Persoonibränd – mis see on ja kuidas seda arendada?

Öeldakse, et persoonibränd on see, mida sinust räägitakse siis, kui sind ennast ruumis ei ole. Miks on aga isikubränd nii oluline ning kas ja kuidas seda teadlikult arendada – just neile küsimustele järgenvalt püüamegi koos Piret Potisepaga (Eesti Kaubandus-Tööstuskoja teenuste direktor) vastuseid leida. Vestlesime sel põneval teemal ja panime üheskoos vastavalt sellele kokku ka alloleva artikli.

Mis on persoonibränd?

Isikliku brändi loomine on protsess, mille käigus luuakse endale kui üksikisikule või ettevõttele identiteet. See hõlmab täpselt määratletud ja järjepideva välimuse, sõnumi ja kohaloleku väljatöötamist nii internetis kui ka väljaspool seda. Samuti on see laialdaselt tunnustatud ja suures osas ühtne ettekujutus või mulje üksikisikust, mis põhineb tema kogemustel, teadmistel, pädevustel, tegudel ja/või saavutustel kogukonnas, tööstuses või turul laiemalt.

Piret uuris paar kuud tagasi Facebooki grupis „Ägedad naisjuhid“ liikmetelt, kas ja kui palju nad isikliku brändi arendamisega tegelevad. Vastusevariantideks olid: jah/ei/mõnikord. Üllatus oli suur, kui selgus, et suur osakaal vastajaist valis „mõnikord“ valikuvariandi. Seda seetõttu, et kuidas on üldse võimalik omaenda isikuga vahepeal tegeleda ning seejärel mitte. Piret on veendunud, et kõik tegemised ja suhtluspunktid klientide, koostööpartnerite ning ajakirjanikega on osa persoonibrändist.  „Samuti on sinu brändi osa ka see, kui täidad enda poolt välja antud lubadusi, kokkuleppeid ning pead kinni tähtaegadest. Kuni selleni välja, et kas vastad e-kirjadele korrektselt, õigeaegselt või lased saatjail end korduvalt meelde.

Kes on hea persoonibrändi näide?

Persoonibrändi suurepärane näide on Gary Vaynerchuck ehk Gary V. Ta on VaynerXi tegevjuht, enimmüüdud autor, motiveeriv esineja ja tuntud nö. Interneti-inimene. Teised edukad personaalse brändingu näited on Beyonce, Gordon Ramsay ja Cristiano Ronaldo. Vaata ka siit inspireerivaid näiteid!

Miks on persoonibrändi loomine oluline?

Ajastul, kus inimeste tähelepanu jääb aina lühemaks (NB! Kuid ärge uskuge seda 8 sekundi tähelepanuvõimet!), on mulje jätmise vajadus olulisem kui kunagi varem. Ja parim viis seda teha on luua kindel ja meeldejääv brändi identiteet. Kahjuks ei mõista enamik inimesi, sealhulgas ettevõtete juhte, isikliku brändi tähtsust, sest nad arvavad, et see on liigne lisatöö. Tõde on aga see, et kui tahad luua edukat äri, pead looma eduka brändi.

Inimesed, kes tunnevad sind ja sinu ettevõtet, usaldavad sind enam ja ostavad rohkem tooteid ning teenuseid!

Ütlen ausalt, ma ei soovi väga oma lapsi sotsiaalmeedias kuvada. Neil peaks olema enda võimalus oma digijälge kujundada. Seetõttu uurin alati enne pildi üles panekut, kas nad  on nõus sellega. Kuid miks ma seda siis teen? Milos reklaam on perefirma. Mina ja mu mees Maido. Meil on kolm last. Teeme tööd laste kõrvalt. Ma alustasin siis, kui kaksikud olid 2 kuused, Maido liitus mõned aastad hiljem.

Nende aastate jooksul võiks öelda, et mul on mitukümmend+ super toredat (mõned neist ka aastatepikkused) koostööpartnerit ja klienti. Miks? Just seetõttu, et ma jäin neile silma kui ema, kes teeb laste kõrvalt tööd. Naised on otse öelnud, et nad suudavad minuga suhestuda ja eeskujuks võtta. Samuti meeldib neile, et ma ei tee absoluutselt lugu sellest, kui kohtun nendega mänguväljakul, kooli raamatukogus, enda juures kodus jne, saatjaks lapsed. Või kui tuleb kiire plaanimuudatus, sest laps jäi haigeks või ta lihtsalt nõuab praegu tähelepanu. Ja seepärast julgustangi teisi emasid oma pilte näidates, et pere ei ole takistuseks, lihtsalt tuleb olukorda kohendada vastavalt hetkele.

 
5 lihtsat nõuannet, mida persoonibrändiga alustamisel teha

Isikliku brändi arendamiseks on palju võimalusi, kuid see algab teadmisest, kes sa oled ja mille poolest sa tahad olla tuntud. Persoonibränd on ainulaadne kombinatsioon oskustest ja kogemustest, mis teevad sinust selle, kes sa oled. See teeb sind ainulaadseks ja eristab kõigist teistest. Isikliku brändi arendamisega annad endale konkurentsieelise. Inimesed mäletavad sind ja sinu ettevõtet, kui nad otsivad kedagi, kellel on sinu konkreetsed oskused, teadmised, teenused ja tooted.

1.      Sõnasta eesmärk ja pane see kirja. 

Kui sul puudub selge arusaam, miks sa midagi teed, siis võid olla kindel- alguse entusiasm kaob, uudsus ununeb ning tegevus jääb soiku. Mida selgemalt on eesmärk sõnastatud, seda lihtsam on ka järge pidada, kas elluviidavad tegevused aitavad sul selle täitmisele kaasa. 

Mis on persoonibränd? Sõnasta, mille poolest oled sina eriline.
Mille poolest oled sina eriline?

2.      Mõtle läbi ja pane kirja võimalikud kanalid ja teemad, mis on sulle olulised ning milles on sul ekspertteadmised. Lisaks, millest oled valmis teistele rääkima.  

Pireti nõuanne: „Paljud on küsinud, kas tasub FBs reklaami osta oma postituste rohkemate inimesteni viimisel. Mina pole seda kunagi isiklike postituse puhul vajalikuks pidanud. Algoritmi muudatuste järgselt näen aga väga selgelt, et isiklike sõnumitega Facebookis on üha keerulisem inimesteni jõuda. LinkedInis on see märksa lihtsam. Väga vähesed eestlased kasutavad LinkedIn võimalusi ära.
  

3.      Kui sul on sotsiaalmeedias juba kontod olemas – vaata need üle. Kui ei ole – on mõistlik see aeg investeerida ning need luua.  

Kindlasti vaata eri platvormide kontosid ka sellise pilguga, et kas neil on läbiv visuaal (s.o. su pilt). Kui profiilipilt on jäänud 10 aasta tagusesse aega, siis ehk on mõistlik seda uuendada? 

Briti nõuanne: Kuid samamoodi vaata üle ka aastate tagused postitused ja pildid. Kuna märtsis on tulemas valimised, konsulteerin mitmeid poliitikuid. Esmase ülevaate tegemisel vaatan nii tema isiklikku kui lehe profiili – milliseid postitusi tehtud, mis pildid üles pandud? Kes on teda tag’inud, kus on teda kasvõi hashtagiga mainitud. Kõik see kujundab maine, eriti just uutel tulijatel. Noored ei taju tihtipeale, et kui ajakirjandus soovib, kaevab ka kõige nö. räpasemad postitused sinu 10a tagusest sotsiaalmeedia ajaloost üles. Näitena kasvõi see Stefani ja vana TikTok video nö. juhtum.

4.      Kui sul on ettevõttes eraldi kommunikatsiooni- ja/või turundusinimene, küsi julgesti abi/tagasisidet.

Piret rääkis, et kui oma postitustega algust tegi, siis palus tihti, et kommunikatsioonijuht need üle vaataks ja tagasisidet annaks.

Mõislik oleks investeerida ka oma aega, et eri platvormide toimimisest ning sihtgruppidest aru saada. Praegu on võimalik järele vaadata/kuulata palju erinevaid veebiseminare/podcaste, kus seda teemat lahatakse. 

5.      Hakka sotsiaalmeedias regulaarselt postitama. 

Kõige suurem takistus, mis tegutsemast tagasi hoiab on hirm. Hirm võib olla väga abstraktsete asjade ees. Mis saab siis kui mu postitused kedagi riivavad või kellelegi ei meeldi? 

Piret: „Hirmu seljatamiseks soovitan kasutada lihtsat mõtte harjutust: mis siis, kui? Mis siis kui kõige hirmsam stsenaarium realiseerub? Mis saab siis kui mu postitus kellelegi korda ei lähe? Võin öelda, et esmalt nii võibki juhtuda – algoritmi, postituse kellaaja ja päev tundma õppimine võtabki aega. Samuti oma sihtrühma kasvatamine ja laiendamine.“

Omalt poolt lisan, et oi kuidas ma kartsin turundusteemadel kaasa rääkima hakata eri gruppides ja avalikult. Mis mina tean… võtsin julguse kätte ja südame põksudes vaatasin iga teavitust, mis postitusele tuli. „Äkki keegi paneb halva kommentaari?“.  Ja sageli panebki keegi miskit, mis mind kurvastab. Kuid mis siis? Meil kõigil on oma arvamus, seega vaba eneseväljendus on ju lubatud. OK tunnistan ausalt, on paar inimest, kelle kommentaare siiani kardan, üks neist algab A-ga, teine P-ga ;). Kuid mõtlen ka sellele, et õpin igast tagasisidest, seega võtan neid pigem õppimise kohtadena, kui ära panemisena.

Persoonibrändi raamistik
Persoonibrändi raamistik

Kui oled otsustanud persoonibrändiga tegeleda…

Kui oled sotsiaalmeedias (või teinud suisa kodulehe. NB! Lisa sinna siis ka nö. uudiskirjaga liitumise võimalus, et saksid oma uusi postitusi otse postkasti jagada. Liitu ka meie omaga :) ) regulaarselt postitama hakanud ning oma sõnumites järjepidev (aga mitte ei korda seda koguaeg), siis varem või hiljem peaksid toimuma hakkama järgmised asjad: 

1.       Kui oled regulaarselt postitanud, siis saavad sind kõnetavad teemad otsa.

Paljud jätavadki siis postitusete tegemise. Ega ilmaasjata pole tekkinud sisulooja ametikoht. Üks variant on teha professionaaliga koostööd, teine variant ise areneda ning mugavustsoonist välja rabeleda.

Igaljuhul – ära ole üks neist, kes jätab asja katki kui ilmnevad esimesed raskused. Igal teemal on nüansid, variatsioonid, mida eksperdina kindlasti tead. Lahka neid ning kui su jälgijaskond on juba suuremaks kasvanud, saad ka nende poole pöörduda ning uurida, mis teemad neid kõnetavad.  

Olen isegi aeg ajalt meili teel ja sotsiaalmeedias uurinud oma jälgijatelt, et millist sisu nad rohkem ootaksid. Sealt saan taaskord uut hingamist ja mõtet, millest kirjutada.

Pireti nõuanne: tasub uurida storytelling meetodite kohta ning võimalusel ka koolitusel käia, et oma sõnumite esitamisel veelgi oskuslikumaks saada. 

2.       Keegi võtab sinuga ühendust ja kutsub su oma kogemust jagama.

Kui enne olid kogemuse jagamise kohtadeks valdavalt seminarid-konverentsid, siis praegu on ampluaa oluliselt laienenud. Podcastid, veebiseminarid, meeskondade koosolekud veebis, kuhu üllatuskülalisi kutsutakse. Need kõik on sellised põnevad võimalused, millest enne koroonat paljud üleüldse kuulnudki polnud, kuid peale pandeemiat on need samavõrra kasutusel kui koroonapandeemia tipul.

Persoonibränd toob välja sinu unikaalsuse
Persoonibränd toob välja sinu unikaalsuse

Kui aeg ning väljapakutud teema sulle vähegi sobivad – võta see vastu! Isegi kui sul on esinemishirm siis selle maandamiseks on mitmeid tõhusaid meetodeid.

Meie nõuanded esinemishirmuga toimetulekuks

Piret: Minu isiklik soovitus – harjuta. Harjuta oma sõnumeid enne kui esinema lähed. Meil kõigil on telefonid, millele nii video kui hääle salvestamise funktsioon. Jah, ennast on – eriti alguses – valus kuulata rääkimas ja žestikuleerimas. Kuid kiirelt kuuled/näed, mis on sinu kasutatavad parasiitsõnad ning n.ö. sundtegevused. Neid teades, on neid võimalik ka vältida. 

Brit: Jeerum. Ma ei oleks peaaegu oma esimest magistrit kaitsma saanud minna. Iiveldas ja passisin WC-s. Ma ei mäleta sellest esinemisest midagi. Ca 8a hiljem kutsus Mikk Orglaan mind Mailbow seminarile. Ma harjutasin 28 PÄEVA!!! 25 minutiliseks esinemiseks. See oli ulme. Kuid Jüri Muttika pidi mu lavale astumiseks siiski tublisti vaeva nägema ning mu hääl värises megalt. Kuid…elasin üle!

1 kuu hiljem olin Äripäeva seminaril. Kõik läks nagu enam-vähem kuni…Andrus Kiisküla esitas küsimus, millele vastamisega ma jäin muidugi jänni. Jeerum kuidas ma põdesin, ikka nädalaid kuni toimus uus esinemine. Best Sales konverents. Tundsin end juba paremini kuni saali astus Andrus 😊. Kogu mu enesekindlus lõi jälle kõikuma. Aga ma õppisin sellest väga palju ja olen ülimalt tänulik talle siiani tema küsimuste eest!

Nüüd olen andnud 200+ suuremat/väiksemat koolitust ja esinemist. Kerge ärevus, isegi pigem põnevus, on ikka tihti sees. Kuid see on positiivne! Jüri Muttika ütles, et kui sa ei tunneks ärevust enne esinemist, läheksid käega lööma. Seega selliseid juhtumeid enam ei esine nagu enne esimest esinemist, v.a. selle aasta juuni kui oma teist magistrit kaitsesin ja validoole neelasin 😀

Kuidas tulla toime esinemisärevusega
Kuidas tulla toime esinemisärevusega?

Nõuanne: kommunikatsiooniteooriast on teada, et üle kolme põhisõnumi ei suuda ükski kuulaja vastu võtta. Nii, et mõtle enne esinemist rahulikult oma kolm põhisõnumit läbi ning esinemise lõpus kindlasti viita neile. Kui midagi on poliitikutelt õppida, siis just seda 😉 

3.       Kui oled oma tegevustes pidev ja järjekindel, siis varem või hiljem märkab seda tavameedia.

Kui ekraanil esinemine oma kontorist lahkumata näib juba selline lihtne asi, siis paljas mõtegi teleekraanile või raadiosse minemisest, paneb paljud higistama. Esinemishirm on ok. Aga kui adrenaliin läheb üles, ei saa tihti eetris olles arugi, et sinu jaoks mõeldud aeg on otsas. See läheb uskumatult kiiresti.

Nõuanne: Raul Rebane on andnud välja väga praktilise teejuhi, mis valmistab kõneisiku meediaga suhtlemiseks kiirelt ning tõhusalt ette. Nagu iga asjaga- esimene kord on kõige keerulisem, edasi läheb juba lihtsamaks. 

4.       Video kaudu oma sõnumi edastamine on tõhusam kui pildis ja kirjas.

Nii, et kui tekstide postitamine on käpas, liigu samm edasi- hakka postitama ka videoid. Need ei pea sugugi pikad olema. Peaasi, et annad oma sõnumi seal selgelt ning konkreetselt edasi. 

Kuid mina isiklikult ei suuda end ikka ekraanilt vaata. Seega niipea minu soovitusi videote kujul näha ei ole. Kuigi enne koroonat ei kujutanud ma ka ette, et teen videosalvestusega koolitusi. See tundus kuidagi nii jääv ja lõplik…

5.       Kui kõiki eelnevaid tegevusi teed, siis varem või hiljem kutsutakse sind valdkonda esindavasse organisatsiooni kaasa lööma, koolitust andma, konsulteerima…taevas on vaid piiriks!

Väike podcast, suur konverents, unistuste ettevõte – iial ei tea, kust võib just minuti pärast tulla sulle unistuste kutse. Vahet ei ole, et tegemist ei ole Aktuaalse Kaamera või Pealtnägijaga, ka koolinoorte podcast või kooli kokkutulekul motivatsioonikõne pidamine, iga koht on hea, kust alustada.  

NB! Kuid seejuures kindlasti vaata, et see ühtib su väärtushinnangutega. Olen saanud mõned kutsed telesaatesse, mis mulle mitte kuidagi ei istu. No ei ole minu kuvand. Ja tõepoolest, olen tagasi lükanud. Küll kerge kahetsusega, et äkki keegi enam kunagi kuhugi ei kutsu. Kuid näiteks eelmine nädal tuli taaskord meeldiv kõne telesaatest ning leppisime salvestuse kokku jaanuari keskpaika. Jah, ma väga ei taha sinna minna, pisut kardan 🙂 aga no vahel on vaja mugavustsoonist välja astuda.

6.       Loo tugev võrgustik

Ja lõpuks, ära unusta, et sinu isiklik bränd puudutab enamat kui ainult sind. See puudutab ka sidemeid, mille lood teiste inimestega. Seetõttu on tavaline, et sinu suhtlusvõrk määrab sinu netoväärtuse.

Tugeva suhtlusvõrgustiku loomise võti on keskenduda suhete loomisele inimestega, kes võivad sinu karjääri muuta ja/või sellele miskit lisada. Püüe alati luua win/win olukordi ja keskendu sellele, et anda rohkem kui vastu saad.

Üks parimaid viise sarnaselt mõtlevate inimestega ühenduse loomiseks on luua mõttekaaslastega grupp. Seda saad teha Facebooki või LinkedIni grupi loomisega, kuid ka kohtumiste korraldamisega. Just sellega tegelen mina Tartus, Tartu Turunduskohvikut eest vedades. Oma gruppi juhtides seadistad end automaatselt autoriteetse isikuna. Kuid käsi südamel!, Turunduskohviku eesmärk ei ole kaugelt mitte mul end kehtestada. Mulle lihtsalt nii meeldib see mõnu õhkkond, mis kokku saades meil tekib.

Kui ülalolevaid tegevusi samm-sammult teha, avastad peagi, et sulle on tekkinud arvestatav jälgijaskond. Kas need on kliendid, tulevased kliendid või koostööpartnerid – on juba sinu kätes. Isikubrändi tähtsust näitab selgelt kasvõi see, et aina enam pakutakse persoonibrändi koolitusi.  
 

Turunda toodet, milleks oled sina ise!

Pole tähtis, kes sa oled, kasu saad ikka, kui panustad oma persoonibrändi kujundamisse. Ehk siis nagu üks Eesti raamat ütleb, tegemist on brändiga nimega sina! 😊 Ära naera! Olgu selleks portfoolio, blogi või tutvumisprofiil, isikubrändiga ütled meile, kes sa oled. Miks mitte võimendada kõike seda, mis sinus on vinge? Ehita oma isiklik bränd üles enda tugevatele külgedele. Müü end autentsuse ja heade kavatsuste kaudu – näita huvilistele kõike, mida sul on pakkuda.

Edukat brändi loomist!

Suur tänu Piretile koostöö eest!

Tunned selle teema vastu huvi? Jälgi Kaubanduskoja koolituskalendrit, uuel aastal on tulemas põnevaid persoonibrändi ja storytellingu koolitusi!

Brit Mesipuu Milos reklaam

Brit Mesipuu

Tegevjuht

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam