Mida toob aasta 2023 turunduses? Osa 2

Mõni päev tagasi rääkisid Raido Tamar, Karola Karlson ja Taavi Kalvi oma mõtetest seoses alanud aasta turundusega. Sekka lisasin ka omi mõtteid. Kui sul see lugemata, loe turundustähelepanekuid ka siit! Samuti sarja kolmandat ja neljandat osa!

Sel korral räägivad aga:

Andrus Kiisküla – Klienditeekonna muutuste ja kasvu strateeg, andrus.digital/

Karl PaeePPC asutaja ja Google Adsi ekspert

Kerttu TalvikHttpool Eesti maajuht

Ruslan Gogin – SEO ekspert, Textier.ai ning optimeeri.ee asutaja

Huvitav on see, et väga suurt rolli on täna kõnelejate arvates mängimas just Chat GPT.

Andrus Kiisküla

Andrus Kiisküla

Iga muutus ja trend on arusaadav ja lihtne vastu võtta, kui me suudame mõista ja haarata suuremat pilti. Suurema pildi mõistmine ja kokku juhtimine on kindlasti märksõna edukate ja mitte edukate vahel. Turundusjuht ei ole projektijuht, kes agentuurilt tellib loovlahendusi ja siis kellegi poolt seadistamisi ja kuu alguses kuulab eelmise perioodi ülevaadet. Edukas juht oskab kokku juhtida kogu klienditeekonna läbi täpsete andmete. Omamoodi helilooja kelle käe all on orkester. See helilooja ei oska kõike, aga ta teab MIDA saab teha ja MIDA peab tegema. KUIDAS – selleks on eraldi inimesed maja sees ja/või partnerid. Kahjuks on ikka pildis vanakooli turundusjuhte, kes juhivad exceli tabelis meedia eelarvet ja ei oska, ega tea MIDA üldse saab teha ja peaks tegema. 

Andmetega seoses toob 2023 palju muutusi.

Kindlasti ei saa üle veebi(ka äpid) analüütikast ja Universal Analytics kadumisest juba suvel. Valikus on kas GA4 või alternatiivid. GA4 mõeldes on lihtsaid asju, mida suur osa ettevõtteid valesti teevad nagu UTM parameetrite kasutamine ja keerukamaid teemasid nagu andmete hoidmine, sest Google ei hoia neid üldse pikalt meie jaoks, et nende pealt raporteid luua. 

Võib ka eeldada, et meie Andmekaitse Inspektsioon hakkab nõudma korralikku “küpsiste” nõusoleku näitamist läbi funktsiooni, mis ei ole lihtsalt tühi “OK” ja “JAH”, mis paljudes veebides ikka on. Siin võidavad kindlasti ettevõtted kellel on korralik CRM koos kliendi andmete haldusega (DMP, CDP), et seda kasutada üle kõikide turunduskanalite (igasugused pixelid jm. nn lisaks).

Chat GPT

2022 lõpp tõi igasse vestlusse ka Chat GPT, mis on kindlasti alles algus ja juba see aasta tuleb sellest uus versioon GPT-4. Targemad turundajad on Chat GPT abil kirjutanud tekste ja isegi SQL päringuid. Google ka ei maga ja kindlasti näeme juba varsti ka nende vastust. Harjumuste muutmiseks on kindlasti vaja rohkem ja Google otsing on kindlasti väga tähtis kanal edasi.

Päeva lõpuks hõbekuuli ei ole. Edukad on need, kes suurt pilt näevad ja leiavad kasvukohti üle erinevate kliendi puutepunktide ja selle kõik hästi kokku juhivad. Selged ärilised eesmärgid, head loovlahendused, tugeva tehniline pool koos analüütikaga, mida kasutatakse jooksvalt, et teha paremaid otsuseid.

Karl Pae

Karl Pae

2023 tuleb AI aasta. Mis täpselt juhtuma hakkab, seda on raske öelda, aga iga ChatGPT kasutaja on ilmselt näinud kui ulmeliselt hästi see juba töötab või kui hästi DALL-E suudab pilte valmis joonistada. Sinna otsa tulevad veel videod ja palju muud. Asjad mis veel paar kuud tagasi tundusid ulme, on praegu juba olemas. Seejuures tuleb varsti ChatGPT-4 välja, mis peaks veel oluliselt täpsem olema. Google hakkas kiiruga oma lahendust avalikkusele välja tooma ja võttis juba ootejärjekorda inimesi. Nad ilmselt mõtlesid, et neil on veel aega rahulikult toimetada, aga nüüd peavad nad uue käigu sisse panema. Kuna Microsoft on suure osalusega OpenAI projektis, siis on oodata ka bingilt uuendusi ja ehk suudab see nende otsingumootorit populaarsemaks muuta.

Päris Google-i kadumist siiski veel karta pole.

Muutumist võib küll oodata, kuid mitte kadumist. Kõige paremini saab ChatGPT hakkama info otsingutega, millel tihti pole kaubanduslikku väärtust. Nö transactional või tehingu eesmärgiga otsingud nagu lukuabi Tallinnas, uus mobiiltelefon, soodne laen jms kus firmad praegu aktiivselt panustavad, need pole veel ChatGPT pärusmaa. Juba praegu käib väga agar sisu tootmine ChatGPT abil, mis tähendab, et Google peab aina täpsemaks muutuma spämmi filtreerimisel.

Digiturundajate tööprotsessidele tuleb AI väga selgelt appi – tekstide/piltide tootmine, reklaamide kirjutamine, märksõnade analüüs, väiksed koodijupid ja palju palju muud. Algajast turundajast teeb ChatGPT juba mitmeid asju paremini. Kogenumatele saab see suureks abiliseks.

Google Analytics 4 ei tasu ka AI säras ära unustada. Suvel läheb vana Analytics pensionile ja ennustan, et paljud avastavad alles viimasel hetkel või isegi sügisel. Saab tulema palju seadistustööd.

Kerttu Talvik

Kerttu Talvik

Kujutle….Sa kohtad peale pikki aastaid otsimist, lootmist, südamevalusid ja loobumisi oma kõige täiuslikumat kaaslast. Õhk teie ümber on elektrit täis, kohe-kohe on juhtumas midagi erakordset, hing on õnnest kinni, käed värisevad. Ja siis meenub Sulle, et Sa ei ole ennast juba kuude kaupa pesnud…

Trendidega on, tõele au andes, pisut samamoodi. Iga uue suuna ja tuulega on absoluutselt lõbus ning erutav kaasa minna, ent sellest päriselt kasu saamiseks tuleb alustada isiklikust (reklaami)hügieenist.

Kui oled veendunud, et Sinu ettevõtte reklaamkontod on turvalised (2FA aktiveeritud), kontoõigused kuuluvad päriselt Sinu ettevõttele, nende autoriseeritud kasutajad on ajakohased (st eemaldatud on ammu firmast lahkunud töötajad ja ammused teenusepakkujad), kontode struktuur toetab Sinu äri parimal võimalikul moel, jälgid hoolega loovväsimuse märke, korrigeerid oma sihtrühmasid ja reklaamisõnumeid vastavalt kampaaniaanalüüsile, ning järgid kõiki platvormi poolt kehtestatud reklaamireegleid, on aeg kiigata digiturundustrendide Pandora laekasse.

Maailma digiturundusringkondades ennustatakse 2023. aastal mitme juba varasemalt mainitud trendi/muutuse jätkumist:

  • kliendiinfo kogumine ilma kolmanda osapoole küpsisteta + Google Analytics 4 (üleminek toimub juba käesoleva aasta keskel);
  • lühike ja soovituslikult hariv videosisu nutiseadmetes (TikTok, IG Reels), keskmine inimene scrollib sotsiaalmeediasisu 100m päevas ning see number on jõudsalt kasvamas, tähelepanuvõime (attention span) on langenud aga mõnele sekundile;
  • suunamudija-turundus, eriti nano- ja mikroettevõtete puhul (Eestis on selles osas siiski veel arenguruumi);
  • GenZ-le keskenduv turundus – uue ostujõulise tarbijaskonna kujunemine, kellel sootuks teised väärtused ja ootused (sh tarbimisele), seega vajavad väga läbimõeldud sõnumeid/visuaale;
  • kasutajate loodud sisu rakendamine reklaamivankri ette (user generated content, mis muuhulgas võimaldab ettevõtetel kõvasti kokku hoida ka reklaamide tootmisele kuluvat raha);
  • performance marketing, ROAS ja ROI olulisuse kasv turundustiimides (muuta on võimalik vaid seda, mida mõõdetakse!);
  • ettevaatlikud katsetused Metaverse-is jätkuvad sama ettevaatlikult (ja ega sinna olegi veel mõistlik pea ees mõtlematult sisse hüpata);
  • kommuunide ja nishifoorumite kasv erinevatel sotsiaalmeediaplatvormidel, kus sarnaste huvidega inimesed saavad teineteiselt nõu küsida ja kogemusi jagada;
  • jätkuvalt turbulentse Twitteri seiklused digimeediaookeani lainetel;
  • podcast-turunduse õitseng – uued põlvkonnad hindavad harivat sisu, mida on mugav ja kiire tarbida, sinna peidetud reklaam ei häiri ega tõrju.

Kuidas turgutada digiturundust Eestis?

Meie Eesti tublid reklaamijad ning reklaamitootjad ja -vahendajad võiksid mõtiskleda aga ühe või mitme järgmise võimaluse üle oma digimeediaturundust 2023. aastal turgutada:

  • loovlahendused – selged, konkreetselt sihitud sõnumid ja visuaalid – reklaamid, mis tarbijat praeguses infokülluses ja reklaamipimeduses päriselt kõnetaksid (eeldab oma sihtrühma väga põhjalikku tundmist, puusalt võpsikusse tulistades enam tulemust ei saavuta);
  • bränditeadlikkus brändilojaalsuseks – mille eest Sinu bränd seisab, milline on Sinu brändi eetika, kuidas teha oma töötajatest brändisaadikud, kuidas teha oma klientidest brändisaadikud (NB! pidevad sooduskampaaniad ei tõsta brändilojaalsust, mõjuvad tugevalt vastupidiselt);
  • tehisintellekt AI/chatbotid/conversational marketing – inimesed tahavad suhelda Sinu äriga nüüd ja kohe (mitte täita päringuankeete lootuses, et teenindaja nendega ühendust võtab veel enne, kui nad ära unustavad, mida nad Sinu ärilt küsida soovisid);
  • “mobile first!” on olnud digimeedia maailmas mantraks juba mitmeid aastaid, ent siiamaani kipub ununema, et ka oma ettevõtte veebilehed tuleb mobiilisõbralikuks vormistada – see võimaldab märkimisväärselt tõsta kliendikogemuse taset, ja seeläbi kliendilojaalsuse juurdumisele kaasa aidata.
  • last but not least….rohkem julgust katsetada erinevaid reklaamiplatvorme, -formaate, -sihtrühmi, -sõnumeid….

Aga enne oma unistuste kliendiga esmakohtingule minemist veendu, et Sinu firma reklaamihügieen oleks laitmatu!

Ruslan Gogin

Ruslan Gogin

Turundajana on oluline olla kursis tehnoloogiaga ja selle võimaliku mõjuga tööstusharule. Üks uus tehnoloogia, mis on valmis turundust sel aastal oluliselt mõjutama, on tehisintellekti assistendid, nagu OpenAI, DALL-E ja muud sarnased.

Eeldatavasti võetakse tehisintellekt 2023. aastal kasutusse enamikus ärides. Need võimsad keelemudelid on võimelised mõistma ja reageerima päringutele inimesele sarnase täpsusega. Ning ettevõtted saaksid neid kasutada, et luua vajalik sisu, automatiseerida Exceli ülesandeid ning teha muid igapäevaseid sisuga, meediaga ning arvestustega seotud ülesandeid kordades kiiremini.

Vestlusrobotid

Üks peamisi viise, kuidas tehisintellekti assistendid 2023. aastal turundust mõjutavad, on vestlusrobotite kasutamine. Kuna ettevõtted võtavad klienditeeninduse ja müügipäringutega tegelemiseks üha enam kasutusele juturoboteid, võimaldab nende kasutamine mõista klientide küsimusi ja muresid ning vastata neile loomulikumalt ja inimlikumalt. See teeb ettevõtetel klientidega suhtlemise ja nendega tugevamate suhete loomise lihtsamaks.

Personaliseerimine

Teine valdkond, kus tehisintellekti assistendid avaldavad turundusele suurt mõju, on personaliseerimine. Kasutades tehisintellekti assistente klientide eelistuste ja käitumise mõistmiseks, saavad ettevõtted luua personaalsemaid turunduskampaaniaid, mis on kohandatud sihtrühma konkreetsetele vajadustele ja huvidele.

Siiski tasub märkida, et tehisintellekti assistentide mõju turundusele võib olla palju suurem kui me eeldasime. Revolutsioon automatiseerimises algab valgekraedest ning mõned loomingulised ja kõrget IQ-d nõudvad tööd võivad turundus- ja muude loominguliste teenuste pakkumise suurenemise tõttu ära kaduda. Et turundusalaste teenuste pakkumine arvatavasti ületab nõudluse, võivad teenuste hinnad oluliselt langeda. Turundajatel on oluline neil arengutel silma peal hoida ja nendega kohaneda.

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu