Mida toob aasta 2025 turunduses?
Aeg on taas vaadata tulevikku ja jagada 2025. aasta turundussoovitusi! Heidame koos Eesti tuntud turundajatega pilgu peale sellele, mis nende arvates meid ees ootab – millised strateegiad tasuvad end ära, millele panna rohkem rõhku ja mis võiks sel aastal ehk pisut tahaplaanile jääda.
Allolevalt ja järgmistest postitustest leiad nii väärtuslikke ennustusi kui ka praktilisi nõuandeid! Tule kindlasti mõne päeva pärast tagasi – järgnevates osades jagavad oma mõtteid ka Tanel Smailyst, Marten SEO1-st, Birgit Sky Mediast, Teet Torim Bigger Picture Advisorsist, Jakob Pimedateliidust ja paljud teised!
Sel korral alustan Priidu ja Tõnuga ning lõppu ka enda mõtisklused.
- Priit Kallas – AI ja turunduse spetsialist, Dreamgrow
- Tõnu Väät – Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht, e-kaubanduseliit.ee
- Brit Mesipuu – turundaja ja koolitaja, Milos reklaam
Priit Kallas
· Tehisintellekt ja turundus 2025
Tehisintellekti võidukäik jätkub. Deepseek näitas, et tehisintellektist saab 10x odavamalt tulemusi kätte. 2025 aasta peamiseks teemaks saab suure tõenäosusega agentide tulemine või vähemalt suurem automatiseerimine. Agendid vajavad suurt jõudlust ja nii läheb see 10x kasv nagu kerisele.
Kõik inimesed tahavad saada masinat, mis teeks nende tööd. “Kas ChatGPT teeb turu uuringut ja leiab kõik konkurentide andmed?” “Kas ChatGPT saaks veebis kokku koguda toodet info ja teha selle kohta analüüsi?” Selliseid ja muid sarnaseid küsimusi saan ma iga kord, kui mingile grupile tehisintellekti võimalusi tutvustan.
Ei saa!
Varsti võibolla saab. “Kas AI võiks teha ära selle töö, mida ma ise teha ei taha?” 2025 võib olla aasta, kus mingites töölõikudes see juhtuma hakkab.
· 2025 on rakendamise aasta
Hakkavad tekkima vahed! Need, kes kasutava tehisintellekti, lähevad ette ja need, kes seda ei tee, jäävad üha rohkem maha.
Tehisintellekt tõstab kasutajate produktiivsust sedavõrd, et inimene üksi ei saa enam hakkama. Kui ma teen 10 sisutükki ja sina 1, siis sul ei ole mingit võimalust ilma masinata minuga konkureerida.
· Sisu loomine tehisintellektiga
Ma alati pea plahvatab, kui keegi ütleb, et inimesed enam ei viitsi ju pika sisu jälgida. EI OLE OLEMAS PIKKA SISU!!!! ON IGAV SISU!!!
Kui ma teen 10 artiklit jalgratastest ja sina teed 1. Kuidas see võiks mind edasi aidata?
Algus on loogiline. Sul on üks üldine artikkel ja mul on 10 spetsiifilist. Aga edasi? Mingi aega saavad ju jalgrattateemad otsa?
Ei saa!
Sa saad kirjutad sama artikli meestele ja naistele. 20-30 meestele ja naistele, 30-40 meestele ja naistele. Tartlastele, tallinlastele, nendele kes ostavad esimest ratast ja neile, kes ostavad kümnendat.
· Tehisintellekt teeb võimalikuks personaliseeritud sisuversioonid
Turunduse püha kraal on üks ühele sihtimine. Ma ei kirjuta tootekirjeldust või artiklit hägusele sihtgrupile. Ma kirjuta selle otse sinule. Nii võib mul ühes artiklist olla 10000 versiooni. Siin ei ole mitte mingit võimalust, et ilma tehisintellektita hakkama saab.
GDPR natuke piirab neid võimalusi aga tehniliselt saab teha koertoidu teemalised artiklid ja reklaamid sinu koeraga. Ja jalgratas sotsmeedia postituse pildil on sinu kodupiirkonna poe ees.
Tundub ulme? Jah, see kõik ei juhtu 2025. Aga esimesed asjad hakkava juba sel aastal juhtuma.
· SEO ja AIO
Üha rohkem inimesi kasutab tehisintellekti vahendeid otsimootoritena. Sellest võib jääda mulje, et otsingumootorite ja SEO tähtsus võiks väheneda.
Ei vähene!
Praegu on dominantsed ikka veel tavalised otsingumootorid. OpenAI ChatGPT kasutab Microsoft Bingi ja Google kastutab Googlet… duh!
Selleks, et su andmed tuleksid välja tehisintellekti vastustes on vaja sarnaseid tegevusi nagu kodulehe optimeerimisel. Hästi optimeeritud ja kõrge autoriteediga lehed satuvad ka tehisintellekti tulemustesse sagedamini, kui nende kesised konkurendid.
Tehisintellekti arendajate üks suur probleem on treening andmete puudus. Kui sa annad neile treeningandmeid, siis on lootust, et hiljem oled sina ka nende tulemustes esil.
Sisu on vaja rohkem, kui kunagi varem ja käsitööga hakkab juba ajale jalgu jääma.
· Sotsmeedia ja tehisintellekt
Sotsmeedia jätkab oma olemasolu meelelahutuskanalina. Sisu loomine ja personaliseerimine muutub automaatsemaks. Kui varem ei olnud jaksu teha viit erinevat reklaami, et tabada oma 5 tähtsamat persoonat, siis tehisintellektiga automatiseerides võid tabada sama tööga 20 persoonat täpsemalt kui ennem oma käsitööga.
Sotsmeedia personaliseerituse ja sihtimise puhul võib jääda peamiseks takistuseks see, kui palju võimalusi kanalid ise sulle annavad.
Kui nende taktika jääb selliseks nagu praegu, et sihtige kõiki ja me ise teeme tehisintellektiga sihtimise sinu eest, siis ei pruugi oma tööst väga kasu olla.
Paljud turundajad kasutavad seda haavlipüssiga sihtimise meetodit, sest pole aega või oskust paremini teha. Kanalid ise saavad sellest kasu, sest kui sihiksid täpsemalt, siis ostaksid vähem impressioneid.
· Meiliturundus
Meiliturundus on olnud läbi aegade üks parimaid kanaleid, millega oma sihtgruppi kinnistada ja müüki kasvatada.
Tehisintellekt aitab meili võimendada läbi selle, et sa saad üha rohkem personaliseerida. Kunagi ühe turundajaga rääkides ütles ta, et segmenteerides oma listi huvide järgi kolmeks, kolmekordistas ta meilist saadava tulu.
AI abil saad saata igale oma meililisti liikmele isikliku meili, mis arvestab täielikult tema varasema tegevusega. Siin ei sega sind ka GDPR, sest oled eelnevalt saanud kõik nõusolekud. Kui listi tuimalt kolmeks jagamine aitas tulemusi kolmekordistada, siis personaalsete meilide saatmine aitab seda veel paremaks teha.
· Personaalsed vood
Kohandamisel ei pea mõtlema ainult sisust. Saad tuunida seda, millal saata, kui sagedasti saata, milline on sisutükkide pikkus. Kui palju materjali on igas saadetud kirjas ja palju muud sellist.
· Tarbija ja tehisintellekt
Samas hakkavad tekkima ka AI vahendid tarbija poolel. Mul on robot, kes otsib mulle parima jalgratta minu soovide ja eelarve piires. Kui valik tehtud, siis ootab, kuni tuleb kampaaniapakkumine, kus see ratas on -30% hinnaga.
Turundaja peab veenduma, et tema kanalites oleks olemas kõik see, mis aitab tarbija robotil tema pakutava toote või teenuse kasuks otsustada.
Muutused võtavad alati rohkem aega, kui me arvame. Kõik see ei juhtu 2025 aastal, aga me liigume selles suunas.
Tõnu Väät
· Sotsiaalmeedia
Sotsiaalmeedia on kindlasti kuningas. Veel mõni aasta tagasi oli põhiline turunduskanal Facebook ja Google, on praeguseks kõrvale tulnud jõuliselt Instagram, Youtube. B2B sektoris annab tulemust LinkedIN ja X. TikTokist ei saa enam üle ega ümber.
Üks märksõna 2025 aastaks võiks olla see, et kõikides kanalites EI PEA kohal olema. Päriselt! Leia enda sihtgrupp, vali need õiged kanalid ja ole seal kohal nutikalt – vähem korporatiivset sisu ja tasulisi reklaame, rohkem inimlikkust ja tarbijale kasulikku, teda päriselt huvitavat sisu. Videosisu on kindlasti 2025 oluline. Keskmine tarbija kasutab 2-3 sotsiaalmeedia kanalit ning sa jõuad temani mitmest kanalist, kus pead olema omanäoline, lähtuvalt kanali eripärast.
Üks viga, mida tehakse on sama sisu postitamine igasse erinevasse kanalisse. Arvesta, et sisu tuleks optimeerida, mõtle, mis kanalites sinu tarbija on, mis formaadid antud kanalites töötavad ja kuidas parimalt temani jõuda. Kuna Youtubes töötavad hästi shortsid ja Tiktokis reelsid, tuleks paika panna millist formaati mingisse kanalisse toota ehk millist formaati antud kanalis tarbitakse.
· Sotsiaalmeedia muutub meelelahutuslikumaks
Olen tugevalt seda meelt, et sotsiaalmeedia on muutumas ka Skandinaavias ja Baltikumist järjest rohkem meelelahutuslikumaks mis tähendab, et brändid peaksid järjest rohkem keskenduma meeldivuse ja usaldusväärsuse kasvatamisele. Otsene müügitegevus ja pakkumine jääb heast sisust aina kaugemale ning sotsiaalmeedia aitab kaudselt otsest müüki teha.
Lisaks tasub tähele panna, et kanalite rohkus ja tähelepanu hajumine tähendab teisest küljest seda, et sinu sisu märgatakse järjest vähem ehk, et sisu ei pea olema ainult antud kanalisse sobivas formaadis vaid ka väga hea, edasi andev, humoorikas, nutikas, kasulik tarbijale.
Ja e-maili turundus ei ole surnud! Kogu endale püsikliente ning sinu suurimaks väärtuseks võib müügis kujuneda kord nädalas 10 000le lojaalsele kliendile e-maili teel kasulikke soovitusi, sooduspakkumisi saata.
· AI ja tehisintellekt
AI`st ei saa täna enam üle ega ümber. Eriti e-kanalites toimetades. Ka enamus sotsiaalmeedia turunduse koolitajaid on end ümber profileerinud AI koolitajateks. AI tööriistu, mida täna kasutame, nendest ei osanud paar aastat tagasi undki näha ja küllap 2025 aasta lõpus on meil tööriistu, millest ei oska hetkelgi und näha. Mis näitab, kui kiiresti suund areneb, AI`d kasutavad enamus e-äride turundajad juba täna tekstide ja piltide töötlemiseks.
On väga palju tööriistu, mis oluliselt vähendavad sinu tööd sisuloomes ja pilditöötluses ning on revolutsiooniline just e-kanalites ja eriti e-äris. Suured rahvusvahelised e-poed nagu Amazon, Zalando jpt on välja hõiganud 2025 AI aastaks, kus personaliseerimine, soovitused jm ehitatakse suuresti AI põhiselt.
Tehisintellekt tuleb järjest rohkem ka personaliseerimisel appi ning ka siinkohal on 2025 aastaks soovitus – rakenda enda e-äris tehisintellekti soovitustest, personaliseerimiseks ja optimeerimiseks. Mõtle, kuidas saaksid tehnoloogiat ära kasutades enda e-poe kasutajamugavust ja personaliseeritud pakkumisi, järelmüüki kasvatada?
· Bürokraatia
Mulle väga meeldib väljend: Ameerika innoveerib, Hiina kopeerib ja Euroopa reguleerib. Kõike eelnevat rakendada on Euroopas väga keeruline. Näiteks järjest kitsenevad privaatsuspoliitikad, 2025 juulist rakenduvad ligipääsetavuse nõuded e-poodidele, tarbijakaitse seaduse muutus jpm seab tohutult piiranguid ja kinniseid uksi koridori, millest edasiminekuks tuleb minna ringiga või hoopis tagasi.
Halb kõige juures on see, et väljaspool Euroopa Liidu asuvatele ettevõtetele sarnased piirangud ei kehti ehk neid ei täideta ja nad saavad end vabalt reklaamida Euroopas. Me oleme endale loonud ebavõrdsed konkurentsitingimused ning selgelt liigse bürokraatia mis halvab konkurentsi ja kurnab liigselt just väikeettevõtjaid. Säilita kainet mõistust, ära üle end ise reguleeri ja tihtipeale piisab miinimumnõuete täitmisest.
· Kui on keeruline – ära poe peitu!
Ilmselt on see psühholoogiline – kui majandus jahtub, tõmmatakse esimese asjana turunduskuludele pidurit. Paljud ettevõtte juhid ja omanikud võtavad turunduseelarvet jätkuvalt ekslikult kui kulu. Tegu ei ole turunduskulu vaid müügikasvu vahenditega. Kui sul on piimafarm ning 100 lehma siis usu, et kui piimakogused vähenevad siis sa ei saa lehmasid rohkem piima andma nende toidukordasid vähendades. Millise tulemuse annab käibelanguse korral turunduskuludest kokkuhoidmine?
Peale kriise on sektorites alati suurimad kasvajad need, kes kriisi ajal panustasid turundusse just veel rohkem, kui heal ajal, investeerisid ja laienesid. 2025 on vundamendi ladumise aasta. Kuna suurem enamus kärbib, saaksid sa suurema panuse korral kordades rohkem tagasi ja see on hea aeg brändi kasvatamiseks. Lisaks ka see, et raskel ajal, kui müük ei lähe nii hästi, turunduse veelgi kärpimine viib müügi kordades veel rohkem alla.
Brit Mesipuu
Lühidalt öeldes on minu arvates oluline, et keskenduksid kvaliteedile, personaalsusele ja autentsusele. AI ja SEO aitavad sul oma strateegiaid optimeerida, aga ilma inimliku ja tähendusrikka sisuta ei pruugi need tuua soovitud tulemusi.
Nüüd aga kõigest pikemalt:
· Sotsiaalmeedia – vähem, aga targemalt
Sotsiaalmeedia on oluline, pole küsimustki, kui olen endiselt seda meelt, et “vähem on rohkem”. Loodan, et aina enam ettevõtteid saavad aru, et kõikides kanalites korraga tegutsemine ei ole mõistlik. Algoritmid soosivad sisuloojaid, kes on teinud iga sisutüki just selle sotsiaalmeediakanali eripära silmas pidades. TikTok lühikesed videod, Insta esteetilisus, LinkedIn ettevõtlusele mõeldes jne. Ja veel lühidamalt – usun, et Facebook on Eestis endiselt ka sellel aastal esirinnas.
Mida teha?
Keskendu autentsele sisule ja kohanda see platvormile vastavalt. Jaga päris inimeste lugusid, mis töötavad paremini kui ülepoleeritud reklaamid. Kui jagad teiste sisu, tee ta nö. „enda omaks“ .
Algoritmid muudavad nüansse, kuid siiani armastavad nad sisu, mille „küljes“ inimesed kauem püsivad. Seega katseta interaktiivseid formaate – küsitlused, live-videod, karusell-postitused, stickerid, UGC jne aitavad kogukonda rohkem kaasata.
· Kasuta isikupärast AI-d
AI on hea abiline ideede genereerimiseks, musta sisu kokku panekuks, tuimade faktide kogumiseks jne. Kuid sa ei saa teha tulemusest copy-paste! Need tavakõnes mitte kasutatavad väljendid ja ülevoolavad sõnad reedavad kiiresti, et oled kasutanud AI-d. Sedasi teed kasu asemel sootuks kahju oma mainele.
AI teemalisi koolitusi on juba omajagu, küll aga ma ei märka üleliia palju selliseid, mis kõneleks rohkem tulemuse isikupärastamisest. Näidatakse palju eri tööriistu ja nende võimekust, kuid see on ainult tehniline külg.
Mida teha?
Kasuta AI-d kuid ära unusta, et selle abil sisu luues oled sa üks paljudes ehk keskmine. Kui sul veel ei ole, pane kirja detailne persoona(de) kirjeldus ja vaata, kas AI poolt pakutud sisu teda reaalselt ka kõnetaks. Sedasi, et ta tunneb – „Kas ta räägib minuga?!“.
· Mikroinfluencerid
Minu arust on Eestis peamine fookus endiselt suurte mõjutajate kaasamisel. Ise olen juba aastaid rääkinud ja kasutanud väiksemaid, ja kohati lojaalsemaid jälgijaid omavaid influencereid (ka vaid 1000 ja natuke peale). Tunnen aga puudust meessisuloojatest! 😊
Mida teha?
Proovi oma turundusstrateegias keskenduda koostööle nende mõjutajatega, kes jagavad siiralt sinu brändi väärtusi ja kelle jälgijaskond on täpselt sinu sihtrühm. Jälgijate number hetkeks kõrvale heites. Ära unusta seejuures anda unikaalseid sooduskoode või linke. Vaid sedasi saad hinnata ka reaalselt nende tulemuslikkust.
· SEO ei ole surnud
Kodulehele orgaanilise liikluse saamiseks tuleb endiselt keskenduda SEO-le. Küll aga peab olema kursis Google uuendustega. Sealhulgas sellega, kuidas ka AI otsingule meelepärane olla.
Mida teha?
Soovitan varasest veelgi enam keskenduda pika sabaga märksõnadele (long-tail keywords). Samuti seda, et tee enam nö. sisu klastreid (content clusters), mitte juhuslikke postitusi. Ja kuigi Eesti on üpris väike, ära unusta kohalikku SEO-d.
· Jätkusuutlik ettevõtlus pole endiselt kohustuslik
Siia lõppu ehk ka vähempopulaarsem arvamus kuid usun, et endiselt pole keskkonnateadlikkuse ja sotsiaalse vastutuse tugev pushimine konkurentsieelis. Ma ei arva, et maksumuudatused ja üldine majanduslik olukord tõmbaks ostu silmmärgatavalt maha, elu läheb ju edasi. Samas ei usu ka seda, et inimesed sooviksid /saaksid /oleksid valmis keskkonnasõbralikkuse sildi all (oluliselt) enam maksma.
Mida teha?
Kui su bränd panustab jätkusuutlikkusse, näita seda muidugi välja! Kui aga mitte, ära hakka seda pliiatsist välja imema. Autentsus on siin võtmesõna – inimesed tunnetavad kiiresti ära, kui sa üritad lihtsalt “rohepesu” teha.
Juba mõne päeva pärast uus artikkel! Ootan sind tagasi! 🙂
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu