14 viga, mida sotsiaalmeedias turundamisel tasub vältida

14 viga sotsiaalmeedias, mis su ettevõttele kasu ei too

Olen allpool kokku kogunud nii tarkade turundajate, kui ka ise enda kogemused selles osas, mida ei tasu sotsiaalmeedias turundamisel teha. Kui sul on omalt poolt midagi veel lisada, anna julgelt märku ja panen punkte juurde! 

1.    Strateegia puudumine

Kui sul puudub selge strateegia, on äärmiselt keeruline, kui mitte öelda võimatu, esitada oma jälgijatele efektiivseid sõnumeid. Strateegia loomine hõlmab selgete ja mõõdetavate eesmärkide paika panekut. Mis on see põhjus, miks sa sotsiaalmeedias oled? On selleks bränding, müük, klienditeenindus või hoopis midagi muud? Samuti sisaldab see brändi sotsiaalmeedia tooni valimist ja sisukalendri loomist pidades silmas oma eesmärke.

Ilma selge strateegiata saad sa luua küll väga head sisu, kuid kas see toetab ka sinu tegelikku sotsiaalmeedias kohaloleku eesmärki?

2.    Analüüsi puudumine

Sul on käes võimsad tööriistad – igal platvormil on oma analüütika – aga sa ei kasuta neid! Kui sa ei süüvi sellesse, kes on su jälgijad, mis neile meeldib, mis ajal on nad kõige aktiivsemad jne, kuidas saad siis olla maksimaalselt edukas?

3.    Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest…

Oled kohal igal pool ja ….pisut. Keskendu selle asemel ühele, maksimaalselt kahele platvormile. Kui tundub, et neist jääb aega üle, ja esimesed valikud töötavad hästi, laienda oma haaret.

4.    Järjepidevuse puudumine

1 kord nädalas, 10 korda päevas, 3 kuud vaikus, 7 korda nädalas… kas sinu rütm on selline? Sellega ajad vaid oma jälgijat segadusse. Liig harv postitamine mõjutab lisaks ka su orgaanilist nähtavust. Sa lihtsalt ei tule oma jälgija seinal välja, kui postitad ülimalt harva. Mina soovitan oma klientidele minimaalselt 1, parem 2-3 postitust nädalas Facebooki ja Instagrami puhul. Kui sul on rohkem öelda, tee seda.

Postituste ajastamine

Oma stabiilse postituse sageduse säilitamiseks on hea postitusi ajastada. Võta endale üks päev ja tee nii Facebooki kui Instagrami (kasutades Business Suite ajastuse funktsiooni) mõne nädala – kuu postitused ette ära. Näiteks igasse nädalasse 2 postitust. Kui sul tuleb jooksvalt uut infot, saad teha lisapostitusi. Või kui on vaja olemasolevaid nihutada, saad seda samuti teha. Nt siis kui oled ajastanud mingi eriti vahva postituse, kuid samal päeval toimub laias meedias mingi suursündmus, mis võiks varjutada sinu postituse jälgijate seinale jõudmist – tuntud inimene saab lapse, lumi tuleb maha, mõni suur õnnetus jne.

5.    Jagad vaid enda sisu

Ära räägi ainult „meist“ vaid mõtle ka „neile“ ehk siis oma jälgijatele. Pidevalt vaid rääkides sellest, mis sul on pakkuda, tüütab õige pea ära ka kõige lojaalsema jälgija. Üks kindel märk on siin kindlasti see, kui su postitused ei saa mitte mingit reaktsiooni ei jagamise, like’imise ega kommentaaride näol.

Seega küsi enne postituse tegemist, et kas see võiks huvi pakkuda peale sinu ka lehe jälgijale.

Näide elust enesest:

Siin meenub mulle üks ettevõte, kes sai pidevalt mitmeid tunnustusi. Tegemist on lihtsalt valdkonnaga, kus konkurents väike ning sellest johtuvalt siis ka märkimisi neil vast rohkem. Ja mis tegi nende sotsiaalmeedia sein? Vähemalt kord – kaks kuus figureerisid nad oma ära märkimistega. Samuti jagasid nad palju pilte sellest, kuidas nad kedagi toetasid. Väga tore, aga mõni heategu võiks olla ka lihtsalt heategu, mitte tunnustuse jaoks tehtud vägitegu. Igatahes lugesin kokku lausa huvist, 21st viimase 3 kuu postitusest 17 rääkis sellest, kui edukad, head ja toredad nemad on. Ülejäänud 4 olid uute toodete pildid.

6.    Ignoreerid oma jälgijate ootusi

Olles tuntud, kui ettevõte, kes on tasakaalukas ja ütlemistes väljapeetud, ei oota su jälgijad ka sotsiaalmeedias nipsakaid ja teravmeelseid nalju ja väljaütlemisi.

7.    Eirad oma jälgijaid üleüldse

Sotsiaalmeedias kaasatuse saamine on niigi üsna trikirohke tegevus. Seetõttu on suur patt, kui need vähesedki kommentaarid, mis su pildi alla jäetakse, ei leia sinu poolset vastust. Kui keegi kiidab, täna, kui laidab, uuri, mis põhjustas pahameelt. Kui keegi postitab niisama neutraalse kommentaari, kinnita märkamist kasvõi naerunäoga. Veel parem nimepidi.

Klienditeeninduse kiirus sotsiaalmeedias
Oodatav klienditeeninduse kiirus sotsiaalmeedias

Veel hullem „eiramise juhtum“ on aga see, kui keegi kirjutab su sotsiaalmeedia kirjakasti ja see vastus heal juhul venib (loe: tuleb kauem kui päev), halval juhul ei leia üldse vastust. Rääkides ise ettevõtetega, et miks nad ei vasta kiiremini, öeldakse, et selle eest vastutab üks inimene ja ta on puhkusel / tal ei ole praegu aega / ta vaatab vaid kord nädalas postkasti jne.

Sotsiaalmeedia, nagu nimigi ütleb, on sotsiaalne meedia ehk siis suhtlemise keskkond. Kui sa ei ole automaatse teatena pannud, et vastate mitme päeva jooksul, eeldab inimene, et teed seda vähemalt lähitundidel, kui mitte kiiremini. Kui sul seda võimekust ei ole, märgi selgelt, et kiirete küsimuste korral oleks targem helistada või kirjutada e-mail.

Automaatse sõnumi seadistamine Facebookis
Automaatse sõnumi seadistamine Facebookis

Lisanõuanne!

Määrates automaatset sõnumit, veendu, et teed aktiivseks ka telefoninumbri. Miks? Aga sellepärast, et kui inimene võtab sinuga ühendust telefoni kaudu, saab ta numbrile vajutades otse sulle helistada. Sa ju tead seda tunnet, kui telefoninumber ei ole klikatav ja sa üritad seda siis kuidagi kopeerida või jätta meelde esimest kolme numbrit ja kopeerida viimast nelja jne ?.

Tee Facebooki automaatses sõnumis number aktiivseks
Tee Facebooki automaatses sõnumis number aktiivseks

8.    Kehv klienditeenindus

Ei ole harvad need juhud, kui küsin Facebookis mõnelt ettevõttelt toote/teenuse kohta ja selle peale suunatakse mind hoopis e-maili kaudu päringut tegema või telefonile helistama. Nagu mis mõttes? Jah, igat väikest detaili ei pea ta tõepoolest teadma. Kuid elementaarsed teadmised ettevõtte poolt pakutavast peaks olema ikka igal Facebooki klienditeenindajal. Ja kui ta ei tea, helistab ta ise oma infotelefonile ning küsib järgi. Tunnistagu, et ta ei oska kiirelt vastata, kuid uurib selle õige pea järgi ja annab esimesel võimalusel vastuse.

9.    Ühepalgelised postitused

Pilt + paar lauset juttu ja nii kuust kuusse. Tundub lihtne teha selliseid sarnase mustriga postitusi. Veel hullem, kui oled näiteks Canvas välja mõelnud ühe „geniaalse“ pildipõhja, millele kõik sinu järgnevad postitused nüüd ka baseeruvad. Kui just see ei ole sul põhjalikult paika pandud strateegia.

Instagramis, ja veel enam Facebookis, on lai valik erinevaid postituse tüüpe. Story, pildid, reels, videod, küsitlused ja palju muud. Kasuta neid. See, et sulle meelivad pildid, ei tähenda, et kõik neid armastavad. Paku midagi ka video sõpradele ja vastupidi.

10.  Elutud pildid

Pean seda probleemi väga tähtsaks, seepärast toon ka eraldi punktina välja.

Esmalt võiks juba kõigil selge olla, et tuim tekstimüür su sotsiaalmeedia lehe seinal on üsna kehv lahendus. Uuringutega on leitud, et inimesed reageerivad paremini just visuaalsele sisule.

Pildid, videod, graafikud toimivad turunduses paremini
Inimesed reageerivad paremini visuaalsele sisule

Siit aga samm edasi on see, kuidas sa pildil olevat esitled. On suur vahe, kas teed pildi müügil olevast kampsunist valgele taustale laiali laotatuna või hoopis inimese seljas. Kusjuures see, kelle selga kampsun on pandud, peaks vastama võimalikult täpselt su soovitud ostupersoonale.

Mis sa arvad, kumb on atraktiivsem? Kas see:

Käekell valgel taustal
Või see: 

Käekell inimese käe peal

11.  Üksluised teemad

Veel üks viga postituste juures on nende üksluisus. Üks jubedamaid tegusid, mida sa oma jälgijale teha saad, on see, kui postitad järjepanu vaid oma müügipakkumisi. Kui sa ise ei suuda / pole aega genereerida muud sisu, ära jäta kasutamata teiste loodut. Jaga kasvõi aeg ajalt lihtsalt valdkonnaga seonduvat uudise linki. Veel parem, katsu saada autentseid ja ehedaid kasutajate lugusid, pilte ja videoid – UGC!

12.  Kustutad või ignoreerid negatiivseid kommentaare

Sellest olen pikemalt kirjutanud suisa terve artikli. Palun ära kustuta kommentaaridest negatiivse alatooniga postitusi. Selle asemel täna teda tagasiside eest ning ütle, et võtad alati rõõmuga vastu igasugu tagasiside, et seeläbi õppida ja parandada end tulevikus. Ära hakka end ründavalt kaitsma. See toob tavaliselt kaasa rohkem pahameelt. Kui on vaja miskit klaarida, ütle kirjutajale, et hea meelega vestled sel teemal temaga eraviisiliselt edasi.

13.  Kirja- ja trükivead

Keegi meist ei ole täiuslik, kaugelt mitte ka ma ise. Usun, et tubli keeletoimetaja, kes siiani lugenud oleks, vangutaks päris mitmes kohas oma pead. Mõte on vast tähtsam kui kirjaviga, kuid siinkohal peangi silmas eelkõige selliseid elementaarseid lohakusest tekkivaid trükivigu. Enne kui postitad, loe kirja pandu mitu korda üle. Kasuta näiteks spellerit, mis aitab sul peamised vead avastada. Jah, ka tema ei ole täiuslik, kuid suure osa vigadest saad tema abil siiski vältida.

Vaata üle trükivead enne kui postitad
Vaata üle trükivead enne kui postitad

14.  Liiga palju hashtage või nende puudumine üleüldse

Hashtagid Facebookis

Küll aga on mitmed uuringud leidnud, et Facebookis tasuks nendega tublisti piiri pidada. 1-2 hashtagi peaks olema täiesti piisav. Ja seda ka minu isiklikul arvamusel visuaalse poole pealt. Postitused, mis on üle külvatud rohkete hashtagidega, ei ole silmale head vaadata. Jäägu nad siiski rohkem Instagrami keskkonda. Kuid täiesti vältima neid ei peaks! Ka Facebook ise on julgustanud neid kasutama! Ja värsked uuringud (2022a) ei kinnita ka enam, et nende rohkem lisamine halba teeks. Kuid siiski…minu isiklik arvamus, Facebookis ja mõned.

Liiga palju hashtage Facebookis ei ole hea
Liiga palju hashtage Facebookis ei ole hea

Hashtagid Instagramis

Ma ei võta siinkohal väga sõna sel teemal, kui palju neid olema peaks. Arvamusi on nii vastakaid. Kes ütleb, et parim on 5, teine, et 11, kolmas kõik 30.

Kuid kui sa ei ole just mega kuulus, pean veaks seda, kui Instagramis aga üldse hashtage ei kasuta. Miks nii? Sest kui sa soovid jõuda rohkemate, kui enda jälgijate feed’i, on põhimõtteliselt ainus viis selleks läbi hashtagi. Loe pikemalt hashtagidest siit!

AgoraPulse hashtagide kasutamine
AgoraPulse hashtagide kasutamine

 

Kas sooviksid miskit lisada? Kui jah, kirjuta mulle ja täiendame!

 

 

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu 

Tegevjuht

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu