7 PSÜHHOLOOGILIST VÕTET SOTSIAALMEEDIA STRATEEGIA TUGEVDAMISEKS osa 2

Eelmisel korral kirjutasin viiest psühholoogilisest kontseptsioonist ja kuidas nende abil oma sotsiaalmeedia strateegiat võimendada. Seekord püüan anda rohkem nippe ja konkreetsemaid soovitusi.

Miks sotsiaalmeedia tõmbab siis nii paljusid inimesi? Nagu eelmisel korral räägitud – ajus vabanevad kaks kemikaali, kui sa logid sotsiaalmeedia platvormile sisse. Kõik sealsed tegevused, kommentaarid, like’id jms, vabastavad oksütotsiini, ja sa tunned end väärtuslikuna. Dopamiin hoolitseb aga selle eest, et sa tahaksid sinna ikka ja jälle tagasi pöörduda, et seda tunnet uuesti kogeda.

Niisiis, kuidas psühholoogilisi nippe teades meelitada enda lehele rohkem jälgijaid?

1.     VASTASTIKUSE REEGEL

Oled sa saanud ootamatu kingi kelleltki, kellele sa ise kinki teinud ei ole? Kuidas end tundsid? Ebamugavalt? Siis ongi tegemist vastastikuse reegliga.

1976.aastal tegi professor Kunz katse. Ta saatis 600 jõulukaarti täiesti võõrastele inimestele. Vastused tulid neist 200-lt (enam nö. jõukama inimese mulje jätnud kaartide puhul). Põhjus selleks oli ilmselt vastastikuse reegel – inimesed ei taha tunda end tänuvõlglasena, seega soovivad nad vastata samaga, et olla samal tasandil.

See efekt mängib peamist rolli ka sotsmeedias. Tarkvara arendaja Courtney Seiter koostas skripti, mis automaatselt pani „like“ iga tema Instagrami feedile ilmunud pildile. Selle tulemusena kasvas jälgijate arv 30 inimese võrra päevas, teda kutsuti rohkematele pidudele ja ta sõbrad soovisid, et ta teeks ka ise rohkem postitusi, et nad saaksid talle vastata samamoodi meeldimisi pannes.

Mida sinu jälgijad ja fännid postitavad?

Kui nende sisu seostub ka sinu ettevõtmisega, või on lihtsalt midagi toredat kaasa rääkida, tee seda nende postitust kommenteerides! Või kaasa neid tag’ides oma postituses.
Näited:
* Ehitusettevõte, kes äsja tuunis kliendi kodu – pane üles enne ja pärast pildid ning kirjuta kommentaaridesse, kui meeldiv oli sul selle perega koostööd teha. Eelnevalt küsi nende nõusolekut.
* Maakler, kes otsib noorpaarile kodu – ütle midagi optimistlikku nende seinal või märgi ära enda postituses – a’la „Ei jõua ära oodata, mil leiame üheskoos teie unistuste kodu“ vms. Või müües kellegi kinnisvara, jaga nende seinal olevat postitust ja kirjuta juurde, et oled nii põnevil, et saad aidata uue toreda peremehe leidmisega jne.

* Kuid siia alla käivad ka tarbijamängud. Kuidas neid aga edukalt läbi viia, loe siit.

Kuidas seda positiivselt ära kasutada?

Esiteks sa saad kuvada oma nime kliendi lehel, kust võib leida potentsiaalseid uusi kliente sõprade ja tuttavate seast. Justkui kliendi positiivne soovitus sinu ettevõttele.

Teiseks tuleb siin mängu vastastikuse reegel. Kui sa lood kliendiga suhteid sotsiaalmeedias, on nad meelsamini nõus edasi jagama ka sinu enda uudiseid. Ja taaskord on see positiivne soovitus tema enda sõpradele sinu ettevõtte kohta.

LinkedIni automaatse e-maili kaudu jõuad teiste inimeste postkasti vaid lihtsa kliki abil. LinkedIn saadab sulle e-maili, kui keegi on vaadanud su profiili. See aga on hea võimalus müügisuhtluse alustamiseks. Leia spetsiaalsed grupid, kus liiguvad ringi sind huvitavad inimesed. Kliki sealsete liikmete profiilile. Seda tehes saadetakse link sinu külastusest tema inboxi. Kasutades vastastikuse efekti, klikivad enamus neist ka sinu profiilile, et vaadata, kes teda vaatas. Ja sedasi toodki nad ühtlasi ka mugavalt enda juurde :)

2.     INIMESTELE MEELDIVAD PILDID

Enne internetti suheldi näost näkku ja näoilmega anti edasi emotsioone. Seda saab nüüd taaselustada piltide abil. Owen Churches uuringu kohaselt käitub inimese aju lõbusat emotikoni vaadates samamoodi, kui rõõmsa inimese nägu nähes. Kuid tähelepanu – see kehtib siis, kui vaadatakse traditsiooniliselt vasakult paremale, vastupidi see ei toimi!

Hubspoti uuringu kohaselt saavad pildiga säutsud 18% enam klikke, 89% rohkem meeldimisi ja 150% enam jagamisi. Facebookis saab pilt 2,3 korda enam kaasatust, kui ilma pildita postitus.

Kuidas seda positiivselt ära kasutada?

Esiteks – kasuta postituses pilte, eriti näoga pilte. Kui tulla endise remondifirma näite juurde siis postita kliendi loal pilt, kus ta rõõmsalt oma perega äsja tuunitud tagaaias aega veedab. Lillepoes rahulolev klient kauni lillekimbuga. Maakler – õnnelikud uued koduomanikud võtmekimbuga jne.

Sellised emotsiooniga pildid võivad jagades jõuda inimesteni, kellel sinu ettevõttest ei olnud varasemalt õrna aimugi.

Teiseks –  kasuta e-maili turunduses kirja pealkirjas emoji’t. Kui sa saadad reklaamkirja (külmale kontaktile), saad emoji’ga näidata potentsiaalsetele klientidele oma inimlikku poolt. Experiani uuringu andmetel kasvas kirja avamise määr 56%, kui pealkirjas oli kasutatud emoji’t. Kuid liiale ka ei tohi minna! Nende mõte ei ole lihtsalt lugejaid pommitada piltidega lõbu pärast. Funktsionaalsust tuleb ka silmas pidada. Nad ei ole sõnade asendused vaid kommunikatsiooni emotsionaalne pool.

Mõned head näited kampaaniatest:

Minu eraldi artiklid piltide kujundamise kohta on leitavad siit ja siit.

3.     SOTSIAALNE KINNITUS

See on äärmiselt oluline kontseptsioon. Tuumaks on asjaolu, et inimestele meeldivad need asjad, mis on paljudele teistele juba meeldinud ja millest nad on huvitatud olnud. Seega kui sa saad suure hulga inimesi oma postitust kommenteerima, like’ima ja jagama, teevad sama ka mitmed nende sõbrad ja tuttavad. Like klikid on küll suuresti edevuse näitaja, kuid nad teenivad siiski ka kindlat eesmärki. Eriti kui oled brändi loomise alguses.

Kuidas seda positiivselt ära kasutada?

Kahjuks on see suuresti sinu kontrolli alt väljas. Kuid oma sisu luues pea seda kindlasti silmas, et postitus oleks haarav ja tegevusele kutsuv.

Thenextweb.com

4.     JAGATAKSE, ET JÄTTA HEA MULJE

Üks peamisi põhjuseid sisu jagamiseks on enese väljendamine. Seega on oluline, et sa teeksid postitusi, mis jätab jagajast ihaldusväärse, sõbraliku, hästi informeeritud või targa mulje.

Kuidas seda positiivselt ära kasutada?

Tee seda järjepidevalt ja tõenäosus, et su sõnum jõuab laiemale auditooriumile, kasvab jõudsalt.

5.     VALIKU PARADOKS

Meid on üles kasvatatud usus, et mida suurem valik, seda parem. Teaduslikud uuringud seda siiski ei kinnita. Kui inimestele pakutakse liiga palju valikuid, võib see neile tunduda liiga rõhuv ja neid võib tabada nö. buyer’s  regret ehk siis kahetsetakse ostetut. Ja halvimal juhul võib see üldsegi lõpetada sinu juurest ostlemise, sest valiku ülekülluses tundub lihtsam üldse vältida sinu ostukeskkonda.

Kuidas seda positiivselt ära kasutada?

Limiteeri oma pakutavat. Või veel parem, paku kaks lahendust, kus üks on märgatavalt kehvem kui see, mida sa soovid neid ostma suunata. Sellega muudad pakutava veelgi ihaldusväärsemaks ja on suur tõenäosus, et kui neid see valdkond huvitab, sooritavad nad ka soovitud ostu.

6.     SUHELDAKS INIMESTE, MITTE ETTEVÕTETEGA

Nagu ülal kirjutatud, meile meeldivad näod. Aga ka inimesed ise. Seepärast vaata oma sotsmeedia leht üle selle pilguga, kas sealt leidub nö. inimlikke elemente.  See loob rohkem kaasatust, pühendumust ja seotust.

Parim oleks kasutada nägusid, mis on sarnased sinu sihtrühmale – sugu, vanus jms. See teeb kliendile ühtsuse tunde loomise veelgi lihtsamaks, sest eeldatakse, et ka ettevõte jagab nendega siis samu ideid ja väärtusi.

Kuidas seda positiivselt ära kasutada?

Paljud ettevõtted kasutavad noori atraktiivseid modelle. Jah, see on hea, kui su sihtrühm on millenniumlased. Kui su publik on aga mõnest teisest grupist, on hoopis parem taktika, kui valid sihtrühmaga sarnased reklaaminäod.

Ka suhtlusstiil vali vastavalt oma publikule – ametlik, lapselik, kogu-pere, humoorikas jne. Huumori puhul ole aga kindel, et see ei oleks sarkastiline, kahetimõistetav jms. Kui sa ise ei ole selles kindel, küsi kellegi teise arvamust lisaks.

7.     KOKKUPUUTE EFEKT

Ka tuttavlikkuse printsiip. Inimesed eelistavad objekte, millega nad on varem kokku puutunud. Näiteks uuringutega on kindlaks tehtud, et mida tihedamini inimest nähakse, seda meeldivamaks see inimene vaatlejale muutub. Selleks, et reklaamid inimesi mõjutada saaks, ei pea inimesed teadlikult reklaame töötlema. Piisab korduvast esitlusest, et tekitada tarbijale mälujälg ja alateadlikult mõjutada nende käitumist. Nt kui uuringus paluti lugeda arvutis artiklit ja kõrval presenteeriti reklaambännerit, hindas see grupp reklaami ka pärast katset positiivsemalt, kui kontrollgrupp, kellele reklaami enne katses ei näidatud.

Kuidas seda positiivselt ära kasutada?

Selline reklaam ei pea maksma terve varanduse. Eriti kui sul on spetsiifiline publik, keda sooviksid püüda ja kes võtab seega su infot tõenäolisemalt vastu. Kui sul on kindlad konkurendid, on võimalus ka suunata oma reklaam just sinna :)

LISALUGEMIST