Facebooki loosimängude reeglid
- Kas Facebooki ja Instagrami loosimängu reeglid on samad?
- Facebooki loosimängude reeglid
- Facebooki võistluse reeglid peavad sisaldama järgmist:
- Vastavus reklaamimise ja kõigi pakutavate auhindade suhtes kehtivatele eeskirjadele
- Loosimängu kohustuslik sisutekst
- Millised Facebooki mängud on lubatud?
- NB! Facebooki mängu ei saa läbi viia eraisiku kontol
- Kui soovid kasutada Facebooki loosiks saadetavaid materjale
Facebooki loosimängud ja teised sotsiaalmeedia auhinnamängud on ühtede poolt põlatud, teiste poolt palavalt armastatud. Ja kui vaadata Eesti ettevõtete Facebooki lehekülgi, on näha, et neid tehakse endiselt päris palju. Samas isiklikust kogemusest öeldes on nende tulemuslikkus aina väiksem. Neid nö. sarijagajaid on meeletult ja tõelisi ettevõtte (uusi) fänne leida on aina raskem.
Kuidas aga teha neid sedasi, et sa käituksid kõigi Facebooki loosimängu reeglite järgi? Sellest allolevalt juttu teengi.
Kas Facebooki ja Instagrami loosimängu reeglid on samad?
Tundub justkui peaks ju olema. Mõlemad “üks Meta” puha. Kuid! ei, neil on mõningaid erisusi. Loe Instagrami loosimängu reeglite kohta sellest artiklist!
Facebookil on lehtedel, gruppides ja sündmustel reklaamide esitamiseks mitmeid eeskirju. Seda silmas on oluline jälgida kõikidele lehetüüpidele kehtivaid reegleid. Loe neid kindlasti altpool kuid NB! Kuna ma ei ole juriidiline ekspert, on alati parem enne mis tahes tüüpi võistluste korraldamist tutvuda värskeimate Meta reeglitega ning kindlasti arvestada seejuures Eestis kehtivate reeglitega. Alkohol, tubakas, hasartmängud, lastele suunatud auhinnamängud jne – veendu, et sa ei eksi nende vastu!
Loe kindlasti ka eduka Facebooki kampaania loomise kohta.
Kui sa kasutad Facebooki loosimängust teavitamiseks või haldamiseks, oled sa vastutav reklaami reeglite korrektse jälgimise ja läbiviimise eest, milleks on:
Facebooki võistluse reeglid peavad sisaldama järgmist:
- Kes saavad loosimängus osaleda (nt. vanus ja elukohapiirangud)
- Kuidas inimesed saavad mänguga liituda.
- Loosis oleva auhinna täpne kirjeldus.
- Võitja välja valimine.
- Auhinna kätte toimetamine.
- Auhinnamängu algus ja lõpp.
Kuva reegleid kohas, kus kasutajad neid kindla peale näevad. Näiteks kui sul on koduleht, lisa mängu reeglid kindlasti ka sinna ja lisa postitusse link.
Vastavus reklaamimise ja kõigi pakutavate auhindade suhtes kehtivatele eeskirjadele
Facebook võimaldab sul oma platvormil korraldada ainult teatud tüüpi loosimänge. Seega on lubatud mängud, kus auhind loositakse välja juhuslikult või mängud, kus on kirjas, et pingutust nõudnud võistlustööd hindab kohtunik, kes määrab ka võitja. Sa ei saa sa korraldada Facebooki auhinnamängu, mis nõuab kasutajatelt osalemise eest tasu, näiteks pileti ostmist, kuna see kuulub Facebooki hasartmängupoliitika alla.
Tsiteerides Facebooki: “Levinud hasartmängude või mängutegevuste tüübid, mis võivad nõuda luba [Facebookilt], hõlmavad kihlvedusid, loteriisid, loosimisi, kasiinosid, fantaasiasporti, bingot, pokkerit, osavusmängude turniire ja loosimisi.”
Näiteks sa ei tohi mängus osalemiseks lasta paluda osalejatel sooritada ostu. Samuti tuleb mõista anda, et kui ost siiski sooritatakse, siis see ei tõsta kuidagi võimalust auhinda endale saada.
NB! Ilutulestiku loosimängudel kehtib ka eraldi reegel sõltuvalt ilutulestiku kategooriast. Selgitus TTJA-lt siin:
Loosimängu kohustuslik sisutekst
Auhinnamäng Facebookis peab sisaldama järgnevat:
- Teadaannet, et Facebooki loosimäng ei ole sponsoreeritud või koostöös Facebookiga ja Facebook ei vastuta mingil moel loosimängu eest. Disclaimer stiilis: “Mäng ei ole mingil viisil sponsoreeritud, toetatud, hallatav ega seotud Facebookiga.”
- Samuti avaldus, mis vabastab Facebooki igasugusest vastutusest osalejate ees.
Facebook ei abista sind loosimängu haldamisega ja loosimängu tehes sa nõustud, et kasutades Facebooki teenust loosimängu läbiviimiseks, teed seda omal riskil. Seega kõik on sinu enda vastutusel. See tähendab, et kui korraldad Facebooki võistluse, ja ei jälgi seejuures kehtivaid reegleid või seaduseid, ei lasu Facebookil mitte mingit vastutust.
Millised Facebooki mängud on lubatud?
Lubatud on võistlused ja loosimängud, kus keegi peab võidu saamiseks sellest märku andma Facebookis (nt kommentaar) ja võitjad valitakse juhuslikult. Lubatud on ka võistlused, kus võistlustöid hinnatakse ja sponsor või nende esindajad valivad võitja.
Loterii, kus keegi peab võitmiseks pileti ostma, ei ole aga lubatud.
On mitmeid toiminguid, mida sa ei saa julgustada osalejaid oma võistluse/loosimängu ajal tegema.
Sa ei saa inimesi julgustada:
- Jagama postitust oma Facebooki seinal.
- Jagama postitust sõbra ajajoonel.
- Märkima/tag’ima teisi inimesi kommentaarides.
NB! Sa ei tohi paluda ka mängus osalemiseks laikida oma Facebooki lehte! Facebook ütleb selgelt, et sa ei saa innustada inimesi vastu tahtmist (=mängus osalemiseks) panema like sinu FB lehele. Seetõttu on reeglitega vastuolus. Selle asemel võid paluda neil su ettevõtte lehte külastada. Loodetavasti neile leht meeldib ja nad vajutavad ise like. Või no nüüd uute lehtede puhul “Jälgi”, “Follow”. Põnev, et paljude jaoks on endiselt üllatus, et enam ei ole like, vaid follow võimalus.
Kas Gemini ütleb, et seda teha ei tohi kuid! pane nüüd tähele. Vestlesin Metaga 02.05.2024 ja siin on vastused juba teised:
Nii, et võta nüüd näpust! Kirjade vahe ca pool aastat aga totaalselt erinev arvamus
Kuid! 30.07.24 mu süda ei andnud rahu ja küsisin veelkord 😀
Lehe sisu täpsuse säilitamiseks keelavad Meta reeglid julgustada inimesi end märgistama sisus, milles neid tegelikult ei kujutata. Näiteks ei ole õige paluda inimestel end piltidel märgistada vastutasuks võimaluse eest võita auhind.
Samas reeglid selle koha pealt nö. lõdvenesid:
No ja siis? Mis siis juhtub kui ütlen inimestele like-share-tag?
Ega ei pruugigi midagi juhtuda. Aga kui vahele jääd, ei ole edasine elu kergete killast. Pikalt ei hakka ümber jutustama, olen neid drastilisi reache eestis näinud, lukku panekuid (veel) mitte. Aga Meta ise kirjutas mulle kenasti ära:
- Engagement bait https://www.facebook.com/business/help/259911614709806?id=208060977200861
- Grupid, lehed jms https://www.facebook.com/policies_center/pages_groups_events/
Ja siin vastus 02.05.2024 supportilt:
Ja no muidugi ma ei saanud jätta, tahtsin ikkagi teada, mida nad siis teevad:
Ma olen alati öelnud, et FB ei hoiata sind, kui lehe kinni paneb, ta lihtsalt paneb. Miks nii ma räägin – sest elu on selline. See tore support Ethan ütleb, et hoiatavad küll ette. No võta sa näpust.
Uuendus 05.10.2024. Juba mitmed ettevõtted on saatnud pildi viimastel nädalatel, kus nad on sanud loosimängu tõttu hoiatuse:
Aga mida siis võib? Mida sa võid küsida osalejatelt, kui nad soovivad Facebookis auhinda võita?
- Vasta küsimusele
- Saada pilt
- Jäta kommentaar
- Külasta veebilehte
- Soovita sõbrale
- Vaata Facebooki postitust/videot
- Vaata Instagrami postitust/videot
- Jaga Twitteris
- Jälgi Twitteris
- Külasta Instagrami
- Jälgi Pinterestis
- Jälgi LinkedInis
- Külasta YouTube’i kanalit
- Liitu e-posti uudiskirjaga
- Vaata YouTube’i videot
- Säutsu
- Vaata TikToki postitust/videot
- Külasta TikToki profiili
- Jaga LinkedInis
- Täida küsitlus
- Kirjuta kommentaar blogipostitusele
- Telli RSS-i voog
NB! Seejuures ära unusta Eestis kehtivaid reegleid!
Tarbijakaitseamet ütleb: “Mis tahes viisil tarbija eksitamine on keelatud. Välistada tuleb võimalik eksitavus ka tarbijamängu reklaamtekstides. TTJA palub edastada vihjed ebaausalt läbiviidud tarbijamängude kohta e-postile: info@ttja.ee.”
Alkoholi loosimängud on aga endiselt Facebookis olemas. Reklaamiseaduses on kirjas, et alkoholi keelatud reklaamina käsitatakse muuhulgas mis tahes tarbijamängu, loteriid või võistlust, mida juhises, kirjelduses, reklaamis või mujal seostatakse alkohoolse joogiga või alkohoolse joogi kaubamärgiga. Sama põhimõtet lubab härgida muuhulgas Eesti Õlletootjate Liit oma eetikakoodeksis. Hoolimata sellest nägin alkoholiga seotud loosimängu alles hiljuti. Mõni aeg tagasi aga, kui samuti juhtusin peale, teavitasin mängu läbiviijat, et ehk ei ole kõige mõistlikum sedasi avalikult seadust rikkuda. Sain vastuseks, et mina tegelegu oma asjadega, tema oma ja meie mõlema elu läheb siis kindlasti paremini 🙂 ” Olles ise alkoholitootja eeldasin, et ta seadust teab aga näed siis…
Loe lisaks Tarbijakaitse üht uudist!
Leidsin 10+ aastat vana veebilehe, kus samuti tehti omaalgatuslikku järelvalvet mängude kohta, päris põnev lugemine, mida kõike tehtud on 🙂
Soovid ka edaspidi sotsiaalmeedia ja sisuloome kasulikke nõuandeid? Liitu meililistiga!
NB! Facebooki mängu ei saa läbi viia eraisiku kontol
Kui oled loonud oma ettevõtte jaoks kogemata ametliku Facebooki lehe asemel isikliku profiili, siis tea, et sellel lehel sa Facebooki loosimängu teha ei tohi. Olen näinud ka mitme tuntud inimese poolt oma isiklikul lehel läbi viidavaid loosimänge. Sageli just lauljad, kes annavad kontserte. Arvestades Facebooki reachi langust võib tunduda hea mõte auhinnamäng läbi viia oma personaalsel lehel. Sedasi on levik ju tunduvalt parem.
Facebooki konkursireeglite kohaselt tohid sa reklaame ja võistlusi korraldada ainult Facebooki lehel, sündmusel, grupil või rakenduses.
Kuidas võitjat teavitada? Mõtteid leiad ka siit!
Kui soovid kasutada Facebooki loosiks saadetavaid materjale
Kui sul on Facebooki mäng, kus osalemiseks tuleb saata näiteks pilt või video, ja sa soovid neid materjale hiljem kasutada, anna sellest selgelt märku! UGC ehk kasutajate poolt loodud sisu on võimas tööriist ja seda tasub kindlasti ära kasutada.
Facebooki andmete kogumise poliitika näeb ette, et pead saama sisu kasutamiseks kasutaja nõusoleku. Teisisõnu, veendu, et saad selle kasutamiseks esmalt loa. Selle reegli järgimiseks lisa auhinnamängu reeglitele ametlik teavitus, mis kinnitab, et kasutajad nõustuvad lubama sul nende poolt saadetud sisu kasutama.
Näiteks võid kirjutada: “Kõik pildid /videod /teised ja nendega seotud autoriõigused jäävad loosimängu korraldaja omandiks, kes võib avaldada või lasta avaldada neid mis tahes kujul.”
Reeglite hoolikas järgimine Facebooki võistluse korraldamisel võtab natuke lisaaega ja arvestamist. See võib tähendada veel mõne lisatöö tegemist, mitte ainult lihtsalt järjekordse pildi ja võistluse postitamist oma lehele. Kuid veendudes, et järgid kõiki Facebooki mängu eeskirju, saad tagada oma võistlused maksimaalse sujuvuse.
Näide kasvõi altpoolt Wasa Resortilt – postituse kirjeldusse pannakse sõna “Giveaway” mida oskab iga häkker, ja siis imestatakse, et keegi libakonto teinud… Kas saab veel rohkem tähelepanu tõmmata Metale ja pahalastele?
Reeglite jälgimine tähendab väiksemat võimalust, et sinu sisu kustutatakse, leht peatatakse või isegi alaliselt keelatakse. Nendega kooskõlas käitumine eemaldab kõik need riskid. Arvatakse, et Eesti on nii väike koht Facebooki jaoks, et siin ei juhtu midagi, kui reegleid rikkuda. On aga nii siin kui seal pool kuulda olnud, et postitusi on kustutatud ja isegi mõni leht suletud peale loosimängu avalikustamist. Ühest küljest on see kindlasti Facebooki algoritmi arenemise tõttu kuid järjest rohkem (pahatahtlikud konkurendid) raporteerivad mängupostitusi. Aga tõepoolest, palun võta reegleid tõsiselt ning väldi vähemalt elementaarset, jättes kasutamata sõnad “Like, share, jaga, tag/tägi” jne. Kuid ära unusta, et sulle kehtivad lisaks Meta reeglitele ka Eesti seadused!
Kui vajad abi sotsiaalmeedia sisu ja reklaamidega, võta ühendust: brit@milos.ee
Tegevjuht, sisulooja, koolitaja
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu