Mida toob aasta 2023 turunduses? Osa 3
Olen jõudnud oma sarja kolmanda artiklini. Loe kindlasti ka esimest ja teist ning neljandat!
Sel korral räägivad:
Tõnu Väät – Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht
Jenny Tupits – Digiturunduse loovjuht, VIVID Studio
Erki Heinsaar – MBD CEO
Tõnu Väät
Samaga sa enam sama ei saavuta!
Paljud ettevõtted tunnistavad, et sama kuluga sama tulemust enam ei tee- ei teegi! Digiturundusse tuleks panustada paarkümmend protsenti kindlasti rohkem, kui eelmisel aastal. Lisaks pead arvestama, et isegi, kui sa inimese “kinni püüad” siis ka sama sõnum, mis töötas aasta tagasi, enam ei tööta. Tarbija otsib pisut paremat pakkumist, vaatab hoolikamalt kas ja millele kulutada.
Seetõttu pead rohkem kulutama nii aega, raha kui pakkumise parema tegema. Lisaks, miks tasub rohkem panustada on see, et kriisides alati jagatakse ringi turuosad ja on hea võimalus haarata rohkem turuosa, kui sa seda teadlikult teed.
7 päeva nädalas
Selleks, et oleksid rahvusvahelises konkurentsis, pead sa hakkama pakkuma 7 päeva nädalas komplekteerimist (ka laupäeval ja pühapäeval), head eestikeelset kiiret klienditeenindust ning lihtsat tagastusprotsessi.
AI, virtuaalne reaalsus, omnichannel
Teemad, millele tasub mõelda. Tänaseks on päris palju ettevõtteid (ka Eestis), kes pakuvad lihtsalt lisandväärtust sinu poele ja toodetele. Omnichannel on must be– kui sul on nii füüsiline kui e-pood, pead ühildama lojaalsusprogrammid, näitama, kus poes mingi toode asub, pakkuma ühest kanalist tellimist teise, siduma tagastuse, rikastama tooteinfo ja pildid.
Videosisu
Kindlasti on 2023 märksõnad videosisu ning kanalite rohkus. Enam ei piisa ainult Facebookist, vaid peaks mõtlema ka Youtube, Tiktoki, messengeri, influencerite peale.
Agentuurid
Lisaks soovitan mõelda ka agentuuri kaasamise peale. Väga paljud digimeediaagentuurid pakuvad täna kontode haldust, postituste tegemist, kui kanalite üleseid digikampaaniaid.
Arvamus, et see maksab tuhandeid ja on kallis, ei pea paika. Oskusteave, kui sa igapäevaselt teed kampaaniaid, annab väga tugeva ja sügava teadmise kampaaniate optimeerimisest, pisiasjade jälgimisest jpm kuni õigete paremini töötavate formaatide valimiseni.
Z-generatsioon
Kindlasti tuleks veel rohkem rõhku pöörata generatsioonile Z. Tänane noor on digikanalis, keskkonnast hooliv, taaskasutust hindav, vaatab lisaks sinu tausta- selleks, et brändina tema jaoks okei olla, ei pea olema suur brändilt vaid hingelt- ta eeldab, et sa oled kaasaegne, keskkonnast hooliv ja ühiskonnale head tegev.
Jenny Tupits
Lühiformaadiga video osatähtsus on jätkuvalt kasvamas
Tuntud sotsiaalmeedia turunduse platvorm ja blogi Hootsuite viis turundajate seas läbi uuringu, mille tulemustest selgus, et 2023. aastaks on iga viies turundaja lisanud oma media-mix’i lühivideoid (Reels’id, TikTo’id, Shorts’id) ning 90% turundajatest plaanib, kas suurendada, või hoida samal tasemel, eelarvet, mis suunatakse lühivideote tootmisse ja levitamisse.
Videoturundusest kui olulisest turundusmeetmest on turundate kogukonnas väga aktiivselt räägitud juba aastast 2016. Nüüd, 2023ndaks aastaks on näha, kuidas videoturundus on muutunud elementaarseks osaks turunduse media-mix’ist. TikTok’i mõju ja populaarsus dikteerivad tarbijate formaadieelistusi ja seega on videoturunduse oluliseimaks formaadiks saanud lühivideod.
Reels’id ja TikTok’id – eristumine uuesti fookusesse
Suur osa lühikese formaadi videoid – Reels’id, TikTok’id, Shorts’id – muutusid 2022. aastal oma visuaalselt välimuselt väga sarnaseks. Populaarseks sai Alex Hormozi montaaži- ja graafikastiil ning nägime märkimisväärset hulka sisuloojaid ja brändikontosid trendiga kaasa minemas. Selle lõpptulemusel kaotasid mitmed brändid, sisuloojad (persoonibrändid) oma äratuntavuse ja eristuvuse lühivideote platvormidel.
2023. aasta alguses on turundajad ja sisuloojad seisukohal, et videoturunduses tuleb uuesti fookusesse võtta eristumine visuaalses pildikeeles ja graafikas. Lühivideote ajastul otsustab vaataja esimese 2 sekundi (Yahoo ja OMD Worldwide’i 2022. a läbiviidud uuringu kohaselt Z-generatsiooni puhul isegi 1.3 sekundi) jooksul, kas ta plaanib seda videot edasi vaadata, või liigub edasi. See on aeg, mille jooksul peab video suutma äratada vaatajas huvi ja luua brändiseose.
Kindlasti tasub videotele lisada tekstigraafika – soovituslikult rakendusesiseste tööriistadega – sest nii suudab algoritm videoid paremini “lugeda” ning see soosib videote levikut. Rakendusesisesed tööriistad panevad küll visuaalsele mänguruumile kitsendused – nt fontide valik on väga piiritletud – sellegipoolest, brändile omase eristuva graafikastiili väljatöötamine on tehtav.
Video-podcast’id ja “fake-podcasting”
Sisuloomises on pikalt räägitud Gary Vaynerchuki tagurpidi püramiidi tootmismeetodist, mis lihtsustatult tähendab, et mahukast turundussisust (nt blogi või pikk video) toodetakse lühemaid digiturunduse materjale (nt postitusi, tweet’e lühivideoid). Samal ajal ei ole kuhugi raugenud ülemaailmne podcastide trend.
Tagurpidi sisupüramiidi meetodi ja podcastide trendi põrkumisel on kasvanud välja kaks eraldi lühivideote (Reels’id, TikTok’id, Shorts’id) formaati – lühikesed video-podcastid ja “fake-podcasting”. Lühikesed video-podcastide loomiseks lõikavad podcasterid oma täispikad ülesfilmitud saated lühikesteks klippideks ning postitavad need Reels’idesse, TikTok’i ja Shorts’idesse. Tulemused on näidanud, et see formaat töötab – seesugused videod on saanud häid kaasatuse (engagement) ning vaatamisaja (watch time) tulemusi.
Argumente, miks ka brändidel tasub kaaluda hea pildi- ja helikvaliteediga video-podcast’ide lisamist oma media mix’i, on vähemalt kaks. Esiteks podcast’i klipis esineb tavaliselt ka külaline. Külalisel on huvi loodud podcast’i ja sellest tekkinud lisamaterjali levitada. Selle tulemusel jõuab loodud materjal kahe erineva sihtgrupini ja nähakse kõrgemaid reach’i (leviku) tulemusi. Teiseks annab pika-formaadilisest videost lõigata väga palju lühivideoid ning see loob võimaluse tootmiseelarve optimeerimiseks.
Eraldi trendina näeme, et on juurde tekkinud formaat “fake-podcasting”. Sisuliselt see tähendab seda, et kasutatakse ära teadmist, et podcast’i väljanägemisega videoklipid saavad hea leviku. Selle asemel, et toota päris podcast’i saateid, luuakse videoid, mille set (ehk keskkond) näeb välja nagu podcast’i salvestusruum. Selleks tuuakse kaadrisse podcast’i tehnika – mikrofonid, kõrvaklapid – ning kõneleja jutustab lugu kaamerast mööda vaadates – justkui ta räägiks intervjueerijaga.
Loovtöö ja ChatGPT
Sotsiaalmeedia ja sisuturunduse suunal on kindlasti trend ChatGPT testimine osana igapäevasest loovtööst. ChatGPT on tehisintellekt, mis suudab lahendusi pakkuda dialoogivormis, vastata täpsustavatele küsimustele, tunnistada oma vigu ja lükata ümber ebaõigeid eeldusi.
Turundajad katsetavad järjest enam ChatGPT toel ideede genereerimist, blogipostituste, uudiskirjade ja YouTube’i saadete sisu ja pealkirjade väljatöötamist. Oskuslik ChatGPT kasutamine annab võimaluse muuta sisutootmise protsess efektiivsemaks ja kiiremaks. See on teenus, mille arengutel ja rakendamiskohtadel tasub 2023. aastal kindlasti silm peal hoida.
Erki Heinsaar
2023 saab erinevatele sektoritele päris erinev olema, üldist digimeedia mahtude kasvu ennustatakse USAs ca 10% ja ilmselt 10-20% vahele jääb kasv ka Eestis, aga selle sees on valdkondi, mis kukuvad ja valdkondi mis oluliselt kasvavad.
Investeeri brändi
Üleüldine tendents on, et kui lõpptarbijal on vabu vahendeid vähem, siis suureneb konkurents nende pärast ehk tehakse rohkem müügikampaaniaid. Mu enda soovitus on keerulisematel aegadel ka rohkem brändi investeerida, see on soodsam ning pikas plaanis toob suurema kasvu kui ainult taktikalised müügikampaaniad.
Tugev digikompetents
Digiturundus läheb jätkuvalt tehniliselt keerukamaks, mis tähendab, et suureneb lõhe nende vahel, kellel on tugev digikompetents ja kellel see puudub. Ehk kui kunagi oli põhiline erinevus allahindluses kohalikes portaalides, siis täna erinevad tulemused seadistuste kvaliteedist lähtuvalt kordades. Olulisim märksõna siin on data kättesaadavus, esiteks adekvaatseks analüütikaks ja tegelikult veelgi olulisem platvormidele sisendi andmiseks, et algoritmid saaksid kampaaniat õigesse suunda sihtida. Metal ja Googlel on selleks erinevaid võimalusi ja kui sellega mitte tegeleda, võib kampaaniate efektiivsus 30-50% langeda.
Agentuuride kasv
Sellest lähtuvalt ennustan ka digiagentuuride jätkuvat kasvu, kliendid näevad digiturunduse suurenevat mõju äritulemustele ja kaasavad oma tegevustesse spetsialiseerunud digiagentuure. Me ise kasvasime eelmisel aastal 25 inimese võrra ja see trend jätkub. Kui keegi lugejatest soovib digiturunduses karjääri teha, siis võib mulle kirjutada 😊
Tik-Tok Eestis
Põnev saab olema Tik-Toki tulek Eesti turule – esiteks, kui paljud kliendid selle kanali enda jaoks välistavad ning kui vabalt sel üldse tegutseda lastakse.
Üks artikkel on veel tulemas, seega ole juba varsti tagasi!
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu