Kas Facebook kuulab mind pealt ehk mida Facebook sinu kohta teab!?

Kas tead miks sinu Facebooki seinal on mõni postitus või reklaam aga su sõbra omal mitte? Mäletad sa, kus viibisid möödunud aasta 31 jaanuaril? Tead sa, millistel piltidel oled tag’itud või kes teab iga sinu klikki, ka piinlikke?!

Jah, kui vastasid sellele küsimusele „Facebook“, oled täiesti õigel teel.

Järgnevalt püüan lahti seletada (nii palju kui Facebook on seda ise avalikustanud) selle, miks osad postitused sinu seinale jõuavad ja teised mitte. Samuti see, et miks just sellised reklaamid sinu seinal on, samal ajal kui su sõbra ajajoonele nad ei jõua. Kuidas see ettevõte, kelle lehel sa nädal aega tagasi panid toote ostukorvi, teab, et sa ei ostnud ja nüüd saadab lausa sooduskoodi.

Samuti viisid, kuidas veidigi meelepärasemaks muuta oma Facebooki ajajoon eemaldades (lisades) enda jaoks huvipakkuvaid teemasid.

NB! Minu Facebook on seadistatud inglisekeelsena. Seega ka näidetes on mul selles keeles.

Kas Facebook…

Esmalt argumenteerime läbi mõned laialt levinud küsimused / veendumused /arvamused.

·        Kas Facebook jälgib minu asukohta ja liikumist?

Jah, nii on! Facebook jälgib sinu asukohta mitmel põhjusel, sealhulgas selleks, et saaksid teha nt check-in, andes oma sõpradele ja perele teada, kus sa parasjagu oled või kus oled olnud. Samuti kasutab Facebook sinu asukohta reklaamide näitamiseks.

Selle loa aga annad sina ise Facebooki kontot tehes. Sa lubad neil sinu asukohta träkkida ja vastavalt sellele reklaame saata. Kui sa seda ei taha, pead selle jälgimise ise välja lülitama rakendusest.

·        Kas Facebook kuulab mu kõnesid ja loeb sõnumeid?

Kas Facebook kuulab mind pealt

No päris nii see ei ole ikka jah. Küsisin ka Metalt. Karun Malaisast ütles:

Kas Facebook kuulab mind pealt vol 2

Asjaolu, et see jälgib sinu kõne- ja tekstsõnumite ajalugu, on osa Meta funktsionaalsusest, kuid Facebook väidab, et ta ei kuula tegelikult kõnesid ega loe saadetud tekstisõnumite sisu. Siiski registreerib see kõnede ja tekstisõnumite kuupäeva, kellaaja ning kellega sa rääkisid või kellega saatsid sõnumeid. Ja see skännib automaatselt linke ja lisatud fotosid pahavara ja laste seksuaalse kuritarvitamise suhtes.

Kas Facebook kuulab pealt kõnesid

Kuid… vaata nüüd seda vastust ka mida Karun esimese hooga ütles (ps inka pole mu esimene kirjakeel 😊 )

Kas Facebook saab lugeda sõnumeid ja kuulata

Kuid…kui sa siiski ei usu, et nad ei kuula … keela mikrole ligipääs 😊

·        Kas Facebook jälgib mind ka siis, kui ma ei ole Facebookis?

Nii on. Lühidalt öeldes jagavad seda infot neile kõik veebilehed ja äpid, mis on Facebookiga seotud (piksel, meiliaadressid, Shopping jne). Kuid ka siis, kui teed nt kliendikaardi poes, sealne süsteem laadib selle üles programmi, mis on ühendatud muuhulgas Metaga. Ideaalis turundaja jaoks saab siis Facebook kohe teada, mida sa ostsid, mis maksis jne ja oskab su poole edaspidi paremini pöörduda.

Andmeid, mida Facebook kogub, võib hõlmata järgmist:

  • Failid, mida saadad ja vastu võtad
  • E-kirjad
  • Kalendrikutsed ja märkmed
  • Allalaaditud failid
  • Sõnumid, mida oled saatnud ja saanud
  • Audio-sõnumid, mida oled saatnud ja saanud
  • Telefonikontaktid
  • Kõnelogi
  • Sirvimisajalugu
  • Asukoht
  • Kaamera info
  • Muusika
  • Otsimisajalugu
  • Mängud, mida oled mänginud
  • Mikrofoniandmed

Kusjuures nende andmete kogumine jätkub ka siis, kui sa konto deaktiveerid. Miks? Sest Facebook eeldab, et sa ikka mõtled ümber ja tuled tagasi ju 😊

Miks ma näen Facebooki seinal seda, mida näen?

Facebook hindab iga postitust suures plaanis 4-st kriteeriumist:

1)     Kes selle postitas?

Kui tihti sina ise suhestud selle kasutaja / lehe sisuga (paned like, kommenteerid, jagad jne)?

Lihtne näide siin on see, et mõne sõbra ja ettevõtte postitusi näed pidevalt, teiste omi aga üliharva. Siit tulebki mängu algoritm – kui sa mõne ettevõtte/sõbra postitusi palju kommenteerid, paned like, jagad või niisamagi vaatad ja tema profiilil käid, näed selle ettevõtte/sõbra postitusi esimeste seas. 

Tee kasvõi väike katse – mine mõne ammu unustatud vana sõbra Facebooki profiilile, kliki ta piltidele, pane like, lisa isegi mõni kommentaar. Suurepärane, kui kirjutad talle paar head sõna Messengerigi! Seejärel hakkad õige pea tema postitusi ka oma seinal nägema sagedamini.

Facebook kalkuleerib ka seda, kas sind võiks mõni teema/lehekülg huvitada, mida sa siiani ei ole jälginud. Seepärast võid oma seinal näha ka selliste inimeste ja ettevõtete postitusi, kellest sa varem kuulnud ei ole. Võttes aluseks näiteks sinuga sarnaste huvidega või sõpruskonna poolt jälgitavad lehed. Praegu on palju mõjutusi ka AI poolt. Päris mitukümmend protsenti sinu ajajoone sisust on just AI arvates sulle kasulikud.

2)     Milline on sisu tüüp?

Kui tihti kasutaja nö. haakub sellist tüüpi (paned like fotodele, klikid videoid, linke) sisuga?

Facebook kuvab sulle rohkem sellist sisu tüüpi, mida sa eelistad. Kui sa vaatad rohkem pilte, näidatakse sulle eelisjärjekorras pilte. Kui oled video vaataja tüüpi, näed rohkem videosisu.

3)     Kuidas sellele Facebooki postitusele on teiste poolt reageeritud?

Facebook teeb järelduse postituse olulisusest/mitte olulisest vastavalt sellele, kui palju teised inimesed sellele reageerisid (vajutasid like, kommenteerisid jne). Mida populaarsem on postitus, seda laiemale ringkonnale seda näidatakse ja vastupidi – postitused, millele reaktsioone ei järgne, kuvatakse väga väikesele sihtrühmale.

Kui mõelda, et orgaaniline reach on väga madal siis ebapopulaarsel postitusel pole sedagi…

4)     Millal Facebooki postitus tehti?

Värskus on olulise tähtsusega tegur, sest inimesed tahavad hoida end kursis viimaste uudistega. Kuigi see ei ole ka kõige olulisem.
Nt. kui lähedane tuttav teatas kihlusest, on see tõenäoliselt väga oluline, ka siis kui postitati nädal aega tagasi. Eriti kui see märgitakse ära elusündmusena. Sellised postitused saavad tavaliselt ka tunduvalt rohkem reageeringuid ja seetõttu tõstetakse see postitus sinu ajajoonel kõrgemale.

Kui sa tahad vaadata oma Facebooki seina ajalises järjekorras, lemmikute omi esimesena, gruppide postitusi vms siis kliki vasakul servas olevale jaotisele „Feeds“. Seejärel muutub su ajajoon nii, et kõige värskemad postitused tulevad esirinnas ja vanemad allpool.

Kõige värskemad Facebooki postitused

Neid nelja, ja lisaks veel seda müstilist X-faktorit silmas pidades, annab Facebook postituse väärtusele lõpptulemuse. Iga selline „olulisuse skoor“ on kõigile kasutajatele spetsiifiline ja individuaalne. See baseerub nö. ennustusel, kui oluliseks iga postitus antud kasutajale (ehk siis sinule) olema saab.
Ja iga kord, kui uuesti Facebooki sisened, hakkab sama protsess korduma ning uus hinnang vahepeal postitatud lugudele toimuma.

Miks mind selliste Facebooki reklaamidega sihitakse?

Teine suur valdkond on reklaamid. Ka need on ju erinevatel inimestele erisugused. Miks ühed reklaamid jõuavad sinuni ja jälitavad sind, teised aga mitte?

·       Facebook Pixel

Üks Facebooki tähtis tööriist on Facebook Pixel. Lihtsustatult öeldes suhtleb läbi selle vahendi Facebook ettevõtte veebilehega. Facebook Pixeli abil saab Facebook teada, et sa käisid ühe või teise ettevõtte kodulehel, samuti antakse talle info mida sa seal tegid, kui kaua viibisid jne. Tüüpiline näide on see, et kui sa käisid mõne ettevõtte kodulehel ja pärast seda näed selle sama firma reklaami oma Facebooki seinal. See kõik ongi võimalik tänu Facebook Pixel tööriistale.

Kuid ta teab ka palju detailsemalt – mida sa seal lehel tegid, kui kaua olid, mida vaatasid, mida ostukorvi lisasid jne. Teadlik turundaja oskab kõik seda infot ka ära kasutada.

·       Sugu, vanus, elukoht, lapsed…

Kõik sellised andmed oled sa enda koht ju Facebookis ise andnud ja mitmed raalib ta vastavalt sinu käitumisele ise välja. Facebookis on võimalik sihtida reklaame nii demograafiliste andmete kui ka huvide põhjal. See, milliseid lehti sa jälgid, annab Facebookile aimu mis võiksid olla sinu huvid. Ja just sellest lähtuvalt ta teab, mis teemalisi reklaame sulle kuvada.

Sinu lähenev sünnipäev, eelkooliealine laps, haridustase, ettevõtte valdkond, kus töötad ja suhte staatus on vaid väike osa teguritest, mille põhjal reklaamijad saavad sulle reklaame sihtida.

2016. aastal avaldas Washington Post raporti, milles oli kirjas 98 erinevat andmepunkti, mida Facebook seostab sinu identiteediga. Nende hulka kuuluvad andmed teistest ettevõtetest ja teenustest – näiteks auto ostmise aasta ja krediitkaardi tüüp, mida kasutad.

Samas Metal keelati EU-s isiksustatud andmete kogumine, mis võiks tähendada, et ta ei sihi sind enam vanuse, soo jms põhjal. Kuid… ja see võimalus sul on, ent selleks peaksid maksma 😊

Siiski ei ole Facebook täiesti suletud must kast. Kui soovid oma andmeid varundada või neid mingil põhjusel säilitada, saad need kõik alla laadida – lihtsalt suundu lehele “Sinu Facebooki teave” (eelpool kirjeldatud sammud), leia “Profiili info allalaadimine” . Sealt saad valida kuupäeva vahemiku, failivormingu ja piltide ning muu meedia kvaliteedi lõplikus failis.

Ise tegin seda ka taaskord ja sain kätte 5 päevaga. Kui see valmis saab, tuleb sulle teavitus meilile ja siis saad alla laadima minna. No sealt näed kõike alates sellest, mis IP-del oled Metas, mitu küpsist sind taga ajanud on, mis kuupäeval ja kellaajal sa pinnisid Facebooki navigatsiooniribale jne.

Kuidas kõige lihtsamini saada ülevaade oma tegevustest Facebookis?

Sellele küsimusele vastan lingiga. Mine vaata siia!

Siit on siis võimalik erinevaid teemasid läbi klikkides vaadata kõiki pilte, kus sind on tag’itud, millistes gruppides oled sõna võtnud, mis on su eelistused  jne. Panen siis vaate kogu lehest. Jah, just nii põhjalik see ongi! Jep, see on kirbukirjas aga muud moodi ma seda ühele pildile ei oleks mahutanud 🙂

Milliseid andmeid Facebook kogub

Lühidalt kokkuvõtte:

  • Sinu tegevus Facebookis: See näitab sulle kõike, mida oled sotsiaalvõrgustikus teinud, sealhulgas postitusi, fotosid, tegevust, milles sind on märgitud, ja esemeid, mida oled müünud Facebooki turul.

  • Isiklik teave: Siit leiad, mida Facebook sinu kohta teab, sealhulgas su nimi, hobid, suhtestaatus ja tööandja.

  • Ühendused: Kui soovid näha oma sõpru, jälgijaid ning saadetud ja saadud taotlusi, siis on see õige kategooria.

  • Sisselogimise teave: Siit leiad teavet, mida Facebook jälgib sinu tegevuse kohta, näiteks otsingute ajalugu ja su peamine asukoht.

  • Turvalisuse ja sisselogimise info: Kus sa oled Facebooki sisse loginud, milliseid seadmeid oled kasutanud ja sisselogimiste ja väljalogimiste ajalugu.

  • Rakendused ja veebisaidid väljaspool Facebooki: Kui oled ühendanud teisi rakendusi ja veebisaite oma Facebooki kontoga, leiad sellega seotud andmed siit.

  • Eelistused: Kõik toimingud, mida oled teinud oma konto kohandamiseks, näiteks selleks, et muuta seda kasulikumaks ja vähem toksiliseks, on selles kategoorias.

  • Reklaamiinfo: Alati, kui suhtled reklaamide ja reklaamijatega Facebookis, kogutakse see teave siia.

Kuidas täpsemalt kõike seda infot ära kasutatakse, saad lugeda siit.

Ääremärkusena.

Kui sa nüüd arvad, et eh lihtne lahendus – ma panen kontole liba nime, siis ei vii mind keegi kusagil kokku…mõtle veelkord.

Esiteks, sa lubasid pühalikult Metale, et paned ainult oma päris nime:

Sa pead esitama oma päris nime

Ja teiseks, kui sul peaks mingi jama tulema ning konto tagasi saamiseks on sul vaja tõestada, et see oled sina, kaotad libakontoga oma konto. Miks? Sest sul ei ole vastavat dokumenti selle nimega esitleda ja sa rikkusid Meta reegleid. Isegi nüüd, kui aina enam ka siia kanti on lahti rullumas võimalus teha endale 4 alter-ego, peab viies olema siiski sinu päris, isikutunnistusega tõendatud konto.

Facebook ja telefoniraamat?

Näiteks siit lingi alt võid leida kõiksugu kasulikku kontaktiinfot nii oma praeguste kui varasemate sõprade, tuttavate, ettevõtete jne kohta, keda oled Meta kaudu lubanud tuvastada. Seega, kui peaks juhtuma, et su telefon läheb rändama, saad mõningaid oma tuttavate kontakte just sellest tabelist seal leida ja uude telefoni sisestada.

Või näiteks kus sa tegelikult Facebooki arvates elad, kus ringi rändad. Kuid vastavalt sellele, mis linna või asukoha gruppe jälgid, teeb  ta ka teise järelduse kus kandis sa olla võid. Selleks juhuks kui sa ei luba oma asukohta näidata.

Facebook kogub asukohaandmeid

NB! Töötab siis, kui oled asukoha vaatamise sisse lülitanud. Kuid! Isegi kui oled asukoha lubamise keelanud, suudab Facebook sind jälgida – näiteks kui mõni sõber sind tag’ib.

Kuidas peita tüütud Facebooki reklaamid ja saada asjakohasemaid?

Üks viis selleks on klikkida sellele lingile: https://www.facebook.com/ads/preferences

Siin saad sa ülevaate viimatistest reklaamidest, mida sa näinud oled. Ja sul on mugav võimalus nende ettevõtete reklaamid peita.

Valides “Ad Topics”, saad vaadata üldisemaid teemasid, mida soovi korral sulgeda. Samas teemad, mis Facebooki arvates sinule huvi pakuvad, on tihtipeale väga humoorikad. Kui nt uurid reisi Idamaadesse võib õige pea saada sinust moslemi-/islamiusu pooldaja, sulle hakkavad meeldima papadomised jne.

Pane tähele, veel mõningad ajad tagasi said mitte meeldiva teema kohta öelda „unfollow“ siis nüüd saad ainult paluda, et sa näeksid neid teemasid vähem. Seega Metal kõik pinged maha võetud, sest ta ei luba enam, et täiesti eemaldab.

Facebook ja minu huvid

Ja viimaks saad põnevat infot selle kohta, miks mõni ettevõte sulle reklaami suunab, „Audience-based advertising“.

Kes mind Facebookis reklaamiga sihivad

Esimest 7 vaadates pole mul õrna aimugi, miks ma nende valikus olen.

Kliki neile klikid saad teada, millised ettevõtted on üles laadinud näiteks uudiskirjade listid, et sind sihtida. Just täpselt selline võimalus on Facebookil olemas – kui sa oled liitunud mõne firma uudiskirjalistiga, saavad nad selle Facebooki üles laadida ja Facebook otsib siis ise neid inimesi, kelle uudiskirjas olev e-mail vastaks Facebookis oleva e-mailiga.

Millised ettevõtted teevad Facebookis reklaami

Siin ei ole aga suurt midagi vaielda ka, kas sa tõesti mäletad, kuhu sa „jah“ pannud oled?!

Kuidas peita Facebooki reklaame vol 2

On ka teine võimalus reklaamide peitmiseks. Selleks leia oma Facebooki seinalt reklaam ja kliki paremal servas olevale kolmele täpile.

Miks ma näen seda Facebooki reklaami

Nüüd avaneb sulle aken, kus saad selle reklaami ära peita („Hide ad“). Kuid sul on võimalus ka teada saada, miks sulle seda reklaami kuvati. Selleks kliki „Why am I seeing this ad?“. Seejärel avaneb uus aken, kus on kirjas, miks sa selle reklaami sihtrühma kuulusid.

Kuku raadio reklaam jõudis nt minuni seetõttu, et nad sihivad kõiki eestlaseid, kes on vanemad kui 18. Kuku raadio – olete endiselt mu reklaamisaatjate listis, ei eemaldanud teid 🙂

Kuid Facebook vaatab muidu ka kõiksugu muud interaktsiooni:

Miks ma näen seda Facebooki reklaami vol 2

Pane tähele seda viimast otsa seal – vahepeal saadame reklaami seepärast ka, et teised sinusugused sellest huvituvad.

Ka siin on mul taaskord võimalus vaadata üle oma reklaamide eelistused: „Update yor ad preferences“.

Facebook ja küpsised

Reklaame sihitakse ka küpsiste kaudu. Seda, kust viimati küpsiste infot Metani on tulnud, saad vaadata siit.

Päris hull vaadata, kui palju mõni leht andmeid kogub. Vaata nt allolevat Postimeest. Vahemärkus – otsisin eile TikTokist veibi märksõna 😀

Mida ma Facebookis teen

Kõiki neid saad ka detailsemalt vaadata klikkides noolele ja paludes taaskord allalaadimist.

Kui soovid, et Meta sind üldse kodulehtede küpsiste kaudu ei sihiks, saad siin nad mõne klikiga ära keelata. Seal samas saad aga ka Meta mälu kustutada ja edasist aju rohkem ise kontrollida.

Olgu aga mida Facebook minu andmetega teeb?

Mina siiralt usun, et ta neid edasi ei müü 😊 aga vaatame siis, mida ta teha nendega saab:

Facebook kogub andmeid mitmel eesmärgil:

·         Personaliseerimine ja kasutajakogemus

Facebook kogub andmeid, et pakkuda, personaliseerida ja parandada oma teenust. See hõlmab reklaamide personaliseerimist ja muude sisude ning soovituste kohandamist, et suurendada sinu positiivset kogemust ja seeläbi hoida sind platvormil kauem.

·         Andmeanalüütika

Reklaamiärina kasutab Facebook andmeid sinu tegevuse mõõtmiseks ja analüüsimiseks. Kogutud andmed aitavad Facebookil saada ülevaadet trendidest ja demograafilistest andmetest reklaamijate, turundajate ja Facebooki äripartnerite jaoks.

·         Kommunikatsioon

Facebook kasutab mõningaid kogutud andmeid sinuga suhtlemiseks. See hõlmab teavituste ja isikupärastatud sõnumite saatmist ning sind platvormi muudatustest informeerimist.

·         Turvalisus

Facebook kogub andmeid kahtlaste või kahjulike tegevuste jälgimiseks ja tuvastamiseks. Kogutud teave võib aidata kindlaks teha, kas sinu Facebooki konto on häkitud.

·         Uurimistöö

Facebook kogub andmeid kasutajakogemuse parandamiseks või uute funktsioonide väljatöötamiseks.

Suures plaanis ongi nüüd ring andmetele ja nende kasutamise võimalustele tehtud. Ma ei hakka lisama siia erinevaid vandenõuteooriaid jms, mis kõikjal liikvel on. Eks iga üks otsustab ise, mis, kas ja kui palju tõele vastab.

Lühidalt – mida Facebook sinu kohta teab

NB! Natukene võib see erineda sõltuvalt sellest, kui palju infot sa ise oma profiilile lisanud oled ja nt kas hoiad asukoha valikut avalikuna.

Kuid suures plaanis:

Isiklik informatsioon

Facebookil on palju isiklikku infot, mille sa oled oma profiilile vabatahtlikult lisanud:

  • Sinu täisnimi ja sünnipäev.
  • Kohad, kus sa õppinud ja töötanud oled.
  • Kohad, kus sa elanud oled.
  • Sinu e-posti aadressid ja telefoninumbrid.
  • Sinu suhtestaatus.
  • Elusündmused, millest sa postitanud oled, nagu abiellumine, lapse sünd või lõpetamine.
  • Kui oled oma isikut kinnitanud, oled sa Facebookile andnud ka oma ID foto. Kuigi Facebook krüpteerib ja hoiustab seda turvaliselt, on see veel üks tundlik info, mida Facebook oma andmekogusse lisab.

Kogu see info on Facebooki ja reklaamijate jaoks kullakaevandus. Ja kui suurem osa sellest on avalikult kättesaadav, siis võivad häkkerid ja jälitajad seda samuti ära kasutada.

Tegevused Facebookis

Mis puudutab sinu tegevusi, siis platvormil on juurdepääs järgmisele:

  • Kõned ja sõnumid, mida sa kirjutanud või teinud oled. See hõlmab ka sinu Messengeri rakendust, kui sa ei kasuta salajaste vestluste funktsiooni end-to-end krüpteerimiseks.
  • Sinu otsinguajalugu. Kui sa seda regulaarselt ei kustuta, võivad fraasid, inimesed ja videod, mida sa aastate jooksul otsinud oled, olla Facebooki serverites logina alles. Otsinguajalugu hõlmab ka sinu hääleotsingute ajalugu, koos sinu häälesalvestiste ja nende transkriptsioonidega.
  • Sinu postitused, kaasa arvatud anonüümsed postitused gruppides.
  • Fotod ja videod, mida sa jaganud oled oma lugudes.
  • Reaktsioonid ja kommentaarid, mida sa oled postitustele lisanud.
  • Tagasiside ja hoiatused, mida sa grupi administraatoritelt oled saanud.
  • Küsitlused, mida sa oled loonud ja kus oma hääle andnud.
  • Sündmused, mida sa oled ise loonud ja kus vastanud oled.
  • Leheküljed ja grupid mida jälgid või oled jälginud.
  • Reklaamid, millega sa suhelnud oled.
  • Sinu sõprade nimekiri, kaasa arvatud need, keda sa oled kustutanud või kelle taotlusi sa tagasi lükanud oled.
  • Sinu aktiivsed ja varasemad sessioonid – millal sa sisse loginud oled ja kui palju aega sa platvormil veetsid.
  • Ajad, mil sa oma konto deaktiveerisid ja uuesti liitusid.
  • Sinu check-in’id.

Asukohaajalugu

  • Facebook jälgib sinu asukohta. Kui sa sisse logid, tuvastab see sinu seadme IP-aadressi põhjal sinu asukoha. Seetõttu võid sa saada teateid “kahtlaste” seadmete kohta, kui sa reisid või kasutad VPN-i, et muuta oma virtuaalset asukohta.
  • Kui sa kasutad mõnda Facebooki rakendust, võivad need jälgida sinu asukohta ja luua sinu asukoha ajajooni GPS-andmete põhjal. Facebook võib samuti välja selgitada sinu asukoha sündmustele RSVP-de, Marketplace kuulutuste ja teiste sisseregistreerimiste põhjal. Ettevõte väidab, et sinu asukohaajalugu on privaatne, kuid sa pead otsustama, kas usaldada seda.

Seadmed ja nendel olevad andmed

  • Facebook jälgib, milliseid seadmeid sa oled kasutanud nende platvormile juurdepääsemiseks. See teave võib olla kasulik, kui sa muretsed oma Facebooki konto häkkimise pärast, kuna saad kontrollida, kus sa sisse logitud oled. Kuid see on kasulik ka Facebookile – platvorm saab seda kasutada reklaami sihtimiseks, personaliseerimiseks või veelgi rohkemate andmete sinu kohta kogumiseks.
  • Kui sa installid Facebooki või Messengeri rakenduse oma telefoni, küsib Facebook ka rakenduslubasid, näiteks juurdepääsu sinu telefoni kontaktide nimekirjale, kaamerale ja mikrofonile. See annab Facebookile veelgi rohkem infot sinu kohta, kaasa arvatud inimesed sinu kontaktides.

Krediitkaardi andmed

  • Kui sa oled kasutanud Meta Pay-d (varasemalt Facebook Pay) või kunagi maksnud mängutellimuste, Marketplace ostetud kaupade või Facebooki reklaami eest, töötleb Meta sinu maksekaardi andmeid. Saad leida ka makseajaloo Meta konto keskusest.

Huvid ja arvamused

  • Facebook teeb järeldusi sinu huvide ja arvamuste kohta Facebooki tegevuse põhjal – leheküljed, mida sa laigid, sündmused, kus sa osalesid ja reklaamid, millel sa klikkinud oled. Facebook teab, millist muusikat ja filme sa eelistad ning sinu usulisi ja poliitilisi vaateid.

Veebi- ja rakendustegevus

  • Facebook jälgib sinu tegevust oma platvormil, seda nii mobiilis kui arvutis. See hõlmab ka Messengeri rakendusi, nii originaalset kui ka Lite versiooni.
  • Kuna Instagram kuulub samasse ettevõttesse nagu Facebook (Meta), siis Instagrami tegevus lisandub samuti sinu profiilile.
  • Lisaks kogub Facebook teavet ka Facebooki kontoga ühendatud rakenduste ja veebisaitide tegevuse kohta. Ja isegi kui veebisaidid ja rakendused pole ühendatud, võivad nende taga olevad ettevõtted jagada sinu suhtlust nendega Facebookile.

Ettevõtted, kellel juba on sinu andmed

  • Ettevõtted saavad turunduseesmärkidel Facebookile üles laadida sinu kontaktteabe (tavaliselt sinu e-posti aadressi või telefoninumbri). Facebook katsub leida neile detailidele vastavaid profiile ja selle tulemusena näitab või välistab sind ettevõtte reklaamide vaatamisest.

Kainestav, ükskõikseks jättev või traumat tekitav – valik on sinu. Saad hääletada nii rahakotiga (ostes tasuline versioon) või äpi maha laadimisega, kuid mina isiklikult midagi ette ei võta. Tasuta asju lihtsalt ei ole olemas 🙂

Brit Mesipuu Milos reklaam
Brit Mesipuu
Milos reklaam

Tegevjuht

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu