Mida toob aasta 2024 turunduses? Osa 3

Kaks osa on juba avaldatud, kolmas teie ees. Kui sa eelmisi veel ei ole jõudnud lugeda, loe neid nüüd:

Osa 1

Osa 2

Osa 4

Osa 5

Nüüd aga oled oodatud lugema seda osa ja mul on hea meel öelda, et vähemalt üks lugu on veel tulemas, sest häid nõuandeid on lihtsalt nii palju mulle saadetud!

Marten Saar – SEO spetsialist, https://seo1.ee/

Meelis Vill – SEO spetsialist, https://qqq.ee/

Jenny Tupits – Digiturunduse loovjuht, https://vividstudio.ee/

Reigo Kimmel – AI ja YouTube personaaltreener, https://videoturundus.ee/

seo-spetsialist-marten-saar

Marten Saar

Majandus mõjutab palju

Teada-tuntud põhjustel ei ole majandusolukord Eestis ja maailmas tervikuna heas seisus. Eeldan, et see mõjutab suuresti ka turundustegevusi ja -eelarveid. Seda oli klientidega suheldes näha juba 2023. aastal. Ennustan, et efektiivsuse olulisuse mõistmine levib laiemasse ringi. Seni olen tihti näinud projekte, kus erinevates kanalites on püütud midagi teha, kuid ei ole mindud võimalustega süvitsi. Nendel, kes suudavad kas majasiseselt või välist abi kasutades (digi)turunduse kanalite võimalusi efektiivsemalt kasutada, on suur eelis.

AI hype

AI areng ja sellega kaasas käiv hype jätkub. Oodata on jätkuvalt kiireid arenguid ja tekib palju uusi kasulikke AI lahendusi, kuid samas on oodata erinevate AI-ga seotud tarkvara ja teenuste müüjate ning entusiastlike fännide poolt ülevõimendatud sõnumeid.

SEO prioriteetsus suureneb

Eestis on SEO konkurents paljudes valdkondades võrdlemisi madal. Sama kehtib muide ka enamike mitteinglisekeelsete turgude kohta, nii et SEO võib olla tugevaks toetuseks ekspordi käivitamisele või kasvatamisele. Tehniliselt heas korras ning kasutaja probleemi võimalikult efektiivselt lahendatavatel saitidel on hea võimalus orgaanilist liiklust oluliselt kasvatada. Seda ka suurte tegijate vastu. Kuna eeldan eelarvete vähenemist, SEO ei nõua tingimata suuri investeeringuid ning sellel on rahalises mõistes kõrge tasuvus, usun, et rohkem ettevõtteid panustavad sellel aastal oma SEO parendamisse.

Suures pildis palju ei muutu

Edukaks turunduseks on jätkuvalt vaja viia inimeseni lahendus tema probleemile. Turunduskanalid jäävad suures osas samaks: sotsiaalmeedia, otsingumootorid, TV, välimeedia, E-post, jne. Tõenäoliselt muutuvad asjad protsesside tasemel, kuidas nende kanalite jaoks sisu toodetakse, tulemusi analüüsitakse ja hallatakse, kuid fundamentaalselt jääb nende kanalite toimimisloogika samaks. Võidab see, kes suudab oma protsesse paremini optimeerida. Märksõnaks on kiirus. Samas tuleb meeles pidada, et kiirus ei tohi tulla kvaliteedi arvelt.

Soovitused

AI kasutamine turunduses

Ära pane vankrit hobuse ette. Mõtle, mis probleemi sa päriselt tahad lahendada ja otsi selle jaoks sobivad tööriistad ja lahendused. Tihti võib selleks olla mõni AI tööriist. Ära võta kasutusele lahendust ega tee tegevusi lihtsalt sellepärast, et sulle on teiste jutust jäänud mulje, et see on tingimata vajalik. Testi erinevaid lahendusi ja võta kasutusele ainult need, milles päriselt kasu näed. Selle eest medaleid ei jagata, et sa võimalikult paljusid erinevaid AI tööriistu kasutada püüad.

Enda tiimis oleme AI-st näiteks abi leidnud sisu planeerimiseks ja kirjutamiseks, andmeanalüüsiks ja koodikirjutamiseks, tootefotode ja -kirjelduste loomiseks, hulgikaupa piltide alt-textide kirjutamiseks.

SEO nõuanded

SEO edu baseerub kolmel sambal: saidi tehniline olukord, sisu ja lingid. Tehnilise poole pealt ei näe, et midagi oleks väga muutumas: sait peab olema indekseerimis- ja crawlimise probleemidest võimalikult vaba ning laadima kiiresti. Linkidega on nii, et mida rohkem seda uhkem ja nende hankimismeetodites ei ole suuri muudatusi näha. Partnerid, sisuturundus, digitaalne PR jne. Inglise keelsetes otsingutes võib linkide olulisus koos brändisignaalidega kasvada.

Teatud tehniline baas on muidugi vajalik ja võimalusel võiks ehitada ka linke, aga just sisu on see, millele ma soovitaks esmajoones põhirõhu panna ja pakkuda vastus kõikvõimalikele küsimustele, mis sinu valdkonnas võib kasutajat huvitada. Seda põhjusel, et tänu AI-le on oluliselt suurenenud internetis olevate veebilehtede arv. Google’i seisukohast ei ole kuluefektiivne kõiki lehti põhjalikult analüüsida, et nende seast parim vaste leida. Tõenäoliselt on nad lahendanud selle nii, et neil on teatud hulk usaldusväärseid saite, mille seast püütakse vastus leida esimesena. Näidates end madalama konkurentsiga teemade puhul usaldusväärse saidina, saab teenitud usaldust võimendada ka tugevama konkurentsiga teemadele. Nii on võimalik enda valdkonnas saada üheks usaldusväärsetest saitidest, kust vastust esimesena leida püütakse. Tänu sellele on vähemalt mitteinglisekeelsetes otsingutulemustes hea sisuga võimalik kõrgeid kohti saavutada ka väiksema lingieelarvega, vahel ka linke mitte üldse hankides.

Sisu ja SEO optimeerimine

Ole kõige kasulikum sait enda valdkonnas. Paku kõige sisutihedamat infot – ole allikas, kust on võimalik kogu vajalik info kätte saada väikseima vaevaga. Sisutekstide puhul ei ole pikkus iseenesest oluline, tekstid peavad olema nii pikad kui vajalik, aga nii lühikesed kui võimalik. Lisaks toote- ja müügilehtedele tooda sisu, mis aitab kliendil ostuotsust teha, peale ostu sinu pakutuvat toodet/teenust paremini kasutada ja end üldiselt sinu valdkonnas harida.

Näiteks, kui müüd toidulisandeid, võid kirjutada lisaks artikleid:

  • Tervislikust toitumisest
  • Populaarsetest dieetidest
  • Toiduainetest ja nende toitaine sisaldusest
  • Erinevatest vitamiinidest ja mineraalidest, nende allikatest ja efektidest inimorganismis
  • Erinevatest terviseseisunditest ja nende seostest toitainetega

Need vaid mõned näited, et paremini mõistaksid, millest ma räägin.

Lisaks kasuliku sisu pakkumisele tuleb saidi kvaliteedi tõstmiseks vaadata, et sinu saidil ei oleks lehti, millel ei ole mingit eesmärki või need ei täida seda. Harva õnnestub mul teha SEO audit, kus see ei oleks probleemiks. Saitidel on palju lehti, mis ei paku tihti mingit lisandväärtust – neid ei külastata üldse või külastatakse vähe ja lahkutakse kiirelt, nendele ei ole linke teistelt veebisaitidelt. Parimal juhul sellised lehed raiskavad saidi autoriteeti võttes seda ära lehtedelt, mis päriselt olulised. Halvemal juhul annab Google nende madala kvaliteediga lehtede tõttu kogu saidile madalama hinnangu. Seda siis, kui selliste lehtede osakaal muutub kogu saidil olevate lehtede hulgast piisavalt suureks. Täpset piiri, millal see juhtub, ei oska öelda, aga parem on selliseid lehti saidil täielikult vältida, et olla nii kasutajate kui otsingumootorite jaoks võimalikult kasulik allikas.

Sellise lehtede alla kuuluvad näiteks erinevad demolehed, mis on tulnud kaasa kasutatava disainimalliga. Sisuhaldussüsteem või selle kasutamise viis võib tekitada duplikaatlehti – erinevad kategooria ja sildi lehed. Samuti saidile lisatud info, mis võis aastaid tagasi olla asjakohane, ei pruugi seda enam olla jne.

Selliste lehtede leidmiseks tuleks üle vaadata oma saidikaart/saidikaardid. Selle leiad tavaliselt ühelt nendelt aadressidelt:

sinudomeen.ee/sitemap
sinudomeen.ee/sitemap.xml
sinudomeen.ee/sitemap_index.xml
sinudomeen.ee/sitemap.html

Veendu, et saidikaardis leiduvad lehed on sellised, mille sisu sa hindad nii heaks, et tahaks sellele kasutajaid saata. Kui sama sisu on mitmel lehel või lehel olev info ei ole põhjalik või on aegunud, siis tuleks sisu kas uuendada, suunata kvaliteetsemale lehele või muuta mitteavalikuks.

Lisaks saidikaardis olevatele lehtedele tasuks üle vaadata ka Googles indekseeritud lehed. Selleks soorita Google otsing site:sinudomeen.ee.

Kokkuvõtvalt

2024. aasta turundus- ja majandusmaastik pakub nii väljakutseid kui ka võimalusi. Majandusolukorra mõjutusel on ettevõtted sunnitud oma turundustegevusi kriitilisemalt hindama, keskendudes efektiivsusele ja ärilistele eesmärkidele. AI arengud toovad kaasa uusi lähenemisi, kuid vajavad samas ettevaatlikku ja läbimõeldud kasutamist. SEO jääb oluliseks valdkonnaks, pakkudes võimalust orgaanilise liikluse suurendamiseks, seda eriti väiksematel ja mitteinglisekeelsetel turgudel. Turunduskanalite fundamentaalne loogika ei muutu, kuid nende kasutamise protsessid võivad areneda. Edu saavutamiseks on oluline kiire kohanemine, optimeerimine ja kvaliteedi säilitamine.

Meelis Vill - SEO spetsialist, https://qqq.ee/

Meelis Vill

TikTok on uus otsingumootor

Lugesite õigesti – TikTok on nüüd Google’i ja Bingi kõrval uus infootsingu hiid. Kui varem sain SEO koolitustel küsida, mis on suuruselt teine otsingumootor (õige vastus on YouTube), siis varsti tuleb vastust korrigeerida.

Nooremad põlvkonnad on hakanud TikTokki kasutama otsingumootorina. 64% Z-põlvkonnast ja 49% millenniumilastest on TikTokis otsinud infot. Ja mis veel jubedam – peaaegu iga kümnes Gen Z esindaja eelistab TikToki otsinguid traditsioonilistele hiiglastele nagu Google. Ja see on hirmutav, alates sealsetest kontrollimatutest libauudistest kuni selleni, et TikToki SEO on täiesti uus žanr.

Kui juba praegu kolmandik ettevõtjatest leiavad, et kaasahaaravuse tõstmine on keeruline, ning paljud võitlevad pideva sisuloomise ja kvaliteetsete videote tootmisega, siis siia otsa veel SEO kiht lisada tekitab paraja peavalu.

Kokkuvõttes ei ole TikTok meelelahutusplatvorm. See on saanud tõsiseks konkurendiks traditsioonilistele otsingumootoritele, eriti nooremate kasutajate seas.

SEO-spämm ja AI muudab Google’i otsingutulemusi

Otsingumootorid uuendavad oma algoritme spämmiga võitlemiseks, kuid tundub, et jäävad mängust alati sammu võrra maha. Trendiks on muutumas AI poolt loodud sisu. SEO inimesed on tekstide juurde genereerimisega otsingutulemused spämmiks muutnud, sest uut kvaliteetset infot on üha raskem otsingutulemustest ülesse leida. 

Tööriistu, mis on tekstikirjutaja ameti hävitanud, tekib iganädalaselt juurde. Ja need on ka eesti keeles artiklite, tekstide loomisel hirmutavalt adekvaatsed.

Pikkade tekstide tegemine, mis oli seni toimiv SEO meetod, on devalveerunud. Superpikkade ja põhjalike tekstide loomine on kiirem ja lihtsam kui kunagi varem. Kas nüüd lähevad hinda lühikesed ja infot sünteesivad lood, mis ütlevad mõtte paari lausega ära? Kui pikk ei toimi (sest seda nii lihtne kõigil kopeerida), kas hakkab lühike ja lööv töötama?!

Kui pikkade artiklite loomisel on konkurentsieelis ära kadunud, siis backlinkide ostmine on jätkuvalt kallis ja keeruline. Kellele viitab rohkem linke/viiteid, on võitja. Ja nagu ikka, kellel on suurem (backlinkide hankimise) eelarve, saab otsingutulemustes etteotsa.

Jenny Tupits - Digiturunduse loovjuht, https://vividstudio.ee/

Jenny Tupits

Organisatsioonisisesed brändisaadikud

2024. aastal hakkame nägema järjest enam brändisaadikutena ettevõtte enda töötajaid. Eriti aktuaalne on see B2B sektoris, kuid ka B2C sektoris on ettevõtte sisestel brändisaadikutel oma roll – näiteks tööandja brändingus.

Seda trendi ilmestab näiteks see, et LinkedIn on loomas järjest rohkem harivat materjali ja programme, et toetada LinkedIn’i sisuloojate juurdekasvu ja nende loodava sisu kvaliteedi tõusu. Suund on, et ettevõttete siseste sisuloojate postituste kvaliteet kasvab sama heale tasemele nagu me täna näeme elukutselistel sisuloojatel.

Koos sellega hakkame nägema, et tööpositsioonide kirjeldustesse ja ametijuhenditesse hakkab lisanduma ülesanne ehitada sotsiaalmeedias persoonibrändi ja olla ettevõtte brändisaadikuks. Sellest lähtuvalt tasub ettevõtetel üle vaadata oma värvatavate positsioonide töökirjeldused ning mõelda, kas ja milline positsioon võiks ühtlasi kanda ka brändisaadiku rolli.

Performance branding

E-äride turunduses on pikalt juhtivaks strateegiaks olnud performance marketing, mille edumõõdikuks on võimalikult soodsa meediahinnaga saavutatud müügid ja nähtavus. Tähelepanu on olnud oskuslikul digimeedia seadistamisel. Kampaaniatesse lülitatud loovlahenduste roll on olnud pigem teisene ja brändikommunikatsioon vähem tähtis.

Tänaseks, kus Meta ja Google on reklaamiplatvormidena jõudnud küpsesse etappi, ehk reklaamiostjate ehk brändide arv on kasvanud väga suureks, on meediahinnad kõrged. See tähendab, et e-äride jaoks muutub mahule keskenduv digiturundusstrateegia järjest vähem jätkusuutlikuks.

Kui meediamahtudega tarbijate nimel konkureerimine ei ole enam mõistlik, siis tuleb hakata tähelepanu pöörama brändilojaalsuse ehitamisele.

E-äride turundajad on võtmas suunda, kus storytellingule ja loovlahendustele toetuv brand marketing tõuseb sama olulisele positsioonile kui numbrilisi tulemusi püüdev performance marketing. Selle kombinatsiooni tulemusel saame me rääkida terminist performance branding.

Reigo Kimmel - AI ja YouTube personaaltreener, https://videoturundus.ee/

Reigo Kimmel

AI video ja YouTube ennustused 2024

2024. aastal hakkab tehisintellekt maailma muutma kordades rohkem kui 2023. aastaks seda ennustati. Tänaseks juba väga heal tasemel tehisaru poolt loodud pildid hakkavad liikuma ehk suurima arengu teeb AI video, mis tähendab, et juba sel aastal näeme esimest tehisintellekti poolt loodud täispikka mängufilmi ning võimalik, et ka mõni Eesti ettevõte teeb oma AI lühivideo konkursi. Küsimus vaid, et kes on esimene?

AI suunamudijad juba tegutsevad

Sel aastal saab vähemalt üks neist üle miljoni jälgija. Võimalik, et ka Eestis hakatakse neid looma ja kasutama. Näiteks Elisa vestlusrobot Annika võiks omada tehisaru poolt loodud välimust ja oma sotsiaalmeedia kanaleid. Külastatavuselt maailma teine AI lahendus on Character.ai. Selline suhtlus tehisaruga pakub paraku nii ohte kui võimalusi.

YouTube vaatamised televiisorist suurenevad

See tähendab, et pikem ja originaalne sisu jääb endiselt teemaks. Näiteks kuu tagasi üleslaetud plagiaadi teemaline 4-tunnine video on juba kogunud üle 13 miljoni vaatamise. Võimalik, et sel aastal saab mõni YouTube video ka tele- või muudel auhindadel esmakordselt tunnustatud.

Podcastid kolivad üha enam YouTube

ehk üha rohkem podcaste saab olema video kujul. #mängumehed on vaid üks hea näide Eestist.

Sel aastal peaks YouTube lansseerima lahenduse, kus videole saab lisada mitu thumbnaili ja vaadata, mis paremini töötab. Kes seda ei kasuta, jääb rongist maha.

Viimaks, Kantar-Emor teeb maikuus järjekordse brändiuuringu. Juunis antakse teada, et YouTube on viiendat aastat järjest Eesti kõige populaarseim bränd. Ükski teine sotsiaalmeedia kanal TOP10 sekka ei pääse.

Uued soovitused ja nõuanded mida toob 2024 turunduses, juba mõne päeva pärast!

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam