13 ideed, mida kaaluda fondi tüübi valikul
On kindlaks tehtud, et mõned kirjatüübid on usaldusväärsemad kui teised. Kui tahate jätta endast ausa inimese mulje, kasutage Baskerville. Kui sa omad restorani, tasub mõelda moodsate fontide peale, mis pidavat jätma parema mulje koka toiduvalmistamise oskustest.
Kas sulle ka tuttav olukord, kus kerid Wordis, PhotoShopis, Canvas või mõnes muus sarnases keskkonnas seda pikka fondi nimekirja? Juba oled sobivat leidmas kuid siis mõtled, et äkki miskit muud oleks veel parem? Ja nii see aeg läheb… vahel võtab fondi valik enamgi aega kui teksti enese välja mõtlemine. Minul juhtub seda küll aeg ajalt.
Kogusin siia kokku mõned põnevad faktid eri kirjastiilidest! Äkki nö. teaduslikumalt asjale lähenedes aitab see järgmisel korral õigema valikuni kiiremini jõuda. Kuigi jah, tuleb tunnistada, et päris seda universaalset muidugi siiski ei ole. Igal ühel on mingi oma konks juures.
Siit artiklist saad sa teada:
- Milliseid fonte peetakse usaldusväärsemateks?
- Milliseid kirjatüüpe eelistada, kui tahad mõjuda sõbralikult?
- Mis font aitab rohkem müüa?
- Comic Sans – jah või ei?
1. Tahad näida usaldusväärsena? Kasuta Baskerville!
Katsed on näidanud, et inimesed kalduvad usaldama infot, mis on kirjutatud Baskerville stiilis. Seda võrreldes tekstiga, mis on kirjutatud Georgia, Computer Modern, Helvetica, Comic Sans või Trebuchet kirjas.
Miks nii? Cornelli Ülikooli professor David Dunning arvab, et Baskerville stiili formaalsus ja pidulikkus tõstavad selle usaldusväärsust.
2. Tahad küsida kallimat hinda? Kasuta nö. fancy’t kirjastiile.
Moodsad fondid seostuvad enamate oskustega teatud erialadel. Ühes uuringus võrreldi niiöelda klassikalisema ja moodsama fondiga kirjutatud menüü mõju. Restorani külastajatele tundus, et moodsa (loe: raskemini loetava) fondiga menüü restorani kokal on paremad oskused, kui lihtsamat kirjastiili menüüdes kasutanud toitlustusasutuste kokkadel. Samuti on need toidud kallimat hinda väärt.
See on sarnane efekt nagu menüüs olevate toitudega. Kumb toit on sinu arust enam raha väärt tarte tatin või tagurpidi keeratud lehttainakook? Rabarberi-chutney või rabarberimoos?
3. Soovid ülesandeid kiiremini lahendada? Kasuta lihtsamaid fonte.
Moodne kirjastiil ei ole alati parim lahendus. Uurijad leidsid, et kui inimestele anti ülesanne, ja selles oli kasutatud peent kirjastiili, kulus neil ülesande lahendamiseks 2 korda rohkem aega kui harjumuspärasema fondiga kirjutatud sama ülesande korral .
4. Su lugejaskonna seas on düslektikuid?
Düslektikutel on lihtsam lugeda Helvetica, Courier, Arial, Verdana ja Computer Modern Unicode kirjastiilis tekste. Kas panite tähele, et düslektikutele tehtud kirjastiil OpenDyslexic selles nimekirjas puudub!? Aga just sellisele tulemusele jõuti uuringus, kus võrreldi eri fontide loetavust düslektikute seas.
Kokkuvõtvalt on aga öeldud, et düslektikutele on sobilikud sans-serif stiilis kirjatüübid; reavahe vähemalt 1,5; kirja suurus vähemalt 12-14; kasutada võimalikult vähe Caps Locki ja allajoonimist; võimalusel vältida p ja q tähtede kõrvuti asetsemist.
5. Enne fondi valikut mõtle oma sihtrühma iseloomule!
Top 3 kirjastiili, et jõuda tasakaalukate ja rahulike inimesteni, on Times New Roman, Arial ja Cambria. Enesekindlate inimeste nö. püüdmiseks kasuta Impact, Rockwell Xbold ja Georgia stiili. Gigi, Kristen ja Rage Italic sobivad hästi loomingulistele inimestele.
6. Testi
Inimesed omistavad fontidele isikupära. Seega võta aega ja eksperimenteeri eri kirjastiilidega, et leida neist parim, mis sobiks sinu sihtrühmale. Isegi pealtnäha sarnaste fontide puhul võib üks neist siiski märgatavalt paremini suhestuda sinu sihtrühmaga.
7. Öko – kas ka kirjastiilis?
Nö. Öko-fondid ei pruugi tegelikult raha kokku hoida. 2010.aastal võitis Ecofont disaini auhinna. Wisconsini ülikooli uuring näitas aga, et mitmed kirjastiilid (sealhulgas Ecofont Vera Sans) kasutasid välja trükkimisel rohkem trükitinti kui nt Century Gothic.
8. Font ja maitsemeel
On leitud, et valides õige fondi, saad inimestes esile kutsuda isegi tundeid maitsemeeles.
9. Lugeda või veerida?
Tihti arvatakse, et lihtsaim font lugemiseks on Sans Serif. Erinevalt Serifist, puuduvad Sans Serif fondil need „jalad/konksud“. Iga täiendav element tähe juures raskendab selle lugemist. Vaja ju rohkem infot läbi närida.
Kuid üldiselt arvatakse, et enamus peavoolu fondid on üsna võrdväärse loetavusega.
Et tagada optimaalne lugemise kiirus, kasuta fonti suurusega 10 (ja rohkem). Tüüpidest on võrdselt head Arial, Verdana, Georgia ja Times New Roman.
Samas, kui soovid, et loetu ka paremini meelde jääks (õppematerjalid), tasub jällegi kaaluda pisut keerukamaid fonte.
10. Organiseeritus või rahulikkus?
Serif tüüpi fondid on rohkem fokuseeritud organiseeritusele ja rahulikkusele kui Sans Serif. Ühe katse järgi sai üliõpilane serif kirjastiilis kirjutatud esseede eest kõrgema keskmise hinde, kui seda sans serif fontide puhul.
Ümaramad kirjatüübid kutsuvad esile õnnetunde, kandilisemad viha. Ebatavaliste vahekaugustega fondid võivad olla huvitavad, kuid agressiivsed. Samas tavalise järjekindla vahega jätavad küll professionaalse mulje, kui tunduvad igavad.
11. Enim kasutatud reklaamfont
Helvetica on laialdaselt kasutusel nii reklaamteksti kui logode seas. Selle fondi atraktiivsuse ja laia kasutuse taga on kindlasti ka variatsioonide rohkus. Kirjastiil on lihtsa välimusega ja kergesti loetav.
12. Maailma kõige vastuolulisem kirjastiil on Comic Sans?
Enamus fonte kutsuvad tugevamalt esile ühe emotsiooni teiste tunnete seas. Comic Sans puhul on asi aga teisiti. See stiil produtseerib kogu emotsionaalse spektrumi – ärritamisest rahustamiseni. Inimesed kas armastavad või vihkavad Comic Sansi.
Muide, Comic Sansi vihkajad on loonud lausa kommuune, et keelustada see stiil. Ka sul on võimalus sellise kriminaalse teo, nagu Comic Sans kasutamine, eest inimesi üles anda 😀 http://www.comicsanscriminal.com/
13. Meeldivam müüb rohkem?!
Aastal 2004 läbi viidud uuringus pakuti osalejatele kahes samasuguses karbis šokolaaditrühvleid. Ühe karbi nimi oli ‘‘Temptation’’ teisel ‘‘Indulgence’’. Mõlema karbi puhul kasutati nii Signet Roundhand, kui ka Salem fonti. 40st osalejast 30 valisid karbi, mille nimi oli kirjutatud Signet kirjastiilis. Sealjuures ei olnud oluline, mis selle karbi nimi oli.
Seega järgmine kord poodi minnes mõtle, kuidas tegid valiku kahe tundmatu, kuid sarnase toote vahel – äkki oli valiku põhjus just meeldivam toote kirjapilt?
Kokkuvõtteks
Nagu näha, fondid võivad olla nii su parimad sõbrad kui ka suurimad vaenlased. Seega tuleb kasutada neid targalt. Samas ei tasu väga kinni jääda ka igasugu tarkadesse uuringutesse, tasub eksperimenteerida. Kui sinu ettevõtte puhul toimib just khmm….comic sans, siis olgu peale 🙂
Mis font on sinu turvaline valik?
Tegevjuht
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu