Kuidas teha edukat Facebooki kampaaniat?

Eks me kõik oleme rohkem või vähem korraldanud erinevaid FB võistlusi. Oled sa aga kunagi mõelnud, kuidas saaks neid teha veelgi edukamalt või mis on peamised punktid, millele (algaja) tähelepanu peaks pöörama?  Harutame siis samm sammu haavalt FB kampaania hingeelu lahti.

Facebooki kampaania – reeglid

Enne, kui hakkad paika panema kampaania sisu ja olemust, tutvu FB poolt seatud reeglitega. Vaata Facebook Guidelines lehele enne, kui postituse avalikuks teed. Ka vanadel kaladel tasub seda lehte aeg ajalt külastada kuna Facebookile meeldib oma reegleid aeg ajalt muuta. See, et sa pärast ütled “ups, ma ei teadnud”, ei kehti. Viies läbi ükskõik millist mängu Facebooki lehel, oled automaatselt andnud ka kinnituse, et oled tutvunud Facebooki mängudele kehtivate reeglitega.

Loe pikemat postitust Facebooki loosimängu reeglitest siit!

Facebooki mängu eesmärk

Sea kindlad ja selged eesmärgid, mida sa Facebooki mängu ajal või selle järgselt soovid saavutada.  Olgu selleks siis uue toote tutvustamine, e-maili listi kasvatamine või mida iganes. Peaasi, et sa tead, mis peab olema tulemus. Keskendu korraga max 1-2 reaalsele (mõõdetavale) eesmärgile.

Kasuta nt S.M.A.R.T. reeglit (Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely).

Smart-mudel, Smrat-eesmärgid, eesmärgistamine
Smart-mudel, Leanway

Mina isiklikult ei soovita kellelegi panna eesmärgiks X laikide juurde saamine. Olen seda korduvalt rõhutanud – like on edevuse mõõdik. Sul ei ole vaja suurt fännibaasi vaid reaalseid kliente. Pigem olgu fänne vähem, kui see eest on nad kvaliteetsemad pidades silmas firma ärilisi huvisid.

Facebooki mängu tüüp

Erinevaid mängutüüpe on palju. Neist populaarseimad on loomulikult jagamismängud aga ka pildi- ning videokonkursid. Tavaline jaga-võida loosimine on neist kõige lihtsam ja õige/väärtusliku auhinna puhul ka hästi jagatavad ja kommenteeritud. Samas sellise formaadi korral saad ka kõige vähem infot osalejate kohta.

Sa ei tohi käskida jagada ning tag’ida

NB! Kas teadsid, et sa ei tohi Facebooki reeglite järgi öelda inimestele, et mängus osalemiseks peavad nad postitust jagama? Samuti ei tohi sa teha üleskutset, et auhinna võitmiseks pead kommentaaris sõpra tag’ima. Kõik need tegevused on reeglitega tegelikult vastuolus. Mida aga Facebooki sisse logides sinu seinal ei kajastu, sest (kõik) teevad selliseid mänge praegu.

Ja üleskutse lehe meeldivaks märkimiseks saad teha vaid selles võtmes, et lehte jälgides saab mängus osaleja olla kursis mängu kuluga.

Mis iganes tüübi sa Facebooki kampaaniaks valid, ära unusta peamist – soov on saavutada seatud eesmärk. Kui see on kasutaja loodud sisu kogumine (UGC), vali konkursi liigiks video- või pildikonkurss. See väljund on üsna edukas leviku poolest, sest kui osaleja lisab enda pildi/video, soovib ta, et ka kõik tema sõbrad seda näeksid ja tema poolt hääletaksid. Seega levitab seda infot tavapärasest veelgi rohkem. Jagamise mõttes veelgi edukamaks muutub mäng siis, kui annad lisaks esikohale auhinna ka teisele ja kolmandale.
Siit leiate 25 head ideed võistluse korraldamiseks. Kuigi põhjuse leiab alati, võib mängu siduda ka tähtpäevadega.

Vali õige tarkvara

Eestis kasutatakse enamjaolt ikka tavalist FB seina. Kuid parem variant oleks kasutada äpp’e. Rakendused võimaldavad luua täiesti eraldiseisva ja endale sobiva nimega URL’i,  mistõttu on seda hea linkida ka teistes kanalites.
Mis iganes tüüpi võistluse teed, pea meeles, analüüsi saadud andmeid, et kasutada neid ära oma edasises turundustegevuses.

Pane paika ajaline raamistik

Otsusta, kui pikalt võistlus/konkurss/kampaania kestab ja anna sellest selgelt teada ka osalejatele.
Suuremate/kallimate auhindade korral kaldutakse liialt venitama. Üldiselt toimivad paremini lühemaajalised võistlused (nädal, 10 päeva). Sel juhul ei ole osaleda soovijatel aega otsust edasi lükata ja nad liituvad mänguga kohe.

Osade turundajate arvates on parim vahemik 2-6 nädalat, teiste arvates jällegi kuni 10 päeva. Eks iga ettevõte peab ise välja selgitama, mis on õige vahekord arvestades auhinda, pingutust, mida osaleja tegema peab (nt kas ainult like vajutama vs. ise midagi valmistama) vs. aeg. Mõned mõtted leiate ka siit.

NB! Ajastust valides pea silmas ka nädalavahetusi ja pühi, mil aktiivsus võib olla madalam! Lisaks kuupäevadele, on soovitav lisada reeglitesse ka kellaaeg, mil võistlus lõppeb. Sedasi jääb ära mitmeid arusaamatusi ja tarbetuid küsimusi osalejate poolt.

Koosta mängule reeglid

Pane paika konkreetsed reeglid – kuidas (like’ide arv, jagamised, loosimine jne), kes (žürii, FB kasutajad) ja millal (päev, kell) toimub loosimine. Kui tegemist on näiteks pildimänguga, pane kirja ka see, kas üks osaleja saab saata mitu pilti mängus osalemiseks või on see piiratu ühega.

Mida täpsemalt, seda parem. Mõne osaleja jaoks võib olla see esimene kontakt sinu firmaga, sa tahad ju, et see oleks positiivne!

Kui mängu võitja selgub hääletuse käigus, tasub mõelda ka sellele, et kas hääletus võiks olla vaid üks osa võitja valikust. Teiseks osapooleks on aga žürii. Näiteks žürii valib kolme enim hääli saanud pildi seast võitja. Sedasi ei viska püssi põõsasse teised, kui näevad, et üks sariosaleja on pika puuga pähe tegemas. Olen seda varianti mitmeid kordi kasutanud ja toob hoopis adekvaatsemad mängijad ka esile ning mängu üldine levik on samuti tunduvalt parem olnud.

Samuti märgi kindlasti ära, et kui avastatakse pettus, on korraldajal õigus tulemus tühistada.
Üks hea tööriist võitja valimiseks on Fanpage Karma.

Fanpage Karma loositöörist
Fanpage Karma loositöörist

Pane tähele, et Facebook soovib, et oleks selgelt välja toodud ka see, et nemad ei ole kuidagi antud mänguga seotud. Korrektne oleks iga Facebooki mängu juurde lisada lause stiilis: “Facebook ei ole antud mänguga mitte mingil moel seotud”.

Pane paika, kes saavad osaleda

Kui sul on nt Tartu restoran, kes soovib leida reaalset klientuuri, võid panna reeglitesse, et ootad osalema kõiki tartlasi. Samuti võib seada reeglid osalejate vanusele ja soole.

Nt firma otsib modelli, kes reklaamiks nende viisakamaid rõivaid. Sihtrühmaks pereemad.  Sel juhul tasuks vihjena panna reeglitesse punkt, et oodatakse peresõbralikke pilte (mitte „pardinäoga“ selfisid 🙂 ).
Kuid pea silmas – kui otsustad limiteerida, kes võivad osaleda, ole kindel, et see on mõistlik ka turunduslikust vaatevinklist sinu firmale. Ja Eesti on niigi väike… :).

Mina isiklikult kasutan palju lahendust, kus nt Tartu ettevõtte puhul kirjutan reeglitesse, et auhinna saab kätte Tartust. Samuti lisan juurde ajalise raami, et mis perioodi jooksul. Sedasi on lootust, et mängus osalejad hindavad ka reaalselt seda, kas auhinna kätte saamise aja jooksul on neil üldse Tartusse asja. Kui aega juurde ei märgi siis võidakse mõelda, et küll kunagi ikka sõidan sinna ja saan auhinda realiseerida.

Vali mõistlik auhind

Vali auhind, mis on ahvatlev sinu ideaalsele kliendile ja sihtrühmale. Ei ole suurt mõtet lisada väärtuslik auhind (praegu on tüüpiliseks igasugu iPhone’id ja iPad’id) lihtsalt selleks, et saaks sarijagajate klikke ja jagamisi, keda sinu bränd tegelikult ei huvita. Eesmärk peab ikka olema reaalse kliendibaasi suurendamine.

Seega vali auhind oma toote või teenuse seast. Nii on veidikenegi lootust, et mängus osalejad tunnevad su pakutava vastu huvi ja ehk saab võitjast hiljem ka sinu reaalne klient.

Arvesta auhinna valikul ka selle kättetoimetamise kulu!
NB! Ei ole liigne lisada reeglitesse, et kätte toimetamine Eesti piires, kui sa ei soovi just Austraaliasse kolinud eestlasele hiljem auhinda saatma hakata.

Tee kampaaniale tähelepanu köitev pilt

Oluline on valida silmatorkav pilt. Internetis on palju segajaid, selles rägastikus silma paistmiseks, peab sinu kampaaniapilt olema atraktiivne. Ära unusta, et see peab peegeldama ka sinu brändi – logo, värvid jms.

Pildi tegemisel on abivahendiks nt Canva ja Crello. Olen piltide koostamisele pühendanud ka kaks artiklit.

Minu soovitus on, et pildi valikul jälgi, et see ei paistaks välja nagu üks tavapärane reklaam. Veidi rohkem elemente pildil ja mitte nii perfektselt sätituna jääb see Facebooki seinal silma parema magnetina, kui klassikaline reklaampilt. Pane korra end tarbija silmadesse – scrollid Facebooki seina, ilus reklaam, reklaam, reklaam ja kus su pilk peatuma jääb? Sõbra udusemal pildil. Ma ei ütle, et tee nüüd kehva kvaliteediga pilte, kuid katsu leia lahendus, mis tunduks selle tarbijale kodusem ja lähedasem, kui külm reklaampilt. Mõtle kasvõi allolevale pildile.

Tarbija tehtud pilt vs tavaline reklaampilt
Tarbija tehtud pilt vs tavaline reklaampilt

Selliseid kombinatsioone on testitud (olen ka ise korduvalt teinud) ja võitjaks on osutunud valdavalt kasutajate / vabamas vormis loodud pildiga reklaam.

Tarbija tehtud pilt vs tavaline reklaampilt, reklaamide võrdlus
Tarbija tehtud pilt vs tavaline reklaampilt, reklaamide võrdlus

Hashtag?

Üks mõistlik mõte, eriti kui on soovi ka Instagramiga mängu ühendada, on hashtagi kasutamine. Vali unikaalne hashtag, mis sobiks kokku su brändi ja võistlusega.
Üks vahend, leidmaks valdkonna populaarseid hashtage, on Hashtagify.me.
Kuid pea silmas, et Facebookis piirdu 1-2 trelliga. Uuringute andmetel vähendab suurem hulk hashtage sinu Facebooki postituse juures selle populaarsust. Loe sellest lähemalt teisest postitusest: „Hashtag – kasutada või ei?“

Hashtagid Facebookis
Hashtagid Facebookis. Sprout Social

Tee võistlus mobiilisõbralikuks

Paljud jälgivad FB just telefoni vahendusel. Ole kindel, et sinu kampaania on mobiilisõbralik. Testi erinevaid nutivahendeid enne, kui postituse avalikuks teed. Kõige lihtsam on vast veendumine, et pilt, mida kasutad, on ka mobiilis kenasti vaadatav ja kui sinna peale kirjutad ka teksti, siis loetav. Mobiili ekraan on ju kordades väiksem.

Maksimaalselt 3 tegevust

Mida vähem sa osalejatelt nõuad, seda rohkem neid osalema saad. Soovitav on paluda teha max 2-3 tegevust. Kuid pea silmas, need tegevused võiksid toetada ka sinu edasist turundust osalejatega! Seega mõtle hoolikalt, kuidas saad kätte maksimaalset kasuliku infot (nt e-mail) enda jaoks, samas võimalikult vähese vaevaga osalejate poolt.

Facebooki reklaam

Kuigi me sooviksime, et meie võistlus/kampaania oleks nii vinge, et ta reklaamib end ise, see tihti nii ei ole. Kaalu kindlasti tasulise reklaami võimalusi ning suuna see konkreetsele huvipakkuvale sihtrühmale.

Lisaks ära unustada jagada Facebooki kampaania infot ka oma tasuta kanalites – koduleht, blogi, e-maili list.

Teavita võitjast

On elementaarne, et kampaania lõppedes teavitad osalejaid auhinna võitjast. Mina soovitan teadaande vitjast kindlasti panna mängu kommentaaridesse. Täiendavalt võib seda teha ka eraldi seinapostitusena, kuid kindlasti peab see olema ka mängu enda kommentaariumis. Vastasel korral saad muidu liigseid küsimusi ja järelpäringuid, et kes oli võitja jne. Osalejad lihtsalt ei taipa / viitsi minna su seinale, et vaadata, kas seal ehk on võitja välja kuulutatud.

Hea mõte on võimalusel teha kõigile osalejatele eripakkumine, kui nad nt lisavad end sinu e-maili listi teatud aja jooksul (nt 1 nädal). Ideid, kuidas teavitada võitjast, leiab siit.

Kui võimalus, tee võitjaga pilt või palu tal see ise teha ja sulle saata. See tõstab tublisti ettevõtte usaldust osalejate seas, sest leidub ju firmasid, kes üritavad võidu välja andmist üldse vältida või loosivad selle oma tutvusringkonnas.

Analüüsi

Hinda, kas  Facebooki kampaania/konkurss/mäng täitis eesmärk. Kas osalejad olid soovitud sihtrühmast, kas auhind tundus neile atraktiivne, kas nad käitusid vastavalt soovitule (like’isid, saatsid pilte jne)?  Kui see oli edukas, kaalu julgelt sarnase mängu korraldamist uuesti.

LISALUGEMIST

Brit Mesipuu, Milos OÜ, Milos reklaam, sisuloome, koolitused, turundus
Brit Mesipuu

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu