Tagasi kooli turundus ehk kuidas turundada kooli minejatele?

 

Juba varsti avavad taas tarkusemajad oma uksed. See tähendab aga müüki, suurt müüki! Ja meie pere puhul: ostmist, suurt ostmist! Sest kooli lähevad ka meie pere noorimad ehk siis kaksikud. Teadsite kui palju maksavad korralikud ranitsad? 😀

Kooliaasta algus on oluline aeg ja ettevõtted kasutavad seda võimalust ära tagasi kooli turunduse (BackToSchool) kampaaniatega. Kooli mineku alguse turundus keskendub eelkõige koolitarvete ja riiete müügile vahetult enne uue õppeaasta algust. Kuid pane tähele! See ei pea kaugeltki mitte piirduma vaid koolitarvetega! Sellest allpool ka juttu teen. 

Kui sa aga pikemat artiklit ei viitsi lugeda siis siin lühike ülevaade ehk…

…tagasi kooli turunduse A&O!

Kuidas aga saab kooli algust oma turunduses tarkade sammudega ära kasutada?

  1. Põhjalik ettevalmistus: Kooliaasta algus on ootuspäraselt hõivatud aeg nii lastele kui vanematele. Seetõttu on oluline, et müügikampaaniad ja allahindlused oleksid hästi läbi mõeldud ning reklaamitud juba piisavalt varakult. Alusta ettevalmistustega juba suve hakul või isegi varem, et jõuaksid oma sõnumiga potentsiaalsete ostjateni enne kooli algust. Ok, suvealguse rong on läinud aga veel ei ole hilja!

  2. Koolispetsiifilised pakkumised: Pane end ostja kingadesse ja mõtle, millised tooted või teenused on just kooli alguse eel eriti olulised. Paku koolitarvetele soodustusi ja soovitusi, kuid ära unusta teisi populaarseid tooteid, mis võiksid olla seotud kooli algusega, näiteks riietus, jalatsid või nutiseadmed.

  3. Digitaalse turunduse võimalused: Tänases digitaalses maailmas on veebiturundus ja sotsiaalmeedia võimsad vahendid oma sõnumi levitamiseks laiemale sihtgrupile. Kujunda kooliaasta algusele pühendatud sisu ja reklaamid, mis tõmbaksid tähelepanu ning innustaksid ostlejaid sinu poe suunas liikuma.
    Kuid ära ole igav! Stiilis “Koolialguse eripakkumised -X%” no kõik teevad nii. Vaata siit päris lahedaid mõtteid, kuidas saab huvitavalt tooteid promoda!

  4. Kasuta lojaalsusprogrammi: Ära unusta oma püsikliente! Paku neile erilisi soodustusi või eksklusiivseid pakkumisi tagasi kooli perioodil, et hoida nende huvi ja lojaalsust.
  5. Loo unikaalne kogemus: Kooliaasta algus võib olla emotsionaalne aeg nii lastele kui vanematele. Loo oma kaupluses või veebipoes eriline atmosfäär, mis aitab klientidel tunda end oodatuna ja erilisena. Mul on küll väike emotsionaalne laks – pere nö. viimased lähevad ka kooli.

Aga nüüd kõigest pikemalt!

 

Kui palju kulutatakse koolitarvete peale?

Forbes arvab, et sel aastal kulutatakse veelgi enam ostude peale ja eriti poes – erinevalt jõuludest soovivad vanemad koolieelseid shopinguid läbi viia füüsilises poes. Siis saavad lapsed ise valikuid teha. Samas Shopify ütleb, et ostud sooritatakse ikka veebis. Ka Snipp on veendunud, et kuigi käiakse ka poodides, veebiostud on siiski esikohal.

Ostjate hinnatundlikkus tagasi kooli minekul. Shopify
Ostjate hinnatundlikkus. Shopify

NB! Üks põnev leid on ka uuringutega ilmnenud – kui koolitarvete ostude eest maksab isa, kulutatakse 37% rohkem raha. Mõttekoht – kuidas isad poodi saada! 🙂

Ajastus

Õnneks Eestis on lihtne – kool algab siin tavaliselt ikka 1 september või päev-kaks siia sinna. Kui sa ei ole veel oma kampaaniaga alustanud, on viimane aeg seda teha!

 

Mida ostetakse?

The Self pani pingeritta tooted, mida enim ostetakse. Eesotsas on riided (50%), jalanõud (42%) ja seljakotid (41%). Järgnevad koolitarbed (37%) ja seejärel üsna samas augus sporditarbed, koolimööbel ja nutiseadmed. Kusjuures 59% ostlejatest väidab, et lapsed teevad ostuotsuse. Ja pood valiti loomulikult vanemate poolt selle järgi, kus pakutakse soodustusi.

Kooliostude trendid aastal 2023
Kooliostude trendid aastal 2023

Mille järgi tooteid valitakse?

Kuidas valitakse kooliasjade ostmiseks ostukoht?

Enam ei ole tüüpilist klienditeekonda. Nüüd laveerib see brändi füüsilise ja digitaalse maailma vahel. Ja klient soovib, et see oleks sujuv omnikanali kogemus. Inspireerivaid omni-channel näiteid võib leida siit.
Mõned numbrid USA näitel:

  • 2/3 inimestest uurivad enne ostu poes järgi telefonist, kas äkki kuskil on soodsam.
  • 50% poest ostjatest teevad eeltööd internetis.
  • 67% inimestest käivad poes füüsiliselt asju vaatamas, kuid ostavad selle internetist.
  • ¼ lapsevanematest küsivad nõu enne lastele riiete soetamist Facebooki gruppidest ja foorumitest.
  • Lapsevanemate jaoks on Facebook ühtlasi ka kõige mõjukam platvorm, kui soovitakse teha riideid ja moodi puudutavad ostuotsused.
  • 3,5korda rohkem raha kulutavad kliendid, kes on eelnevalt saanud positiivse omnikanali kogemuse.

Kuidas mõjutada ostuotsust?

Esmalt tee selgeks, kellele sa turundad! 

5 põhilist sammu kliendiprofiilide loomiseks:

1.     Määratle laiem sihtgrupp

Kes on sinu toote, teenuse või äri eesmärkidele vastav sihtgrupp ning millised on nende probleemid, mida vajatakse lahendamist? Koolikampaaniate puhul on lihtsam – sinu laiem sihtgrupp hõlmab lapsevanemaid, õpetajaid ja õpilasi.

2.     Kitsenda loodud sihtgruppi

See ei pruugi alati olla lihtne, kuid see eest vajalik samm! Näiteks kui müüd sülearvuteid, siis tõenäoliselt sihtrühmaks on õpilased, kuid ehk pisut vanemad õpilased, kui räägid arvuti jõudlusest jms täpsemalt.

3.     Mõtle, mis motiveerib sinu sihtrühma ostma

Sihtgrupi asukoht, vanus ja muud tegurid võivad mõjutada nende ostumotiive. Mõned võivad otsida sooduspakkumisi, samas kui teised viimaseid trende.

4.     Arvesta oma klientide teekonnaga

Arusaamine, kuidas klient jõuab teadlikkusest ja kaalutlusest ostuni, võimaldab sul sihtgruppi veelgi kitsendada. Teades iga puutepunkti, mida kliendi ostuteekond läbib enne ostu sooritamist, aitab sul otsustada, milliseid kanaleid ja reklaamiformaate kasutada parimate tulemuste saavutamiseks.

5.     Loo täpsem profiilikirjeldus / persoona

Nüüd, kui sul on selgem arusaam oma sihtgrupist ja nende ostuteekonnast, on aeg pöörata tähelepanu demograafilistele andmetele, nagu vanus, sissetuleku tase, pere suurus, elukutse, haridustase ja perekonnaseis.

NB! Sihtgruppe-persoonasid ei pea olema vaid üks! Vastavalt vajadusele saab neid vabalt olla ka mitu. Sellest hoolimata on sul kõik vaja eraldi välja kirjutada, sest sa ei saa turundada ühtviisi nii lastele, tudengitele kui lapsevanematele.

 

Aga nüüd siis erinevatest mõtetest pikemalt:

  • Sihi (õpilasi) läbi sotsiaalmeedia

Igas vanuses lapsed mõjutavad ostuotsuseid, olgu selleks siis ise ostmine või vanemate mõjutamine otsuse tegemisel.
Tee online mäng ja ole loominguline – fotomängud nt katkistest riietest, et võita terve uus garderoob esimeseks koolipäevaks. Täiskomplekt kooliks vajaminevatest tarvetest sinu tootevalikust jne.

Kus eesti lapsed aega veedavad? No seda ei tea iial, aastaga muutub palju, kuid eelmise aasta Eesti koolilaste uuring on leitav siit!

Mis mõjutab ostuotsust. Deloitte
Mis mõjutab ostuotsust. Deloitte
  • Paku lühiajalisi soodustusi

Olgu selleks siis nädalane kooliasjade soodusmüük või happy hour peale kooli kohvikus. Kuna esimesed koolinädalad on tihtipeale taas sisse harjumine ja uute suhete loomine, on eriti hea 2=1 pakkumised kohvikutes jm toidukohtades – võta uus sõber kaasa ja tule sööma!

  • Korralda sündmusi

Näiteks tudengitele korralda raamatukogus, ühiselamus või kohvikus pimekohtingu üritusi, ühiseid filmiõhtuid, viktoriine jms. Ära tee sellest nö. Tupperware küpsetamise esitlusi vaid põimi tagasihoidlikul viisil oma tooted/teenused sellesse sündmusse (nt auhinnaks, töövahendiks vms). Kuidas sündmusi reklaamida, vaata siia!?

  • Korduvkülastaja soodustus

TechnologyAdvice uuringu kohaselt on 80% suurem tõenäosus korduvkülastuseks/-ostuks, kui müügikohal on huvipakkuv lojaalsusprogramm. Need toimivad küll pisut paremini igapäeva ostude puhul (kohvikud, restoranid, kohvipoed jms).

Miks lojaalsusprogrammid töötavad. Zendesk
Miks lojaalsusprogrammid töötavad. Zendesk

Siit leiad palju huvitavat infot ja näiteid lojaalsusprogrammide kohta!

  • Tagasi kooli tähendab back to business vanemate jaoks

Kooli algusega on hea võimalus meenutada vanematele, et nüüd, kui lapsed on päeval koolis, on taas hea võimalus alustada ka oma ideede ellu viimist. Olgu selleks siis kasvõi remonditööd kodus. Seega tuld! ehituspoed ja –firmad. Miks mitte ka päevased kontorilõuna aegsed treeninguvõimalused, soodustused lõunapakkumistele jms, mis võiks tavalist tööinimest ahvatleda. Samuti on nüüd õige aeg silma paista kõikvõimalikel huviringidel, kuhu vanemad saaksid oma lapsi panna peale kooli, et nad üksi kodus ekraanide ees ei konutaks.

  • Paku tasuta transpordi ja järelmaksu võimalusi

  • Meiliturundus

Olgem ausad, ca 4-5 a tagasi khmm…ma ei armastanud meiliturundust üldse. No kohe üldse mitte – tüütud aknad, mis küsivad e-maili ja siis pommitavad sind meilidega. Õnneks tänapäeval on olukord rahulikum ja vähemalt need meililistid, kus ma kirjas olen, enam igapäevaseid meile ei saada. Kuid ka peale aastat ei suuda ma unustada NS Kinga oma, eriti häirisid mind need Re: kirjad ja korduvad vead kirjades. Ja olgem ausad, viimane piisk oli see emoji nägu südamest silmadega, see minu kiiks aga ma ei salli seda üldse 😀

NS Kinga meiliturundus
NS Kinga meiliturundus

Aga praegu on mu mõtted muutunud. Kunagi sai Erkki ja Taneliga kohtutud, ma isegi suuda meenutada kus ja miks jne (puhtalt tööalaselt, see on kindel 🙂 )ja sealt sai minu teadvusse Smaily ja asjade loomuliku järjena ilmus ka minu kodukale e-maililistiga liitumise vorm. Sellele järgnes väga usin liitumine ning sellest tulenevalt siis ka pidin kirju saatma hakkama. Ja kuigi ma armastan sotsiaalmeedia turundust siis vaadates Facebooki orgaanilist reachi vs e-maili avamisemäära, vahe on ikka väga suur, just meiliturunduse kasuks, seega jah, tasub ka teil kaaluda!

Aga…ma ise küll endale kunagi tasulist reklaami ei ole ostnud, kuid sina saaksid oma e-maile just Meta retarget reklaamides kasutada! Kuid NB! GDPR olgu ka paigas!

  • Esitle oma tooteid nii, et need kõnetaksid sihtrühma

Kes on sinu persoona? Sea mööblipoes koolimööbel üles sedasi, et see meenutaks ühikatuba. E-poes soovita iga toote juures teisi sarnaseid tooteid või kaupu, mis sobivad sellega kokku (a’la pastakad ja vihikud).
Target lasi lausa kogu kampaania üles ehitada lastel endil. Selle valmimist ja tulemust näeb siit.

Kui müüd näiteks pastapliiatseid ja märkmikke, kaalu oma poes laua üles panekut ja näita neid tooteid koos teiste koolitarvetega. Kui sul ei ole füüsilist poodi, pildista oma tooteid koolikeskkonnas ja kasuta pilte oma turunduses. Üha sagedamini näeb ka Eesti e-poodides selliseid pilte, kuid mulle ei meenu hetkel, et need oleks tehtud koolikeskkonnas.

Rolling koolikaupade komplekti turundus
Rolling koolikaupade komplekti turundus
  • Jälgi trende

Mille järgi on lapsed (ja/või nende vanemad) hetkel nö. hullud? Mõtle, mis asjad või sündmused on praegu kuum teema ja proovi ka oma kampaaniasse selle elemente tuua. Roblox? Anime? Olles seda viimast pisut teaduslikumalt uurinud…loodan, et see trend vaibub kiiresti 🙁  No mõnda aega sõuab äkki Barbie ka veel?
Populaarsete teemade leidmiseks saab kasutada ka Google Trends

  • Ole kasulik

Kampaania ei pea olema lihtsalt müük, sellest võib ka reaalset kasu olla. Paku ostulisti vanematele, jaga nõuandeid kuidas last kooliks ette valmistada, tudengitele tee humoorikas juhis, kuidas ühikas ellu jääda, paku neile kiireid tudengilõuna retsepte, vanematele tervislikke ja kiireid hommikusöögi nõuandeid.

  • Kasuta influencereid

Kaalu koostööd blogijate või mõjutajatega. Kuigi üldine soovitus on, et peaks nö. emadest blogijaid sihtima siis mina kindlasti ei välistaks teisi. Eelkõige just suuremate laste puhul. On nad ju tegelt üsna mõjutatud, mida näitas ka minu eelmise kevade magistritöö eesti noorte uuring.

Kuid ma lisaks siis komplekti ka mehed. Mnjah, Eesti blogimaastik ei ole just ülemäära külluslik meeste osas, kuid esimesena tuleb pähe A Mida Henry Teeb. NB! Päriselt ka, kirjutage mulle brit@milos.ee ja andke vihjeid teistest eesti meesblogijatest! 🙂

Siin mõned varasemad artiklid ka mul seoses influenceritega:
11 põhjust, miks su ettevõte peaks kaaluma influenceri ehk suunamudija kaasamist  ja 5 trendi influencer turunduses, mida peaksid vältima .

  • Ära unusta õpetajaid!

Taaskord, võib olla olen käinud silmaklapid peas ringi kuid ma ei ole märganud, et tehakse ülemäära palju kampaaniaid õpetajatele. Mnjaa, see ei ole ehk lõpuni eetiline, kuid… näen ka oma lapse koolilistide pealt kust õpetaja on sulgudesse lisanud soovitusi, mis firma toodet kasutada nt vildikate jne puhul. Kuid teisest küljest ka see, et ka nemad peavad klassiruumi sisustama ja koolivahendeid sinna soetama.

Leia viise, kuidas neid konkreetselt kaasata. Võib-olla võiks poes või veebisaidil olla “õpetajate nurk”. Eriti lahked poed võiksid anda tasuta käepäraseid ressursse, nagu kalendrid või tunniplaani mallid, mida nad saavad kasutada ja miks mitte ka õpilastele jagada (puhas bränding).

Mõtteid võiks saada ka õpetajaspetsiifilised sooduskoodid. Kooli meililistid on netis vabalt kättesaadavad. Paku õpetajatele valitud koolitarvetelt X% allahindlust. Kupongi saamiseks peaks nad nt lihtsalt sisestama koolispetsiifilise koodi ja e-posti aadressi. (Panid tähele – email! Ehk siis nutikas viis emaili listi kasvatamiseks ja edaspidi juba otsepakkumiste saatmiseks.)

  • Ja loomulikult reklaam, reklaam, reklaam!

Võimalusel loo kodulehele eraldi sektsioon koolitarvetele, et neid oleks lihtne leida. Bänneri reklaami puhul loomulikult lingi siis sinna lehele.
Ära unusta kindlasti mobiilireklaame!
Pisut vananenud slaididega artikkel, kuid mõtte saate ikka kätte 🙂 Boostida või kasutada Facebook Ads Manageri? Loe mõtteid sellest artiklist!

Ja nüüd sa küsid, et aga mis minul sellest, mina ei müü koolikaupu, minul ei ole seda vaja! Vale suhtumine! Põhjuse leiab alati! Kui oled nt pillipood, paku võimalust uue kooliaasta alguse puhul soetada soodushinnaga muusikainstrument, et alustada samuti õpinguid – pillimängu omi. Sama koolitusfirmad – omanda ka ise uusi oskusi. Autokaubad – turvaline koolitee. Spordiklubi – lapsevanemad tagasi kehalise tundi.
Mõtteid on lõputult!

Milliseid edukaid tagasi kooli kampaaniaid oled ise teinud või on silma jäänud?

 

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu Milos reklaam

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu