Mida toob aasta 2024 turunduses?
Aasta on taaskord möödas ajast, mil viimati sai kirja pandud soovitused ja mõtted alanud aasta turunduseks. Heidame taaskord tuntud Eesti turundajatega pilgu sellesse aastasse – mida see kaasa toob, millele enam tähelepanu pöörata, mida ehk sel aastal tagaplaanile jätta?
Olen ka sel aastal kokku kogunud mitme artikli jagu ennustusi ja nõuandeid! NB! Tule kindlasti mõne päeva pärast tagasi ja loe ka järgmiseid osi! Seal saavad sõna teiste seas ka Tanel Smailyst, Marten SEO1-st, Indrek B2B Growth’ist, Birgit Sky Mediast, Mihkel Linna Ekraanidest ja paljud teised! Osa 2 ja Osa 3 ning Osa 4 ja Osa 5.
Sel korral alustan Raido ja Tõnuga ning lõppu ka enda mõtisklused.
- Raido Tamar – SEO spetsialist, raidotamar.ee
- Tõnu Väät – Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht, e-kaubanduseliit.ee
- Brit Mesipuu – turundaja ja koolitaja, Milos reklaam
Sisukord
Raido Tamar
Ennustan, et 2024. aastal tuleb otsingumootoritele optimeerimisel olla avatud pidevatele muutustele ja neis osata näha võimalusi. Kriitilisemaks muutub nähtavus erinevates kanalites, nagu inglise keeles viidatakse, siis broad online presence, ja brändi tuntus.
Tuleb paremini mõista oma või kliendi äri seoseid/võimalusi SEO-ga. Mõista täpsemalt, kuidas ja mis kanalites valdkonna probleeme lahendatakse. Milline on otsingu eesmärk? Millised erinevad tahud lisanduvad info otsimisele?
Järjest enam tuleb enda jaoks välja filtreerida müra või madalat potentsiaali. Vajadusel kaasata väliseid ekspert, et paremini mõista kuhu panustada aega ja kuhu mitte.
Spetsiifilisemad tehnilised SEO probleemid
Üha rohkem tõusevad esile spetsiifilisemad tehnilised SEO probleemid, mis võivad tugevalt halvata SEO strateegiat. Tuleb vaadata järjest enam lehe üldist tehnilist sisukorda Google Search Console’i ja teiste tehnilist analüüsi abistavate tööriistade abil. Samuti on oluline liikuda üksiku sisulehe tasandilt lehe üldisemale vaatele.
Otsingutulemused on ebastabiilsed
Google’i ja teiste otsingumootorite otsingutulemused on pidevas muutuses, seega peab strateegiates olema paindlik, aga ka tulevikku vaatav. Järjest kesksemad on kasutaja ja talle pakutud kvaliteetsema sisuga lahendused. Lahendused, mis muudavad lehe nn tulevikukindlamaks. Eriti kriitiliselt tuleb jälgida, kuidas toimuvad otsingutulemuste muutused Eesti turul. Globaalsed suuremad muutused ei pruugi kohe mõjutada Eestit või eestlaste otsinguloogikat.
Tuleb arvestada ka sellega, et otsingutulemustes on kindlasti palju ebastabiilsust.
Tõnu Väät
2024 tuleb e-kaubanduses tark aasta
2024 tuleb keeruline aasta. E-kaubandus moodustab kaubandusest 25%, kasvab. Kasvab aga mitte 200% nagu Covidi ajal vaid 15-20%, mis on normaalne kasv. Aga sama tulemuse saavutamine on keeruline. Keeruline just seetõttu, et sama vahemaa läbimiseks sama ajaga tuleb poole rohkem pingutada. Kahjuks jätkuvalt on aga näha, et keerulisema majandusprognoosi valguses on paljud ettevõtted turunduseelarvet aga kärpinud või ei ole tõstnud. Selleks, et sama tulemus teha, peaks aga rohkem investeerima, kui mullu. Kui kasvu oodata, siis veelgi rohkem.
Omnichanneli tähtsus
Kui siia tuua juurde trendid e-kaubanduses siis on selgelt näha omnichanneli tähtsust kogu äris. 2/3 ostjatest kasutab ostuteekonnas omnichannel lahendust, ka nendest, kes ostavad füüsilisest poest. Mis tähendab, et kaupmees peab olema kõikidel erinevatel platvormidel- sotsiaalmeedias, omama korraliku rikastatud infoga e-poodi, tasemel digiturunduse ja otsingumootorite leitavusega.
Kokkuvõttes tähendab see seda, et kui sinu füüsilisse poodi tuleb ostja, on ta eelnevalt ostetava toote kohta googeldanud, lugenud arvustusi, võrrelnud erinevaid e-poode ja hindasid. Mis tähendab omakorda, et mitte omades korralikku e-poodi, olla leitav otsingumootorites ning aktiivne sotsiaalmeedias, jäädakse 2024 aastal suurest osast ostjatest ilma, kes maanduvad tänu “eeltööle” sinu konkurendi juurde.
Big data ja AI
Kindlasti big data ja AI tuleb e-kaubandusse, läbi turundustööriistade kui platvormide. Järjest olulisemaks saab big data kasutamine – enamus ettevõtetel on kümnete või sadade tuhandete klientide andmed käes. Kuidas seda aga kasutada targasti nüüd ära, et leida siit lisamüügivõimekus, personaliseeritud pakkumised jm.
Eesti kaupmehed on väga tagasihoidlikud tegemaks lisamüüki – müüd jalgratast aga ei paku ostukorvis juurde sobivat kiivrit ja rattariideid? Miks sa ei müü deodoranti või hambaharja püsitellimusena? Võtame iga 3-6-12 kuu pärast sinu kontolt maha summa ning saadame automaatselt uue toote? Nagunii ju pead vahetama – miks aga me ei seo klienti endaga pikaajaliselt?
Keskkonnateadlikus tõstab veelgi pead
2024 küsitakse ilmselt juba igast kui viimasest e-poest “kas ma saaksin taaskasutatava pakendiga tellida?”. Järjest rohkem nooremapoolsemaid tarbijaid vaatab lisaks tootele ka müüja tausta – mis on tema eesmärk, panus keskkonda, kliimasse, jätkusuutlikkusse? See on teema, mille peaks lauale võtma ja mõtlema, kuidas enda kuvandit muuta selles suunas. Ja, just ettevõtte kuvandit ja missiooni, tagasiandmist või parendamist ühiskonnas.
Social commerce
Väidetavalt 70-75% generatsioonist Z ostleb läbi sotsiaalmeedia ja mõjuisikute ning see protsent kasvab tugevalt lähi viie aasta jooksul, kuna antud generatsioon, kes on nii harjunud, muutub ka vanemaks. Kui palju teed koostööd mõjuisikutega? Oled erinevatel platvormidel? Pakud läbi sisu kohest ostuvõimalust? Siin peitud suur müügipotentsiaal
Aasia peale tulek on murekoht
2023 aastal tellisid eestlased pakiautomaatidesse 14,3 miljonit pakki, mida on 15% ja 2 miljonit pakki rohkem, kui 2022 aastal. E-ostlemine Eesti e-poodidest ei kasvanud niipalju. Suur osa kasvust tuleb kahjuks Aasiast. Lüües lahti sotsiaalmeedia, ei ole võimalik ilma Temu, Aliexpressi jt suurte gigantide reklaamide nägemiseta ühtegi külastust teha.
Ja järjes rohkem investeeritakse Baltikumis sotsiaalmeedia turundusse ning järjest suuremat müüki tehakse. Kuidas vastu panna ja mitte kaotada müüki? Rõhu rohkem turvalisusele – muretse Turvalise Ostukoha usaldusmärgis, too välja, et sul on kaup kohe olemas ja pakud 1-2 päeva tarnet. Hakka tegema 7 päevast komplekteerimist! Lisaks kiirele kaubasaatmisele rõhu ka eestikeelsele ja kiirele suhtlusele – ole kohe saadaval. Too välja 14 päevane tagastusõigus jm, mis kehtivad nagunii, kuid aitavad sul võita klienti.
Üks pool on ka seadusandlusel
Õnneks on palju muutumas 2024 piiriüleste kaupmeeste ohjeldamiseks kuid ka Eesti kaupmees peab arvestama näiteks sellega, et alates maist 2025 peavad KÕIK Eesti e-poed olema ligipääsetavad. S.t., et puudega inimene peab saama ostelda – googelda WCAG reegleid, räägi enda arendajaga.
2024 on aasta, mil pead pildid allkirjastama, struktuuri üle vaatama, et pimeda kirjalugeja suudaks su lehte lugeda ning ostuprotsessi lõpetada. Kas su e-poes on välja toodud taganemisavalduse tüüpvorm, kontaktid, müügitingimuste all kogu info tagastuse, taganemise ja garantii tingimuste kohta. Siin ka üks link, kust saad täpsemalt vaadata juhendeid ja soovikorral näidiseid alla laadida.
Brit Mesipuu
Strateegiline SEO
SEO tähtsust ei saa Googles alahinnata, kuid tuleb arvestada, et see on pidevas muutuses (nt praegu SGE). Märksõnade lihtne sisestamine kodulehel pole enam piisav. Kindlasti kasvab kodulehtede sisu maht, kuid küsitav on, kas ChatGPT jt poolt loodud sisu on asjakohane ja väärtust pakkuv. Julgen arvata, et enamjaolt mitte. Google pole enam nii lihtsameelne, et loeb lehelt kokku ainult märksõnatiheduse ja seejärel toob lehe otsingutulemustes esile.
Otsingumootorid proovivad selle asemel veelgi enam aimata kasutajate vajadusi ja eelistusi. Luua tuleb sisu, mis vastab inimeste tegelikele küsimustele ja vajadustele, pakkudes samal ajal asjatundlikkust ja usaldusväärsust oma valdkonnas.
Ma ei usu, et Eestis sel aastal häälotsingud suureks teemaks on, kuid seda võiks aina enam arvesse võtma hakata küll. Samuti peaksid sisu loomisel üha enam arvestama ka häälotsingutega.
Sotsiaalmeedia sisuloome
Ma ei hakka rääkima, et ainus, mis toimib, on video. Ma ka sel aastal seda usku ei ole. Kõigi puhul see ei toimi ja kui A/B test toob pildiga rohkem raha sisse, miks peaksin seda eirama?
Kuid räägin nö. tavalise seinapostituse sisust. Kuigi Eesti ettevõtete sotsiaalmeedia seintel domineerib endiselt müügikeskne lähenemine, on see siiski järk-järgult liikumas inimlikuma suhtluse ja autentsuse suunas. Sotsiaalmeediasse ei tulda enamjaolt ostma vaid meelelahutust otsima.
See tähendab, et on viimaks aeg leida oma unikaalne hääl ja viis, kuidas seda edastada. Kui ma küsiksin sinult, et miks peaksid kliendid eelistama sinu sotsiaalmeedia seina konkurendi omale, kas oskad sellele vastata? Leia oma „miks“ ja hoia seda joont!
Samas muudab asja põnevamaks see, et algoritmi jaoks on oluline postituse kaasatus, seda tunduvalt enam kui varem. Mulle see väga meeldib kuna ma armastan testida erisuguseid orgaanilisi postitusi. Möödunud aastal peale poliitukute seinapostitusi konsulteerides tegin nende “rahadega mängides” muudatuse ka kõigi teiste ettevõtete postituste CTA-s. Lihtsalt vana taktika ei olnud enam nii eduline, kui uus. CTA on minu arvates just esmane, ehk ka kõige kergemini sisse viidav lauseke mis aitab kaasa postituse kaasatusele ja seeläbi tasuta oma jälgijate seinale jõudmisele.
Samas kinnitavad ka viimatised uuringud, et lingiga sotsiaalmeediapostitustel on veelgi vähem levikut. Eelistatud on endiselt keskkonna enda sees tehtud tegevused, mis on enamjaolt niisama ajaveetmine. Nüüd tuleb sul mõelda kuidas oma autentsus postitustes siduda meelelahutusliku poolega, mis tõstaks jälgijate huvi su lehte just meelelahutuse eesmärgil jälgida.
Meiliturundus
Kordan end igal aastal – ma pole meiliturundusega ise suur sinasõber. Kuid siiski olen endiselt veendunud, et meiliturundusele mitte mõtlemine on suur viga.
Kui võrrelda keskmise sotsiaalmeediapostituse engagementi meilide avamise määraga, on vahe ikka silmnähtav. Isegi kui kiri avati selleks, et see seekord siiski kustutada, käis bränding ikka läbi.
Lisaks on meilide kogumine tõhus vahend sotsiaalmeedia sihtrühmade täpsemaks tabamiseks ja soojade klientide kaasamiseks. Loon alati nende põhjal ka Lookalike Audience. Kuid ära unusta siinjuures GDPR-i!
Laikide arv ei ole peamine mõõdik!
Sooviksin väga loota, et aina enamatele jõuab kohale – jälgijate arv ja tavaline reach pole mõõdikud, millele sotsiaalmeedias keskenduda. Kahjuks saan endiselt vähemalt kord paari nädala tagant kirja, kus soovitakse turundusabi. Kui küsin, mis on nende soovitud eesmärk, saan vastuseks Facebooki ja Instagrami jälgijate arvu kasvatamise.
Nõustun, et päris 0 jälgijatega leht ei pruugi usaldust tekitada, kuid nn „müstiline 10 000“ ei too samuti koheselt loodetud tulemusi. Eriti kui see on üles ehitatud loosimängude kaudu saadud Malled, Priidud ja Riinad (vast ei jäänud nüüd GDPR-i hambusse 😊 ).
Selle asemel analüüsi andmeid, mis toovad tegelikke tulemusi. Eelkõige muidugi numbrid pangakontol, kuid ka näiteks kliendilojaalsus ja sotsiaalmeedia puhul reaalne postituste kaasatus, kui tuua välja mõned näited.
Ära pane kõiki mune ühte korvi
Turunduskanalite mitmekesistamine on oluline, et maandada riske, mis on seotud ühele platvormile truuks jäämisega. Samuti võimaldab see proovida erinevaid lähenemisnurki ja sihtrühmi.
Eestis pole Threads küll ülemäära edu saavutanud, kuid mõttekohana siiski – üleöö võidakse välja tulla uue kanaliga. Kui su kogu sotsiaalmeedia strateegia on üles ehitatud näiteks Instagramile, aga tuleb uus ja põnevam sarnane, mis siis saab?
Kuid ära hüppa ka oma varju. Uut kanalit linnukese saamise eesmärgil pole mõtet luua! Küll aga ma ise julgustaks iga ettevõtjat looma endale asjakohane isiklik LinkedIni profiil.
Kuidas sa minu andmeid kasutad?
Inimesed hakkavad aina enam huvi tundma, kuidas nende andmeid kasutatakse. Seega ole kohe eos läbipaistev ja aus. Anna selgelt märku, mis andmeid ja mis eesmärgil kogud. Ära jää ootama, mil näidispoomise juhtum saab olema just sinu ettevõtte põhjal.
Juba mõne päeva pärast uus artikkel! Ootan sind tagasi! 🙂
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu