Eksperdid ennustavad – aasta 2020 internetiturunduses

Juba kolmandat aastat järjest uurisin tuntud ja tunnustatud Eesti ekspertidelt, et millised on nende ennustused käesoleva aasta internetiturunduseks.

Ilma pikema sissejuhatuseta toongi välja saadud vastused ja ennustused. Lõppu lisan ka enda mõtted.

NB! Kuna arvamuse avaldajaid oli veel, tuleb õige pea ka järgmine artikkel sel teemal. Püsi lainel!

Sõna saavad:

  • Priit Kallas, turundusstrateeg
  • Meelis Vill, SEO strateeg
  • Hando Sinisalu, Password 2020 programmijuht, Best Marketingi asutaja
  • Timo Porval, turundusstrateeg, Turundusagentuur Lavii
  • Meelis Tomson, Blogija/ vabakutseline turundus- ja kommunikatsioonijuht
  • Brit Mesipuu, tegevjuht ja sisulooja, Milos reklaam

 

Priit Kallas

Priit Kallas

Priit Kallas, turundusstrateeg

Mingeid väga radikaalseid muudatusi oodata ei ole. Kui kõik peamised turundamise teemad läbi vaadata, siis esmalt pigem need, mis oluliselt ei muutu.

SEO

Kodulehe optimeerimine ja selle abil Googlest saadav külastaja on jätkuvalt kõige tähtsam tehingute allikas enamus ettevõtetel. Need ettevõtted, kes saavad SEO strateegilisest väärtusest aru ja teevad selle oma äriprotsesside osaks võidavad väga palju. Vaata siit, kuidas ise oma SEOga hakkama saada.

Sisuturundus ja oma meedia

SEO vundamendiks on sisuturundus. Sisuloome vallas on võidukäiku tegemas audio. Tarbijas kuulavad üha rohkem audioraamatuid ja podcaste ning sellel alal on veel paljudes valdkondades tühimikke, mida esimesena alustajad saavad lihtsa vaevaga domineerida.

Audioga käib käsikäes video, mille tähtsus on samuti kasvamas. Vajalik on silmas pidada seda, et tähtis ei ole mitte produktsiooni kvaliteet, vaid sõnumi väärtus sihtgrupile.

Video, selle heliriba podcastina ja sisu artikliteks kirjutatuna, moodustavad kolmiku, mida on küllaltki lihtne toota. Tulemusena tekkib selline kogus sisu, millega on võimalik kanda kinnitada peaaegu igal teemal.

Meiliturundus

Meiliturundus jätkab vankumatult kõige efektiivsema turunduskanalina ja pole näha, et selle efektiivsus lähima paari aastaga väga palju langeks. Ajapikku see kindlasti langeb, aga mitte järsult.

Sotsiaalmeedia

Orgaaniliselt sotsmeedias tegutsemine muutub peaaegu mõttetuks, sest levi ilma reklaamiraha panustamata läheneb tasapisi nullini. Facebook ja Instagram reklaamipindadena on jätkuvalt efektiivsed. Efektiivsus tasapisi langeb vastavalt sellele, kuidas reklaamijate arv kasvab. Teine oluline efektiivsuse langemise põhjus on reklaamiplatvormide AI kasutamine.  Kui kõik reklaamijad kasutavad pliks-plaks meetodil FB ja Instagrami reklaamide optimeerimist, siis saavad nad kõik samad tulemused ja see surub reklaamide hinnad üles ja väärtus turundajale langeb.

Influencerid

Influencerid ei ole jätkuvalt enamus turundajatele vajalikud. Tõenäoliselt muutub ka influencerite kasutamine kallimaks. Esmalt tahavad need isikud ise rohkem raha, kuid lisaks sellele leiavad ka platvormid võimalusi, kuidas sellest pirukast omale ampsu saad. Tulemuseks efektiivsuse langus turundajale (kui seda üldse kunagi on olnud).

In-house

Jätkuvalt saadakse kõige paremaid tulemusi ise tehes. Agentuur ei keskendu kunagi nii põhjalikult su projektile, kui sa ise seda teed. Samuti on töötajale kuluv raha kordades madalam, kui sama töö eest agentuurile tasudes. Peamiseks probleemiks on enamus ettevõtetele mahtude väiksus ja teadmiste puudumine.

Näiteks, kas osta Google Adsi teenust 300 euro eest sisse ja panna 300 eurot meediaeelarveks või teha kõik ise ja panna 600 eurot meediaeelarveks? Ilmselt isegi nooli loopiv ahv saab topelt eelarvega paremad tulemused, kui sisseostetava teenuse puhul.

 

Meelis Vill, SEO strateeg

Meelis Vill

Meelis Vill, SEO strateeg

2020. aastal avastatakse veebilehtede mõju loodushoiule, paraku negatiivne mõju. Need pärismaailmast näiliselt eemal seisvad asjandused mõjutavad loodust enam, kui oleks arvanud. 2020 käivitub veebilehekülgede ja e-poodide rohepesu. Kuidas on võimalik, et füüsiliselt mitteeksisteeriv biti-baidindus õhku saastaks ja Eesti metsi murraks?

Internetiühendused ja serveriruum, mis lubavad veebilehtedel elada, on läinud nii odavaks, et puudub majanduslik põhjus säästlikult veebe luua. Pildid on veebis ülbelt 1-2MB suurused, kood on kohmaks ja raiskavalt kokkusobimatutest juppidest loodud, sest 3G ja mobiilide protsessorid suudavad nagunii selle jama renderdada meeldivaks kasutuskogemuseks. Aga millise energiakuluga!

2020 näeme logosid ja ikoonikesi veebidel: Kirjutasime nii vähe ridu koodi kui võimalik. Täiuslikult optimeeritud pildid. Roheelektrit tarbiv veebileht.

Hakkab langema SEO töötajate tulu veebiarendajate loodud kohmakate käkkide väiksemaks ja siledamaks lihvimiselt. (Täna on SEO tööst vähemalt kolmandik tehnilise SEO tegemine.) Mitte kohe ja märkimisväärselt ei lange sissetulek, aga tasahilju tänu levima hakanud tehniliselt optimaalsetele ja ressursisäästlikele veebilahendustele.

Rohepesuga on kõige lihtsam alustada loodussäästliku veebimajutuse valimisega. Hostingufirmad, kes kasutavad rohelist elektrit, tulevad Eestisse. Või Eesti veebimajutajad hakkavad rohelist elektrit tarbima oma huugavate serverite kütmiseks.

2020. aastal toimub kliendikoosolek, kus vaadatakse uue veebi kavandeid vaid mobiiliekraanidelt. Arvutivaadet pole kellelgi huvi enam uudistada. Õnneks enne veebi laivi lülitamist kontrollitakse üle, kuidas uus veeb desktopilt paistab. Sest mõned veebiarendajad on maru korralikud ning põhjalikud, ja ei jäta midagi juhuse hooleks.

 

Hando Sinisalu

Hando Sinisalu

Hando Sinisalu, Password 2020 programmijuht, Best Marketingi asutaja

Aasta 2020 USA presidendivalimised näitavad (sotsiaal)meedia haavatavust. Näeme privaatandmete kuritahtlikku ärakasutamist, fake news ja deep fake ja muid seaduslikkuse hallis tsoonis olevaid praktikaid. Selle tulemusena panevad seadusandjad nii USAs kui Euroopas sotsiaalmeedia hiiglastele nagu Google ja Facebook rohkem päitseid pähe. Tavaturundja jaoks tähendab see uusi piiranguid reklaamide sihtimisel.

Sotsiaalmeedias reklaamimine muutub kallimaks.

Turundajad kogu maailmas üritavad aru saada TikToki võimalustest, kuidas seda turunduses ära kasutada ja tulemuslikkust mõõta.

Traditsioonilised rollid ja “silotornid” turunduses hägustuvad. Järjest rohkem ettevõtteid tugevdab turunduse strageelise juhtimise kompetentse maja see ja ostab agentuuridelt sisse vaid väga spetsiifilisi töid.

Pärast mitmeid aastaid kestnud keskendumist müügiedenduskampaaniatele Facebookis ja Google’is hakkavad ettevõtted taas rohkem tegelema brändinguga.

 

Timo Porval

Timo Porval

Timo Porval, turundusstrateeg, Turundusagentuur Lavii

Millele tuleb 2020a digiturunduses esmalt keskenduda?

Uute trendide ja läikivate vidinatega on kindlasti väga põnev kaasa minna ja nendega mängida. Natuke igavam on oma turunduse vundamendi korrastamine. Mis on aga see vundament, mis peab paigas olema, et müüki tõsta?

1. Ideaalne klient peab ettevõttes sees olema kõigile üheselt arusaadav. Keda tegelikult enda kliendiks saada soovitakse? Mida selle jaoks tehakse?

2. Eristumine peab olema arusaadav. Miks ma ikkagi pean ostma just sinu käest, mitte ettevõttest B, C või D.

3. Väärtuse loomine. Kuidas sa lood väärtust kliendile enne kui sa temalt hakkad raha küsima.

4. Läbimõeldud veebileht/e-pood – see peab peegeldama eelmist kolme punkti ning on omakorda vundamendiks kogu turundustegevusele.

5. Sisu veebilehel/e-poes. Mugav on arvata, et kes see tänapäeval ikka sisu loeb. Loetakse küll ja kuidas veel. Hea sisu veebilehel aitab taaskord tekitada usaldust nii ettevõtte kui toodete/teenuste osas (ja just seda on ju vaja müükide saamiseks).

6. Mõõtmine. Kas tead nii veebilehe kui e-poe puhul, mitu eurot turunduskanalitesse sisse paned ja kui palju sealt tagasi saad. Samuti – kas mõõdad turunduse halduseks ja tegemiseks minevat aega?

7. Analüüs ja parandused. Nii mõnus oleks kui teeks ühe korra asjad ära ja nii see võiks jääda. Paraku nii ei saa. Kõik, mis sa teed, on hüpotees, kuni sa pole seda klientide ette pannud ning naiivne on arvata, et kohe esimese korraga läks täkkesse. Alati saab paremini.

8. Õppimine. Ettevõtluse, müügi, turunduse ja psühholoogia raamatute pidev lugemine annab tugeva pinnase, et esimesed 7 punkti saavad järjest paremini tehtud. Ja mida paremini on need tehtud, seda suurem tõenäosus on, et sinu turundus on kasumlik.

Soovin edu, fookust ja järjekindlust nende 8 punkti rakendamises.

 

Meelis Tomson

Meelis Tomson

Meelis Tomson, blogija/ vabakutseline turundus- ja kommunikatsioonijuht

Kindlasti on 2020 aasta turunduses üheks oluliseks märksõnaks video, video ja veelkord video. Seda näitab ka IGTV (Instagram TV) ja ennekõike TikTok’i populaarsus. Taaselustasime ka ise möödunud aasta suvel oma YouTube’i kanali ning juba pärast mõnda videot hakkasid koheselt tulema ka reklaamisoovijaid, kes soovisid end meie videotesse sisse integreerida. Just nimelt olla osa meie loomulikust ja igapäevasest elust, mitte lihtsalt tuim reklaam. Vaadatavuste numbrid on head ning mõnda videot vaadatakse isegi rohkem kui blogipostitust. Aga eks kõik sõltub ka pealkirjast ning loomulikult paeluvast avapildist.

Videoga haaramine on veelgi olulisem, sest kõik tahavad ju et inimene just nende videot vaataks. Kui veel 2017 aastal peeti selleks ajaks 10 sekundit, siis tänaseks on see number kukkunud 3-4 sekundi peale. Kuid julgen väita, et vähem olulisem ei ole video pisipilt. Kui see inimest ei haara, siis liigub ta sellest ka sujuvalt edasi.

Telereklaam

Kuigi video on teema, siis kahjuks televisioonis ei ole asjad nii roosilised ja seal võisteldakse vaatajate numbrite pärast ikka vägagi tõsiselt. See omakorda aga mõjutab loomulikult reklaamihindu. Võid oma reklaami küll soodsa hinnaga prime-time ajale saada, kuid kui seda ei vaadata, tuleb hakata mõtlema alternatiivsetele lahendustele. Ehe näide on tegelikult ka telesaade „Õhtu“, mis lisaks enda veebilehele laeb videoid üles ka YouTube’i keskkonda. Just hiljuti ütlesin tuttavale, et kui su videot ei ole YouTube’s või muus igapäevaselt tarbitavas sotsiaalmeedia kanalis, siis minu jaoks ei ole seda olemas. Ilmselgelt on selliseid inimesi veel kümneid tuhandeid, kes nii mõtlevad.

Influencerid

Loomulikult ei saa üle ega ümber influenceritest ning  mina ootan huviga millal TTJA tuleb välja mõjuisikute eeskirjadega. Loomulikult on väga oluline ka see, kuidas influencerid ise selle vastu võtavad ning seda teostama hakkavad. See aga sõltub loomulikult TTJA enda kommunikeerimisest – kas blogijale lähenetakse kui sõber ja partner või visatakse hunnik seadusi ette ning öeldakse, et säh, hakka elama.

Influencerite mull ei ole kindlasti lõhkemas, sest nemad on omandanud võime olla nii öelda kolmas meediakanal, mille kaudu edastada infot uute toodete/teenuste kohta või viia läbi mõnda kampaaniat. Ja kindel võib olla selles, et see info jõuab koheselt ka (lõpp)tarbijani.

 

Brit Mesipuu, Milos OÜ, Milos reklaam, sisuloome, koolitused, turundus

Brit Mesipuu

Brit Mesipuu, tegevjuht ja sisulooja, Milos reklaam

Kuigi suures plaanis ma usun, et mingeid eriliselt raputavaid muudatusi internetiturunduses ei tule, on mõned mõtted siiski, mis sel aastal ehk rohkem tooni võiksid anda.

Mõtestatum sotsiaalmeedias kohalolek

Üha rohkem ettevõtteid saab lõpuks aru, et sotsiaalmeedias kohal olla lihtsalt kohaloleku pärast ei ole mõtet.

Mõistetakse lõpuks, et kui soovitakse sotsiaalmeediast üldse mingit kasu (orgaaniliselt) saavutada, on selleks vaja mõtestatud tegevust ja läbimõeldud strateegiat. Esitatakse sagedamini küsimused, et „Miks me peaks üldse siin kanalis kohal olema ja milliste mõõdikute järgi saame hinnata, et teeme seda edukalt?“. Lihtsalt huupi oma toodete ja teenuste piltide üles panek ei too seda edu, mis ehk mõned aastad tagasi võimalik saavutada oli.

Konkurentidest eristumine

Brändid ei saa enam keskenduda ainult sellele, kes nad on, vaid veelgi olulisem on see, kuidas nad erinevad konkurentidest ja loovad klientidele tähelepanuväärseid kogemusi. Erakordsete kliendikogemuste pakkumine pole enam midagi, mis võiks ettevõttel olla. Vaid see on klientide ootuseks – eriti seetõttu, et küllastunud turgudel kuidagi teiste ettevõtete seas silma paista.

Tuleb rohkem mõelda, et kuidas saaks oma klientidega paremini kontakti astuda. Kliendid ootavad tarbijatena isikupärastamist rohkem kui kunagi varem ning on ülioluline, et turundus- ja müügimeeskonnad mõistaksid personaalsema suhtluse ootuse olulisust.

Pannakse paika kitsamad sihtrühmad

See haakub eelmisega. Selleks, et mõtestatumalt sisu luua, tuleb tunda oma jälgijat. Väide, et eestlasi on nii vähe, et siin ei saa kedagi välistada, ei pea paika. Teades ja tundes kellele sa oma sotsiaalmeedia ja kodulehega silma soovid paista, osatakse ka seda sisu paremini luua.

Rohkem raha sotsiaalmeediasse

See ei ole kindlasti kellelegi märkamatuks jäänud, et orgaaniliselt pildis olek ei ole kunagi olnud nii keeruline nagu praegu. Ja on üsna kindel, et aina raskemaks see läheb.  Seetõttu tuleb aina rohkem panustada tasulise reklaami võimalustele ja seda mitte lihtsalt boostides vaid korraliku sihtimise ja hilisema analüüsi taustal.

Kuid tänu sellele, et üha rohkem ettevõtteid tasulise reklaami võimalusi kasutama hakkavad, kasvavad ka kontakti kättesaamise hinnad.

Facebook vs Instagram

Mina isiklikult oma töös näen üha rohkem seda, et ettevõtteid ei kipu enam nii uisa päisa Instagrami minema. Saadakse aru, et lihtsalt konto sinna teha on lihtne kuid läbimõeldud sisu loomiseks aega ei jätku. Seega ma usun, et ka sel aastal on peamiseks sotsiaalmeediakanaliks endiselt Facebook. Seda enam, et eestlased on endiselt veel Facebooki-usku.

Sisuloome kasvab veelgi

Igal ettevõttel, kes plaanib turul olla kauem kui paar aastat, peab olema koduleht. Ja kodulehel omakorda hästi läbimõeldud sisu, mis lisaks Google ostimootorile meelepärasele olekule peaks olema ka kliendile huvipakkuv. Luua tuleb väärtuslikku sisu ja seda järjepidevalt, mitte ühekordse projektina kodulehte üles pannes.

Vaid tänu järjepidevalt sisuloomele, teades SEO vähemalt elementaarseid nõudmisi, suudetakse oma kliendibaasi uute klientide näol kasvatada.