Eestlaste sotsiaalmeedia kasutus 2025

Käesoleva uuringu eesmärk oli saada ülevaade Eesti sotsiaalmeedia kasutajate harjumustest ja eelistustest 2025. aasta sügise andmete alusel. Keskendun platvormide levimusele, igapäevasele ajakasutusele, sisutarbimise spetsiifilistele eesmärkidele ning turunduse ja tehisintellekti ehk AI kasutusele.

Kuigi uuringu metoodika ei võimalda teha üldistusi kogu Eesti elanikkonna kohta, annab see siiski mõtteainet, nähtavaid trende ning signaale selle kohta, millised sotsiaalmeediakasutuse suunad iseloomustavad erinevaid platvorme ja sihtrühmi. Samuti tuleb tähelepanu pöörata, et kuigi küsitlus läks ka erinevatele meililistidele, sai seda jagatud ka sotsiaalmeedias, seega kasutuse sagedus on kindlasti kallutatud.

Sisukord

1.           Uuringu fookus

See analüüs annab kiire ülevaate sellest, kuidas eestlased 2025. aasta sügisel sotsiaalmeediat kasutavad. Uurisin, millised platvormid on populaarseimad, kui palju aega seal veedetakse, miks sisu tarbitakse ja kuidas suhtutakse turundusse ja uutesse tehnoloogiatesse, nagu näiteks tehisintellekt (AI).

  • Vastajate arv: Vastajate hulk oli sel korral 2292
  • Sooline jaotumus: Ülekaalukalt oli vastajate seas naisi, lausa 96,6%.
  • Vastajate vanus: Enim vastajaid oli vanuses 31-35aastat (23,2%), sellele järgnes vanusevahemik 26-30-aastased (19,5%). Kõige vanemaid, 61+ aastat, vastajaid oli 2,4%.

1.1.         Peamised tähelepanekud

  • 99,6%uuringus osalejad kasutavad sotsiaalmeediat iga päev või peaaegu iga päev. See näitab, et sotsiaalmeedia on igapäevaelu lahutamatu osa.
  • Kuigi Facebook on endiselt väga oluline, valiti peamise eelistatud kanalina (kui saaks kasutada ainult ühte) Instagram.
  • Nii influencer’ite (blogijad/isikud) soovitused kui ka tasulised sotsiaalmeediareklaamid on ostuotsuste tegemisel väga efektiivsed.
  • Enamik vastajaid (71,2%) ei kasuta sisuloomeks AI-d. Samas on selgelt välja toodud mure AI loodud sisu läbipaistvuse puudumise ja usalduse kadumise pärast digikeskkonnas.
  • 96% vastajatest kasutab sotsiaalmeedias käimiseks peamiselt telefoni, 2,4% arvutit.

1.2.         Soovitused turundajatele

  • Ära karda õhtuseid aegu! Sisu avaldamise ja tasuliste kampaaniate tipphetk on aastaid olnud ajavahemikul 19.01–22.00, sest üle poole kasutajatest on just siis kõige aktiivsemad.
  • Video on (eriti naiste seas) soositud: Nooremate ja naissoost tarbijate hulgas on lühikese video sisu omaksvõtt väga tugev (TikTok ja Snapchat on naiste seas levinud). Instagrami eelistus kinnitab samuti vajadust panustada visuaalsesse ja story’de-põhisesse turundusse.
  • Sihi kvaliteet, mitte kvantiteet: Kuna tarbijad on reklaamidest väsinud ja otsivad autentsust, on oluline teha koostööd usaldusväärsete sisuloojatega, kes pakuvad reaalset väärtust (ja konkreetset nišši).
  • Erinevad kanalid eri eesmärkidel: Hoia tööalane ja meelelahutuslik sisu lahus. LinkedIn vajab eraldiseisvat B2B-sisustrateegiat, kuna selle kasutamine professionaalsel maastikul kasvab jõudsalt.

2.           Sotsiaalmeedia platvormid Eestis: kes omab, mida kasutab?

2.1.         Mitmekülgsed kasutajad

Eestlastest sotsiaalmeedia kasutajad on harjunud olema korraga mitmel platvormil. Küsimustikule vastajatest omati kontosid laial spektril, kusjuures ühel vastajal oli lausa kaksteist (12) erinevat platvormi, mis kinnitab, et turundus peab võimalusel (aeg, oskused, persoona) olema horisontaalne – suunatud mitmele kanalile korraga, mitte ainult ühele või kahele.

Milliseid sotsiaalmeedia kontosid eestlased omavad?

2.2.         Platvormide kasutamine detailsemalt

Platvormide populaarsus sõltub tugevalt vanusest ja soost.

  • Noored naised (21–30) on kõige aktiivsemad: selles rühmas on Facebooki, Instagrami, TikToki ja YouTube’i kontode omamine universaalne. See segment on kõigi peamiste meelelahutus- ja sotsiaalplatvormide peamine tarbija.
  • Tööalane kasutus: Professionaalsetel platvormidel, nagu LinkedIn, on kõrge levik kõikides professionaalses eas rühmades.
  • TikTok, Snapchat ja sooline lõhe

Video- ja lühisisu tarbimisel on endiselt selge sooline erinevus:

  • TikTok ja Snapchat on naiste hulgas igas vanusegrupis keskeani tunduvalt levinum kui meestel.

3.           Sotsiaalmeedias veedetud aeg ja parimad ajad

3.1.         Rutiin ja intensiivsus

Sotsiaalmeedia kasutamine uuringu valimis on äärmiselt intensiivne. Enamus vastajaid (99,6%) kinnitas, et külastab platvorme “peaaegu iga päev / iga päev”.

Kui tihti käib eestlane sotsiaalmeedias aastal 2025

Enamik veedab sotsiaalmeedias 1–5 tundi päevas (88.8% vastajatest).  Kõige levinum on 2–3 tundi (28.4%), kuid märkimisväärne osa (24,4%) veedab seal ka 3–5 tundi.

3.2.         Õhtune tipptund

Kõige populaarsem sotsiaalmeedias viibimise aeg on selgelt õhtune periood (19.01–22.00), mille valis 52.7% vastajatest. Kusjuures see on sedasi olnud aastaid.

Millal teha postitusi sotsiaalmeediasse?

See tähendab, et sotsiaalmeediat kasutatakse peamiselt tööpäevajärgseks lõõgastumiseks. Turundajana ei tohiks sa seega karta ka õhtuseid aegu sisu ja reklaamkampaaniate ajastamiseks. Kuid loomulikult ei ole siinkohal soovitus kogu sisu ainult sellesse vööndisse paiskamisel. Tunne oma persoonat!

3.3.         Tööpäev vs. nädalavahetus

Kasutuse intensiivsus on sageli võrdne nii tööpäevadel kui ka nädalavahetusel – ligi 53,1% vastajatest märkis, et nende kasutus on võrdne. See näitab, et sotsiaalmeedia on muutunud pidevaks ja vältimatuks osaks igapäevarutiinist.

4.           Platvormide eesmärgid ja lemmikud

Eri kanalid on spetsialiseerunud eri vajadustele.

4.1.         Eelistatud platvormi valik (kui saaks valida ainult ühe)

Sel aastal oli esimest korda eelistatuimaks kanaliks Instagram. Eelmisel aastal oli veel eesotsas Facebook (46,3%) ja Instagram teisel kohal (37%). Sel aastal oli 48,2%-ga eelistatuim Instagram ja teisel kohal Facebook (24,4%).

Eestlaste lemmik sotsiaalmeediakonto aastal 2025

Kui aga saaks veel ühe konto lisaks eelmisele, siis see oleks Facebook.

Eestlaste lemmik sotsiaalmeediakonto aastal 2025_vol 2

4.2.         Mis eesmärgil käid Facebookis?

Uurisin inimestelt, mis on need põhjused, miks nad Facebooki külastavad. Endiselt on esikohal peamiseks põhjuseks sõprade postituste vaatamine. Sellele järgnesid sarnaselt eelnevate aastatega info otsimine toimuvate ürituste kohta ja niisama vaba aja veetmine.

Mida teeb eestlane Facebookis?

4.3.         Mis eesmärgil käid Instagramis?

Sama küsimuse esitasin ka Instagrami kohta. Ka siin oli ülekaalus sõprade postituste vaatamine. Teine ja kolmas koht olid sel korral kohad vahetanud. Teisel kohal oli tuntud inimeste kontode jälgimine ja kolmandal enda piltide ja videote jagamine.

Mida teeb eestlane Instagramis?

4.4.         Mis eesmärgil käid TikTokis?

Kui eelmistel aastatel on suurima arvuga vastus, et ei käida TikTokis, siis sel aastal oli see alles kolmas. Esikoht kuulus niisama vaba aja veetmisele ja teine tuntud inimeste jälgimisele.

Mida teeb eestlane TikTokis?

4.5.         Mis eesmärgil käid LinkedInis?

Uurisin sel aastal esimest korda LinkedIni kasutamise ajendeid. Suur osa seda kanalit ei kasuta. Nii näitas ka populaarseim vastusevariant. Teisel kohal oli tööalane kasutus, kolmandal valdkonna uudiste lugemine.

Mida teeb eestlane Linkedinis?

5.           Turunduse efektiivsus ja tarbija tundlikkus

5.1.         Ostuotsuse mõjutajad

Küsisin ka, et millised tegurid mõjutavad ostukäitumist. Nii blogijate ja tuntud isikute reklaam kui ka sotsiaalmeedias nähtud otsereklaam on ostusoorituste mõjutamisel väga tõhusad:

72,3% vastajatest on sooritanud ostu tuntud blogija või isiku soovituse peale ja sama on teinud 69% sotsiaalmeedias nähtud reklaami tõttu.

Millised reklaamid on sotsiaalmeedias sulle silma jäänud?

Uurisin huvi pärast ka seda, et kelle reklaamide peale on reageeritud ja siis tooteid ostetud. Mõned neist:

Külmavares, Perfect Corset NYC, Zalando, AirBaltic, Marmara, Apollo raamatud, Hevereni tooted, Mediron, Ecosh, Fuudishi rohelise märgi saanud erinevad tooted, Prana Breathwork, Kidsmed, Nanalasteriided, Macta beauty, Marcella juukseõli, hejestonia, Notino, Weekend, BestSecret, Kylie Cosmetics, Peninuki, Kärcher, Teddystuudio, aromasisters.

Kas eestlased usuvad sotsiaalmeediareklaame?

Lisati ka nt:

  • Jah. Näiteks AboutYou reklaamid on hästi sihitud ning tihti näen nende reklaamides just minu maitsele vastavaid rõivaid, mis tekitab tahtmise nende e-poodi tooteid sirvima minna. Vähemalt korra olen ostnud toote, mida olen nende reklaamis näinud kas siis FB-s või Instagramis“.
  • „Olen ostnud toidulisandeid erinevate apteekite sooduspakkumiste postituste peale.“
  • „Kindlasti olen ostnud tunduvalt rohkem, aga esimese näitena tulevad hetkel meelde erinevad datlid (True dates & Dave & Jons)“.
  • „Kui lihtsalt reklaam kuskile storyde vahele viskab või postituste vahele siis ei, aga kui mõni influkas jagab siis küll olen ostnud ja vaadanud.“
  • „Väga palju erinevaid tooteid, alustades riietest kuni nutikäepaelani“
  • „Fittfaves sädelevad jõutõmbe rihmad“
  • „Minu soovinimekirjas on Nordenbeauty infrapunamatt, frog.ee post Ninja Creami“.
  • „Ainult siis kui reklaamib inimene keda jälgin mitte suva reklaami nähes“
  • „Ei mäletagi enam firma nime, aga nende kaudu sai oma autost järgi tehtud lõhnakuuskesi tellida“
  • „Tegemist oli ühe Maybelline ripsmedushiga, mis tundus põnev ning tahtsin seda proovida.“

5.2.         Mõjuisikute ja suunamudijate jälgimine

88,9% vastajatest ütles, et jälgib mõnd konkreetset inimest sotsiaalmeedias. Neist populaarseim oli kõik need aastad eesotsas olnud Mallukas, kes juhtis järgmist kohta enam kui 10kordse ülekaaluga.

Eestlaste jälgitavate suunamudijate top 10 aastal 2025

5.3.         Usalduskriis ja reklaamiväsimus

Vastajate seas kasvab aga rahulolematus ebaautentsuse vastu. Üks vastaja kommenteeris, et on lõpetanud paljude jälgimise, “kuna on näha pidevat reklaamimist toodetele, millele neil endal ehk usk puudub”. Seega on oluline valida partnerid, kes pakuvad usaldusväärset ja väärtuspõhist sisu.

Lisaks on tarbijad valmis reklaami eest ka maksma. Mitmed vastajad mainisid YouTube Premiumi kasutamist või soovi osta tasulisi versioone, et reklaame vältida. Üks vastaja märkis, et ilma premiumita “ei kannata vaadata iga teine sekund reklaame”. Turundajana mõtle seega kuidas pakkuda kvaliteetset ja minimaalselt segavat reklaami.

Kuigi Facebook ja Instagram on hakanud pakkuma reklaamivabu versioone, ei ole eestlased nendega veel kaasa läinud.
99% vastajatest märkis, et nad ei kasuta tasulist versiooni, samas kui 2023. aastal oli reklaamivaba sisu vastu huvi tundnud umbes 2% vastanutest. Järelikult valldav osa eestlasi ei pea reklaame piisavalt häirivaks, et nende vältimise eest maksta.

6.           Trendimuutused ja AI tulevik

6.1.         Kasvutrendid

Võrreldes eelmise aastaga on sellel aastal suuresti kasvanud Instagrami kasutamine.  sagedamini mainitud kasvava kasutusega platvormid järgmised (N=9 valimis):

6.2.         Tehisintellekti (AI) kasutuselevõtt

AI integreerimine sisuloome protsessi on siiski vähelevinud. Ca 27% vastajatest kasutab AI-d postituste tekstide tegemiseks või on valmis seda olukorrast sõltuvalt tegema.

AI peamised kasutusviisid on:

  • Teksti koostamine ja ideede saamine: 18% vastajatest.
  • Pildi ja teksti loomine sõltuvalt olukorrast: 9,3% vastajatest.

6.3.         AI eetilised mured

AI massiline levik toob esile tarbijate tõsise mure sisu autentsuse ja usalduse kaotamise pärast. Üks vastaja rõhutas: “Teeb kurvaks, et AI genereeritud videosid ja pilte ei reguleerita sotsiaalmeedias mitte kuidagi. Vähemalt võiks kehtida nõue märk juurde panna. Varsti kaotab kogu sotsiaalmeedia usutavuse ja usalduse täielikult”.

7.           Lisamõtteid vabadest vastustest:

Palju vastuseid oli, et kasutatakse liiga palju isegi enda arvates.

  • Vahest mõtlen, et sotsiaalmeedia kasutamist peaks piirama, aga ilma ka enam ei saa:)
  • Liiga palju videoid Instagramis ja Facebookis, mille vaatamine võtab aina enam aega.
  • Tuleks eelistada usaldusväärseid ja sisukaid kanaleid ning vähendada nende kontode arvu, mis tekitavad stressi või annavad ebaolulist sisu.
  • Sotsiaalmeedia on väga maailma hävitav asi. Alla 16-aastsed noored ei tohiks seda kasutada! Sotsiaalmeedia muudab trastiliselt sinu minapilti. Lisaks on seal palju alusetut hirmutamist ja valetamist. Kindlasti ei tohi ühtegi asja uskuda, mida sotsiaalmeediast lugeda.
  • Sotsiaalmeedia kontod võiks olla ühenduses ID-kaardiga ehk isikustatud. Hoiaks ära labatsemist võlts kontode alt ja paneks inimesi reaalselt oma sõnade ja tegude eest avalikus ruumis vastutama. Oleks politseil ja kohtusüsteemil kergem.
  • Julgustada tuleks sotsiaalmeedia kasutamist enesearenguks (õppevideod, professionaalsed kogukonnad, motivatsiooniline sisu jne), mitte ainult meelelahutuseks.
  • Sotsiaalmeedia on alati ilusam, kui reaalne elu.
  • Enamasti on loll sisu ja seda väldin. Meeldib rahulik, neutraalne sisu, õpetused ja arutlused. vaatan intervjuusid, elu kogemuse kohta, teaduslik sisu – kui on rohkem tarka ja edasiviivat sisu.
  • Kui ettevõtte turundus ei toimuks suuresti seal, siis ma pigem ei kasutaks seda.
  • Mõte on see, et võiks seal vähem olla, aga koguaeg on vaja ju kursis olla. Sotsiaalmeedia pärast on kindlasti tekkinud ebakindlus, kuna pidevalt näed “perfektseid” elusid. Võrdlen endaga pidevalt, siis saad aru, et see ei ole reaalsus, aga mõnikord viib tuju ikka täitsa ära.
  • Tobe on näha oma feedis võõraste inimeste postitusi. See võiks olla olemata.
  • Kasuta sotsiaalmeediat nii, et see toidab su hinge, mitte ei tühjenda akut. ⚡💫
  • Nagu märkisin, siis fb kasutan ürituste leidmiseks, küll aga on üli pikalt metal mingid errorid ja evente sõpradele saata ja jagada lihtsalt ei õnnestu. Ehk põhi kasutusviis on häiritud ja tekib küsimus, et milleks üldse see konto. Insta ad pausid on error, reaalsel vaatan enne tühjusesse, panen äpi üldse kinni. YT reklaame suudan ka suurepäraselt ignoreerida. Aju lihtsalt lülitab end kenast välja.
  • Kõik kontod võiksid olla isikustatud. Libakontod keelatud. Scamid jm illegaalne sisu juba eos platvormide poolt eemaldatud.
  • Ideaalses maailmas kasutaks ainult ühte rakendust. PS välja jäi Signal.
  • Koht kus saab inimestega ülemaailma suhelda. Näiteks tiktoki kommentaarium on üks väga aus koht. Oalju nalja, huvitavaid fakte jne.
  • Kasutan sots meediat erinevate seisukohtade vaatlemiseks ning kiire info saamiseks (kui teema huvitab, otsin rohkem infot teistes kanalites jne). Võimalik, et vastus läks topelt 🙂
  • Reklaamid on väga tüütud ja häirib, et instagramis põhiliselt saabki storysi jälgida, sest postitustes põhimõtteliselt oma sòprade pandud pilte ei näegi – ainult reklaam. Seetõttu ei taha juba ammu facebookis käia.
  • Kasutan erinevate seisukohtade vaatlemisel + kiire info saamiseks (juhul kui midagi huvitab, uurin lisa teistest allikatest jne).
  • Kosmeetikat ja iluhooldustooteid nagu šhampoonid ja kreemid ostan selle järgi mis endale meeldib või otsin reviewe enne ostmist. Olen suur jäätise sööja ja seda Ninja Creami promosi olen näinud, siis olen mõtesse küll võtnud, et see on midagi mulle tulevikuks.
  • Isiklik postitamine kui selline on minu ja minu tutvusringkonnas täiesti ära kadunud. Oma elu enam ei jagata nii avalikult nagu nt 5 või 10 a tagasi. Võib-olla vanus selline, aga samas meie vanemate gen (50+) on just rohkem hakanud jagama, selline huvitav tendents.

Kokkuvõte: stabiilne, kuid süvenev kasutus

  1. Uuring näitab, et eestlaste sotsiaalmeediatarbimine on stabiilne, kuid süvenev – inimesed ei otsi pidevalt uusi platvorme, vaid kasutavad olemasolevaid senisest aktiivsemalt ja mitmekesisemalt.
  2. Facebook ja Instagram on kindlalt liidrikohal, TikTok on kasvav ning YouTube püsib endiselt ühe olulisima sisuplatvormina.
  3. Kuigi reklaamivaba kasutus ei ole eestlaste seas veel populaarne, kasvab teadlikkus reklaamidest, brändisisust ja algoritmide mõjust.
  4. Üks on kindel – sotsiaalmeedia ei ole eestlaste jaoks lihtsalt ajaviide, vaid eluviis, tööriist ja infokanal ühes.

Tänan kõiki uuringus osalejaid!

Kõik tulemused on vabalt kasutatavad kasutades korrektset viitamist, sealhulgas backlinki siia artiklile!

Brit Mesipuu. Milos reklaam
Brit Mesipuu.
Milos reklaam

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu