Eksperdid ennustavad – aasta 2020 internetiturunduses vol3

 

Ennustame edasi. Sarja kolmas artikkel sinu ees. Loe kindlasti ka esimest ja teist!

Täna saavad sõna:

  • Teet Torim Boost Yourself kaasasutaja ja tegevjuht
  • Erkki Markus, Smaily asutaja
  • Katrin Vilimaa, turundusspetsialist, koolitaja
  • Marelle Ellen, Promoty turundusjuht
  • Indrek Põldvee, B2B Growth asutaja ja LinkedIn ekspert

 

Teet Torim, Boost Yourself

Teet Torim, Boost Yourself

Teet Torim Boost Yourself kaasasutaja ja tegevjuht

Hype kanalite tegelikus – messenger

Kanal mida kõvasti on promotud uue emaili kanalina otsib alles kohta turunduse väärtusahelas. On õnnestunud kampaaniaid, aga laialdast kasutamist pole veel leidnud. See ja järgmine aasta saab olema enesetõestus selle kanali kasutamise eduka turundamise ees.

Tik-Tok, Youtube

Ettevõtetel pole igasse kanalisse mõtet oma sisuloomisega minna, aga neis võib olla kohal reklaamidega. Uued pead tõstvad kanalid ja nende võimalused on meile täna kindlasti huvitavad. Tik-Tok on koht, kus tahaks rohkem aru saada reklaamimise võimalustest ja täna on seal juba ettevõtted enda jaoks avastamas. Eesmärk saab olla uue kliendi leidmine nagu täna on Facebooki reklaamid olnud. Näen, et peab otsima veel kanaleid, kust leida uut klienti.

Youtube ja sealsed turundamise võimalused on viimasel ajal väga jõuliselt arenenud ja seal on tekkinud võimalus suunata reklaame inimestele, kes on mingi sisu kohta huvi ülesse näidanud. Tervisliku toidu retseptid = meie supertoidud (Detox superfood blend) jne. Sellised lahendused on minu jaoks põnevad kuna aitavad paremini tabada huvi ülesse näidanud klienti. Näen, et Google on palju arendamas enda reklaamimise võimalusi ja see teeb head meelt. Konkurents Facebookile teeb kõigi turundajate elu lihtsamaks.

Facebook

Facebook on täna kindlasti nr 1 turunduskanal tasuliste reklaamide tegemiseks – lihtne alustada, lihtne hallata. Täna on see kindlasti meie üks põhilisi liikluse toomise kanaleid. Ühe trendina näeme, et enamus liiklust, mis Facebookist tuleb on 70-80% mobiilist. See osakaal on viimasel kahel aastal jõudsasti kasvanud Eestis. Aga välismaale minnes on kindlasti kohti, kus mobiil on ainuke kontakt internetiga ja see liiklus mille sa Facebookist tood kodulehele peab vastama mobiilse lehe ootustele muidu läheb kontakt kalliks ja turundamisest pole kasu. 

Instagram ja Influencerid

Need on käinud aastaid juba käsikäes. Arenguna näen ma seda, et tegelt ei ole jätkusuutlik teha tööd “mõjuisikuna” ainult Instat omades vaid peaksid enda haaret laiendama blogi, Youtube või muudesse kanalitesse. Ühe kanali strateegia on ohtlik influencerile juba vähenenud orgaanilise leviku osas Instagramis ja mingil hetkel pole see ka huvitav enam ettevõtetele. Näen, et üha rohkem lähevad Influencer koostööd sügavamale ja koos ettevõtetega tuuakse välja ühiseid tooteid. Influencer ei saa pelgalt olla teiste toodete esindaja, tal endal peaks ka mingi toode olema. See on kasulik mõlemale poolele. Influencer oma tootega on usutavam, kui pidevalt vahetuvad brändid.

Instagrami konto ei pea olema igal ettevõttel ja see on oluline teadmine, mis säästab 2020 kõigi aega ja raha. Hästi suunatud reklaamid ja kutse tegevusele (CTA) aitab paljudel rohkematel inimestel tead saada heast tootest või teenusest, kui üksi tehtud emotsioonitu Instagrami konto 400 inimesega. 

Ma arvan, et 2020 saab olema keeruline aasta turundajatele. Palju kanaleid, palju valikuid, vähe teadmisi. Erinevad turunduskanalid tulevad ja lähevad, aga võta endale 3 fookusega kanalit, kus sa oled väga hea. Minu valikud Facebooki ja Instagrami reklaamid, Google reklaamid (kõik võimalused), emaili turundus.

 

Erkki Markus, Smaily

Erkki Markus, Smaily

Erkki Markus, Smaily asutaja

Näeme üha rohkem, et kanalid on hägustumas ning täna ei ole enam oluline, millisesse keskkonda turundad. Efektiivselt tegutsemiseks peab sõnum töötama universaalselt igal pool hästi. Rakendusliidesed (API) võimaldavad andmeid mugavalt süsteemide vahel ringi liigutada, seega pole ühtegi vabandust, et oma väärtuslikumat vara kasulikult mitte ära kasutada. Lisaks – üha rohkem loetakse e-kirju mobiilsetest seadmetest, järjest rohkem kolivad ka ostud sinna. Kui kasutuskogemus kaasa ei tule (e-kirjad ei adapteeru, e-poed kasutavad mingit nuditut, ebamugavamat versiooni), jäävad tulemata ka kliendid, lähevad vanad.

Olen sellest juba mitmeid aastaid avalikel üritustel rääkinud ning ka mujal maailmas on see väga teema, nüüd isegi meie suurettevõtted ja edukad iseturundajad (või agentuurid) liiguvad kanalite ülese (omnichannel) kogemuspõhise turundamise teed. Tavalise massposti asendab vähemalt segmenteeritud gruppidele täpsemini sihtimine (seda tehakse ikka veel liiga vähe). Masinõppe algoritmid suudavad täna juba 1:1 sobivaid tooteid pakkuda (nii e-kirjas kui e-poes). Automaatikaalgoritmid tegutsevad lisaks tugeva taustajõuna. 

Ühe tegevuse põhised protsessid (ostukorvi kogemuse optimeerimine, avalehe paigutuse A / B testimine) asenduvad tegevuspõhiste läbimõeldud protseduuride süsteemidega. Näiteks, alates sellest, kuidas Sind üles leitakse (SEO, otsireklaamid, word-of-mouth, sisuturundus), kuidas sealt edasi kasutuskogemus tööle hakkab (adapteerub), milliseid tooteid või lisateenuseid Sulle pakutakse (varasema käitumise või Sulle sarnaste klientide põhjal), kuidas Sind “kliendi elutsüklis” hoitakse (ostukorvi meeldetuletused, klienditoe kogemus ja selle hindamine (ja tagasisidega arvestamine), sobivate pakkumistega ja sagedusega tagasi kutsumine) ning kuidas lõpuks rahulolevat Sind soovitajana turundama pannakse. :)

Eestis on kõiki neid lahendusi juba tehtud. Kui tundub, et pakub huvi, tule ja küsi nõu.

 

Katrin Vilimaa

Katrin Vilimaa

Katrin Vilimaa, turundusspetsialist, koolitaja

Sünteetiline meedia

Kui sellega, et pilte saab photoshoppida on kõik juba enam-vähem harjunud, siis video osas ei ole see veel nii massidesse jõudnud. Välismaalt on juba näha mitmeid näiteid, kus video töötlemine või suisa täiesti võltsitud video loomine on aina kättesaadavam.

Ühelt poolt avab see turundamises palju võimalusi – näiteks pandi David Beckham malaaria teavituskampaania raames kõnelema keeltes, mida ta ei valda.

Influencerite maailmas on näiteks mitu tegelast, keda reaalselt ei eksisteerigi, kuid kellel on vägagi aktiivsed IG kontod ja miljoneid jälgijaid

Hiinas on kasutusel uudisteankrud (Qiu hao xinhua ja xin xiaomeng näiteks), kes on ka arvutite poolt loodud tegelaskujud. Firma tasandil väga kasumlik otsus, kuna kunstlikult loodud isikud ei jää haigeks ega hiljaks, nad ei väsi kunagi ja neile ei pea maksma palka….

Teiselt poolt muudab see pikemas plaanis kogu ühiskonna meediatarbimist. Enam ei saa usaldada, mida sa näed ja manipuleerimine massidega võib kaasa tuua negatiivseid tagajärgi kõigis valdkondades. Tehnoloogia on läinud selles osas juba päris heaks ja siin näiteks on näha, kuidas poole kõne pealt intervjueeritav Arnold Swarzeneggeriks muutub .

Siin on näide, kus UK firmaomanik kandis suurema summa raha üle, arvates, et räägib oma ülemusega teisest riigist.

Ja kindlasti mäletavad paljud, kuidas lihtsalt videot aeglasemaks töödeldes jäeti kõrgest USA poliitikust mulje nagu ta oleks purjus peaga andnud intervjuu. Huvitav antud loo juures oli ka see, kuidas erinevad sotsiaalmeedia kanalid sellele reageerisid. Kui FB lasi videol kulutulena levida pikka aega viidates, et nende reeglites pole keelatud nn võltsvideod, siis YouTube kustutas selle päris kiirelt.

Eks jääme ootama, kuidas platvormid, seadlusandlus ja inimesed nendele muudatustele reageerivad.

Andmed

Informatsiooni on rohkem kui kunagi varem ja oskused, mis aitavad selle meeletu info ülekülluse seast asjaliku välja noppida lähevad aina rohkem hinda. Turunduses on juba praegu märgata erinevate simulatsiooni- ja analüüsiplatvormide pealetungi. Aina rohkem kliente muutub teadlikumaks ja nõuavad oma teenusepakkujatelt kvaliteetsemaid raporteid.

Usun, et kui praegu on dashboardid olemas vaid suurematel klientidel, siis varsti on see muutumas standardiks ja Exceli tabeli või PDF kujul kampaania kokkuvõtet enam ei saadeta. Dashbaordide eeliseks on oluline ajakulu vähenemine – ehitad põhja valmis ja andmed saab sisse tõmmata automaatselt. Lisaboonusena on võimalik näha kas kampaania töötab või mitte sisuliselt reaalajas  ja reageerida vastavalt.

Teise trendina näen ka andmete hoidmise ja kaitsmise vajadust. Kuna aina rohkematel ettevõtetel on sensitiivset infot, mida tihti jagatakse kergekäeliselt töötajate ja teenusepakkujatega, siis satuvad need sageli ka sinna kus pole vaja. Ärisaladused, klientide kontaktandmed, krediitkaardiandmed jms. See on ka üks põhjustest, miks aina rohkem on hakatud turundust tegema maja sees. Sisseostatav teenus on turvarisk ja majast väljaspool oleval inimesel on väga raske piisavalt pühenduda, et end kõigi nüanssidega kurssi viia.

Turunduse automatiseerimine

AI jaoks on veel vara, pigem teevad ilma masinõpe ja algoritmid. Alustades näiteks sellest, et juba nii FB kui Google automaatsed sihtimised ja panustamised on läinud nii heaks, et keskpärasel turundajal ei tasu hakata käsitsi midagi leiutama. Tihti on kasulikum lasta mõni aeg süsteemil andmeid koguda ja siis algoritmidel oma töö teha. Ise peab ainult jälgima, et ette söödetav info oleks kvaliteetne ja täpne. Näiteks FB fännidest lookalike sihtrühma tegemine ei ole hea mõte kui need fännid on “like and share” kampaaniaga saadud, kuid varasemate ostjate info on väga sobivaks sisendiks.

Automatiseerimise osas on toimunud hüpe ka automaatsete klienditeekondade loomise vallas. Vastav tarkvara muutub aina kättesaadavamaks ja odavamaks ning nüüd saavad ka väiksemad ettevõtted näiteks siduda ära oma emailid, FB erinevad sihtrühmad ja ka kodulehe sisu ning pakkuda seeläbi kasutajatele palju personaalsemat lähenemist. Väga hästi töötab e-poodide puhul näiteks tootepõhine remarketing või kasutaja konverteerimisel erinevate e-maili seeriate kombineerimine bänneritega.

Konkurents sunnib pingutama

Mul õnnestus sügisel olla 3 nädalat töövarjuks ühes USA digiagentuuris ja võib öelda, et sealne turu suurus ning konkurents on sundinud neil tööprotsesse oluliselt optimeerima. Näiteks on seal väga paigas koosoleku korraldamise süsteem, et keegi ei kutsuks inimesi niisama juttu ajama, vaid kõik dokumenteeritakse ette saadetud päevakorra alusel ja nii saab ka projektiga poole pealt liitunud tiimiliige end varasemaga kurssi viia.

Konkurents on tihe ka töötajate mitte ainult klientide pärast ja päris lahe oli näha, kuidas seal kasutati erinevaid praktikaid, et töötajad end väärtuslikuna tunneksid ja tõesti tahaksid iga hommik uksest sisse astuda. Ka meil tuleb sellega aina rohkem arvestama hakata ja ettevõtted ning agentuurid võiksid hakata juba oma võimalusi tööprotsesside ja- süsteemide parandamise osas kaardistama hakata. Vaadates kui palju on digiturundajate töökuulutusi, siis  head inimest ongi raske leida. Asja ei tee kergemaks ka aina populaarsemaks muutuv vabakutseliste teenuse pakkumine ning ka fakt, et heade oskustega inimene saab tööd teha ka piiri taha ja taga.

 

Marelle Ellen, Promoty

Marelle Ellen

Marelle Ellen, Promoty turundusjuht

Millele tuleb 2020.a digiturunduses esmalt keskenduda?

Usun, et digiturundus aastanumbri vahetumisega drastiliselt ei muutu. Needsamad põhimõtted, millest lähtusime 2019. aastal, jäävad oluliseks ka algaval aastal – selle asemel, et erinevaid trende püüda, on oluline mõista, mis toimib konkreetse ettevõtte jaoks.

Digitaalset müra on aasta-aastalt üha rohkem ja selle keskel silma paistmiseks ei ole muud võimalust kui jagada autentset, hea disainiga ning väärtuslikku sisu.

Minu peamised turundusalased õppetunnid lõppenud aastast:

  • Kodulehe A/B testimine on olulisem, kui sa arvad – ühe nupu sõnastuse muutmine võib registreerumiste või ostude arvu mõjutada drastiliselt.
  • Meiliturunduses tasub kliendibaasi võimalikult palju segmenteerida, et edastada vaid relevantset infot. Nii loovad meilid kliendile rohkem väärtust ning avamise määr on kõrgem.
  • Kogukonna loomine on investeering, mis tasub end ära. Lisaks brändingule mängib siin olulist rolli ka kasutajatugi – tegelikult iga kontakt, mis (potentsiaalsel) kasutajal su ettevõttega on.
  • Google’i otsingu reklaamid on kanal, mida tasub vähemalt testida. Ilmselgelt see iga ettevõtte jaoks ei toimi, aga minul on see enamike projektide puhul olnud üks parima ROI-ga kanaleid.
  • Kuula oma kliente ja rakenda seda, mida neilt õpid. See aitab ehitada toodet, mille järgi on nõudlus, ning rõhutada turunduskommunikatsioonis neid aspekte, mis klientidele päriselt korda lähevad.

Influencer turunduse osas liigub trend üha enam orgaanilise influencer turunduse poole – selle asemel, et suvalisele sisuloojale oma toote promomise eest maksta, tasub üles leida need, kes su brändi ja toodet juba kasutavad ning fännavad. Tulemuseks on autentsemad koostööpostitused, mis toovad päriselt tulemusi. Samal põhjusel liigub trend üha enam ka pikaajaliste koostööde poole.

Üha rohkem pööratakse tähelepanu koostööpostituste tähistamisele sotsiaalmeedias – seda nii riikliku seadusandluse tasandil kui ka Instagrami uute tööriistade arendamisel. 2019. aastal tutvustas Instagram tasustatud koostöö ehk Paid partnership funktsionaalsust. Lisaks brändi märkmisele postituses annab see brändile võimaluse sisulooja postitust reklaamida, et see laiema sihtgrupini jõuaks.

Lisaks testib Instagram juba kevadest äpisiseseid oste ning toodete märkimist sisulooja postitustel – need funktsionaalsused võiks algaval aastal ka Eesti kasutajatele kättesaadavaks muutuda.

 

Sotsiaalmeediast rääkides ei saa ka üle TikTokist, mille kasutajate arv kasvab mee-le-tu kiirusega nii Eestis kui ka välismaal. Ehkki tegemist on valdavalt noortele suunatud kanaliga, pakub see turundajatele uusi võimalusi – Eestis on praegu vaid paar brändi, kes on TikTokis kampaaniaid teinud.

Hoopis teisele sihtgrupile suunatud, ent samuti kiirelt arenev kanal on LinkedIn, mis on sel aastal lansseerinud üritused ning mitmeid teised uued funktsionaalsused. Reklaamikanalina pole LinkedIn kindlasti veel üleküllastunud ehk B2B brändide jaoks võib see olla hea võimalus silma paista.

 

Indrek Põldvee

Indrek Põldvee

Indrek Põldvee, B2B Growth asutaja ja LinkedIn ekspert

Trendid LinkedInis 2020. aasta.

LinkedInis lähevad lugejatele peale postitused, mis on autentsed ja pakuvad väärtust. See on nii kindlasti ka teistes võrgustikes, aga LinkedInis on see veelgi olulisem. Äri on ikkagi B2H ehk business to human.  LinkedInis tuleb mõista, et postitustega annad 90% väärtust ja 10% müüd oma toodet. See läheb järjest olulisemaks. Väga oluline on ka Sinu isiklik maine, läbi mille ehitad endale üles rahvusvahelise jälgijaskonna ja kasvatad oma äri. 

Ettevõtetele soovitan postitades jääda autentseks ja mitte lihtsalt rääkida endast, vaid pakkuda väärtust. Liiga paljud räägivad ainult sellest, mida nad teevad, mitte sellest kuidas nad saavad abiks olla. 

Üha rohkem hakkab populaarsust koguma LinkedIn live. LinkedIn panustab live’de kasvu ning testib erinevaid võimalusi, et nende tegemine oleks kättesaadavam erinevatel turgudel. 

Lühikesed kuni 5-10 min LinkedIn lived on hoomatavad. See kehtib nii ettevõtte kui ka personaalse brändi ehitamise puhul. Hetkel vaid 1% LinkedIn kasutajatest toodab video sisu, millel on aga meeletu potentsiaal. Platvorm ise panustab sellesse, et live’i tegevate inimeste või brändide sisu leviks.

LinkedInis on videote populaarsus viimastel aastatel tõusujoones. LinkedInis levivad hetkel kõige paremini just need postitused, mis on videona või ainult tekstina. Minu arvates on näha, et LinkedIn ei soovi teha järgmist Instagrami, ehk et sisu ainult piltidena edastada. 

Videote pikkuseks võiks olla 30 sekundit kuni 2 minutit, live videote puhul pikkuseks 3-5 minutit. Keskmine LinkedIn’i kasutaja veedab seal aega 17 minutit päevas väga selge eesmärgiga. Ei hakata vaatama 1-2 tunniseid live videoid, kui tegemist pole rahvusvaheliselt väga tuntud inimesega. Videod peavad olema kindlasti subtiitritega, kuna 50% videotest vaadatakse hääleta.

LinkedIn’i kasv on hetkel väga võimas. Postitused saavad orgaanilist tõuget LinkedIn’i enda poolt rohkem, kui teistes sotsiaalmeedia võrgustike puhul. Järgmistel aastatel on LinkedIn’is võimalik üha lihtsamalt ehitada üles endale professionaalset ärivõrgustikku ja kogukonda.