Facebooki reklaamtekst ja personaalsed isikuomadused – kuidas mitte blokki saada!
Välismaa Facebooki reklaamgruppides on aastaid olnud aruteluks, et sa ei saa oma Facebooki reklaami teksti lisada sõnu “sina”, “sinu”, „sind“ jne kuna sellega riskid reklaami tagasilükkamise või veelgi hullemaga – Facebooki reklaamikonto sulgemisega.
Ütlen ausalt, ma ei kinnita ega lükka ka ümber. Kasutan oma Facebooki reklaamtekstides tihti sõnu “sina” ja “sinu” ilma igasuguse mure või tagajärgedeta. Kuid tuleb tunnistada, et aeg ajalt olen küll kokku põrkunud tagasilükkamisega, kus muud loogilist seletust ei leia ja peale teksti kohendamist / umbisikulisemaks muutmist, voilaa ta üleval ongi.
Otsustasin aga asja põhjalikumalt uurida. Selgus, et mingi tõetera seal siiski täitsa taga on aga tõlgendamisruumi on ka tohutult palju. Seega katsun järgenvalt ka sinule seda tahku avada ja vaadata kuidas seda reeglit tegelikult rakendatakse. Samuti toon mõned näited, mis on lubatud või keelatud kasutamiseks sõnadega “sina” ja “sinu” Facebooki reklaamides.
Sisukord
Facebooki reklaami ja isikuomadused
Aeg-ajalt loen (uuesti) üle erinevaid Meta reegleid ja seal jäi jälle silma „Personal Attributes“ nö. sektsiooni:
Ehk siis Facebooki reklaamides ei tohi vihjata isiklikele omadustele. See hõlmab otseseid või kaudseid väiteid või vihjeid isiklikele omadustele, nagu rass, usk, vanus, seksuaalsus, tervislik seisund jms. Kuid täiesti keelatud need sõnad siiski ei ole:
Meta reklaamide keelatud isikuomadused
Niisiis on keelatud reklaamis kasutada sõnu „sina“, „sind“ jne, kui sa vihjad sellega otseselt sihtrühma / audience isikuomadustele. Sa ei saa jätta muljet, et tead, et tal on puue, meditsiiniline seisund, kriminaalkaristus, majanduslikud raskused jne.
Sellesse loetellu kuuluvad järgmised omadused:
- Rass
- Etniline päritolu
- Nahavärv
- Rahvus – nt ka mulk, setu.
- Religioon
- Vanus
- Sugu
- Seksuaalne orientatsioon
- Sooline identiteet
- Perekonnaseis
- Puue
- Meditsiiniline või geneetiline seisund
- Füüsiline või vaimne tervis
- Haavatav majanduslik seisund
- Hääleõigus
- Kuulumine ametiühingusse
- Kriminaalkaristus
- Nimi
Mõningad Facebooki reklaamide näited ja nende parandused
Meta enda näiteid “sina” ja “sinu” kasutamisest, mis võivad probleeme tekitada, koos parandustega.
· Facebooki reklaamis vanusele vihjamine
Ehk siis siin rikud seda, et ütled välja tema vanuse. Seega tuleks vältida fraasi “inimesed nagu sina“. Küll aga saad rõhutada oma teenuste tähtsust ja kuidas sinu ettevõte aitab teatud sihtrühma (siinkohal siis nt seenioreid) ilma otseselt viitamata nende vanusele.
Samuti saad „mängida“ pildiga. Kasutad eakate pilti, selle asemel, et öelda nende vanus välja. NB! Loe sotsiaalmeedia piltide kohta rohkem siit!
· Facebooki reklaamis seksuaalsusele rõhumine
Siinkohal siis ei tohi öelda, et sa tead tema seksuaalset sättumust. Ka siin võtaksin mina kasutusele pildilise keele. Ei, ma ei taha öelda, et nii kui on vikerkaar, on kohe tegemist seksuaalse suundumisega. Küll aga see assotsieerub paljudele automaatselt peas. Ka nt käest kinni hoidvad poisid/tüdrukud jne.
· Vaimne tervis ja Facebooki reklaamtekst
Ära vihja ega viita sihtrühma meditsiinilisele seisundile / vaimsele tervisele. Selle asemel keskendu oma teenustele. Siinkohal ütle lihtsalt „Helista ja saa tasuta teraapiaseanss.”
Samuti võid rääkida oma ekspertiisist. Nt „Oleme juba 10 aastat aidanud sadu depressioonile kalduvaid inimesi…“.
· Valimisreklaamid Facebookis
See on huvitav punkt, sest sarnase alatekstiga reklaamid on ju mitmed ka eesti reklaamimaastiku repertuaaris. Kuid no kui võtta, kui palju eksimusi läbi läheb, ei ole miskit imestada.
Veel näiteid Meta enda lehelt
1. Rass ja etnilisus Facebooki reklaamtekstis
Lubatud:
- “Kohtu eesti meestega veebis!”
- “Leia mustanahalisi vallalisi täna.”
Keelatud:
- “Kohtu teiste mustanahaliste vallalistega sinu lähedal!”
2. Usule vihjav reklaamtekst
Lubatud:
- “Kohtu kristlike vallalistega!”
- “Kohtu moslemi vallalistega veebis!”
Keelatud:
- “Kas sa oled kristlane?”
- “Kohtu teiste budistidega.”
3. Facebooki reklaam ja vanus
Lubatud:
- “Tule ja kohtu seenioritega.”
- “See teenus on mõeldud teismelistele.”
- “Meie uued kreemid võitlevad kortsudega nagu ei kunagi varem!”
- “Vanus on lihtsalt number. Nüüd võib igaüks õppida C-programmeerimist.”
- “Liitu meiega suvel looduslaagris. Oodatud kõik eakad.”
Keelatud:
- “Kohtu teiste seenioritega.”
- “Oled sa 18-aastane?”
- “Kas oled valmis oma nahka nooremaks muutma?”
4. Seksuaalse sättumuse reklaamimine Facebookis
Lubatud:
- “Tallink Gay Cruises ootavad”
- “Kohtu geidega veebis!”
Keelatud:
- “Kas oled gei?”
- “Kohtu teiste lesbidega nüüd!”
5. Soolise identiteedi rõhutamine reklaamis
Lubatud:
- “Tule kohtu transseksuaalsete vallalistega.”
- “Igakuine kokkusaamine transsoolistega.”
Keelatud:
- “Kahtled oma sooidentiteedis?”
- “Tule meie igakuistel kokkusaamistel, et kohtuda teiste transseksuaalsete vallalistega.”
6. Füüsiline ja/või vaimne tervis ning puue
Lubatud:
- “Pakume söömishäirete nõustamise teenust.”
- “Depressiooni nõustamine.”
- “Uus diabeediravi nüüd saadaval.”
Keelatud:
- “Kas sul on diabeet?”
- “Kas sind vaevab depressioon? Tule ja saa kohe abi.”
- “Ära enam oota!! Aita oma vähidiagnoosiga abikaasat juba täna ravida meie meditsiini ekspertide abiga.”
7. Majanduslik staatus
Lubatud:
- “Meie finantsteenused katavad kõik rahalised vajadused.”
Keelatud:
- “Kas sa oled pankrotis? Tutvu meie teenustega.”
8. Valimisreklaamid Facebookis
Lubatud:
- “Saa teada kuidas hääletada.”
Keelatud:
- “Sinu hääletussedelit pole veel saabunud.”
- “Andmed näitavad, et kõik sinu valijad ei ole veel hääletanud.”
9. Ametiühingusse kuulumine
Lubatud:
- “Liitu meie ametiühinguga täna.”
Keelatud
- “Sulle ei meeldi sinu ametiühingu esindaja? Liitu meie ametiühinguga täna.”
10. Varasem kriminaalne taust
Lubatud:
- “Pakume teenuseid inimeste tausta puhastamiseks varasematest üleastumistest.”
Keelatud
- “Kas oled süüdimõistetud kurjategija?”
11. Nimi ja identifitseerimine
Lubatud:
- “Teeme sinu nimega T-särgid.”
- “Kas sul on juhiluba?”
Keelatud:
- “Karu Ott, telli see sinu nimega trükitud T-särk!”
- “Mis on sinu juhiloa number?”
Veel mõningaid Facebooki reklaamteksti personaliseerimisest möödahiilimise viise:
Kasuta kolmandast isikust rääkimise varianti:
Mõte 1
Selle asemel, et öelda: “Kas sa märkasid, et oled seda valesti teinud?”
Ütle: „Ta märkas, et on teinud seda valesti. Nüüd kasutab ta meie XXX teenust/toodet, et edaspidi seda eksimust vältida“.
Mõte 2
Selle asemel, et öelda: “Kas soovid saada sama energiliseks kui teised naised?”
Ütle: “Tema kasutab nüüd meie toodet ja elab oma elu täiel rinnal.”
Mõte 3
Sa ei tohi öelda: “Kas soovid olla nagu {sinu klient}, kes saavutas {tulemused} pärast {sinu toote} kasutamist?”
Ütle: “Olen {sinu tootega} väga rahul. Pärast selle kasutamist suutsin mitte ainult saavutada {tulemus A}, vaid sain ka {tulemus B}.” – {sinu klient}”
See on puhas “klassika”: 😀
Mõte 4
Sa ei tohi öelda: “Kas oled ülekaaluline?” või “Kas soovid kaalust alla võtta?”
Ütle: „Siin on kaalulangetusprogramm, millest kõik räägivad!”
Kaalu teemadel saad rohkelt näiteid ka siit!
Mis siis saab? Kas Facebooki reklaamis kasutada sõnu „sina“, „sa“, „sind“ jne?
“Sa” ja “sinu” on tavaliselt sobilikud sõnad ka Facebooki reklaamteksti jaoks. Kuid siiski pane tähele, et sai ei kasutaks sellist isikustamist tundlikel teemadel. Pigem katsu seda vältida, sõnastada ümber sedasi, et ei pea otse ütlema vaid saad mõttega selle edasi öelda.
Küll aga ei pea sa üle mõtlema, kui tahad kirjutada nt miskit seesugust CTA-d:
- Kas sinu Facebooki reklaamid ei toimi hästi?
- Kas sulle meeldib reisida?
- Kas sul on piletid kontserdile ostetud?
- Vajad koristusabi?
Jne.
Ja lihtne on kasutada kliendi tagasisidet:
Kas „sina“ või „Sina“?
Tooksin selle teema ka siia siis korraga, sest arutlen sel teema pidevalt ka oma koolitustel ja konsultatsioonidel.
Esmalt lühike väljavõte Eesti Keeleseltsi lehelt.
Sina puhul pole tähenduslikku vahet, kas kirjutada suure tähega Sina või väikese tähega sina. Seega mina pooldan sina väikese algustähega. Minu arust on siis distants väiksem ja vahetum – sotsiaalmeedias ootad suhtlust sõpradega, omavahel te üldjuhul ei Sina-ta, seega katsun väikese „s“ läbi ka siin sarnast meelsust luua.
Küll aga teen möönduseid näiteks siis, kui tegemist on selgelt eakama sihtrühmaga, nad ostavad väga eksklusiivseid/kalleid tooteid (kuid ka siin aina vähem) ja nt venekeelse taustaga inimesed.
LOE VEEL!
16 viisi, kuidas Facebooki reklaam rohkem müüke tooks!
14 viga sotsiaalmeedias, mis su ettevõttele kasu ei too
Kuidas kirjutada Facebooki reklaami pealkirju, mis suurendavad klikke?
Üks kriitiline viga, mida enamus Facebooki reklaami juures teevad
Tegevjuht, sisulooja, koolitaja
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu