Mida toob aasta 2024 turunduses? Osa 5

Nüüd on aeg käes viimasel ehk viiendal osal. Eelmisi saad lugeda siit:

Sel korral saavad sõna:

  • Karl Pae – ePPC asutaja ja Google Adsi ekspert, eppcdigital.com
  • Karl Multer – Tabasco tegevjuht, tabasco.ee
  • Konstantin Burõi – reklaamiagentuur KRIIT projektijuht, kriit.ee

Teemade fookuses on Google, turundus venekeelsele kliendile ja loomulikult ei saa me mööda vaadata ka AI-st.

•	Karl Pae - ePPC asutaja ja Google Adsi ekspert, eppcdigital.com
• Karl Pae – ePPC asutaja ja Google Adsi ekspert, eppcdigital.com

Karl Pae

2023 oli AI aasta ja 2024 tuleb samuti AI aasta. Palju on niisama hype-i, aga samal ajal liigub AI rong kiirelt edasi. Järjest tuleb välja uusi lahendusi ja kasutusvõimalusi, mida me hetkel veel ei oska ette nähagi. 

Seoses AI-ga muutub ka Google otsing

Esiteks ootame Gemini Ultrat ehk Google-i uut AI mudelit ja kas see toob lubatud läbimurde või mitte.

Teiseks on küsimus, et kuidas praegused ja tulevased AI mudelit Google-i otsingut muutavad. Esimesed katsetused pole suurt edu toonud. Praegu see peamiselt USAs eksperimenteerimisel ja USA reklaamijatel eelis, sest saavad juba varakult harjuda sellega kui see peaks laialdasemalt kasutusele tulema. Praegu pole Google veel liiga head mudelit leidnud seal.

Muutuvad ka Google reklaamid

Samuti muutub nii mõndagi reklaami osas. Näiteks reklaamide loomise viis nii Google-s kui ka Facebookis. Saad oma pildid, tekstid, isegi videod ja kampaania struktuuri lasta AI-l üles seada.

Teisest küljest kui vahepeal tundus, et Google-i reklaamid liiguvad täielikult nii öelda black box suunas, siis praegu tundub, et reklaamijad ikkagi päriselt sellega ei lepi ja mingi läbipaistvus peab jääma. Google-i display võrgustik on selgelt igasuguseid kahtlaseid saite täis ja reklaamijad avastavad seda aina rohkem.

Google Analytics vs GA4

Oluliselt vähem atraktiivne teema, aga 2024 tuleb jällegi hulk toimetamist analüütikaga. Osad ilmselt pole veel avastanudki, et nende Google Analytics enam ei tööta. Teised proovivad ikka veel GA4-ga harjuda. Juulist kaob ilmselt ligipääs ajaloolisele infole, seega vaja see ka kuidagi talletada. Erinevalt GA4 tulemisest pole sellest väga palju väga juttu olnud ja see tuleb paljudele ilmselt üllatusena.

Kas su küpsised on korras?

Samuti tekib suurem vajadus oma küpsised korda ajada. Siiamaani see Eestis eriti tähelepanu all polnud, kuid nüüd peab Google ise hakkama selles osas korda looma ja esimene tähtaeg kukub märtsis.

Esiteks piiratakse remarketingi ja siis kogu conversion trackingut kui kasutajalt pole jälgimiseks luba saadud. Tulemuste mõõtmine läheb oluliselt ebatäpsemaks ja peab oma turunduse mõõtmise strateegiat uuesti läbi mõtlema. Ennustan, et sellest tuleb suuremat sorti kaos.

•	Karl Mutter - Tabasco tegevjuht, tabasco.ee

Karl Multer

Sotsiaalmeedia optimeerimine

Sotsiaalmeedia optimeerimine on kindlasti teema. Kodulehekülgedel on tegeletud sellega juba kaua kuid nüüd on aega ka sotsmeedia korda teha ja märksõnadele ning metadatale keskenduda.

Threads

–        Mis saab Threadsist kui uuest sotsiaalmeedia platformist ja kuidas saavad jõujooned olema Xga…Hetkel on Threadsi levik veel väike, kuid ta avaneb järjest uutele turgudele. Miinimumprogramm on oma brändinimi seal endale saada, kui kohe energiat või aega tegutsemiseks pole.

Youtube (vs TikTok)

Youtube võidukäik jätkub tulenevalt tema rollist ka kui otsingumoorist, samuti jätkuvad ettevõtete mured seoses TikTokiga regulatsioonide prisma läbi. Mida noorem on su sihtrühm, seda olulisem on see kanal.

Nano- ja mikroinfluencerite kasutamise vajaduse kasv

Nende järgijaskond on sageli kontsentreeritum, mis võimaldab täpsemalt sihtida. Loomulikult jäävad ka makroinfluencerid, kelle kanal aga laseb suurema kahuriga ja mitte nii sihitult ehk lasu hind on sihtrühma suunas kokkuvõtvalt kallim. Tean, see kõik on aeganõudev, kuid midagi pole parata.

LinkedIn kui B2B turunduse tööriist

Linkedini orgaanilise leviku kasv, mis on sotsmeedias vastuvoolu üldise trendiga, kus orgaaniline reach on selgelt langustrendis. Linkedin pole enam ammu koht, kus on ülevad su CV ja peamised oskused vaid oivaline B2B turunduse tööriist.

AI võimaluste areng

AI võimalused erinevates sotsiaalmeedia kanalites arenevad kiiresti, platvormid kindlasti ka eksperimenteerivad. Nende arengute puhul tasub sõrme pulsil hoida, sest jooksev aasta saab ilmselt olema AI puhul nii digiturunduses kui ka laiemalt aasta, kus tarbijad selle plussid ja miinused ning kasutuskohad enda jaoks ära ratsionaliseerivad.

AI areng laiemalt

Masin õpib kiiresti, oleme alles alguses. AI ei võta ilmselt ära meie tööd, kuid võtab ära see, kes AId kasutada oskab. Aasta 2024 on AI enda jaoks ratsionaliseerimise aasta.

Kodulehe kasutusmugavus

UXi ja conversioni oluilisus kasvab veelgi. Hea ja kiire kasutusmugavus muutub hügieenifaktoriks.

Andmed

Andmete turvalisus muutub veel olulisemaks. Jah see on juba oluline kuid see on pöördumatu protsess.

•	Konstantin Burõi – reklaamiagentuur KRIIT projektijuht, kriit.ee

Konstantin Burõi

Kas venekeelne turundus on 2024. aastal aktuaalne?

Turundajate seas on alati olnud teemaks vene turundus Eestis – kas sellele tuleb ikka tähelepanu pöörata, kas seda on mõistlik teha, ja kui jah, siis kui suurt eelarvet selleks eraldada, kes selle eest vastutab jne.

Meie meeskond tegeleb venekeelse turundusega juba pikka aega ning see on meie fookuses olnud põhimõtteliselt kogu aeg.

Kas vene turundust tehakse?

Tehakse küll, aga kas see on ka kvaliteetne… Kvaliteet muidugi aasta-aastalt paraneb, aga arenguruumi on veel ja veel.

Ütleme nii, et 5–6 aastat tagasi oli olukord päris nukker: kallid bännerid uudisteportaalides olid vigu täis, pilt ei löönud copyga kuidagi kokku, aeg-ajalt oli reklaam isegi solvav, kuna emakeelena eesti keelt kõnelev turundaja ei tea pahatihti väikesi nippe, mis töötavad vene keelt kõnelevate Eesti elanike puhul.

Meie hobiks on välja otsida vigased venekeelsed reklaamid ja niipea kui võimalik, saata kliendile või brändile kiri, et see reklaam ei ole korrektne ja tuleb kiiremas korras parandada. Rõõm on tõdeda, et selliste juhtumite arv on vähenemas.

Seega venekeelse turunduse kvaliteet paraneb, ja seda tööd tuleb kindlasti jätkata ka 2024. aastal.

Vene turundus Eestis toimib

Vene turundus eksisteerib, ainuüksi Tallinnas elab enam kui 200 000 vene keelt emakeelena kõnelevat inimest, ning ärgem unustagem ka Ida-Virumaad. Viimasel kahel aastal on lisandunud uus segment – Ukrainast pärit inimesed, kes valdavad vene keelt, ka nemad vajavad turundust ja kindlasti on nendegi puhul peamiseks kommunikatsiooniinstrumendiks vene keel.

Riigipoolne venekeelne kommunikatsioon

Millele võiks Eesti Vabariik tähelepanu pöörata oma venekeelses kommunikatsioonis sel aastal? Tuleb tunnistada, et riigiasutustel ja ministeeriumitel on kodulehed tõlgitud ka vene keelde, et kõik Eestimaa elanikud saaksid tutvuda hädavajaliku infoga.

Kõik tähtsaimad portaalid: eesti.ee, terviseportaal.ee ja muud on tõlgitud, seega on ka vene keelt kõneleval auditooriumil võimalik saada ligi tähtsamale informatsioonile.

Kahjuks pole kõik asutused teinud endale Facebooki kontot, kus jookseks info ka vene keeles. Muidugi ei saa öelda, et selliseid lehti üldse pole: hea näide on TTJA, kes mitte ainult tõlgib kõik oma pressiteated vene keelde, vaid haldab ka venekeelset Facebooki lehte, kus jagatakse teavet ohtlikest toodetest turul, räägitakse tarbijaõigustest ja tutvustatakse uusi seadusi.

Nende asutuste arv, kes suhtleb ka oma vene keelt kõnelevate klientidega, võiks 2024. aasta jooksul kasvada.

Kustkohast saab vene keelt kõnelev inimene Eestis infot ja loeb uudiseid 2024. aastal?

Kui eestlased kasutavad suhtlemiseks oma sõpradega ja perega peamiselt Messengeri, siis vene keelt kõnelejate seas on levinud Telegram, kus nad igapäevaselt suhtlevad ja jagavad uudiseid ning meeme.

Telegrami kanalid, grupid ja chatid on kohaliku venekeelse eestimaalase jaoks väga olulised ning see trend aina kasvab, sest info vahetamine toimub seal kiiremini.

Facebook ja Facebooki grupid ning venekeelne sihtrühm

Ka Facebook ei ole üksnes suhtlemisportaal ja koht, kus pannakse piltidele laikimisi – see on ka uudisteportaal ja siiamaani ikka tugev reklaamikanal. Facebooki grupid on koht, kus saab infot, küsida abi või nõu ja jagada arvamusi. Venekeelsel publikul on sealgi omad venekeelsed grupid.

Õige ja kvaliteetne copywrite vene kommunikatsioonis

Nagu mainitud ka varem – õige copy on vene kommunikatsioonis väga oluline teema. Tekst peab pildiga ühtima ja olema arusaadav. Tihti on nii, et eestikeelne reklaam on suurepärane, aga siis tehakse teksti masintõlge vene keelde ja kogu ilu kaob nagu võluväel.

Teine aspekt on kultuurilised erinevused ja omapära. Eestikeelses reklaamis me tihti sinatame, venekeelses reklaamis oleks parem pigem teietada.

Venekeelne kommunikatsioon juba pigem vanemale põlvkonnale

Nooremad inimesed, umbes kuni 40 a, räägivad ja suhtlevad eesti keeles üsna vabalt juba peaaegu kõik, rohkem muresid on vanema põlvkonnaga. Aga see ei tähenda siiski, et nooremale põlvkonnale ei peaks venekeelset turundust tegema – alati on ju mugavam ja arusaadavam, kui näed reklaami või ükskõik mis sõnumit oma emakeeles.

Sotsiaalmeedia turundus venekeelsele kliendile

Sotsiaalmeedia on tänapäeval üks tugevamaid turunduskanaleid , kuid seda peab kasutama targalt.

Vene keelt kõneleval publikul on omad aktuaalsed uudised, trendid ja muusika, mida nad jagavad. Neid trende ja aktuaalseid teemasid peab mõistma, et neile lähedale pääseda. Turundajad teavad, kui oluline on olla samal lainel, aga miskipärast ei mõisteta, et vene publikul on see laine natuke teistsugune.

Peaks olema teejuht, kes mõistab seda nüansirikast maailma. Praktika näitab, et kui Eesti bränd jagab vene keelt kõnelevate eestimaalaste uudiseid, trende ja meeme, siis kasvab nende lojaalsus automaatselt ja väga kiiresti. See paistab silma ja tekitab wow-efekti, sest seda ei tehta kuigi palju. Nad võtavad selle brändi meeleldi omaks.

Suhtlemisel venekeelse elanikkonnaga on suuremal osal ettevõtetest ja riigiasutustest veel küllaga arenguruumi. Mida lähema kontakti te publikuga saavutate, seda suurem on inimeste arv, kes on teie brändi suhtes lojaalsed. Leidke turundaja või partner, kes oskab mõista ja kasutada venekeelsete elanike jaoks olulisi trende ja aktuaalseid teemasid, ning tulemused ei lase end kaua oodata.

Tänan taaskord kõiki, kes võtsid vaevaks oma mõtted ja soovitused kirja panna ja teistele jagada. Kohtume uuel aastal!

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam