Sotsiaalmeedia ja psühholoogia – 7 nõuannet turundajale

 

Olen ka varem sellest teemast rääkinud, kuid kuna see on väga mahukas teema, tundus, et oleks veel vaja käsitleda. Loe eelmisi artikleid siit:

5 psühholoogilist kontseptsiooni sotsiaalmeedia strateegia tugevdamiseks

7 psühholoogilist võtet sotsiaalmeedia strateegia tugevdamiseks

Sotsiaalmeedias on edu võtmeks oma jälgijatest aru saamine. Nende paremaks mõistmiseks tuleb kõigepealt endale selgeks teha mõned psühholoogia põhimõtted. Selles artiklis on peamised võtted, mida kasutada oma sotsiaalmeedia strateegia loomisel.

1.    Inimesed jagavad ja postitavad sisu, et teistega suhestuda

Kas oled kunagi mõelnud, miks sa midagi jagad?

New York Times viis läbi ulatusliku uuringu ja leidis viis peamist põhjust, miks inimesed veebis sisu jagavad:

a)     Teistele väärtuse loomine

Peaaegu kõik osalejad (94%) ütlesid, et jagavad sisu, mis teeb jälgijate elu paremaks. Tavakasutajad jagavad näiteks maitsvaid retsepte või armsaid fotosid loomadest. Turundajana on oluline luua kasulikku sisu, mis muudaks jälgijate elu mingil moel paremaks.

b)    Enda väljendamiseks

Kaks kolmest osalejast (68%) teatasid, et loovad sisu enda idealiseeritud isikust. Sisu loomisel peaks mõtlema, kas see sobib sinu jälgija huvidega. Kas talle meeldiks seda teistega jagada?

c)     Suhete hoidmiseks

Neli viiest osalejast ütlesid, et jagavad sisu teistega suhete hoidmiseks. Palu oma jälgijatel mainida kommentaarides või julgusta jagamist kaaluka CTA-ga (nt „Jaga seda pilti sõpradega!”).

d)    Eneseteostus

Kõigile meeldib saada positiivset tagasisidet ja tunda end väärtuslikuna. Sama uuring leidis, et tarbijad naudivad sisu rohkem, kui nad seda jagavad ning naudivad sellist sisu, mida nendega jagatakse. Loo informatiivset sisu, mis paneb jälgijaid seda jagama.

e)     Teabe jagamine

Neli viiest (84%) osalejast ütlesid, et jagavad infot või kaubamärke, millest nad hoolivad. Mõtle, mis iseloomustab sinu kaubamärki ja loo toetav sisu.

Need viis punkti näitavad selgelt, et jälgijate peamised jagamise põhjused on nende suhted teiste inimestega.

2.    Inimesed usuvad oma lähedasi

Sa ei ostaks midagi kelleltki, keda sa ei usalda, sinu jälgijat pole erinevad.

Kasutajate loodud sisu (UGC) ja positiivsed klientide arvustused on suurepärane viis näidata oma vaatajaskonnale, et teised on juba sinu kaubamärgi õnnelikud kliendid.

Tarbijad usuvad, et tuttavate jagatud sisu on ausam kui kaubamärgi reklaam.

Olapic leidis oma uuringus, et 76 protsenti tarbijatest usub, et nö. tavaliste inimeste jagatav sisu on ausam kui kaubamärkide reklaam.

3.    Värv loeb

Uuringus “Värvi mõju turundusele” selgus, et ligikaudu 62–90 protsenti esmamulje hinnangust põhineb ainult värvidel.

See ei puuduta niivõrd värvi ennast, vaid seda, kas värv sobib sinu kaubamärgi ja tootega. Uuring leidis, et oluline on kasutada värve, mis väljendavad sinu brändi isikupära.

Millist sõnumit soovid saata ja mis värvid aitavad seda sõnumit saata? Näiteks teatud värvidega saab inimesi suunata – punane rõhutab tegutsemist, kollane on rõõmus jne. Kuid siinkohal loeb kindlasti ka see sõnum, mida selle värviga öelda soovid.

Pikemalt värvipsühholoogiast saad lugeda siit.

Värvipsühholoogia

Värvipsühholoogia

4.    Positiivset sisu jagatakse sagedamini

Psühholoogiateaduste ühingu ajakirja „Psychological Science“ andmetel võib teatud emotsioonide esilekutsumine aidata suurendada sõnumi jagamise võimalust.

Miks see nii on? Lugude või teabe jagamist võib osaliselt ajendada ärritus. Kui inimesed on emotsionaalsete stiimulite tõttu või muul moel füsioloogiliselt ärritunud, aktiveeritakse autonoomne närv, mis siis suurendab sotsiaalset ülekannet.

Kuigi leiti, et kogu emotsioone esilekutsuv sisu avaldab publikule suuremat mõju, leidsid Pennsylvania ülikooli teadlased, et mida positiivsem on sisu, seda rohkem seda jagati. (Sobiva) huumori kasutamine aitab. Mis aitab emotsiooni loomisele kaasa? Emotikonid.

Pärast emotikonide kasutamise uuringut Twitteris leidsid teadlased, et inimesed, kes kasutavad emotikone sageli (eriti positiivseid emotikone) on tavaliselt populaarsemad või mõjukamad.

Ajakirja Social Neuroscience teadlased leidsid, et emojid aktiveerivad samad ajuosad ja kogemused nagu näost näkku suhtlemisel.

5.    Kliendi isiklik kogemus annab tootele suurema väärtuse

Seda nimetatakse ka „Endowment Effect“ ehk omandi mõju. See on kognitiivne kallutatus, mis osutab, et inimesed omistavad millelegi suuremat väärtust, kui neil on selle teatav omandiõigus.

Ajakirja „Journal of Political Economy“ uuringus testiti seda ideed paljude asjadega, eriti kohvitassidega.

Kahele rühmale anti tassid ja neil paluti hinnata nende väärtust. Esimesel rühmal lubati kruusi pikema aja jooksul käes hoida, teisel paluti hind kohe peale kättesaamist nimetada. Esimene grupp pakkus tassile suurema hinna kui teine grupp.

Turundajana saad seda rakendada kahel viisil. Saad luua autentset sisu, mis näitab, et keegi kasutab sinu toodet ja peab seda väärtuslikuks. Samuti võid kinkida tasuta prooviversiooni, luues koheselt kogemusliku väärtuse.

6.    Vastastikkune aitamine

Vastastikkuse põhimõtte idee on see, et kui keegi teeb sinu jaoks midagi toredat, on üldjuhul instinkt teha ka vastu midagi head.

Sisu luues tee jälgijate jaoks õpetlikke videoid, jaga kasulikke linke, paku soodustust jne. See julgustab inimesi vastutasuks midagi sinu brändi heaks ära tegema. See võib olla toote ostmine, uudiskirja tellimine, suhtlusvõrgustikes jälgimine või lihtsalt sõnumi jagamine.

7.    Inimesed ei taha millestki ilma jääda

FOMO (The Fear Of Missing Out) ehk hirm ilma jääda, on uus nähtus, mis on otseselt seotud sotsiaalmeedia tõusuga.

Kellegi ärevuse ärakasutamine seoses sellega, et ta võib millestki ilma jääda, on pisut moraalselt kahtlane, kuna FOMO mõju on reaalne ega ole liiga positiivne.

Kui sa kasutad seda põhimõtet inimlikult, siis ei ole selles midagi halba. CTA võiks olla näiteks „see pakkumine aegub südaööl – tegutse kohe!“ või „jälgi meid Instagramis, et näha parimaid videoid, mida sa ei leia kuskilt mujalt!“

FOMO

FOMO

 

Kui oled oma kavatsuste suhtes läbipaiste, võib jälgijate mõjutamine psühholoogia võtetega tugevdada usaldust sinu ettevõtte vastu. Kaasa oma praeguseid jälgijaid tõhusamalt ja nii meelitad ka uusi.

 

 

Brit Mesipuu, Milos OÜ, Milos reklaam, sisuloome, koolitused, turundus

Brit Mesipuu

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu