.
  • Kui sul on mitmest sõnast koosnev hashtag, kasuta iga uue sõna alguses #LugemiseLihtsustamiseksSuurtEsitähte. Samuti saad sellega välistada, et ei moodustuks kokku kirjutatud sõnadest mõni teine sõna või sõnum.
Hashtagide vale kasutamine. Thatcher ja Cher

Hashtagide vale kasutamine. Thatcher ja Cher

Üks tööriist, kust leida ideid hashtagide valimise kohta on hashtagify.me . Seal on näha ka selle hashtagi nö. top mõjuisikud, asukohad, keeled ja teiste hashtagide soovitused.

Mis on siis õige? Kasutada või ei?

Iga ettevõte peab hindama oma publikut, kui kursis ja häälestunud nad on hashtagide kasutamisel. Arvatakse, et rohkem on neist kasu nt. sündmuste ja spetsiaalsete kampaaniate puhul koos korraliku meediatoetusega. Kuid tavasisu puhul võib mõju olla minimaalne või olematu. Niisiis ei olegi siin ühest vastust – kasutada või mitte.

Minu isiklik arvamus on, et v.a. Twitteri puhul, hastagi kasutamine ei too praegusel hetkel ja alles alustades, märgatavat kasu. Eriti, kui oled keskendunud Facebooki turundusele. Küll aga on see kindlasti lähitulevikuteema, kui inimesed sellega ka meie kodumaal rohkem tutvust teevad ja endale teadvustavad.

Kui oled oma tegevustega enamjaolt (liikumas) Instagramis, peaks hashtagide kasutamine olema aga kohustuslik.

Samuti arvestavad suuremad otsingumootorid oma otsitulemustes hashtagidega ja korjavad erinevatest keskkondades #hashtagiga varustatud postitused kenasti kokku.

Seega soovitan selle väikese mõtteliigutuse enda jaoks ära teha ja hakata koguma hashtagiga varustatud postitusi esimesel võimalusel. See on lihtne ja pealegi tasuta võimalus koguda enda ettevõttele tuntust ühe täiendava väljundi kaudu.

Kokkuvõtteks

Käesolevaga said sa loodetavasti mõne lisamõtte, kuidas hashtagidega algust teha või kuidas oma praegust hashtagi kasutamise strateegiat korrastada. Teema iseenesest on aga üsna lai. Koolitustel pühendun sellele väikesele trellimärgile #hashtag lausa mitmeid tunde.

PS. Kui jõudsid siiani, ja sulle pakub huvi oma sõna sekka ütlemine, mine hääletama: EBA Mind leiad lehe suht alt otsast milos.ee/kasulik nime all.

Brit Mesipuu , Milos reklaam

Brit Mesipuu

Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu

By | 2018-06-10T19:11:47+00:00 28. mai 2018|Tags: , , , , , , , , |