Mida toob 2023 aasta turunduses? Osa 4.

Neljas ja viimne artikkel sinu ees. Vaata ka esimest, teist ja kolmandat!

Sel korral saavad sõna:

Priit Kallas – Dreamgrow digiagentuuri asutaja ja strateeg

Maarja Kaalep – Meediaagentuuri Mindshare Estonia tegevjuht

Tanel RandSmaily, Turundusdirektor ja partner

Priit Kallas Dreamgrow

Priit Kallas

Turundustöö automatiseerimine tehisintellektiga

Selle ja järgmiste aastate suurimaks trendiks saab olema tehisintellekt. 2022 novembri lõpus tuli avalikuse ette ChatGPT. Tehisintellektil baseeruv vestlusrobot, mis oskab sind aidata pea kõikides kontoritöös ette tulevates küsimustes.

Tahad artiklit kirjutada? ChatGPT võib selle valmis teha või sinu töö kiirust kordades suurendada. Märksõnade analüüs, SEO faktorid sinu lehel, kõige sellega saab ChatGPT hakkama, kui küsida oskad. Mõnikord ka siis, kui sa ei oska küsida.

Tahad teada, kuidas kolmest Exceli tabelist mingite näitajate alusel andmed kokku tõmmata ja see tegevus automatiseerida. ChatGPT annab sulle valemid.

Vaja kirjutada PHP kood WordPressi lehel laenukalkulaatori kuvamiseks? See võtab ChatGPTl aega täpselt 30 sekundit.

ChatGPT on lapsekingades, see on esimene versioon. Areng toimub ülikiiresti. Üheltpoolt muutuvad arvutid iga 18 kuuga 2 korda kiiremaks. Teiselt poolt kahekordistub AI aluseks oleva algoritmi efektiivsus igal aastal. See tähendab, et kahe aastapärast on tehisintellektist assistent 10 korda võimekam kui täna.

Vaata siit lähemalt, mida ChtaGPTga teha saab.

Pildid tehisintellektiga

Ka pilte saab teha masina abil. Näiteks Midjourney võimaldab sul teha oma kirjelduse järgi pilte, mis kohati on väga kõrgel kunstilisel tasemel. Olen näiteks lasknud sel vahendil teha pilte, mis kasutavad olemasolevaid ehitusmaterjale ruumi kujundamisel. Ei ole vaja 3D-oskajat või fotograafi. Pildi saad minutiga.

Eriti hea on Midjourney kui absoluutne täpsus ei ole tähtis. Kasuta seda näiteks sotsmeedia postituste jaoks piltide tegemiseks.

Video tehisintellektiga

Ma arvan, et 2023 aastal tuleb avalikku kasutusse ka esimene vahend, mis võimaldab tehisintellekti abil videoid teha. Video pole ju muud kui 30 erinevat pilti sekundis. Tegelikult on sellised vahendid juba olemas, aga need ei ole kõigile kättesaadavad.

TikTok turunduses

Teise suure trendina 2023 aastal toon välja TikToki jätkuva kasvu. Üha rohkem inimesi hakkab TikToki kasutama. Palju potentsiaalseid kliente viib ka turundajad seda kanalit kasutama.

On mõningaid arvamusi, et TikTokis reklaamide tegemine võiks sel aastal ka Eestisse jõuda. Kui see peaks juhtuma soovitan kõigil seda kanalit katsetada isegi, kui sa seal orgaanilises osas veel kohal ei ole.

Uute reklaamikanalite tekkimisel võib esimese poole aasta kuni 12 kuu jooksul saada erakordseid tulemusi klientide hankimise soodsa hinna osas.

Kokkuvõtteks võib juhtud, et teed tehisintellektiga ägedaid videoid, mille postitad TikToki ja saad ülisoodsa hinnaga omale kliente.

Maarja Kaalep

Maarja Kaalep

Eelarve suurenemine

Viisime eelmise aasta lõpus Mindshare`s läbi küsitluse Eesti turundusjuhtide seas ning sealt tuli välja, et pea pooled plaanivad 2023 aastal investeeringuid digitaalsesse kommunikatsiooni kasvatada ja nad näevad seda kõige olulisema reageeringuna majandussurutisele. Eelarved suunatakse nii reklaami (42% Google otsingud, 38% reklaam Facebookis jne) kui ka erinevate sotsiaalmeedia kanalite sisuloomesse. See omakorda toob kaasa erinevate spetsialistide kui ka ühtsete digitaalsete õkosüsteemide vajaduse automatiseerimaks erinevaid digiturunduse tegevusi.

GA4

Kuna digiturunduse aluseks on andmed ja nende kasutamine, siis sellel aastal toimub 2 väga olulist sündmust: juulis kaotab Google Chrome ära 3nda osapoole küpsised ning Google Universal Analytics (GA3) lõpetab andmete kogumise ja kasutusele tuleb GA4. See toob kaasa suure paradigma muutuse digiturundajate argipäeva ja paljud senised harjumused ja tööviisid vaadatakse ümber.

Ülioluliseks saab klientidelt andmete kasutamise nõusoleku küsimine, andmete korrektne hoiustamine ning tehnoloogia kasutamine uuenenud rollis. Kui turunduse automatiseerimine on olnud Eesti turul veel siiani lapsekingades, siis uue maailma valguses peaks tema roll muutuma üli vajalikuks, sest teistmoodi ellu jääda ja digiturunduses efektiivsus saavutada on pea võimatu.

On vaja kasutusele võtta tehnoloogiad, mis aitavad erinevaid andmeid kokku siduda ( näiteks veebi ostud, e-mail turundus, reklaam, sotsiaalmeedia jne), välja selekteerida kõige paremini toimivad sihtrühmad ja kanalid ning automatiseerida tegevused ning sõnumid reaalajas. See omakorda toob kaasa väga erinevate spetsialistide tiheda koostöö turundusosakondades alustades arendajatest, IT spetsialistides ja analüütikutest, lõpetades keeletoimetajate ja fotograafidega.

Kokkuvõtlikult võib öelda, et 2023 a tuleb digiturunduse alustalasid vaadates keeruline ja väljakutsete rohke. Samas annab see võimaluse olla veelgi efektiivsem muutudes äri vaates kõige olulisemaks valdkonnaks ja sidudes ettevõtte üleselt kõiki osapooli tegutsema ühtse ärilise eesmärgi nimel.

Tanel Rand Smaily

Tanel Rand

Jutud meiliturunduse väljasuremisest on eksitavad, kuna see kestva publikuga turundusvorm on tulnud selleks, et jääda. Võib märgata, et inimesed vähendavad oma ekraaniaega või astuvad erinevatel põhjustel näiteks üldse sotsiaalmeediast välja, kuid aktiivne meiliaadress jääb põhimõtteliselt kõigil alles.

Kuna majandusliku poole pealt võib käesolevaks aastaks ennustada keskmisest veidi keerulisemaid olusid, siis turunduseelarve planeerimine pole ammu nõudnud niivõrd hoolikat lähenemist ja tähelepanu. Meiliturundusse investeerimine on mõistlik, kuna selle investeeringutasuvus ehk ROI (return of investment) ületab teisi turundusvorme märgataval viisil. Vaatame täpsemalt, kuidas oma ettevõtte sõnumit tulemuslikult edastada, pidades sammu meiliturunduses toimuvate arengutega.

Tähtsaimad märksõnad

2023. aastat iseloomustab meiliturunduses detailsem segmenteerimine ja loomulikult pole ka personaliseerimine kuhugi kadunud. Keskenduma peab automatiseerimisele ja oma meilide täiustamisele interaktiivse sisuga. Lisaks mõjutab meiliturunduse värskeid suundumusi tehisintellekt ehk AI.

Segmenteerimine ja personaliseerimine

Personaliseerimine on muutunud meiliturunduse loomulikuks osaks ning aastaks 2023 on see võtnud intensiivsema pöörde, mida tähistame märksõnaga “hüperpersonaliseerimine”. Kui seni mõistab enamik personaliseerimise all pigem seda, et tervitame tellijat (võimalusel) tema eesnime kasutades, siis tegelikult kätkeb see palju rohkem võimalusi. Kuidas aga neid võimalusi töösse panna?

Siin tulebki mängu segmenteerimine, millega saad oma meililisti liikmeid edukalt erinevatesse (huvi)gruppidesse jaotada. Tänapäeval on mõistlik seda teha väga detailselt – nii kindlustad, et sinu e-kiri on just sellise sisuga, mida konkreetne lugeja ootab. Jälgides hoolikalt oma tellijate tegevust, saad kogutud andmete põhjal oma meililistis luua erinevaid segmente.

Ära mõtle enam pelgalt tellimuse-, soo- ja asukohapõhisele listi jaotamisele. Astu samm edasi, et personaliseerida oma meilisõnum tellijate hiljuti külastatud veebisaidi, neile meeldivate asjade või nende hiljutiste toimingute põhjal. Neid erinevaid atribuute kombineerides saad mikrosegmenteerimisega luua väga täpseid huvigruppe oma klientidest, kellele konkreetse sisuga e-kirju edastada.

Automatiseerimine

Meiliturunduse kui terviku toimimiseks ei saa me automatiseerimisest mööda vaadata. Lisaks sellele, et see aitab turunduskirjadel sujuvalt õigesse kohta jõuda, aitab see meil ka aega kokku hoida. Võib väita, et isegi automatiseerimine on muutumas “personaliseeritumaks”. 2023. aastal viljele nutikamat automatiseerimist, millega kasutada laiemat valikut automaatika päästikuid (ingl triggers), et hoida oma strateegia eesmärgipärase ja ajakohasena.

Veebisaitidega suhtlemise või tähtpäevade toimumise puhul saad luua erinevaid e-kirju, mis sinu meiliplatvormi abil õigel ajal automaatselt välja saadetakse. Võid koostada järelmeile erinevate stsenaariumide jaoks: nt sünnipäevad, hüljatud ostukorvi meilid, kui klient külastab sinu e-poes teatud kategooriat, või kui klient otsib mõnda spetsiifilist toodet. Näiteks saad luua erineva sisu ja stiiliga järelkirju meesteriiete ja kodukaupade kategooriate vaatajatele, või soovitada teki ostnud kliendile oma kaubavalikust lisaks ka tekikotte ja padjapüüre.

Tehisintellekt

Ennustatakse, et pilvepõhine tehnoloogia ja tehisintellekt muudavad (ja täiustavad) lähiaastatel suuresti meiliturunduse ilmet. Tehisintellekt ehk AI automatiseerib ja parendab paljusid e-kirjade planeerimise ja haldamise osasid ning aitab paremini personaliseerida ja segmenteerida. AI on võimekas meililistide puhastamises, mõjuvate teemaridade koostamises ja kampaaniameilides olevate vigade tuvastamises. Ka suudab tehisintellekt kiiresti täita selliseid ülesandeid, mis varem nõudsid ulatuslikku ja aeganõudvat tööd, näiteks A/B testimine. Juba praegu (ning tulevikus veel enam) tuleb AI meile appi kliendikäitumise ennustamises.

Meiliturundus kui rikkalik interaktiivne meedium

Lõpetuseks midagi mängulisemat – meiliturunduse interaktiivsemaks muutmine. On mitmeid viise, kuidas julgustada tellijaid oma meilidega suhtlema, näiteks piltide (sh GIF-ide), ostukorvide, arvustuste, mängude ja muude taoliste elementide kasutamisega. Kes üldse enam tänapäeval huvitub tüüpilisest, ainult teksti sisaldavast meilist?

Näiteks saad allahindlusel toimuva ostu julgustamiseks oma klientidega jagada loosiratta mängu, mille tulemusel määrab fortuuna kliendile konkreetse allahindluse protsendi või allahinnatud toote. GIF-e kasutades saad oma meilile lisada atraktiivseid animeeritud tootepilte. Sedasi näeb tellija sinu toodet detailsemalt ning lisaks mõjub see pärast kõiki staatilisi turundusmeilides leiduvaid pilte ilusa ja vaheldust pakkuva alternatiivina.

Interaktiivsus meiliturunduses on kasulik kõigile, kuna tellijatele pakub see meelelahutust ja silmailu ning sinu jaoks suurendab see sinu meilide klikkimise määra ja muudab ka müügi toimumise tõenäolisemaks.

Aitäh kõigile kirjutajatele ja ka sulle, lugeja! Nüüd jääb üle vaid kõike teadasaadut oma tööellu rakendada!

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu

Brit Mesipuu

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu