Kuidas olla üle hirmust avaliku esinemise ees?
Olen olnud ka ise metsik esinemise kartja. See oli 2017a märts, mil tegin oma esimese avaliku turunduse teemalise esinemise. Jüri Muttika oli tol päeval päeva kuraator. Mina olin esimene esineja. Üritasin teda veenda, et ta esineks minu eest, sest mina ei lähe lavale! Jüri ütles: Kui sul ei ole kerget ärevust, lähed käega lööma. Mõõdukas ärevus on hea!”. Seda mõtet kandsin aastaid endaga kaasas.
Läks mööda 300+ esinemist, publiku suuruseks vahel ka mitusada. Kõik oli tore kuni… pidin oma teist magistritööd kaitsma hakkama. 4 õppejõudu minu ees ja mina – kardan ja olen ärevuses. Validol keele alla ja ära ta tegin. Seega tean, et kooli ja õpetajate ees on mul aukartus, tean ka olukorda kust see tuli.
Kui ka sina vajad häid nõuandeid esinemisärevuse ja avaliku esinemise hirmuga toime tulekuks, siis siin nad on! Palusin Maarja Mitt-Pichen’il panna kirja peamised soovitused enesekindlaks esinemiseks. Seega annangi nüüd sõna üle Maarjale, kes on näitleja, eneseväljenduse õpetaja, hääle ja kõne treener.
- kuidas saada üle avaliku esinemise hirmust?
- 6 praktilist nõuannet avaliku esinemise ärevusest üle saamiseks
- 1. Pole vaja karta omaenda hirmu
- 2. Teeseldud enesekindlus paistab välja ega ole cool
- 3. Lihvi oma sõnumit – kas viieaastane laps saaks sellest aru?
- 4. Tea, kellega sa räägid ja räägi inimese moodi
- 5. Struktureeri oma mõtted – mis? Miks? Mida?
- 6. Ära karda pause teha – hinga ja hoia suu avatuna!
- Esinemishirmu on võimalik vähendada!
- Esinemisoskus on lihvitav
Maarja:
Sul on suurepärane idee, aga kui tuleb aeg sellest rääkida, hakkab süda puperdama, käed lähevad higiseks ja mõistus jookseb kokku. Sul on vaja veenda klienti, investorit või koostööpartnerit, aga sa ei tea, kuidas end enesekindlalt väljendada? Sa pole üksi.
Avaliku esinemise hirm on üks levinumaid hirme maailmas. Uuringud näitavad, et paljude jaoks on see isegi suurem kui hirm kõrguste või ämblike ees. Aga kas oled kunagi mõelnud, miks see nii on? Ja mis veel tähtsam –
kuidas saada üle avaliku esinemise hirmust?
Hea uudis on see, et avalik esinemine ei ole kaasasündinud talent, vaid oskus, mida saab teadlikult arendada. Sinu sõnum on väärt kuulamist – vaja on vaid osata seda enesekindlalt edasi anda.
6 praktilist nõuannet avaliku esinemise ärevusest üle saamiseks
Siin on 6 praktilist sammu, mis aitavad sul ületada esinemishirmu ja rääkida selgelt ning veenvalt. Need nõuanded kehtivad nii müügikohtumisel, konverentsil kui ka lihtsalt igapäevases ärisuhtluses.
1. Pole vaja karta omaenda hirmu
Laias laastus kolm inimest neljast kardavad avalikku esinemist rohkem kui surma. See on väga vana muster, ellujäämismehhanism, mis räägib umbes nii – kui ma eksin, end haavatavaks või naeruväärseks teen, siis visatakse mind hõimust välja, ma jään ilma kõigist ressurssidest ning suren kurjade tiigrite hammaste vahel.
Tänasel päeval ei ole see kohane mõttekäik. Aga programm on vaikimisi sisse lülitatud ning käivitub hetkel, mil sul tuleb teiste inimeste pilkude ette astuda. Sa tunned seda kehas: sa hakkad higistama, käed-jalad hakkavad surisema, suu muutub kuivaks, pilk häguseks ja pea jookseb mõtetest tühjaks.
Hirm enne esinemist on isegi hea
Kuna tegemist on kehalise reaktsiooniga, siis saad sa seda reguleerida just keha kaudu: sügavalt hingates ning ennast kehaliselt maandades. See ei tähenda muidugi, et esinemissituatsioonis on kohane hakata tegema rahustavaid hingamisharjutusi – need tuleb selgeks saada enne.
Tea, et hirm või kerge ärevus enne esinemist on normaalne ja mõnes mõttes isegi hea – see näitab, et sinu jaoks on miski kaalul. Sellega toime tulemiseks on olemas tehnikad.
Uskuda, et avalik esinemine pole sinu teema on sama hea, nagu uskuda, et kõik autojuhid tulid ilma koos juhilubadega. Avaliku esinemise oskused on treenitavad nagu kõik muudki oskused.
2. Teeseldud enesekindlus paistab välja ega ole cool
Üks kõige tavalisem mehhanism, millega kogenematud esinejad oma ebakindlust varjavad, on üleolev või isegi vaenulik suhtumine publikusse. See võib neis tekitada tunde, et nad on enesekindlad, tegelikult aga paistab hirm kaugele välja.
Milles selline teeseldud enesekindlus väljendub?
- Liikumatu (või isegi põlglik) näoilme,
- silmkontakti vältimine (publikust mööda või üle vaatamine),
- monotoonne hääletoon,
- kiirustades ja hooletult kõnelemine,
- väikesed ja nurgelised žestid,
- küsimustele vastamine toonil, nagu oleks vastus ilmselge
- või nagu segaks küsimus teda kohutavalt.
Räägi publikuga nagu oma sõbraga
Soovitan sul suhtuda publikusse sõbralikult ja lugupidavalt ning rääkida nendega nii nagu räägiksid oma sõbraga. Publik soovib alati, et esinejal läheks hästi – isegi kui see nende nägudelt ei peegeldu.
Alati leidub kuulajate hulgas keegi, kes elab su esinemisele tõeliselt ja nähtavalt kaasa – suuna oma sõnum kas või ainult talle. Kui su vastaspooleks on üks või kaks inimest, kes sulle ei paista sõbralikud, siis pea meeles, et see on nii vaid sinu vaates. Sa ei tea, mis toimub nende sees.
Arvates, et nad on ebasõbralikud või arvavad sinust halvasti, tegeled sa eeldamisega, see aga ei aita sind.
3. Lihvi oma sõnumit – kas viieaastane laps saaks sellest aru?
Ettevõtjatena teame väga hästi, et oma turundussõnumid tuleb lihvida selgeks nagu kristall. Sama kehtib ka juhul, kui sul tuleb ennast või oma ettevõtet tutvustada.
Oskad sa teha seda arusaadavalt ja meeldejäävalt? Kuidas sa vastad, kui keegi küsib, millega su ettevõte tegeleb?
Mida suurem ettevõte või keerulisem teenus, seda suurem on oht, et selgitus muutub liiga detailseks ning kuulaja kaotab seetõttu huvi. Oma teenust, toodet või ettevõtet tutvustades tasub endalt küsida, kas viieaastane laps saaks sellest aru? Kas suudad selgituse mahutada ühte lausesse?
💡Proovi, kas suudad ennast ja oma ettevõtet tutvustada 30 sekundi jooksul.
See ei pruugi esimese korraga õnnestuda, mis on täiesti normaalne. Liftikõnesid ja pitchimist tulebki harjutada. Soovitan sul oma sõnumit lihvides lähtuda põhimõttest, et olulisem kui see, mida sina TEED on see, mida klient SAAB.
Näide
❌ „Pakume väikestele ettevõtetele lihtsat ja taskukohast raamatupidamisteenust.”
✅ „Meie teenus aitab sul säästa raamatupidamisele kuluvat aega ja vältida vigasid.”
4. Tea, kellega sa räägid ja räägi inimese moodi
Oma asja ajades ning sama eriala inimestega suheldes kasutame sõnavara, mis võib arusaamatuks jääda nendele, kes ei tegutse meiega samal erialal. Tehnilised terminid, žargoon, lühendite kasutamine ja väga detailsed kirjeldused ajavad kuulaja segadusse.
Tea, kellega sa räägid ning arvesta oma sihtrühmaga. Näiteks turundusest rääkides võib oma lause sõnastada niimoodi, et sellest saavad aru ainult teised turundusinimesed, või siis kõigile inimestele mõistetavalt.
Näide
❌ „CTR ja CR on viimases PPC-kampaanias langenud, mis viitab sellele, et meie USP ei haaku sihitud ICP-ga. Lisaks näitab GA4 andmestik, et ROAS on madalam kui eelmise perioodi SEM-strateegias.“
✅ „Meie viimane tasuline reklaamikampaania tõi vähem klikke ja vähem ostusid. See tähendab, et pakkumine ei olnud sihtrühmale piisavalt atraktiivne. Samuti näitavad andmed, et reklaamid tõid vähem tulu kui eelmisel korral.“
Keerulise sõnavara või žargooni kasutamine ei näita alati professionaalsust. See võib jätta hoopis mulje, et kõneleja ei arvesta oma kuulajaga või siis ei saa ka ise täpselt aru, mida tahab öelda.
5. Struktureeri oma mõtted – mis? Miks? Mida?
Parim viis kuulaja tähelepanu kaotada on rääkida palju ja kiiresti, anda rohkelt ebaolulist infot ning teha seda kaootilises järjestuses.
Oma sõnavõttu ette valmistades küsi endalt:
- MIS on kõige olulisem sõnum, mida ma tahan edasi anda?
- MIKS see on teiste jaoks oluline – kuidas see töötab või mis kasu kuulaja sellest saab?
- MIDA kuulaja selle infoga peale hakkab, mis on tema edasised sammud?
Kui sa peaksid oma idee edasi andma ainult kolme lausega, siis kuidas see kõlaks?
Sellise struktuuri loomine ei vähenda sinu „loomulikkust“. Kasutades lihtsaid sõnu ja lühemaid lauseid jätad sa endast palju professionaalsema ja enesekindlama mulje kui rohke sõnavahuga, mis kuulajat väsitab.
6. Ära karda pause teha – hinga ja hoia suu avatuna!
Nagu eelmises punktis mainisin, võib liiga kiire ja ilma pausideta jutt kuulajat väsitada.
Kiirustades kõnelemine on sageli tingitud valest hingamisest ja sellest, et kõneleja püüab ühe hingetõmbega võimalikult palju öeldud saada. Sageli hakatakse kiirustades kõnelema, kui esinemine on ebamugav – justkui aitaks oma jutu hästi kiiresti ära rääkimine teiste tähelepanu alt pääseda.
Teine põhjus, miks kõne muutub „pudistamiseks“, on liiga kinnise suuga rääkimine. Kui suu ei käi korralikult lahti, ei saa diktsioonilihased oma tööd korralikult teha ning häälikud ja sõnad jooksevad üksteisega kokku.
💡Märka, kas hingad pinnapealselt või sügavalt
Selleks, et tekitada kõnesse pause, võid näiteks oma kuulajatele küsimusi esitada (kui see on võimalik). Siis saad ise hinge tõmmata ning tähelepanu korraks endalt eemale juhtida. Paus tekib ka siis, kui oma mõtte lõppedes hingad välja ja seejärel rahulikult sisse.
Esinemishirmu on võimalik vähendada!
Avalik esinemine võib tunduda hirmutav, kuid see on oskus, mida saab õppida ja arendada. Esinemishirm on normaalne, kuid see ei pea sind takistama. Kui tead, kuidas oma keha ja mõtteid juhtida, muutub esinemine lihtsaks.
Kuidas rääkida selgelt ja veenvalt?
- Lepi oma ärevusega – see on loomulik reaktsioon, mida saab harjutamisega vähendada.
- Ole siiras ja ära teeskle enesekindlust – publik soovib sind kuulata ja toetab sind.
- Muuda oma sõnum lihtsaks ja arusaadavaks – vähem keerulisi sõnu ja rohkem lihtsaid, kuid sisukaid mõtteid.
- Struktureeri oma kõne – räägi loogiliselt ja hoia fookust olulisel.
- Hinga ja kasuta pause.
Esinemisoskus on lihvitav
Esinemisoskus pole sündides kaasa antav, vaid lihvitav oskus. Väikeste sammude haaval liikudes ning harjutades muutub esinemine iga korraga lihtsamaks ja loomulikumaks.
Kas tahad oma esinemishirmust üle saada ja rääkida enesekindlalt? Maarjal on nii avalikke, personaalseid kui ka videoloenguid, mis seda saavutada aitavad. Näiteks „Viie sammuga enesekindlamaks esinejaks“, videoloengus saad praktilisi harjutusi hingamise ja hääle treenimiseks, publikuga suhtlemiseks ning esinemise ettevalmistuseks. NB! Kasuta ostukorvis koodi “Milos10”, et saada 10-eurone soodustus koolituse vaatamiseks! Kui soovid oma esinemisoskused järgmisele tasemele viia ning töötada minuga personaalselt, siis võta kindlasti temaga ühendust.
.
Aitäh Maarja!
Kui sul lugejana on ideid, mille kohta tahaksid veel praktilisi nõuandeid, kirjuta mulle! Vaatame, mis teha annab 🙂
Milos reklaam
Tegevjuht, sisulooja, koolitaja
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu