Eduka Facebooki grupi saladus
Kuidas luua edukas Facebooki grupp?
Oled loonud Facebooki grupi, kuid ainsad, kes sinna kuuluvad on sinu sõbrad ja tuttavad ning mõned kogemata selle leidnud liikmed. Tuttav olukord? Kui jah, on järgnev artikkel sulle mõeldud.
Siit saad sa teada:
- Miks üldse gruppi luua?
- Kuidas saada liikmeid?
- Kus oma Facebooki gruppi reklaamida?
- Mida grupis postitada?
- Jpm
Miks luua Facebooki grupp?
Kui oled oma ettevõttele loonud Facebooki lehe võib tekkida küsimus, et miks ma peaksin veel Facebooki grupi looma? Eks põhjuseid on mitmeid, kuid olgu siinkohal välja toodud see, et Facebooki grupp pakub personaalsemat interaktiivset suhtlus, kui leht. Inimesed on altimad suhtlema grupis, kui lehel.
Lisaks suhtluse edendamisele on nad ka väärtuslikud kanalid oma toodete ja teenuste kaudseks turundamiseks. Ettevõtted, kes loovad oma grupi, saavad seeläbi luua ka tugeva kommuuni selle ümber. Ja mis oleks veel parem, kui ühendada inimesed, kes armastavad sind ja sinu tooteid?
Facebooki grupp on sulle hea võimalus luua eksperdi maine, näidata klientidele oma pühendumist ja panna alus hoopis lähedasemale suhtele, kui seda võimaldaks Facebooki leht. Ka aktiivsemast suhtlusest tulenev suurem lojaalsus on üks märksõnadest. Sa ei soovi ju, et klient ostaks vaid ühe korra (kui tegemist ei ole just pulmakleidiga ?). Vahetum ja personaalsem lävimine loob eelduse ka pikemaajalisemale koostööle.
Facebooki grupp ja algoritm?
Facebooki algoritm on pidevas muutuses. Ka praegu viiakse sisse uuendusi, mis puudutavad gruppide nähtavust. Sellest hoolimata siiski käesoleval hetkel, mil seda postitust teen, on Facebooki grupi postitused siiski ettevõtte lehtede postitustest suurema kaaluga. See tähendab aga suuremat orgaanilist levikut grupi kaudu levitavatele sõnumitele. Et silma peal hoida postituste levikul, tasub vaadata Facebooki grupi analüütikat.
Facebooki grupp vs Facebooki leht
Kui eelnevalt sai kirja pandud Facebooki grupi eeliseid lehe ees, võib tekkida küsimus, et kas on üldse mõtet lehte punnitada? Eriti just siis, kui oled oma esimesi samme sel platvormil alles tegemas. Lühike vastus on jah, on ikka point ka Facebooki lehel.
Üks suur erinevus on näiteks see, et erinevalt grupist, Facebooki leht võimaldab sul teha tasulist reklaami. Seega kui sa soovid oma sõna levitada suuremale publikule, on reklaami tegemise võimalus vaid lehe kaudu. Läbi grupi seda teha ei saa.
Lisaks mitmed teised funktsioonid, mida Facebooki grupp ei võimalda. Näiteks sulle otse kirjade saatmise võimalus. Aga ka enda kontaktandmete selge kuvamine, asukoha kaardi olemasolu, otsingumootoritest välja tulemine ja palju muud.
Seega leht on rohkem ettevõtte keskne, Facebooki grupp aga kommuuni loomisele ja ühtsuse tunde tugevdamiseks mõeldud.
Seega jah, sul on vaja ka lehte. Facebooki grupp ei kata selle funktsioone ära. Kuid ilma grupita ei saa sa luua nii autentset ja lojaalset online-kogukonda.
Facebooki grupp vs. Facebooki leht – Fitlap kommentaar:
Facebooki leht on meie jaoks ametlik ja väga aktiivne kanal, osaliselt suunatud ka otse müügi toetuseks ning meie ettevõtte avalik nägu.
Siin postitame oma kasutajate tagasisidesid, retsepte, kampaaniapakkumisi ning siia lehele jõudes on ka Fitlapist mitte midagi varem kuulnud inimesel selge, millega tegemist on.
Facebooki grupp on meie puhul väga erinev kanal, kuna grupp on suletud ning suhtleme siin „oma inimestega“ (keda kokku on üle 21 000 ?).
See ei ole koht, kus me peaksime tutvustama, mis Fitlap on. Juhul, kui meil on käimas mõni suurem kampaania, siis loomulikult anname sellest ka grupis märku, aga püsiv aktiivsete müügipakkumiste kanal see tegelikult ei ole.
Grupp on koht, kuhu me teeme postitusi näiteks sellest, milline retsept meil parasjagu välja töötamisel on või sellest, kuidas keegi meie tiimist trenni tegi. Sama teevad ka grupi liikmed ning kokkuvõttes ongi see koht, kus üksteist motiveeritakse. Üksteise motiveerimine toimub kusjuures väga edukalt ka ilma Fitlapi ametliku esindaja kommentaarideta, sest liikmed on väga aktiivsed. Loomulikult oleme me tegelikult ka ise pidevalt kohal ja vastame küsimustele, aga usun, et tegelikult saaks see grupp ka ilma meie osaluseta tükk aega väga kenasti hakkama.
Teisalt on grupp meie jaoks väga hea ja kiire kanal tagasiside küsimiseks – olgu selleks siis mõni uus funktsioon, mida oleme välja arendamas või küsimus selle kohta, milliseid valmistoite me mõne koostööpartneriga järgmisena pakkuma peaks hakkama.
Ja kolmandaks on see super kanal oma klientide kuulamiseks. Loomulikult planeerime kõik muudatused alati parimat kasutajakogemust silmas pidades ning testime enne avalikku kasutusse lubamist korralikult läbi, aga siiski juhtub vahel nii, et midagi, mis meie arvates kasutajakogemust parandama peaks lõppkasutajate puhul tegelikult ei toimi. Me võime kindlad olla, et kui nii juhtub, siis grupis antakse meile sellest kohe märku.
Facebooki grupi erifunktsioonid
Järgnevalt toon välja mõned põnevamad funktsioonid, mida Facebooki grupp võimaldab, mis on (Eesti) gruppides veel vähem tähelepanu saanud.
Facebook Watch Party
Põnev, kuid vähe kasutatav funktsioon. Facebook Watch Party võimaldab sul jagada avalikke videoid Facebooki gruppi ja vaadata seda reaalajas koos teiste grupi liikmetega. Lisaks üheskoos vaatamisele on sarnaselt Facebook live’iga võimalus seda ka reaalajas kommenteerida.
Selline koos vaatamine aitab kindlasti kaasa kogukonna tunde edendamisele ja suhete loomisele.
Watch Party funktsioon on väga lihtsasti kasutatav. Mine lihtsalt gruppi, alusta uue postituse kirjutamisega ja vali pakutavatest lahendustest „Watch Party“. Seejärel juhiseid järgides saad valida Facebookis oleva avaliku video, mida üheskoos vaatama hakata. Kusjuures tegemist ei pea olema üldse mitte sinu enda videotega. Valida saad kõigi videote vahel, mis on avalikuks vaatamiseks üles seatud.
Kui nüüd Facebook Watch party saab üles seatud, näevad grupi liikmed seinal postitust, et see on hetkel toimumas. Ja saavad siis liituda. Kuid sul on võimalus ka ise vaatajaid ühinema kutsuda.
Kokandusgrupis võite vabalt vaadata koos erinevaid retsepte ja kommentaaridesse paluda jätta omapoolseid nippe. Sellise sisuga videoid on terve Facebook täis ?
Ettevõtte seisukohalt oleks igati asjakohane vaadata valdkonna uudiseid ja õpetliku sisuga videoid. Sedasi saate kommentaaridena jätta asjalikku tagasisidet, mis on vaatajatele nähtav ning luua seeläbi eksperdi mainet.
Facebook Learning Units
Teine grupi funktsioon on Facebook Learning Units. Nimi – learning – võib ehk ehmatada, et ma ju ei õpeta midagi ja seega ei ole see rakendus mulle. Mina soovitaksin aga vaadata laiema pilguga. Nende units’ite juures on hea asukoht – asuvad nad prominentselt grupi muude lühivalikute juures vasakul servas.
Aga mida sinna siis panna, kui mitte õppematerjale? Toitlustus – retseptid, tehnika – kasutusjuhendid, toodete kirjeldused, grupi reeglid, e-poe saatmise tingimused jne. Ma ise kasutan seda kohta ühe lauamängude grupi puhul, kuhu toon siis eraldi välja mängude kasutusjuhendid. Mõnus lihtne paik, kust mänge mängides leida täpseid reegleid.
Kuidas Facebooki grupp „käima“ saada?
Ja, see on miljoni dollari küsimus ?. Miks mõni grupp lausa imeb endasse uusi liikmeid, teine aga pingutab end pooleks, et saada mõnigi uus silmapaar? Ega siis ühest head valemit ei olegi, kuid mõned mõtted siiski toon.
Mis on grupi eesmärk?
Oled sa lõpuni kindel, et tead, milleks Facebooki grupp on loodud? Kas lihtsalt selle pärast, et peaks nagu olema ka grupp, võin on sul kindel siht ja strateegia, mis selles grupis toimuma peaks hakkama? Kes peaksid siia gruppi kuuluma? Sa ei saa luua edukat gruppi, kui proovid meeldida kõigile. Grupi idee seisneb siiski veidi konkreetsemast teemast huvitatute kogunemise kohaks olemisest.
Kas sul on aega grupiga tegeleda?
Facebooki grupi käima saamine ja edukana hoidmine on kindlasti rohkem aega nõudvam, kui Facebooki leht seda nõuab. Eriti just alguses. On öeldud, et päevas peaksid pühenduma uuele grupile vähemalt 30-45 minutit. Kas sul on seda aega? Hiljem saad vähendada paarikümne minuti peale, et teha mõni postitus, tänada mõnd grupiliiget jms. Alguses on aga vaja palju mahvi, et vestlust käima tõmmata ja üleval hoida.
Facebooki grupi privaatsusaste
Gruppi luues tuleb sul mõelda ka selle privaatsusele. Ehk siis kui avalikuks selles kirjutatav sisu jääb. Valida on kolme variandi vahel:
- Open / avalik – grupp on avatud kõigile huvilistele ja selles olevaid postitusi nähtakse ka ilma liitumata.
- Closed / suletud – sellega liitumiseks pead saama grupi adminilt kinnituse liitumiseks. See grupp on otsingutes leitav, näha on nimi ja kirjeldus, kuid liikmed ja muu info on salajane. Grupiga liitumiseks tuleb saata nii öelda taotlus, mida siis administraator saab üle vaadata ja heaks kiita või vajadusel tagasi lükata.
- Secret / salajane – sellise valiku korral ei ole grupp leitav ka Facebooki otsingu kaudu. Liitumiskutse saab saata vaid grupi administraator.
Mina soovitaksin keskmist ehk suletud lahendust. Sedasi on su grupp otsingutes leitav, kuid selles olevad postitused ja liikmete privaatsus siiski mõnel määral kaitstud. Samuti on see eksklusiivsem, kui avalik grupp, kus näed postitusi ilma liitumata. Sedasi saad hoida ka grupi sisu nägijad kontrolli all – eemal trollidest ja pahatahtlikest konkurentidest. Sa ei taha ju, et sinu ettevõtte gruppi seostataks spämmi, asjakohatu sisu ja laialivalguva teemade valikuga?
Grupi käima saamine
Räägi lugu. Inimestele meeldib rääkida endast. Esmalt alusta sellest, et räägid enda loo ja seejärel kutsu ka teisi liikmeid endast rääkima. Sedasi saad kohe alguses luua personaalsema ja isiklikuma suhte. Ega asjata ei ole kõikvõimalikes beebigruppides üks minevamaid postitusi enese tutvustamise osa, kus tuleb postitada pilt lapsest (ja endast) ja välja tuua tema tehnilised andmed ?
Üks või mitu gruppi?
Kui sul on mitu erinevat haru, võib tekkida küsimus, et kas luua ikka üks ainus grupp või mitu erinevat. Näiteks mu enda ettevõte. Kui ma sooviks luua grupi siis oleks mõttekoht, kas luua üks koolitusel osalenutele edasise abistamise jaoks, teine üldine, kus jagada sotsiaalmeedia trikke ja nippe (oi kuidas mulle kumbki neist sõnadest ei meeldi ?). Mina isiklikult looksin ühe, puhtalt selle pärast, et mul ei ole ajalist võimekust mõlemasse piisavalt aega panustada. Seega jääks mõlemad nii öelda poole vinnaga.
Näiteid saab teisigi tuua. Ütleme, et kui Smaily sooviks hakata gruppe pidama. Mõtlemise koht oleks nt siin üks grupp nende teenuse kasutajatele, teine üldisem e-maili turunduse teemaline.
Sisu taaskasutus
Kui sul ei ole pidevalt värsket sisu tulemas, mõtle oma vanadele lehe- ja blogipostitustele. Kindlasti on neis asjalikku ja arutelule kutsuvat sisu. Räägi mõne sõnaga blogipostitus ümber, tee üleskutse see kirjutis läbi lugeda ja siis üheskoos arutleda. Kutsu üles oma kogemusi jagama ja vaatenurki avama. Inimestele meeldib, kui soovitakse teada ka nende arvamust.
Nõuanne! Sedasi Facebookist välja suunates pead tegema atraktiivse sissejuhatuse Facebooki grupis, et miks nad peaksid lugema minema. Facebookis olijad ei ole varmad sellelt platvormilt lahkuma, et kuskilt midagi juurde lugeda. Seega oleks hea juba üleskutse välja peamised pidepunktid ja olulised faktid. Sedasi on mõtteainest ka neile, kes piirduvad vaid sinu lühikese kokkuvõttega.
Sisu eksklusiivsus ja originaalsus
Kuigi taaskasutus on aeg ajalt ka täiesti OK, pead sa siiski pakkuma grupis midagi, mida mujalt ei saa. Seega selleks, et grupp püsiks aktiivne ja oleks pidevas kasvamises, pead sa looma sisu, mis oleks väärtuslik, huvitav ja tähelepanuväärne. Valdkonna uudised, uuringud, tehtu analüüsid, soovitused, õpetused…. Kõik selline on sisu, mida liikmetele kindlasti pakkuda. Kuid! seejuures ei tohi unustada ka liikmete kaasamist läbi küsimuste esitamise (eelista lahtisi küsimusi!) ja arvamuse soovimise.
Müük Facebooki grupis
Katsu hoiduda müügist. Grupp peaks olema toetav kanal ja kergelt aimatava müügiga, mitte lingid otse sinu e-poodi ja broneerimisvormile. Selle asemel kasvata teadlikkust, loo endast eksperdi mulje ja paku väärtuslikku sisu. Aeg ajalt suuna neid aga oma kodulehele, kus avaneb neile uudiskirjaga liitumise vorm või pakutavate teenuste reklaam. Kui oled usalduse võitnud, leiavad Facebooki grupi liikmed sind ka ise üles, kui neil on sinu pakutavat tarvis.
Erand
Otsene müük on aga väga tervitatav lühiajaliste gruppide puhul. Näiteks, kui on mõne üritusega seonduv grupp, kus peale selle toimumist edasist tegevust ei toimu. Sel juhul lingid piletimüügi lehtedele ja üleskutsed endale pilet soetada on loomulikult väga tervitatavad.
Teine erand on minu arvates nii öelda tasulised grupid. Näiteks sellised, kus on koos tasulisel koolitusel osalenud inimesed ja neile pakutakse mingi perioodi vältel võimalust osaleda nn tugigrupis, et saadud teadmisi kinnistada. Ka sel juhul on minu arvamuse kohaselt müük täiesti omal kohal.
Facebooki grupi reeglid
Igal grupil võiks olla oma reeglid, millised täpselt, sõltub aga grupi eesmärgist. Küll aga peaks konkreetsed reeglid paigas olema siis, kui tegemist on tasulise grupiga (liikmelisuse ostnud, koolitusel osalenud jne). Järgnevalt aga mõned punktid, mis on üsna universaalsed:
- Austa teisi grupiliikmeid – vihakõned ja süüdistamine ei ole lubatud.
- Otsene reklaami tegemine ilma administraatori loata on keelatud.
- Grupis tehtud postitused jäävad gruppi, neid ei tohi kopeerida ega levitada muul moel.
- Grupi liikmeks astudes kinnitad, et oled reeglitega tutvunud ja nõustud nendega.
Kui keegi nende reeglite osas (järjepidevalt) eksib, ära karda teda grupist välja heita. Pane tähele, et kogu sinu Facebooki grupi dünaamika peegeldab ka sinu ettevõtet. Seega pidev negatiivsus ja halvakspanu mõne liikme poolt kandud pahameeleks sinu ettevõtte vastu, sest sa ei astu samme tema eemaldamiseks.
Kokkuvõtteks
Kui sa alustad Facebooki grupi loomisega, mõista, et see ei saa tiirelda ainult ümber sinu. Seda eesmärki täidab Facebooki leht. Grupp ei ole kiire moodus lisaraha teenimiseks, see on midagi suuremat, kogukonda loov. Seega loo grupp ainult siis, kui sul on soov ka päriselt inimestega suhelda ja nende eludesse lisandväärtust anda. Niisiis mõtle hoolikalt, kas sul on sellist aega ja tahtmist, et piisavalt enda ressursse sinna suunata.
Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu