Kuidas Facebookis ja Instagramis tasuta turundada

Iga päevaga on järjest raskem oma sisuga orgaaniliselt jälgijate ja potentsiaalsete klientide Facebooki ja Instagrami seinale jõuda. Facebooki algoritm ei soosi kuidagi ettevõtteid vaid eelistab eraisikute kontosid. Samas Instagram väidetavalt ei tee vahet, kas postitaja oli eraisik või ettevõte, ühtmoodi võistlustulle asuvad nad mõlemad koha eest Instagrami feedis.

Kui mõned aastad tagasi panid postituse oma seinale, võisid üsna muretult mõelda, et üpris suur osa sinu jälgijatest seda postitust ka nägid. Tänapäeval on sedasi mõtlemine väga sinisilmne. Üldjuhul vaid loetud protsendid usinatest fännidest saavad sinu postituse osaliseks. Mida teha aga selleks, et see nägijate protsent suurem oleks?

Siit artiklist saad sa mõtteid teemadel:

  • Mis põhimõttel toimib Facebooki algoritm?
  • Milliseid postitusi Instagrami algoritm eelistab?
  • Kuidas Facebookis tasuta silma paista?

Kuidas Facebooki algoritm töötab?

Facebooki viimase muudatusega seati esikohale nii-öelda tähendusrikas suhtlus pere ja sõprade vahel. Mark Zuckerberg ütles: “You’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. The public content you see more will be held to the same standard – it should encourage meaningful interactions between people.”

Ehk siis näeme vähem ettevõtete ja brändide sisu ning rohkem sõprade omi. Ja ettevõtete postitustel eelistatakse neid, mis tekitavad ka rohkem inimeste vahelist mõtestatud suhtlust. Eelistatud on relevantsed, väärtuslikud ja inimesele huvipakkuvad postitused.

Näiteks ettevõtete puhul on võimalik teiste inimeste seintele jõuda läbi postituste, mida mõni sõpradest on jaganud. Seega loo jagamist väärt sisu! Veel parem, kui sõbra poolt jagatud postitusele on keegi ühistest tuttavatest omakorda kommentaari pannud või ise edasi jaganud. Facebook armastab väga ka neid postitusi, mida on sõbrad üksteisele saatnud suisa Facebook Messengeri vahendusel, et siis üheskoos neil teemadel vestelda.

Facebook algoritm. SocialMediaToday
Facebook algoritm. SocialMediaToday

Facebook on jaganud oma platvormil tehtavad tegevused aktiivseteks ja passiivseteks.

Aktiivsed tegevused Facebookis

  • Jagamised
  • Kommenteerimised
  • Postitamised

Passiivsed tegevused Facebookis

  • Lihtsalt Facebooki seina scrollimine

Ja loomulikult eelistab ta postitusi, mis on saanud enam aktiivseid tegevusi.

Kuidas Instagrami algoritm töötab?

Instagram kuulub ju ka Facebooki alla, seega pole ülemäära raske arvata, et Instagrami algoritm sarnaneb Facebooki omale.

Seega Instagrami algoritm eelistab postitusi, millega kasutaja on ka varem suhestunud. Näiteks kui ta on järjepidevamalt ühe kasutaja postitusi kommenteerinud või vaadanud, näitab ta selle profiili postitusi edaspidi sagedamini. Ka postituse värskus on Instagramis tähtis.

Kuid erinevalt Facebookist, on väidetavalt Instagramis ettevõtte ja eraisiku kontolt tehtavad postitused sarnase kaaluga. Ehk siis pole põhjust karta, et tehes Instagrami ettevõtte konto, langeb olulisel määral su postituste konkurentsivõime eraisikute postituste kõrval. Soovitan soojalt teha ettevõtte konto. Põhjus lihtne – tänu sellele avaneb sul võimalus kontoga seonduvale statistikale. Saad vaadata jälgijate aktiivsust päevade, soo, kellaaja jms lõikes.

Kuidas Instagrami algoritm töötab
Instagrami algoritm

Need olid nüüd väga lühidalt peamised punktid, et mõista Instagrami ja Facebooki algoritmi toimimise põhimõtteid. Nüüd aga vaatame edasi, et mida selle teadmisega pihta hakata.

Kuidas Facebookis ja Instagramis tasuta silma paista?

1.  Loo iga kanali jaoks unikaalset sisu

Unikaalse sisu loomine igale sotsiaalmeediavõrgustikule, kus sinu bränd on aktiivne, on hea strateegia, et võidelda orgaanilise katvuse vähenemisega sotsiaalmeedias. 

Seega kasuta platvormispetsiifilisi tööriistu (näiteks Instagram Story, küsitluskleebised Instagram Storys, Facebook Story jne), et tekitada igas sotsiaalses võrgustikus suuremat huvi ja seotust. See paistab silma lihtsalt piltide ja videote postitamise kõrval ning annab jälgijatele täiendava stiimuli sinu ettevõtte jälgimiseks igal platvormil.

2. Järjepidevus

Üks kindel viis orgaanilise leviku vähenemise vastu võitlemiseks on järjepidevus. Facebooki ja Instagrami algoritmile meeldib, kui sinu postitustega nö. seostutakse. Sedasi näitab ta neile, kes midagi su postitusega tegid, suurema tõenäosusega ka su järgnevaid postitusi. Kui sa aga teed neid liiga harva siis ei ole võimalik su jälgijatel postitustega miskit teha ja seeläbi kaotad ka olulise võimaluse nende seinale jõuda.

Järjepidevus peaks lisaks postituste sagedusele olema ka edastatavates sõnumites ning konto ilmes. 

3. Laadi video otse Facebooki

Facebook armastab videoid. See ei tohiks küll enam kellelegi saladus olla, kuid igaks juhuks toon siiski välja. Erinevad uuringud on näidanud, et otse Facebooki üles laaditud videod saavad kordades enam kaasatust, kui seda annab sama video jagamine lingi teel.

Facebooki video laadi üles otse
Facebooki video laadi üles otse

4.     Postita lühivideoid

Alati ei pea video puhul tegemist olema mitmeid minuteid kestva sisuka looga. Aeg ajalt tasub katsub proovida ka lühikesi, kasvõi paari sekundilisi video sutsakaid. Facebook eelistab video postitust tekstile ja veel enam linkidele. Seega võta postitusest maksimum ja tee see lühikese video näol.

5.     Facebook ja Instagram Live

Live videoid vaadatakse 3 korda pikemalt, kui seda tavavideod osaks saavad. Seega samm tavalisest edasi on live. Neid saab teha nii üksi, kui mitmekesi koos eetris olles.

Kui pikk live-video teha?

See sõltub väga mitmest asjast aga vähemalt 10 minuti kanti võiks olla küll. Põhjus lihtne – jäta inimestele reageerimise ruumi, et nad jõuaksid sinuga ühineda enne kui live läbi saab. Kujuta ise ette olukorda, mil oled liikluses või kohvi tegemas, tuleb teadaanne, et live käimas. Mõtled, et ok, kraban kohvi ja siis hakkan vaatama. Ja siis istud maha ja khmm… kus live on? Saad vaid nüüd kurvalt tõdeda, et see sai juba läbi.

Millest teha live-video?

  • Kaadritagused
  • Uued tooted
  • Korduma kippuvad küsimused
  • Kasutusjuhendid
  • Intervjuud oma ala tegijatega
  • Võistlused
  • Üritused
  • Erakorralised uudised

Rohkemate silmapaaride kindlustamiseks teavita oma jälgijaid juba ette, et mis päeval ja kellal on live plaanis teha. Siis saavad huvilised end selleks ajaks valmis panna. Samuti tasub teha üleskutse, et kui sul on küsimusi, pane nad julgelt meie poole teele ja me saame ka neid live video ajal käsitleda, kui nad on teemakohased.

Facebook live – enda kogemus:

Klient kurtis, et nende uut asukohta peale kolimist ei teata hästi. Lisaks uuele asukohale ka keeruline majja sissepääs. Kuidas võimalikult paljudele muutunud asukoha infot edasi anda? Käisin välja idee live’i tegemiseks. Klient sõitis autoga parkimisplatsile, jalutas telefon käes läbi teekonna maja taga asuvast uksest kuni üles riideboksideni välja. Tulemuseks oli tasuta lisavõimalus oma asukohast teavitamiseks läbi suurema toetuse FB poolt (FB-s tuleb ju teavitus, kui mõni leht läheb live’i).

Lisaboonuseks oli see, et klient sai julguse ka edaspidi neid tegema hakata ja nüüd näeb teda ca kord nädalas lõbusalt riideriiulite vahel live’e tegemas ja uusi bokse tutvustamas ?.

Instagram Live populaarsed teemad
Instagram Live populaarsed teemad

6.     UGC – las kliendid loovad sisu sinu eest

See on punkt, mida ma ei väsi kordamast – kui vähegi võimalik, kasutage UGC-d ehk siis kasutajate loodud sisu (user generated content). Miks?

  • Kui sa scrollid Instagrami või Facebooki seina, kas su pilk jääb püsima ilusalt viimistletud ettevõtte (reklaam/toote)postitustel või pisut ehk nõrgema kvaliteediga ja enamat lugu rääkiva pildi peal? Tõenäoliselt see teine variant. Põhjus selles, et see tundub rohkem su sõbra / tuttava postitusena, mida ju tegelikult sinna seinale suurema tõenäosusega vaatama lähed. Mitte ei otsi põnevusega ettevõtete müügipakkumisi.
  • Kui lisad oma kontole mõne kliendi poolt tehtud pildi (tema eelneval nõusolekul) siis ta ise on ka tavaliselt huvitatud laiale maailmale seda näitamast. Seega jagab ta hea meelega sinu ettevõtte postitust edasi, kus tema taiest kajastatud on.
  • Kolmandaks – UGC on lihtsalt väga mõnus ja mugav viis saada sisu, mis üldjuhul on tavapärasest ettevõtte postitusest kaasahaaravam. See ei nõua sinult ka erilist ajakulu ja investeeringuid.

Kasutan ise väga palju eri ettevõtete lehtede haldamise juures UGC-d ja tõesti toimib keskmisest postitusest 99%-l juhtudest paremini. Ma ei kasuta neid puhtalt edasi jagamise mõttes vaid pildistaja nõusolekul ka nii-öelda kaubanduslike teadaannete ühe osana ?.

Ka Stackla uuringu kohaselt peetakse kasutajate loodud sisu (UGC) kõige autentsemaks sisuks. Lisaks on see ka tarbijatele ostuotsuste tegemisel kõige mõjukam sisu. Enamik tarbijaid väidab, et nad on ostmisotsused teinud kasutaja loodud visuaalide põhjal – 57% on plaaninud einestada konkreetses restoranis, 54% on ostnud tarbijale pakendatud kauba ja 52% on plaaninud reisida konkreetsesse sihtkohta tarbija loodud pildi või video nägemise tulemusena.

Nii, et kuulake inimesi ja asuge oma sotsiaalmeedia strateegias kasutama kasutaja loodud sisu, et võidelda orgaanilise katvuse vähenemise vastu.  

Stackla uuringust selgus ka, et 51% inimestest väidab, et jätkaksid brändiga tegelemist ja / või sellelt brändilt tõenäolisemalt ostmist, kui firma jagaks oma kanalites kliendi loodud fotot, videot või postitust.

Enda kogemus – UGC kasutamine Facebookis

Kasutan kasutajate poolt saadetud pilte ettevõtte tootetutvustustes. Näiteks tegelen ühe reklaamtoodete müügiga tegeleva ettevõttega. Olen loonud tema piltide kausta eraldi albumi klientide poolt saadetud piltidest. Seal on siis näha, kuidas inimesed nende tooteid kasutavad ja millised need reklaamkingid päris elus välja näevad.

UGC, user generated content, kasutajate loodud sisu, usaldusväärsus
UGC on usaldusväärsem

7.     Hetkel kuum

„Su nägu kõlab tuttavalt“, „Eesti otsib superstaari“, „Padjaklubi“, mõni tuntud inimene on beebiootel, tuntud bändi kontsert jne. Aeg ajalt ei ole üldse patt tuua oma seinale sisse mõni teema, mis haakuks ka sinu tegevusvaldkonnaga. Vali oma sihtrühmale vastav sündmus või üritus ja loo lugu selle taha.

Näitena Rally Estonia:

„Ralli tuleb Eestisse! Meie oleme põnevil, kas sina ka plaanid minna?“; „Jälle hea põhjus Lõuna-Eestit külastada – Rally Estonia Lõuna-Eestis! Millal sina viimati Lõuna-Eestis käisid?“. „Kes on sinu läbi aegade lemmikuim rallisõitja?“ jne. Eeltöö ja rahva üles kütmine on muu meedia poolt tehtud, sinul on vaja nüüd see vaid sobivasse võtmesse panna, et postitus orgaaniliselt rohkem tagasisidet saaks.

Miks mitte teha üks Facebook Frame a’la „Rallil näeme!“?

Ja no loomulikult ralli valguses reklaampostitused – broneeri sina oma majutus, lõunalaud, afterparty paik varakult meie juures!

8.     Küsitlused

Meile meeldib jagada oma arvamusi. Facebook ja Instagram on selle ka üsna hõlpsaks teinud oma pollide / küsitluste tööriistaga. Minu soovitus oleks, et tööriista kasutades pane vastastikku kaks väidet ja palu pikemalt kommenteerida ka allpool. Tuim ei/ja ei võimalda niipalju kaasarääkimist ja oma arvamuse avaldamist neil, kes seda sooviksid.

Näide eelmise punkti valguses Facebooki:

„Kas sina lähed Rallile?”

Valikud: Jah, olen kohal! / Ei näe põhjust…

9.     Facebook ja Instagram Stories

Eksklusiivne sisu, mida näevad vaid sinu jälgijad lühikese ajaperioodi vältel. Seega efektiivne viis, kuidas jälgijaid ikka ja jälle enda lehele tagasi vaatama tulla (FOMO – Fear of Missing Out) – äkki on midagi põnevat täna postitatud, mis loetud tundide pärast juba ära võib kaduda.

Kuidas seda ära kasutada?

Loo järjepidevalt huvitavat, miks mitte ka harivat, sisu Story’s. Paku aeg ajalt eksklusiivseid soodustusi vaid selle väljundi kaudu, nii on jälgijad „sunnitud“ sinu Storyt  vaatama.

Instagram Story Highlights

Instagramis saad pikendada nende postituste eluiga, kasutades Story Highlights funktsiooni. Aga tee seda alles vahetult enne Story lõppemist, et jätta oma jälgijatele sisu esmase kättesaadavuse eksklusiivsus ja värskus.

10.     Influencer, mõjuisik, arvamusliider… heal lapsel mitu nime

Inimesed usuvad teiste „päris“ inimeste arvamusi rohkem, kui ettevõtete loodud sisu. Sul võib olla kümneid ja kümneid positiivseid arvustusi, aga kui Perekooli Kägu on ikka mitu korda kukkunud, et sai petta ja su ettevõte müüb saasta, siis võib just see olla põhjuseks, miks sinu juurest taaskord ei ostetud. Seda eelkõige just nende inimeste puhul, kes toksivad Google otsingusse uute asjade avastamiseks „Kust leida…. / soovitage….“ jne. Püsikliendid teavad su brändi loodetavasti peast ja liiguvad otse kodukale või sotsiaalmeedia profiilile, kust tellimust esitada saab.

Seega orgaanilise liikluse suurendamiseks tasub mõelda ka influenceri kaasamise peale. Aeg ajalt tema poolt tehtavad postitused võiksid hästi valitud mõjuisiku puhul tekitada küll suuremat liiklust sinu profiilile lähema info uurimiseks.

Kuigi jah, edu saladus on õigete mõjutajate leidmine. Mõjutajad, kes vastavad sinu sihttarbijale ja meelitavad sinu ettevõttele sobivaid kliente. 

11.     Facebook Grupp

Facebooki Grupis tehtud postitused on sarnase kaaluga pere ja tuttavate omadele. Oma jälgijatega suhtlemine on grupis sageli hoopis lähedasem ja personaalsem, kui seda on ettevõtte Facebooki lehe seinal.

Silmas tuleb aga pidada, et grupist ei saaks järjekordne ettevõtte promoplatvorm. Ehk siis seal võiks olla teemad, mis seonduvad sinu ettevõtte tegevuse suundadega, kuid mitte konkreetselt seejuures oma pakutavat iga kord promodes. Üheks heaks näiteks kodumaa pinnal on Swedbank ja nende grupp Kogumispäevik.

Ei saa mainimata jätta aga, et Facebooki Grupp on küll hea kanal, kuid selle käima saamine on üpris aja- ja energiamahukas. Eriti, kui tegemist ei ole nii-öelda laiatarbekaubaga (lapsed, toit, trenn).

12. Analüütika

Muuda endale harjumuseks vaadata postituste analüütikat – mis toimis, mis mitte – ja lõpeta nende tegevuste tegemine, mis ei too soovitud tulemusi ehk siis postitusega kaasamist.

Kokkuvõtteks

Facebookis ja Instagramis tasuta silma paistmine on tõesti iga päevaga ainsa keerulisem. Seda tänu nii algoritmile kui ka aina kasvavale postituste hulgale, kellega pead rinda pistma. Samas see ei ole võimatu. Läbimõeldud ja hoolikalt planeeritud sisu ei vaja alati reklaamiraha panustamist. Omast kogemusest saan öelda, et nii mõnigi leht, mida haldan, saab orgaaniliste postitustega tihtipeale ka 2-3x suurema reachi, kui seda on nende jälgijate arv. Ja need ei ole loosimängu postitused. Postituse ajastus, sihtrühma sobivus ja asjakohane üleskutse (CTA) on just need märksõnad, mis siin rolli mängivad. Ja aeg ajalt ka mingi müstiline X-factor ?.

Edukaid postitusi!

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu 

Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511

brit@milos.ee

www.milos.ee

https://www.facebook.com/milosreklaam

https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu