Eksperdid ennustavad – 2019 aasta internetiturunduses vol 4

Sinu ees on neljas postitus ekspertide tulevikuvaatest. Loe kindlasti ka sarja esimest, teist ja kolmandat osa.

  • „E-mail on peagi pool sajandit vana, kuid sobib endiselt hästi kõikide muude turundustegevuste komplekti“
  • „Sisuturundus saab uue tähenduse. Blogi pidamine blogipidamise- ja SEO-eesmärgil on tänasel päeval üsna mõttetu. Kuidas rääkida oma lugu (mis ei ole müügilugu) erinevates kanalites nii, et see päriselt ka tooks esile soovitud muutuse lõpptarbija mõtlemises? #milliondollaranswer“
  • „2019. aastal saadakse aru, et (turundus)andmete kogumisest ainuüksi ei piisa. Neid on vaja ka analüüsida ja tulemustest lähtuvalt oma taktikat muuta.“

 

Tänases artiklis jagavad omi mõtteid:

  • Erkki Markus – Smaily asutaja ja tegevjuht
  • Kristjan Raude – IMPACT 80/20 asutaja

 

Erkki Markus Smaily asutaja ja tegevjuht
Erkki Markus Smaily asutaja ja tegevjuht

Erkki Markus – Smaily asutaja ja tegevjuht

1) Masspost ei kao veel kuskile, siiski muutub see üha ebarelevantsemaks. Pakkumistega kirju loetakse järjest vähem ning aina raskem on teiste sarnaste postitajate hulgas märkimisväärseid tulemusi saavutada. Meie poole pöördutakse pea iga päev küsimusega, kuidas oleks, paremate tulemuste nimel, mõistlik alustada vähemalt segmenteerimist (nt venekeelseid kirju loetakse endiselt pea poole rohkem kui eestikeelseid), kuid üha rohkem luuakse ka lahendusi kategooriapõhiseks ning isegi 1:1 personaliseerimiseks. Need on keerulised ja vajavad palju andmeid (mida Eesti kontekstis igas valdkonnas kahjuks ei olegi), kuid oluliselt paranevad tulemused tasuvad kõik investeeringud ära juba esimese aastaga mitme(kümne)kordselt. Turundajate teadlikkus selles vallas on kiiresti kasvav.

2) Turunduse automatiseerimine oli haip, mis tuli ja läks, kuid mõned edumeelsemad said siiski järje peale. Olemasolevale kliendile on kordades lihtsam müüa kui otsida uusi ning poolelijäänud ostukorvid, aegunud kliendikaardid, tähtpäevade meeldetuletused, perioodiliste ostude ning korraliste hoolduste meeldetuletused jm taolised automaatteavitused on asi, mille käimalükkamine on lihtne, kuid mis teenib end samuti väga kiiresti tagasi. Turundamine on järjest vähem ainult üksikud tegevused ning üha enam stoori abil (emotsionaalse) kliendisuhte loomine ja selle järjepidev arendamine ning kasvatamine.

3) Email on peagi pool sajandit vana, kuid sobib endiselt hästi kõikide muude turundustegevuste komplekti. Kogu digitaalse turunduse püha graal, ehk nn omnichannel turundus, kus kogu müügikommunikatsioon on lammutatud protsessideks, millele turundusväljundis täpselt õiges kohas õiged “klotsid” töötavad, mis meid vajalikul hetkel kõnetavad, meieni käesoleval aastal veel ei jõua.

4) GDPR tuli ja …, juristid ning advokaadid teenisid vahepeal hästi, mis edasi? Kas 2019 tuleb lõpuks esimene n.ö näidispoomine ja postitajad, kes vahepeal taas leebemalt “õigustatud huvi” kasutama hakanud, võetakse karmimalt ette? Arvan, et midagi suurt veel ei juhtu (enne meid tekib kohtupraktika pigem kuskil vana Euroopa riigis) ja kui asjadesse inimlikult ja mõistlikult suhtuda, on kõik ka edaspidi korras. Oma klientide usaldust (saada võimalikult täpseid pakkumisi) ei tohi siiski kuritarvitada (vt punkt 1) ja spämm on endiselt pähh!

Kristjan Raude IMPACT 80/20 asutaja
Kristjan Raude IMPACT 80/20 asutaja

Kristjan Raude – IMPACT 80/20 asutaja

https://impact8020.com/et/mida-toob-2019-turunduses/

Tuleviku ennustamine on tänamatu töö, parem on tulevikku ikka ise luua. Aga kuna paluti klaaskuulike ette võtta ja oma mõtted kirja panna, siis aastas korra võib sellist mängu mängida.

 

Soojenduseks võtame ette minu eelmise aasta (2018) prognoosi:

  1. Edukas turunduse juhtimine muutub üha keerulisemaks. Uued kanalid, uued võimalused, uued reeglid, uued seadused ja uued ohud. Turundustiimi tuleb täiendada uute spetsialistidega või leida endale head koostööparterid. Ära ei tohi unustada, et uued kliendid on olulised, aga olemasolevad veel olulisemad!
  2. Google’i ja Facebooki reklaamieelarved kasvavad jõudsalt. Soovime seda või mitte, need kanalid töötavad ja ma ei näe, et keegi neid ohustab.
  3. Uus andmekaitseseadus on tekitanud parajat peavalu. Sellele järgneb uus seadus, mis on täna alles loomisel. Turundajate (ja ka ettevõtjate) elu tehakse oluliselt raskemaks ja rohkem kaitstakse tarbijate huve.
  4. Facebook kaotab kasutajaid, nende YOY kasv on peatunud ja asendunud langusega. Tarbijad on hakanud teadvustama meeletut ajakulu, mis on umbes kaks tundi päevas
  5. Instagram kasvatab populaarsust. Tarbijal on seda väga lihtne kasutada ja reklaamijal võimalus väga täpselt ja efektiivselt reklaame sihtida.
  6. LinkedIn kasvatab samuti populaarsust. Kui esimesed uue omaniku Microsofti sammud olid platvormi arendamisel väga vales suunas, siis nüüd on hakanud mõistlikke uusi funktsioone välja tulema. Endiselt parim B2B keskkond.
  7. Uued vahendid? Kui seda kuidagi kokku võtta, siis on selleks (turundus)tehnoloogia. Siia alla käib AI, chatbot’ id, automatiseerimine, nutikad seadmed jms. Ühelt poolt vähendab see rutiinseid ja korduvaid tegevusi, teiselt poolt loob täiesti uued spetsialistid. Tulemusena kasvab turu vajadus nende järgi meeletult. Võtame näiteks Google Home ja Amazon Echo. Nende kasutuselevõtt nõuab näiteks sisu optimeerimist häälkäsklustele.

Jätan kokkuvõtte ja hinnangu andmise lugejale.

Vaadates 2019. aasta turunduse- ja reklaamiturgu, ei prognoosi ma siin mingit drastilist muutust. Viimastel aastatel on tehnoloogia meie valdkonda korralikult raputanud (heas mõttes). Vana enam ei kehti, uue esimene versioon on paberile kirjutatud, aga see vajab kohendamist.

Internet, mis oli veel mõned aastad tagasi imekanaliks nimega “Tasuta turundus”, küsib täna korralikku rahasummat. Sest kõik on seal. Ja sina tahad ka olla. Nii on ärile parem. Ära ei tohi unustada, et Facebook, Google, Amazon ja Twitter on börsiettevõtted, kelle põhieesmärk on rahuldada investoreid, mitte lõppkliente. Eelmine aasta tõi ka esimese korraliku tagasilöögi Facebooki ja Google’i pea kõigutamatule positsioonile.

Mis on uut?

  1. Eelmisel aastal arvasin, et GDPRiga tuleb n-ö näidislaks ära. Ei tulnud. Ilmselt sellepärast, et Google ja Facebook said niiehknaa korralikult nahutada. Ehk näeme näidiskeissi sel aastal.
  2. Sisuturundus saab uue tähenduse. Blogi pidamine blogipidamise- ja SEO-eesmärgil on tänasel päeval üsna mõttetu. Kuidas rääkida oma lugu (mis ei ole müügilugu) erinevates kanalites nii, et see päriselt ka tooks esile soovitud muutuse lõpptarbija mõtlemises? #milliondollaranswer
  3. aastal saadakse aru, et (turundus)andmete kogumisest ainuüksi ei piisa. Neid on vaja ka analüüsida ja tulemustest lähtuvalt oma taktikat muuta.
  4. Ettevõttejuhid, kas a) annavad rohkem volitusi turundusjuhtidele või b) sukelduvad ise oluliselt rohkem imelisse reklaami- ja turundusmaailma. Ettevõtte areng ja turundus käivad tänases maailmas paratamatult käsikäes.

Eestis loodan ma näha reklaami- ja turundusvaldkonnas paremat mõistmist, mis puudutab üksteise tegemisi spetsialistide ja agentuuride tasandil. “Vanad klassikud” reklaamiinimesed saavad suurepäraselt aru reklaami ja turunduse põhiolemusest ja oskavad seda edukalt kampaaniates rakendada. “Uued ja vihased” digiturundajad laksavad hoopealt tulemustele orienteeritud digikanaleid.

Esimesed on teinud peamiselt bränditurundust ( Brand Marketing ), kus tulemusi ei mõõdeta, teised aga rohkem otseturundust ( Direct Marketing ), kus tulemused on A ja O. Mõlemad tegelased on asendamatud. Koostöös peitub aga jõud. Hea meel on näha vana ETKALi rebrändingut ja positsioneerimist Turundajate Liiduks. Ehk on see esimene samm? Usun homsesse päeva, kus mõlemad tegelased ei tee mitte ainult koostööd, vaid saavad üksteise tegemistest aru ja suudavad kampaaniad ühiselt luua. Ilmselt näeme uut tüüpi agentuuri, sellist, mis toob need kaks koolkonda oskuslikult ühise katuse alla kokku. Kahe koolkonna ühendamises võidab ettevõte, kellele turundust tehakse. On selleks siis spetsialisti tööandja või agentuuri klient. Ja kui tööandja/klient on rahul, on kõik rahul ning tööd jätkub kõigile.

 

Need olid siis viimase 2 arvamust. Tänan väga kõiki, kes selles artiklisarjas osalesid!

Mis on aga sinu mõtted seoses alanud aastaga? Kirjuta julgelt oma kommentaar!

 

Brit Mesipuu, Milos OÜ, Milos reklaam, sisuloome, koolitused, turundus
Brit Mesipuu

Sotsiaalmeedia turunduse koolitaja ja konsultant

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu