Mida toob aasta 2024 turunduses? Osa 2

Esmaspäeval avaldasin oma artiklisarja esimese osa. Kui sa pole seda veel lugenud, siis tutvu esimese osaga, mis on täis kasulikke turundusnõuandeid, siin. Nüüd on käes aeg teise osa jaoks, ja hea uudis on see, et uue nädala alguses on oodata veel vähemalt üht osa! Siis on sõna võtmas teiste hulgas Meelis QQQ-st, Reigo Videoturundusest, Jenny Vividist ja paljusid teisi.

Kolmas osa siin!

Osa 4 ja Osa 5.

Sel korral saavad sõna:

Mihkel Külaots – Montonio sisu- ja tooteturundusjuht, montonio.com

Mihkel Luks – Linna Ekraanid tegevjuht, linnaekraanid.ee

Tanel Rand – Smaily turundusjuht, smaily.com

Birgit Veer – Sky Media Eesti jaamade turundusjuht, skymedia.ee

Indrek Põldvee – B2B Growth koolitaja, b2bgrowth.eu/et

Mihkel_Kulaots-Montonio

Mihkel Külaots

Siin on paar olulist turundussoovitust eelkõige e-poodidele (kuigi enamus soovitusi on universaalsed ja sobivad pea igasse elu valdkonda).

1. Hea toode/teenus on endiselt kõige olulisem

Turundus saab head e-poodi esile tõsta, aga kehva e-poe puhul ei aita ka turundus edu saavutada. Aeg-ajalt tasub ise oma e-poest testost teha ja analüüsida, milline on sinu kogemus. Satun ikka veel e-poodidesse, kus kassas küsitakse mittevajalike väljade täitmist, maksta saab vaid kahes pangas või on lehe laadimiskiirus kohutavalt aeglane. Alati saab midagi paremaks teha.

2. Mobile first on päriselt kohal

Montonio maksestatistikast selgub, et 2023. aastal tehti esimest korda Eesti e-poodides üle pooled ostud mobiilis. See tähendab, et e-ostlemisel on nutitelefon nüüd päriselt number 1 ekraan. Hoia seda meeles piltide ja videote formaatide valimisel, teksti suuruse valimisel ja klienditeekonna optimeerimisel.

3. Uudiskiri kui efektiivne turunduskanal

Ajal kui sotsiaalmeedias orgaaniline reach järjest langeb ja reklaamide tulemuslikkus väheneb, taasavastatakse turunduskanalina jälle uudiskiri. Ma ei mõtle siin seda, et saadad meili teel lihtsalt enda e-poe ja toodete reklaame, vaid tuleb pakkuda valdkonnapõhist kasulikku infot. Kui müüd toidulisandeid, keskendu uudiskirjas tervislikele eluviisidele, tööriistade e-pood võiks saata e-kirju ägedate DIY meisterdusprojektidega ja nii edasi.

Ja kas sa eelmist punkti mäletad? Mobile first, eks – vaata, milline su uudiskiri telefoniekraanil välja näeb.

4. Sisu loeb.

Hea sisu olulisusest on juba aastaid räägitud, aga aktiivse e-ostlejana pean tõdema, et arenguruumi veel jagub. Asjalik/kasulik/huvitav sisu on vajalik igas turunduskanalis. Sotsmeedias jaga näiteks pilte ja videoid oma toodetest (unboxing, kuidas kasutada, nipid-trikid jne). Pildi ja video puhul ei ole oluline niivõrd selle kvaliteet, vaid autentsus. Kehva kvaliteediga videod mõjuvad tihti usutavamalt, sest hea (loe: kalli) produktsiooniga videod on tihti liiga “siledaks” ja reklaamilikuks lihvitud. Seega: tee julgelt telefoniga pilte ja videoid ning ära unusta juba olemasolevat sisu jälle taaskasutada.

5. AI eufooria taandub.

2024. aastal saadakse ilmselt aru, et AI ei ole vastus kõigile muredele. Just nagu Canva tulek ei võtnud disaineritelt tööd ära, et asenda ChatGPT jms turundaja ametit. AI saab olla abistav tööriist, aga lõpliku teksti/strateegia/lahenduse valib ja kirjutab puhtaks siiski inimene.

Mihkel Luks Linna Ekraanid

Mihkel Luks

2024 välimeedia reklaamid

Meie Linna Ekraanides näeme, et 2024 kasvab välimeedias nõudlus digitaalsete kandjate vastu. Seda suuresti seetõttu, et 2024 esimene poolaasta saab Eesti Panga prognooside alusel majanduses olema väga vaikne, mistõttu jäetakse tihti turundusotsused viimasele momendile jälgides jooksvalt ka tarbija käitumist. See loob soodsa pinna digitaalsele välimeediale, kus on operatiivselt võimalik kiirelt kampaaniaid käivitada, peatada, kujundusi muuta.

Statista andmed:

Statista andmetel on DOOH worldwide CAGR 2023-2030 keskeltläbi 11,6%. 2024 aastaks prognoositakse DOOH kasvuks 8,2% ja traditsioonilise OOH kasvuks 1,4%. Seega välimeedia kasv tuleb suuresti DOOH arvelt.

Suurtel turgudel on digitaalse välimeedia osakaal kogu välimeediast ca. 60%, Eestis 30% ümber. See tähendab, et oleme mõnevõrra maha jäänud ja kasvuruumi on Eesti turul veel enam.

Digiekraanidel kuvatud kampaaniad jäävad hästi meelde

Uuringute alusel jäävad digiekraanidel kuvatud kampaaniad inimestele paremini meelde. Ekraanidel vaheldub küll korraga rohkem kui 1 kliendi kampaaniad, aga sama turunduseelarve eest saadakse oluliselt rohkem asukohti kampaaniasse valida kui staatiliste billboardide puhul ning tänu erksatele värvidele ja kergele animatsioonile püütakse efektiivsemalt kandjast mööduvate inimeste pilke.

Samal ajal on ka ekraanide tehnoloogia teinud suure hüppe, pakkudes varasemate aegadega oluliselt teravamat pilti ja eredusi, millega on ekraanidel kuvatavad reklaamid nähtavad ka keset kõige päikeselisemat suvepäeva.

Kantar Emori „Media Reactions“ 2023 aasta uuringust tuli välja, et digitaalsed väliekraanid on TOP5 eelistatuim kanal nii tarbijate kui turundajate hulgas. Kõik see kokku on loonud soodsa pinnase digitaalse välimeedia kiireks arenguks 2024 ja ka edasisteks aastateks. 

Veel veidi 2024 trendidest

  • Nägime, et 2023 aasta tõi meieni esimesed 3D reklaamid ja usume, et selliseid hakkab meieni aina enam jõudma.

Laias laastus on tegu 2D klippidega, kus 3D efekt tekitatakse inimese aju pettes Deep Motion tehnoloogia abil, selliste reklaamide loomisest natuke lähemalt saab vaadata siit.

  • Dünaamiliste reklaamide, mis kohanduvad vastavalt kellaajale, ilmale või muudele välistele teguritele, osakaal kindlasti kasvab. Seda tehnoloogiat saab juba pikka aega digitaalsetel kandjatel pakkuda, aga turundajate teadlikkust oli vaja tõsta.
  • Väga olulisel kohal on mõõdetavus. Turundajatel on oluliselt lihtsam teha turundusotsuseid reaalaja andmete baasil. Linna Ekraanid on esimene välimeedia ettevõte Eestis, kes alustas 2023 aasta alguses koostööd Teliaga. Viimaste Crowd Insights nimeline tööriist võimaldab reaalajas mobiilside võrgu andmete baasil mõõta reklaamikandjatest mööduvaid silmapaare ja seda kellaajalise täpsusega.

Tanel Rand – Smaily müügi- ja turundusjuht

Tanel Rand

Minu hinnangul hakkavad käesoleval aastal meiliturundusele kõige suuremat mõju avaldama hiljutised Gmaili ja Yahoo poolt rakendatud muudatused. Need digisuhtluse lahutamatuks osaks olevad platvormid on kehtestanud uued reeglid, mis annavad meiliturunduse toimimisele sisuliselt uue määratluse. Antud areng e-posti ökosüsteemis on kindlasti märkimist väärt, kuna nõuab ka turundajatelt oma strateegiate ümberhindamist. Vaatame täpsemalt, kuidas need muudatused kujundavad senist meiliturunduse praktikat ümber, mõjutades kõike alates saatmise tavadest kuni adressaatide seotuseni.

Gmail ja Yahoo poolt rakendatud muudatused

Toon välja kokkuvõtliku prognoosi selle kohta, kuidas need muudatused võivad meiliturunduse strateegiaid mõjutada:

1.       Rangemad autentimisprotokollid

Kuna Gmail ja Yahoo kehtestavad rangemad saatja autentimise nõuded, peavad meiliturundajad tagama, et nende saatmise praktikad on läbipaistvad ja turvalised. See toob kaasa suurema rõhuasetuse domeeni mainele ja autentimisprotokollide (SPF, DKIM ja DMARC) kasutamisele.

Turundajad, kes ei järgi autentimise nõudeid, hakkavad paraku märkama oma e-kirjade edastamismäära langemist.

2.       Suurem keskendumine kvaliteetsele sisule

Uute reeglite tulemusel saavad ebakvaliteetse sisu või spämmi saatjaid tõenäoliselt varasemast suuremal määral karistatud. Et seda vältida, peavad turundajaid looma oma tellijaskonna jaoks köitvat, väärtuslikku ja rohkem personaliseeritud sisu. Kindlasti hakkame täheldama üldiste ja massiliselt saadetavate meilide ajastu hääbumist ning sihitud ja asjakohasemate meilikampaaniate sageduse ilmselget tõusu.

3.       Tellijate kaasamise (engagement) tähtsuse kasv

Kuna sellistel suurtel platvormidel nagu Gmail ja Yahoo on tellijate kaasamismõõdikute (nt avamismäär, klikkimise määr jne) kujunemise osas rohkem kaalu, peavad meiliturundajad välja töötama viise, kuidas oma tellijaid tegutsema motiveerida. Siinkohal võib märksõnadena mainida näiteks interaktiivsete meilielementide kasutamist, teemaridade A/B testimist ja meililistide oskuslikku segmenteerimist asjakohase sisu tagamise eesmärgil.

4.       Suurem rõhk meililisti hügieenile

Kontaktibaasi regulaarne puhastamine on ülioluline! Passiivsete või mitteaktiivsete tellijate meililistist eemaldamine aitab säilitada head saatja mainet ja tagab parema vastavuse uutele reeglitele.

5.       Meiliturunduse tööriistade kasutamise kasv

Keerukate meiliturunduse tööriistade ja teenuste kasutamises võib märgata kasvu. Kvaliteetsed platvormid aitavad hallata uutele ja rangematele nõuetele vastavust, parandada e-kirjade edastatavust ning pakuvad tulemuste analüüsivõimalusi, et mõista oma tellijaskonna käitumist paremini.

6.       Potentsiaalne meiliturunduse kulude suurenemine

Kuna vajadus kvaliteetsema sisu, paremate tööriistade ja keerukamate strateegiate järele suureneb, võivad meiliturunduse kampaaniate läbiviimise üldkulud suureneda. Platvorme on turul palju, millest mitmete hinnad on omakorda tõusnud. Seetõttu on ettevõtetel oluline oma kasutatava platvormi hinna ja kvaliteedi suhte analüüsimine ning rahulolu hindamine.

7.       Liikumine mitmekanalilise turunduse poole

Arvan, et lisaks tavalise e-posti kasutamisele võivad ettevõtted hakata meiliturundust rohkem teiste kanalitega integreerima. Nendeks võivad olla näiteks sotsiaalmeedia, SMS-id ja tõuketeavitused (push notifications), et mitmekesistada oma suhtlust ja suurendada ulatust.

Kokkuvõtteks võib öelda, et Gmaili ja Yahoo uued reeglid tõstavad meiliturunduse latti, eeldades paremat kvaliteeti, selgemat vastavust nõuetele ja rohkem kaasamisele keskendunud strateegiaid.

Tõsi ta on, et see muudatus võib alguses tekitada mõningaid probleeme (eriti väiksematele või piiratud ressurssidega ettevõtetele), kuid siiski pakub see ka võimalust uuendusteks ja tellijaskonnaga sisukamal ja tõelisemal viisil suhtlemiseks.

Birgit Veer Sky Media

Birgit Veer

Igas reklaamikanalis lubatakse meile mingit reachi. Paberleht lubab seda tiraažiga, digikeskkonnad külastajate arvuga, raadio ja tele kuulajate-vaatajate numbriga. Vana hea meediamiks on see, mis iga turundaja jaoks oluline on. Minu kui turundaja põhiküsimus on, kuidas sellest lubatud reachist maksimum võtta, mitte tühja maksta ja võimalikult hea tulemus saada – vahet pole millise kanali(d) ma valinud olen.

Erinevate kanalite kombinatsioon

Toimetan igapäevaselt ühe raadiogrupi turundajana ja oma praktikast tulenevalt julgeksin turundajaid üles kutsuda rohkem erinevate kanalite kombinatsioone kasutama. Kuna finantsressursid on alati piiratud, siis tasuks kindlasti mõelda läbi tarbija ostukäitumine ja kanalid, kus ta liigub/tarbib ja mis tema otsuseid võiks kõige enam mõjutada. Seega  sõnastaksin siin pigem oma isiklikud ootused, mis suunas võiksime liikuda.

Nimelt kui digikanalites ringi surfata, siis ma pean end täiesti tavaliseks inimeseks. Ma ei analüüsi pakutavat sisu ja reklaame väga sügavalt, kui vaja, siis klikin ka mind huvitavatele bänneritele. Olen täiesti tavaline inimene, kes tarbib meediat, ostleb ja guugeldab. Sellest tulenevalt kaks olulist märksõna olekski digiturunduses  SEO ja trackimine.

Facebook kui otsimootor

Üsna tihti otsin Google abil mingitele teemadele lahendusi, on see siis toode, teenus või info. Seega, ikka ja alati SEO. Inimesed viitsivad läbi vaadata vaid  Googles 2-3 esimest lehte, ei enamat. Hea kui keegi esimesest viiest lingist edasi vaatab. Hiljuti sain üllatusena teada, et paljud kasutavad Facebooki nagu see oleks otsingumootor – kui sind seal ei ole, siis sind ei olegi!

Okei, üllatav, aga ka siin on oluline, et kui  oled juba vaevaks võtnud koduleht teha või FB lehte hallata, siis kasuta õigeid märksõnu, millega sind üles leitaks. See ei saa olla päris nii, et tegin kunagi valmis, las ta nüüd tiksub seal. Nii võibki tulemust ootama jääda.

Tulemuste jälgimine

Teine osa sellest digimaailmast on trackimine.  Mulle isiklikult ei meeldi eriti nö füüsiliselt poodides käia. Eelistaksin vajalikud asjad tellida e-poodidest.  Näiteks hiljuti otsisin endale dressipükse ja sattusin googeldades Rademari ja  Weekendi poe lehtedele. Minu otsing lõppes sellega, et edaspidi kuvatigi minu feedis ainult selle poe kaupu ja pakkumisi. Tarbijana ajab see mind täiesti närvi J , seda seetõttu, et antud näite puhul ei leidnud ma ühelt lehelt endale sobilikke asju ja teiselt tegelikult sooritasin ostu juba ära.

Turundaja aga raiskab oma raha edasi, sest mind muudkui trackitakse ja näidatakse mulle ikka ja jälle seda, mida ma enam näha ei taha. Ehk kokkuvõtteks – kuidas saaks tegelikult selle trackimise nii vingeks, et turundaja ei kulutaks niisama raha ja ka tarbijal jääks meeldivam kogemus küpsistest?

Igal minu kampaanial on rohkem kui üks eesmärk.

Ja kuigi ma väga tahaks, et digis saaksime võimalikult täpseid numbreid näha, pean ma ka endale aru andma, et igal minu kampaanial on rohkem kui üks eesmärk. Kui üks nendest võib olla klikk ja tegevus, siis teine eesmärk on kindlasti kaubamärgi kinnistamine ja selle ma saan tavaliselt suure reachiga.

Pikaajalise praktika tulemusel võin öelda, et hea tulemus on saavutatud vähemalt kahe erineva meedia kasutamisest. Alati võib vaielda, sest kõik oleneb püstitatud eesmärkidest ja kauba või teenuse spetsiifikast. Aga olukorras, kus mul on näiteks raadioreklaam oma kanalina enda kampaaniate jaoks nö tasuta kasutada, siis näen, et teatud kampaaniate puhul on lisakanal uute tarbijate värbamiseks ülioluline. Ma pean ju jõudma selle inimeseni, kes täna pole minu kanalisse jõudnud.

Julgustan nii suuri kui väiksemaid tegijaid mõtlema laiemalt ja proovima vähemalt kahe kanali turundusjõudu, näiteks raadiot ja digi.

Indrek Põldvee, LinkedIn

Indrek Põldvee

Aastal 2024 oodatakse LinkedInilt mitmeid muudatusi ja uuendusi.

LinkedIni postituste ulatuse langus

Üks märkimisväärne muudatus seisneb selles, et sisuloojad võivad kogeda oma postituste nähtavuse ja ulatuse vähenemist. Viimase aasta jooksul on paljud sisuloojad märganud oma postituste ulatuse langust umbes 20 kuni 40% ulatuses algoritmimuudatuste tõttu ja LinkedIn reklaamide tõttu.

LinkedIn panustab rohkem tasulisele poolele

Teine oluline muudatus puudutab tasuta kontosid. Varasemalt said tasuta kontodega kasutajad saata ühenduskutseid personaliseeritud sõnumitega ja ei olnud ära limiteeritud. Hetkel saab saata 10 kutset kuus. See muudatus näitab, et LinkedIn panustab rohkem rahastamisele.

Rohkem niši ja hariduslikku lähenemist

Sisu osas liigub LinkedIn rohkem niši ja haridusliku lähenemise suunas. On oluline luua sisu, mis lisab väärtust teie sihtrühmale. Oma sihtrühma tundmine on oluline, sest sisu loomine kõigile võib tähendada, et te ei jõua efektiivselt ühegi sihtrühmani. Seetõttu keskenduge oma teadmiste ja oskuste jagamisele ning haridusele konkreetse sihtrühmaga.

Autentsete suhete loomine

on alati olnud LinkedIni võtmeelement ja seda jätkatakse prioriteedina. LinkedIn hindab kvaliteeti rohkem kui kvantiteeti, seega keskenduge tähendusrikaste ühenduste loomisele oma valdkonnas.

LinkedIn märksõnadeks on järjepidevus ja kannatlikkus

Järjepidevus ja kannatlikkus on märksõnad, mis käivad käsikäes. Aktiivse liikme olek hõlmab postitamist 2–4 korda nädalas ja 10–30 kommentaari päevas.  Lisaks on oluline ühenduda inimestega, kes on kooskõlas teie professionaalsete eesmärkide ja huvidega. Siiski tuleb märkida, et igaüks määratleb tegevuse erinevalt, seega leidke endale parim aktiivsuse tase.

LinkedIni kasutajaskond kasvab pidevalt

See jõudis 2023. aasta lõpuks 1 miljardi kasutajani. LinkedIn jätkab arengut ja püsib maailma juhtiva professionaalse võrgustikuna.

LinkedIn ja PDF-postitused

Siiani LinkedInis töötab sisu, ilma piltideta, hetkel kõige popim formaat on PDF-postitused, mis on 8 kuni 14 leheküljelised väärtusliku sisuga. Postituste pikkused on oleneb formaadist 1000-1800 tähemärki pikad. LinkedIn mõõdab aega, kui kaua loete ühte postitust.

Lõpuks on LinkedInil edu saavutamise võti keskenduda kvaliteetsele sisule, visuaalsele külgetõmbele ja järjepidevusele. Aktiivsena püsimise ja teistega suhtlemise kaudu saate platvormil luua tugeva kohaloleku.

Kuigi LinkedIni tulevikuprognoosid aastaks 2024 ei ole kindlad, võivad need teadmised olla aluseks blogipostitusele või artiklile LinkedIni tuleviku kohta.

Juba mõne päeva pärast uus artikkel! Ootan sind tagasi! 🙂

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu