Eksperdid ennustavad – 2019 aasta internetiturunduses vol3

Sinu ees on kolmas sari ekspertide tulevikuvaatest. Loe kindlasti ka sarja esimest ja teist osa.

  • „Hinnad Googles ja Facebookis kasvavad jätkuvalt ja see tekib rohkem pahameelt ka eestlaste seas. Mõned, kes on kõik panused ühe kanali peale pannud võivad raskustesse sattuda.“

  • „Ma arvan, et sel aastal näeme podcasti populaarsuse märgatavat kasvu. Podcast tänu oma formaadile on kergesti nauditav meedium, mis sobib hästi tänapäeva inimeste kiire elutempoga ja seda on lihtne tarbida paljudes erinevates olukordades.“

  • „Suureneb omakanalite tähtsus, sest see on koht, kus bränd saab kõik plaanid ellu viia ja seda soodsaima kontaktihinnaga.“

 

Tänases artiklis jagavad omi mõtteid:

  • Karl Pae – ePPC juht ja Google Adsi strateeg
  • Rene Rumberg – Turundusmentor @ European Innovation Academy + sTARTUp Day turundustiimi liige
  • Tiina Tali – Coop Panga turundus- ja kommunikatsioonijuht cooppank.ee

Karl Pae ePPC juht ja Google Adsi strateeg
Karl Pae

Karl Pae – ePPC juht ja Google Adsi strateeg

Muudatuste kiirus kasvab. Raske öelda, et kas 2019 tuleb juba hetk, kus mõtled, et “kust selline värk nüüd tuli”, aga kahtlemata on digiturundus põnevate muutuste käes. Tehisintelligentsil on aina suurem roll ja muudatusi ei juhi enam ainult inimesed, vaid tehisintelligents, mis areneb eksponentsiaalselt. See siis eksponentsiaalne kiiruse kasv hakkab neid üllatusi tooma.

Ennustatakse, et häälotsingud peaksid 2020 aastaks moodustama poole kõikidest otsingutest. Eesti ettevõtted jäävad selles osas kahjuks suurte riikide konkurentidest maha, sest meil ei ole see igapäeva osa, vaid loetakse rohkem ulmevaldkonda. Eestikeelset häälotsingut veel ei paista. Ilmselt tulevad 2019 ka esimesed laiemale avalikkusele kättesaadavad reklaamivõimalused. Hetkel on Google-l näiteks diilid reisifirmadega, et läbi Google Assistanti hotelle broneerida. Mida rohkem võimalusi juurde tuleb, seda rohkem kasutajaid sellest kinni haarab. Ise olen juba mõnda aega häälotsinguid kasutanud ja kui mõned aastad tagasi oli see lihtsalt tore meelelahutus, siis nüüd asi toimib ja pikema otsingu puhul ei viitsi mõnikord isegi rahvarohkes kohas käsitsi otsingut sisse toksima hakata. 

Hinnad Googles ja Facebookis kasvavad jätkuvalt ja see tekib rohkem pahameelt ka eestlaste seas. Mõned, kes on kõik panused ühe kanali peale pannud võivad raskustesse sattuda. Tekib vajadus täpsema mõõtmise jaoks, et aru saada, kas reklaamid on ikkagi kasumlikud. Google juba promob aktiivselt lifetime value mõõtmist, et reklaamijad võtaksid arvesse ka ühe Googlest tulnud kliendi tulevikuoste, et mõista tegelikku väärtust, mida reklaam toob. Kui mõõta ainult ühe tehingu kasumlikkust, siis see võib negatiivset ROI-d näidata. Eelisseisus on need, kellel on tugev bränd ehitatud.

 

Rene Rumberg, Turundusmentor @ European Innovation Academy + sTARTUp Day turundustiimi liige
Rene Rumberg

Rene Rumberg, Turundusmentor @ European Innovation Academy + sTARTUp Day turundustiimi liige

Facebook

Kuigi Facebook on endiselt veel #1 sotsiaalmeedia kanal ning turundajate jaoks “must be” koht, siis mina olen uskumusel, et Facebook võib jõuda sel aastal oma populaarsuse haripunkti. Miks ma seda usun? Facebookil on kaks probleemi – usalduskriis, mille on põhjustanud pidevad andmelekked ning pealekasvav uus generatsioon noori. 

Tänu Cambridge Analytica skandaalile kaotas FB oma turuväärtusest 43 miljardit dollarit ja septembris teatati uuest, 50 miljonit kasutajat puudutanud andmelekkest, mille tulemusena Facebook kaotas lisaks veel 13 miljardit dollarit oma väärtusest. Paljud tuntud inimesed on seejärel Facebookist lahkunud ja selle sulgenud, muuhulgas Whatsappi üks asutajatest, mis iroonilisel kombel müüdi Facebookile, Apple kaasasutaja Steve Wozniak jpt. Facebooki maine on sellega saanud tugevasti kahjustada ning nad on usalduskriisis. Kui nad ei saa seda kriisi kontrolli alla, siis võib neid tabada ühel päeval MySpace/Orkuti saatus. Piisaks ka näiteks mõnest turule tulevast uuest tegijast, mis müüb inimestele just sellist väärtust/lubadust, milles Facebook on suutnud rängalt põruda (turvalisuse küsimus). Mitte ükski firma ei ole põrumiseks liiga suur ning konkurentsi ei tasu mitte kunagi alahinnata. Teine oht ja tõsine väljakutse Facebookile on noored, kes on nende platvormi suurel kiirusel hülgamas ja kelle hulgas keskkond ei ole populaarne. Kui Facebook ei suuda mõelda välja viise kuidas konkureerida Youtube, Snapchati jt noorte hulgas populaarsete kanalitega, siis tulevikus on Facebook keskealiste ja pensionäride kogunemispunkt. Kui Facebook aga ei suuda meelitada enda sekka pealekasvavaid generatsioone, siis kaovad ära ka suured tegijad ja nendega kaasnevad reklaamirahad, kes hakkavad otsima alternatiivseid kanaleid noorte kõnetamiseks ja sihtimiseks. 

Podcastid

Podcast on justkui ajakiri kõrvadele. Ma arvan, et sel aastal näeme podcasti populaarsuse märgatavat kasvu. Podcast tänu oma formaadile on kergesti nauditav meedium, mis sobib hästi tänapäeva inimeste kiire elutempoga ja seda on lihtne tarbida paljudes erinevates olukordades. Podcastid pakuvad personaalsemat kogemust/tunnetust, sest sa kuuled teist inimest endaga rääkimas ja minus isiklikult tekitab see alati sellise tunde, et ma olen ühenduses inimesega, kes teisel pool kõlarit räägib. Lisaks sellele on podcast’e igale erinevale maitsele, mis pakub turundajatele rohkelt koostöövõimalusi, vastavalt nende kliendisegmendile.

Voice Marketing ehk häälturundus 

Milleks trükkida, kui sa saad rääkida? Hääletuvastuse turg on sel aastal väärt 601 miljonit dollarit, aga aastaks 2022 on see number 22 miljardit dollarit ning (vähemalt Ameerikas) on 55% majapidamistel kodus smart speaker (Siri, Alexa, Google). Me enam mitte lihtsalt ei räägi telefonis, aga me räägime telefoniga. Ja mitte lihtsalt telefoniga, vaid ka nutikõlaritega. Aastaks 2020 on 50% kõikidest otsingutest tehtud läbi voice search’i. Ma usun, et tänu sellele näeme me drastilist muutust tarbijakäitumises, sest early adopterid viivad selle tehnoloogia massidesse ja kus on massid, seal on ka suured brändid otsimas võimalusi selle tehnoloogia rakendamiseks ja tarbijate kaasamiseks läbi selle platvormi.

 

Tiina Tali, Coop Panga turundus- ja kommunikatsioonijuht.jpg
Tiina Tali

Tiina Tali, Coop Panga turundus- ja kommunikatsioonijuht

  1. Kanalite rohkus suurendab strateegia rolli

    Kuna kanaleid ja infomüra tuleb iga aastaga juurde, siis muutub läbimõeldud strateegia järjest olulisemaks. Mida keerulisem konkurentsiolukord ja kirjum meediamaastik, seda olulisemaks muutuvad selged läbimõeldud eesmärgid, sihtrühmad, põhisõnumid ja nendele vastavad taktikalised tegevused. Brändid, mis positiivselt silma paistavad, teevad enamasti järjepidevat tööd oma kommunikatsioonistrateegia elluviimisel. Reklaam, PR, digikommunikatsioon, otseturundus jm peavad moodustama ühtse integreeritud turunduskommunikatsiooni terviku. Kõik kanalid tuleb panna toimima samade põhisõnumite edastamise nimel. Et fookus keerulises meediamiksis ära ei kaoks, aitab distsipliini hoida koordineeritud kommunikatsiooniplaan.

  2. Täpsem sihtimine ja mõõtmine

    Digikanalid teevad pidevalt uusi arendusi, mis võimaldavad turundajal oma sõnumeid sihtrühmale senisest täpsemalt sihtida ja tulemusi kriitiliselt mõõta. Google Analytics on ilmselt iga turundaja parim sõber. Kui varem olime harjunud mõõtma ja hindama kanalite toimivust, siis nüüd saab mõõta ka iga tegevust või postitust eraldi ja leida testimise kaudu kõige toimivamad lahendused. Innovaatilisi turundustööriistu tuleb inkubaatoritest järjest rohkem ja nende rakendamine on üha enam levinud, sest need aitavad turundajal oma eelarvest maksimumi võtta.

  3. Kvaliteetsem sisu

    2018. aastal oli Eesti sotsiaalmeedias influencerite buum, aga paraku kipub iga nähtus, mis muutub liiga massiliseks, hajuma ja lõpuks oma mõju kaotama. Et seda ei juhtuks, tuleb tõsta sisu kvaliteeti. Müügikuulutuste postitamine ja ainult jaga-võida mängud ei toimi enam ammu, inimesed hakkavad väsima ka liiga läbinähtavatest influenceritest. Kvaliteetne sisuturundus ja koostöö brändisaadikutega jääb alles, aga rõhk on sõnal kvaliteet. Reklaamartikli ostmise asemel võiks keskenduda sellele, milline sisu on sihtrühma jaoks päriselt väärtuslik. Kes on need mõjutajad, kelle arvamus on potentsiaalsete klientide jaoks oluline ja kuidas nendega sisulist koostööd teha? Suureneb omakanalite tähtsus, sest see on koht, kus bränd saab kõik plaanid ellu viia ja seda soodsaima kontaktihinnaga.

 

Need olid siis järgmised 3 arvamust. Sarjas ilmub veel üks artikkel, mille leiad juba õige pea : https://milos.ee/kasulik/

Mis on sinu mõtted seoses alanud aastaga? Kirjuta julgelt oma kommentaar! Kui sul on keegi, kelle arvamust samuti väga sooviksid teada saada, kirjuta mulle, äkki saan juba järgmine kord tema mõtteid jagada!

 

Brit Mesipuu

brit@milos.ee