Muusika kasutamine turunduses: mida iga ettevõtja teadma peab?
Kas nõustud, et muusika pole pelgalt meelelahutus vaid ka võimas turundusvahend? Muusika kasutamine turunduses aitab luua emotsioone, tugevdada brändi ja suunata tarbijate käitumist.
Õige helitaust võib muuta reklaami unustamatuks (Lidl reklaami mäletad eks? 😊 ), suurendada müüki ja kujundada ettevõtte identiteeti.
Kuid samas kaasneb muusika kasutamisega ka hulk juriidilisi nüansse, millest paljud ettevõtjad teadlikud ei ole. Kas Spotify’st leitud lugu tohib oma reklaamis kasutada? Milliseid litsentse on vaja, et muusika turunduses seaduslikult tööle panna? Kellelt tuleb luba küsida laulu kasutamiseks reklaamis?
Just nendele küsimustele palusin vastama Sandra Perensi Tier Music’ust. Järgnevalt annab ta sulle vastused nii eelmistele küsimustele kui ka rohkelt praktilisi nõuandeid, kuidas muusika abil oma äri efektiivsemalt turundada.
Ja sõnajärg nüüd Sandrale:
- Millist laulu võin kasutada oma reklaamis?
- Kas võin kasutada oma lemmiklaulu reklaamis?
- Kuidas saada luba muusika kasutamiseks?
- Mis juhtub, kui kasutan muusikat turunduses ilma loata?
- Aga ma Meta platvormil saan ju ise muusika valida ja ei maksa midagi juurde?
- Aga avalikku domeeni (ingl k public domain) kuuluv muusika?
- Kokkuvõte: kuidas kasutada muusikat turunduses õigesti?
Millist laulu võin kasutada oma reklaamis?
Kes meist poleks mõnda reklaami mäletanud just selle pärast, et taustal mängiv lugu meid paelus? Kuid kas teadsid, et muusika kasutamisel reklaamides on ka omad juriidilised nõuded?
Paljud ettevõtjad ei ole teadlikud, et lihtsalt Spotify’st või YouTube’ist lemmiklaulu väljavalimine ja selle reklaamklippi või sotsiaalmeedia postitusse lisamine võib kaasa tuua probleeme kontode sulgemisest kuni kohtuvaidlusteni.
Siinkohal proovime veidi selgitada, kuidas muusikat oma äritegevuste juures seaduslikult kasutada ning milliseid erinevaid võimalusi ettevõtjatena selleks kasutada saad.
Kas võin kasutada oma lemmiklaulu reklaamis?
Alustame kõige lihtsamast. Sulle meeldib üks lugu ja tahad seda oma reklaamis kasutada – Spotify’s ja muudel voogedastusplatvormidel on see kenasti kuulatav ning isegi iTunesist on vähem kui euro eest võimalik loo fail endale osta. Kuid kas sellisel juhul on okei lugu oma reklaami taustale lisada?
Lühike vastus on: (enamasti) ei, mitte ilma loata. Väga paljud lood on autoriõigustega kaitstud ning nende kasutamine ärilisel eesmärgil nõuab luba. Kusjuures tähele peaks panema, et
salvestatud muusikaga on seotud kahte sorti õigused:
1. Loo õigused ehk kirjastusõigused (ingl k. publishing rights),
mis hõlmab kompositsiooni.
2. Salvestusõigused ehk fonogrammi õigused (ingl k. master rights),
mis hõlmab loo salvestust.
Selleks, et lugu korrektselt kasutada, tuleb luba saada mõlemale õigusele. Õnneks väga sageli piisab sellest, kui on leitud ühe õiguste poole esindaja, sest õigus loole litsents vormistada on mõlemal osapoolel.
Seega, kui soovid kasutada kas Eesti või välisartistide loomingut oma reklaamis, on sul vaja:
- Autorite luba – kontakteeruma peaks kas autori esindajaga (kirjastaja, management, plaadifirma) või tema endaga,
- Plaadifirma luba – kui soovid kasutada originaalsalvestist, pead luba saama ka selle omanikult.
Mõningatel juhtudel on vaja küsida eraldi ka loo esitaja luba juhul, kui plaadifirma/kirjastaja nende esindamist enda hallata pole võtnud.
Kuidas saada luba muusika kasutamiseks?
Kui oled leidnud selle õige loo, mida soovid oma reklaamis kasutada ning sellega on seotud autoriõigused, siis kõige lihtsam viis loa küsimiseks on pöörduda õiguste omajate poole.
Head allikad, kust leida, kes muusikapala õigusi omavad on:
- Kollektiivse esindamise organisatsioonid. Eestis on nendeks nt. Eesti Autorite Ühing (EAÜ), kelle kaudu on võimalik teha päring erinevate lugude õiguste omajate kohta (k.a. välismaised lood).
- Music library – sellised platvormid nagu Artlist, Epidemic Sound ja AudioJungle pakuvad üksikostu või tellimuspõhist ligipääsu laialdasele muusikakogule, mida saab kasutada reklaamides, sotsiaalmeedias ja muudes projektides ilma iga kord eraldi luba küsimata.
- Otse kokkulepped artistidega – kui soovid kasutada kohalike muusikute loomingut, võid proovida nende endi või nende esindajatega otse suhelda. Paljud artistid on huvitatud sellest, et nende muusika leiaks uusi väljundeid ning on valmis litsentsi tingimuste osas paindlikud olema.
Mis juhtub, kui kasutan muusikat turunduses ilma loata?
Loata muusika kasutamine võib kaasa tuua mitmeid ebamugavaid tagajärgi alustades piirangutega sotsiaalmeedia platvormidel ning lõpetades kohtuvaidlustega.
Levinumad tagajärjed autoriõigustega muusika loata kasutamisele on:
· Sotsiaalmeedia piirangud
Platvormid nagu Facebook, Instagram ja YouTube tuvastavad automaatselt autoriõigustega kaitstud muusika ning võivad video heli vaigistada, video eemaldada või selle monetiseerimise blokeerida.
Korduvate rikkumiste korral võib platvorm su konto ka sulgeda ning selle taasavamine on ajakulukas protsess, millel puudub garantii tulemusele ehk võib juhtuda, et jääd jäädavalt oma kontost, sh. selle sisust, jälgijatest ja statistikast, ilma.
· Rahatrahvid kasutades muusikat ilma autoriõiguseta
Kuna autoritel on õigus saada rahalist kompensatsiooni, kui nende loodud teost kasutatakse ärilistel eesmärkidel, siis võidakse litsentseerimata teose eest saada tagantjärele litsentsitasu nõue. See aga võib olla oluliselt suurem kui algselt litsentsi eest makstav summa, sest sisaldab ka nö trahvi loata kasutuse eest.
· Kohtuvaidlused
Kui toimub autoriõiguste rikkumine, siis on autoril ja teistel muusika/salvestise omanikel õigus nõuda kahjutasu ning sisu eemaldamist. Kui aga nõudele ei alluta, võidakse ette võtta kohtutee.
Nt. kaevati kohtuse üks automüüja, kes TikToki kampaanias Eminemi lugu ilma vajalike litsentsideta kasutas.
Aga ma Meta platvormil saan ju ise muusika valida ja ei maksa midagi juurde?
Meta platvormidel (Facebook ja Instagram) on suur valik lugusid, sh ka praegu kõige populaarsemad lood. Tegu on ettevõtetele magusa ahvatlusega, millele paneb piirangud peale peenike kiri Facebooki ja Instagrami guideline’ides. See ütleb, et nendel platvormidel valikus olevat muusikat võib kasutada ainult isiklikuks otstarbeks ja mitte kommertslikel ehk ärilistel eesmärkidel. Pikema Q&A muusika kasutamise kohta Meta reklaamides, oleme kokku pannud oma kodulehel siin.
Aga avalikku domeeni (ingl k public domain) kuuluv muusika?
Hea, et küsisid. Avalikku domeeni kuuluvad lood on need, mille viimase autori surmast on möödunud vähemalt 70 aastat (Euroopa Liidus, muudes piirkondades võib see periood olla veidi teine). Samuti jõuab avalikku domeeni ka salvestis, millest on möödas vähemalt 70 aastat.
Tänaseks on nt avalikus domeenis 1928. aastal joonistatud versioon multikategelasest Miki Hiir ja ka üle maailma tuntud lugu “Happy Birthday”, rääkimata Mozartist ja Bachist. Seda muusikat võib vabalt kasutada, küll aga ei tohiks unustada, et kui kasutada konkreetset salvestust, mis on hilisem (ehk pole veel möödas 70 aastat), siis sellele tuleb litsents vormistada.
Kokkuvõte: kuidas kasutada muusikat turunduses õigesti?
Kui soovid enda reklaamides muusikat õigesti kasutada, siis jälgi järgmisi samme:
- Enne muusika kasutamist reklaamides või avalikes kohtades tee kindlaks, kas ja millistel tingimustel seda teha võid.
- Autoriõigustega kaitstud teose kasutamisel vormista litsents õiguste omajatega.
- Kasuta litsentseeritud muusikateenuseid või otsi tasuta kasutamiseks pakutavat muusikat.
- Väldi loata kasutamist, sest see võib kaasa tuua rahalisi ja maine kahjusid.
Neid samme võib sinu eest teha ka sünk agentuur, kes võib aidata säästa aega ja lihtsustada õiguste nö tagaajamist.
Kui sul on küsimusi või vajad abi muusika kasutamisega/litsentseerimisega, siis võta ühendust Tier Music’aga! Lisainfo ja konsultatsioonid: www.tiermusic.com või kirjuta hello@tiermusic.com.
NB! Sooduskood blogi lugejatele! Kasuta koodi MUUSIKA10, et saada -10% soodustust nende muusika kasutuse konsultatsioonilt.
.
Aitäh Sandra ja Tier Music!
Milos reklaam
Tegevjuht, sisulooja, koolitaja
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu