Kuidas muuta ametiportree ettevõtte visiitkaardiks?

Sel korral räägib ametiportreede pildistamisele keskendunud fotograaf Mailis Vahenurm levinuimatest vigadest, mida portreefotode puhul tehakse. Samuti sellest, kuidas panna pilt sinu lugu rääkima, väljendades samal ajal nii isikupära kui ka professionaalsust.

Ütlen alati, et kliendid ei räägi OÜ, AS-i ega juhatajaga – nad räägivad OÜ esindaja Oskari, AS-i kõneisiku Anneli ja juhataja Juuliga. Ka siis, kui tegemist on puhtalt B2B-ettevõttega! AI ei ole siiani veel nii tubli, et suudaks kogu suhtluse lõpuni üle võtta. Seega on vaja tuua oma töötajad pildile ja seda neid nende kõige paremast küljest „esitledes“. Kuigi nagu öeldakse, negatiivne reklaam on ka reklaam 🙂 oma pildi puhul seda aga siiski ju näha ei sooviks.

Ja siit lähebki sõnajärg Mailisele:

Laias laastus oodatakse brändidelt, et nad oleksid visuaalselt autentsed, avatud ja usaldusväärsed. Inimesed tunnevad vaistlikult ära, kas portree peegeldab inimese tõelist olemust või mitte. Ka sotsiaalmeedia algoritmid eelistavad fotosid, mis mõjuvad ehtsatena, mitte täiuslike või üle retušeeritutena.

Ametiportree kui usalduse looja

Portree toimib tööriistana siis, kui see annab edasi nii isiku välimust kui ka tema väärtusi. Näiteks võiks sinu ametiportree väljendada seda, et sa teed oma tööd hästi ja et sind võib usaldada. Pilt levib kergemini kui tekst ja seetõttu peaks see olema osa sinu brändi strateegiast.

Portree on võimalus öelda midagi ilma sõnadeta. Selles artiklis proovin panna sind endalt küsima, kas kasutad kõiki neid võimalusi ära.

3 levinumat viga portreefotodel

Kuigi portreefotod on mõeldud esindama sinu ettevõtte professionaalset kuvandit, sünnib nende teostamisel mõnikord ametifotosid, mis tunduvad pigem formaalsed ja pealiskaudsed, mitte sisukad portreed.

Sageli ollakse seisukohal, et parem on omada mistahes pilti kui üldse mitte. Selle tulemusel on oht jätta foto ilma selgest sõnumist või emotsioonist.

Kõige levinum viga ongi eesmärgi puudumine. Miks üldse fotosid tehakse? Kellele? Millist muljet tahetakse jätta?

1.     Liiga palju pingeid, liiga vähe juhendamist

Olen täheldanud, et mõnikord pannakse inimesed ühte kindlasse poosi, mida neile ei selgitata ega põhjendata. Seetõttu võib mõni üksik töötaja end raamistikus mugavalt tunda, kuid enamik on puised ja nende nägudelt paistab silma pinges naeratus või soovimatus üldse pildil olla.

Üks klassikaine näide on allolev:

Klišeelik portreefoto

Minu arvates ei peaks tegema ametiportreesid nii, et kõik peavad olema ühes poosis, vaid lähenemine peaks arvestama ka inimese isikupäraga.

2.     Visuaalne järjepidevus loeb

Ühe ettevõtte siseselt võib leida ametifotosid, millest osa on tehtud seina taustal, teised mõnel üritusel ja kolmandad lihtsalt telefoniga.

Sellisel juhul jääb mulje, et ettevõttes puudub selgus ja läbimõeldus. Halvimal juhul eemaldatakse taust ja kleebitakse inimene mingile taustale, mille valgus ja tonaalsus ei ühti originaaliga. On kohe näha, et inimene on taustale kleebitud ja mõjub ebaloomulikult.

3.     Tehniline kvaliteet määrab tulemuse

Samuti esineb probleeme tehnilise kvaliteediga. Näiteks läikiv laup või paigast ära valgetasakaal tekitab olukorra, kus mõned näod on kollakamad, teised sinakamad. Aga ka lisavalguse mitte kasutamise tõttu jäävad inimeste näod tumedaks ja pildikvaliteet kehvaks.

Tehnilise järjepidevuse puudumise tõttu võivad olla mõned pildid pehmema, teised kontrastsema taustaga. Eriti oluline on see olukorras, kui pildil on inimese selja taga tekst või mõni graafiline element. Sel juhul peab see olema samas kohas, muidu laguneb paigast fotode ühtne joon, mis oli algselt fotode eesmärk.

Kuidas anda portreele isikupära ja professionaalsust korraga?

Portreefoto ei pea olema kuiv ega ülepingutatud, see sõltub eelkõige ikkagi ettevõttest. Professionaalsus ei välista inimlikkust ja isikupära.

Seepärast tulebki alustada küsimustest:

  • Milline on sinu ettevõtte iseloom?
  • Millega su ettevõte tegeleb?
  • Mis roll on sinu firmal ühiskonnas?
  • Mida sa soovid kliendile visuaalselt edasi anda?

Stiil väljendab brändi olemust

Stiil kujuneb ettevõtte visuaalse identiteedi põhjal – kas rõhk on huumoril, avatuse näitamisel või pigem konservatiivsel ja vaoshoitud kuvandil?

Näiteks kui tegeled raamatupidamisega, siis võib sobida enesekindlam ja neutraalsem poos, loovtöötajale aga rohkem liikuv ja emotsionaalne. Oluline on, et ühe ettevõtte sees oleks portreefotode stiil ühtne, nii säilib brändi terviklikkus ja usaldusväärsus.

Foto tekitab tunde

Foto peab tekitama seda vaatavas inimeses positiivse tunde. Kui sinu portree meenutab naeratuseta emotsioonitut dokumendifotot, ei tekita see temas kontaktitunnet ega huvi. Eriti praegu, kus ettevõtete kuvand on muutunud vähem formaalseks ja visuaalne keel vabamaks, vajavad ka ametiportreed uut hingamist. Sa ei soovi ju, et potentsiaalne klient sinust lihtsalt mööda scrolliks?

Valgus loob meeleolu

Valgus loob fotol meeleolu. Pehme valgus loob sooja ja avatud hoiaku, samas kui terav kontrastne valgus võib rõhutada kindlameelsust. Kuid seda tuleb kasutada teadlikult, et mitte luua liigset draamat, mis ei pruugi igas rollis töötada.

Hele üldpilt annab edasi hoopis teistsuguse emotsiooni, kui tumedam ja dramaatilisem taust.

Ametifotol on kirjutamata reegel, et pilk peab olema suunatud otse kaamerasse – see loob silmsideme, mis tekitab usaldust. Kõrvale vaatamine võib jätta mulje ebakindlusest või isegi ebausaldusväärsusest, eriti ametlikumas kontekstis nagu ettevõtte koduleht või LinkedIn.

Ametiportreedele erinev taust

Kaasaegne ametiportree peegeldab inimest

Kaasaegne ametiportree annab võimaluse peegeldada just sind, sinu isikupära, olemust ja professionaalset hoiakut. Oluline on valida riietus, mis on ajatu, aga sobib nii ettevõtte kui ka isiku stiiliga.

Soovitav on vältida suuri logosid või väga erksaid toone ja suuri mustreid, mis võivad pildil domineerima hakata.

Riietusse võib lisada ettevõtte brändivärve, kuid see pole range reegel. Kui sul tekib kahtlusi, mida selga panna, on mõistlik küsida stilistilt nõu.

Ametiportree, mis räägib lugu

Poos ja kehakeel loovad sisu

Lisaks mängib rolli kehaasend. See, kuidas inimene seisab, kuidas on tema õlad, käed ja pea. Isegi väiksed muutused, näiteks kerge lõua tõstmine või keha keeramine mõjutab tajutavat hoiakut.

Mõne jaoks võib see tunduda tühine, aga see kujundab pildil inimese ilmet ja just nende pisidetailide kaudu hakkabki sinu ametiportree rääkima lugu.

Miks on jumestus professionaalse portree juures oluline?

Portreefoto eesmärk on näidata sind su parimast küljest, mitte luua illusiooni ideaalsusest, vaid tõsta esile seda, mis sul juba olemas on. Fotol paistavad detailid ja kontrastid palju tugevamalt silma kui peeglist – naha läige, tumedad silmaalused või punetus võivad hakata pildil liigselt domineerima.

Jumestus aitab saavutada loomuliku ja esindusliku tulemuse. See loob puhanud ja hoolitsetud mulje. Samamoodi nagu sa valid teadlikult, mida selga panna, tasub mõelda ka jumestusele kui tähtsale osale oma kuvandi loomisel.

Ühtne tase kogu meeskonnas

Eriti oluline on jumestus siis, kui fotosid kasutatakse kõrvuti. Näiteks ettevõtte meeskonda tutvustaval lehel, kus kõikide töötajate portreed on kõrvuti.

Kui osa inimestest on fotol jumestusega, teised aga mitte, on üldpildis selge vahe. Hästi tehtud jumestus ühtlustab fotosid ja aitab tagada, et kõik töötajad on esindatud võrdselt professionaalselt olenemata sellest, kas nad on just tulnud koosolekult või otse töölt kaamera ette.

Keskkonna ja tausta roll fotol

Kui foto on suuremas formaadis kui väike profiilipilt, siis taust annab portrele konteksti. See aitab vaatajal inimest paremini mõista ja tõlgendada tema rolli, isiksust või töövaldkonda. Taust võib anda tähenduslikke vihjeid nii inimese töö, olemuse kui ka väärtuste kohta.

Näiteks võib iduettevõtjast tehtud neutraalne stuudiofoto anda edasi professionaalsust ja tõsiseltvõetavust, samas kui maalikunstniku puhul sobib paremini ehk keskkond, kus inimene ka päriselt tegutseb – ateljee.

Portreefoto, millel on valdkonda toetav keskkond

Hästi valitud taust loob loomuliku tunde justkui oleks inimene oma elemendis ja enesekindel. Peamine tausta valikul on see, et keskkond ei konkureeriks inimesega, vaid toetaks teda.

Visuaalne järjepidevus ametiportreedes loob usaldusväärsust

Visuaalne järjepidevuse puhul ei pea ma silmas, et need peaksid olema igavad ja ühetaolised, vaid looma kooskõla.

Näiteks võib taustatoon, valgus ja pildiformaat olla samad, aga igal inimesel on lubatud väljendada oma isikupära poosi, riietuse või emotsiooni kaudu. Selline tasakaal loob tunde, et tegemist on tiimiga, kellel on ühine väärtusruum, aga ka individuaalsed tugevused.

Hea ametiportree ei suru inimest raamidesse, vaid võimaldab ehedust ja professionaalsust. Kui fotod on kooskõlas sinu ettevõtte visuaalse stiiliga, toetavad need igat kontakti, olgu selleks kodulehe või LinkedIni profiil külastus.

Just visuaalne järjepidevus ja autentsus annavad märku, et siin on ettevõte, kus väärtustatakse nii professionaalsust kui inimest selle taga.

.

.

Aitäh Mailis kirjatüki eest! Kui soovid temaga kontakti võtta, või tema käekirja vaadata, vaata tema lehele! NB! Sooduskoodiga “KOLLEEGID” saate tema juurde koos kolleegiga minnes ametiportreed 25€ soodsamalt 🙂

Omalt poolt lisan oma iroonilise huumoriga, et kui sina või su töötajad ei taha esiti näoga pildile jääda, võid proovida ka nii 🙂 Minu tähelepanu köitis see igatahes silmapilkselt Mailise tehtud tööde seas. Kuigi jah, kontekst oli seal hoopis Investeerimisfestivali ürituse klõps.

HUUM keris Investeerimisfestivalil, pilt, mis räägib lugu

.

.

Selle teemaga haakuvad ka mitmed varasemad artiklid. Vaata näiteks neid:

Töötajate pildid sotsiaalmeedias = raha ettevõtte kontol?

Kuidas brändifotod aitavad kujundada sinu ettevõtet ja brändi?

Kuidas hoida oma isiklikku mainet sotsiaalmeedias ehk sinu digitaalne jalajälg!

Brit Mesipuu Milos reklaam

Brit Mesipuu
Milos reklaam

Tegevjuht, sisulooja, koolitaja

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu