Milline on Facebooki algoritm ja kuidas seda teades tõsta postituse levikut?
NB! Postitus on aastast 2020. Kindlasti on vahepeal muudatusi!
See ei ole kindlasti kellelgi kahe silma vahele jäänud, et Facebooki postituste reach ehk levik on madalam, kui kunagi varem. Uuringutega on leitud, et keskmine orgaaniline reach on koguni nii madal, kui 5,5%.
On tõsi, et Facebooki algoritm ei ole ainus tegur, mis mõjutab postituse levikut – mängus on ka teisi faktoreid, näiteks Facebooki jätkuv kasv. Kuid siiski on algoritm üks olulisemaid tegureid. Mis tähendab, et turundajatel, kes ei püsi sellega kursis, võib olla raskem oma sisuga vaatajaskonna silmade ette jõuda.
Siit artiklist saad sa teada:
- Mida me teame Facebooki algoritmist?
- Nõuanded, kuidas algoritmi silmas pidades paremaid postitusi teha.
Kuidas töötab Facebooki algoritm?
Facebooki algoritm kontrollib postituste esitamist, nii et kasutajad näeksid neid postitusi, mis on nende jaoks kõige olulisemad.
Käesoleval hetkel reastab Facebooki algoritm postitused, mida iga kasutaja näeb, järjekorras, mis neile tõenäoliselt meeldivad, lähtudes mitmesugustest teguritest. Need tegurid on ingliskeelse terminina ranking signals.
Need ranking signals’id jälgivad nii kasutaja varasemat käitumist kui ka kõigi teiste inimeste tegevust Facebookis. Näiteks: kas inimesed jagavad seda postitust oma sõpradega? Kui tihti sa ühe või teise inimesi postitusi vaatad või kommenteerid? Kas vaatad sagedamini pilte või videoid? Mis on sinu lemmikgrupid? Kui palju postitusi on sinu seinal praegu teoreetiliselt saadaval? Kui uued nad on?
Seega võtab Facebooki algoritm kaalutlusele väga palju erinevaid aspekte, enne kui otsustab, kas ta näitab sulle mingit postitust või ei.
Facebook ise mainib ranking signals 3 peamist kategooriat:
- Kellega kasutaja tavaliselt suhtleb
- Postituse meediumitüüp (nt video, link, foto jne)
- Postituse populaarsus
Miks ma seda Facebooki postitust näen?
- aasta märtsis tutvustas Facebook uut tööriista, et luua uudistevoogudes suurem läbipaistvus ja kasutajakontroll. “Miks ma seda postitust näen?” nupp toimib täpselt nii, nagu öeldakse: see aitab inimestel mõista, miks algoritm on selle postituse esile toonud. Samuti laseb see inimestel algoritmile otse öelda, mis on neile oluline – või mitte nii oluline või lausa ärritav. See tähendab, et nad võivad öelda Facebookile, et soovivad ühelt inimeselt vähem postitusi või näiteks näha konkreetselt ettevõtte lehelt rohkem (“See first”).
Facebooki ettevõtte leht vs. eraisiku leht
- aastal andis Facebook teada, et nende jaoks on oluline see, et kasutajad näeksid enam oma sõprade ja tuttavate postitusi. Just selliseid postitusi, mis kutsuvad esile rohkem diskussiooni ja arutelu inimeste endi vahel.
Mistõttu oli see selge märguanne ettevõtetele, et ettevõtte lehed jäävad eraisiku lehtedega võrreldes konkurentsis alla. Ehk siis iga eraisiku seinal eelistatakse esmalt teise eraisiku postitusi ja seejärel alles ettevõtte lehtede omi.
Kuidas aga seda ja algoritmi teades paremaid postitusi teha? Loe edasi ja saa teada!
Kuidas tõsta postituse levikut Facebookis?
Facebooki algoritm soovib, et nende platvormil loodaks rohkem sisu, mis kutsuks esile inimeste vahelist arutelu. Seetõttu soovitakse, et ka ettevõtted looksid rohkem sellist kvaliteetset sisu, mis viib suhtlemise ja teistega jagamiseni.
Kuidas aga selliseid postitusi teha? Järgnevalt vaatamegi, kuidas Facebooki algoritmi silmas pidades edukamaid postitusi teha.
1. Postituse ajastus
Postituse vanus on oluline rankingu faktor. Facebooki algoritm seab prioriteediks seotust saavad postitused, mistõttu on postituste ajastamine äärmiselt oluline. Ei ole võimalik öelda, et millal on just sinu lehel parim aeg postitamiseks. See on igal lehel ikka individuaalne ja seepärast pead jälgima just oma lehe fänne. Et leida oma lehele kõige parem kellaaeg, külasta selleks oma Facebooki Analyticsit.
2. Tee erinevat tüüpi postitusi
Nii öelda mujal maailmas soovitatakse väga, et teeksid just video postitust. Videotel pidi olema selge eelis Facebookis võrreldes pildi- ja tekstipostitustega.
Mina isiklikult nii kinni selles mõttes ei oleks, et ainult videopostitused levivad. Küll aga soovitan, et tee erinevaid postitusi – nii video kui pildi omi. On inimesi, kes vaatavad rohkem üht, teised teist ja Facebook näitab siis nende seinal vastavalt sellele tüübile enam postitusi. Selleks, et jõuda nende kõigi seinale, tuleks sul seetõttu luua mõlemat tüüpi postitusi.
Video puhul pane aga tähele, et laadi see originaalis Facebooki üles. Mitte ära sisesta YouTube linki. On nad ju omavahel konkureerivad seega pole raske arvata, kuidas Facebook sellesse suhtub ?
3. Facebook live
Samuti kutsub platvorm loojaid üles tegema tihedamini Facebook Live’i, et luua oma vaatajaskonnale köitvat ja reaalajas sisu. Facebook Live’i kasuks räägib ka see, et kui su leht läheb live’i, tuleb sellest ka teadeanne nende lehele.
Samuti on leitud uuringutega, et live video saab suuremat kaasatust kui niisama üles laaditud video.
4. Engagement bait
Facebooki andmetel on algoritmi üks peamisi järjestamissignaale see, kas kasutaja on varem sinu lehega suhelnud. Ja kuigi keegi ei kavatse sinu brändilehega suhelda nii nagu ta teeks seda oma sõprade lehtedega, on nende poolt sinu postitusele meeldimise märkimine või jagamine kaugeleulatuv samm sinu tulevaste postituste nägemiseks tema seinal.
Kuid ära trikita oma postitustega, sest Facebook karistab neid, kes kutsuvad oma postitusi kunstlikult laikima, kommenteerima, jagama, tag’ima. Selle terminiks on engagement bait, loe selle kohta täpsemalt siit!
Ehkki seda tüüpi postitustele võiks veel aega ja kohta olla, peaksid püüdma siiski alustada vestlusi jälgijatega, ilma et oleksid selle kunstlikult esile kutsunud. Facebook soovib, et me looks sisu, mis juhib diskussioonile, eeldusel, et leiame loomingulisi viise selle toimimiseks.
Näiteks tee küsitluspostitus ja pikema arutelu pidamiseks julgusta kirjutama kommentaari. Ka teiste postituste juures on asjakohane üleskutse ehk CTA omal kohal, et julgustada rohkem diskussiooni tekkima.
Suuremat arutelu tekitavad ka postitused, mis on esitlenud vastasseisu. Haldan ka ise üht autokooli Facebooki lehte ja seal olevad teemad “Nael- või lamellrehvid”, “Diisel- või bensuauto” jne on teemad, mis kütavad kirgi ja ärgitavad vestlusele. Kuid tagasihoidlik tasuks olla teemadega, mis võiksid esile kutsuda liiga tugevaid reaktsioone nt poliitika ja seksuaalvähemused.
5. Julgusta töötajaid ja top fänne sisu jagama
Töötajate kaasamine pole kunagi olnud aktuaalsem kui praegu. Kuna Facebook eelistab sõprade ja perekonna sisu ettevõtetele, on see õige aeg oma töötajate kaasamisprogrammi käivitamiseks või taaselustamiseks, kui sul see juba olemas on.
Julgusta oma töötajaid ja fänne postitust jagama. Uuringutega on leitud, et eraisiku seinal jagatud ettevõtte postitust loetakse 16x suurema tõenäosusega.
Samas ära ole ka liiga pealetükkiv. Töötasin kord firmas, kus ülemus ütles, et kõik töötajad peavad kõiki ettevõtte postitusi oma seinal edasi jagama. Ma ütlesin, et enne loobun tööst kui sõpradest. Selle asemel tee postitusi, mida töötajad ise sooviksid laiemale publikule edasi anda.
6. Püsi Facebooki platvormil
Pole vist üllatus, et Facebook (nagu ka iga teine platvorm) soovib, et sa ei suunaks oma sisuga jälgijaid Facebookist välja. Näiteks oma kodulehele või mujale. Seepärast eelista postitusi, mida saab tarbida Facebookis.
Muidugi, linkide postitamisega ei kao sa täielikult oma jälgijate voogudest. Seega võib ikka neid ka aeg ajalt teha. Ma ise ka jagan oma kodulehel olevaid artikleid lingina Facebookis edasi ja nende levik on täiseti rahuldav. Suure tõenäosusega juhtusid ka selle artikli peale just sel viisil.
7. Kasuta visuaale
Visuaalne sisu on käsikäes Facebooki parimate tavadega, andes 87% rohkem kaasatust, kui tavaline tekstipostitus. Seetõttu peaks iga postitusega kaasnema mingi visuaalne pilt, olgu see siis infograafik, .gif või muul viisil pilkupüüdev pilt.
8. Postita sagedasti
Facebooki andmetel on sageli postitavad lehed suurema tõenäosusega nende vaatajaskonna jaoks tähenduslikud. Seetõttu on postitamissagedus paremusjärjestuse signaal, mis võib mõjutada seda, kui kõrgele sinu lehe postitus uudistevoos kantakse.
Olen seda juba varem ka öelnud, et sotsiaalmeedia sisukalender on pikk samm sellise ühtlase kvaliteedi saavutamiseni, mis hoiab sinu vaatajaskonna kaasahaaravana ja tähelepanelikuna.
9. Loo unikaalseid postitusi
Järjepidev sisu loomine Facebooki võib olla üsna suur peavalu. Selle tulemuseks on tihtipeale see, et ettevõtted kordavad end või teevad samu postitusi erinevatel platvormidel. Levinuim neist on Instagramist otse Facebooki postituse suunamine.
Parem praktika on aga see, kui lood iga keskkonna jaoks originaalse postituse. Ka postituse taasjagamine ei ole paha mõte, kuid pea silmas, et iga kord seda tehes loo postitusele uus ja unikaalne pealkiri. Või katsu olemasolevat postitust mõnes muus vormis edasi anda. Nt pildipostituse slideshowna, pikemad tekstipostitused infograafikuna jne.
10. Vasta!
Kui teed postituse ja keegi lisab sinna kommentaari, vasta! Nii lihtne see ongi. Võta see hetk aega, et tunnustada ja tänada nähtud nii öelda vaeva eest. See on positivne ka Facebooki algoritmile. Ta näeb, et keegi on kommenteerinud ja sina vastad kommentaarile. Veel parem, kui ta seejärel midagi veel lisab. Kui jälgija on kommentaaris midagi küsinud, küsi sina oma kommentaari lõpus näiteks, et kas sai vastuse oma küsimusele.
Vastamine aitab luua ka sinu brändi kuvandit, kui ettevõttest, keda huvitab oma jälgijate arvamus ja kommentaarid.
11. Ole aktiivne Facebooki gruppidega
Teatatud langus Facebooki lehe levialas, kus mõnede allikate andmetel on orgaaniline katvus 2018. aastal vaid 2%, on vaieldamatult algoritmi suurim löök turundajatele. Kas see tähendab, et peaksid oma brändi Facebooki lehest täielikult loobuma?
Absoluutselt mitte, kuid see selgitab, miks paljud turundajad liiguvad hoopis Facebooki gruppide poole. Grupis tehtavaid postitusi näevad sinu jälgijad, kes on grupiga liitunud, suurema tõenäosusega, kui ettevõtte lehe seinapostitusi. Teatud mõttes on ettevõtte grupiga liitunud kliendid tõenäolisemalt ka ostjad kliendid, kuna on teadlikult ja tahtlikult liitunud grupiga, et näiteks aruteludes osaleda.
Grupp võiks olla koht, kus edendad arutelu, harid jälgijaid, lahendad nende probleeme ja pakud meelelahutust. Kuid pea seejuures silmas, et grupi aktiivsena hoidmine ja üleüldse aktiivseks töötamine nõuab (esialgu) väga palju tööd.
12. Facebook Insights
Piirava Facebooki algoritmi ületamine ja oma orgaanilise katvuse suurendamine ei ole vaid ühepoolne „postita ja lahku” ettevõtmine. See nõuab uurimist ja pidevalt arusaamist sellest, mis töötab ja mis mitte. Nii, et kasuta Facebook Insightsi eeliseid.
Statistika aitab sind kursis hoida sellega, kui hästi sinu leht ja postitused toimivad, sealhulgas andmed, mis hõlmavad vaatajaskonna demograafilisi andmeid, kuidas see vaatajaskond sinu sisuga seostub ja mis on parim aeg, et jõuda nendeni, kellega loodad suhelda.
13. Ära postita keelatud sisu
Sina seda kindlasti ei tee, kuid siiski üle kordamiseks. Ära loo sisu, mis oleks:
- Väärinfo ja võltsuudised.
- Suunaks lehele, kus on väheväärtuslik sisu.
- Eksitav terviseteave või ohtlikud ravimid.
- Kolmandate osapoolte kontrollimise tulemusena võlts-või manipuleeritud videoteks tunnistatud.
Ei pääse me sellest, et Facebook mängib tohutult rolli isiklikus elus. Kuid see mõjutab ka meie tööelu märkimisväärselt. Selleks, et turundaja saaks oma orgaanilise katvuse Facebooki platvormil edukalt üles ehitada, tuleb mängima nende reeglite järgi.
Hea uudis on see, et neid reegleid on võimalik järgida. Postita kvaliteetset sisu, mis on väärtuslik ja vastab sinu sihtrühma vajadustele ja soovidele. Ära karda olla loominguline, kui proovid kasutajatega ühenduse luua (kasutades näiteks live videot).
Käitu loomulikult, kohtle oma publikut – nii praegusi kui ka tulevasi kliente – nii, nagu nad oleksid lähedased sõbrad või pereliikmed ja tasuks on Facebooki algoritmi silmis parem positsioon.
Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu