Kuidas Facebooki uudisvoog sind kurvaks teeb?

Kuidas FB uudisvoog sind veelgi kurvemaks teeb!?

Zuckerberg ütleb, et nad tunnevad endas vastutust panustada meie heaolusse läbi meile oluliste inimeste postituste tihedama kuvamise. Vabas vormis ümber tõlkides ütleb ta „Saame end tunda sedasi hästi ning vähem üksildasena. See omakorda panustab pikaajalisse õnne ja heasse tervisesse“.

Kas ei ole aga mitmed ja mitmed uuringud ammu välja toonud, et FB muudab inimesi kurvaks ja tekitab depressiooni just seeläbi, et nad näevad oma lähedaste ja sõprade postitusi?! Kui paljud meist postitavad pilte, et täna oli kehv/igav/ebaõnnestunud päev? Ikka näed ju, kui hästi su sõbral läheb, kuidas ta käib peenetes restoranides, kallitel puhkusereisidel jne, samal ajal kui ise selle kuu viimase palga eest taaskord kiirnuudleid leotad.

Ma ei ole varem kunagi arvamusartikleid kirjutanud,

kuid nüüd tekkis see tunne, et võtaks ka sel teemal sõna.

Käesolevat arvamust ajendas mind kirjutama FB teadaanne. Lühidalt – veelgi rohkem jääb tahaplaanile brändide loodud sisu. Eks ikka selleks, et luua tugevam side sõprade ja pereliikmetega nähes varasemast veelgi rohkem nende poolt loodud tähendusrikkaid postitusi.

Olen tänaseks kümneid ja kümneid arvamusavaldusi lugenud sellest, kui halb see ikka ettevõtetele on. Kui praegu juba oli kehv seis, siis nüüd muutub asi väga nukraks. Seega sellest ma pikalt täna ei kirjuta. Küll aga küsin – kas lubatud õnnetunne ja rahulolu saabub nüüd kõigi meie, tavakasutajate, õuele (loe: FB seinale)?

Tavakasutajana – muutun kurvemaks.

Küsite miks? Lühidalt – minu FB kogemus muutub nüüd veelgi halvemaks.

1. Mul on vabadus valida milliseid lehti ma soovin jälgida, milliseid mitte. Kui ma olen valinud võimaluse vajutada ettevõtte lehel „like/meeldib“ nuppu, olen ma seda teinud täie teadmise juures.

Kui mulle see leht enam ei meeldi, on töökäik vastupidine – ma vajutan „unlike/ei meeldi enam“ ja sellega olengi arvutihiirega hääletanud oma FB seina väljanägemise eest.

Jah, saad sama teha ka oma jälgitavate sõprade ja tuttavatega aga kuidas sa ikka oma parima sõbra Facebooki sõbralistist eemaldad? Vahel tahaks ikka näha ka tema postitusi või siis ei julge eemaldamise sammu ette võtta suhete säilitamise tõttu.

2. Vabandust sõbrad, kuid ma ei jälgi enamuse teie tegemistest FB-s. Tõesti. Võiks öelda, et ca 50% minu FB „sõpradest“ (hetke seisuga on neid mul kokku üle tuhande) on seatud režiimile „Lõpeta kasutaja X jälgimine“ või vähemalt „Snooze X for 30 days“. Miks? Kaua ma jõuan neid igapäevaseid grilli/kontserdi/lumememme pilte seinal vaadata? Eriti hull on olukord, kui keegi on just äsja armunud. Miks pead läbi Facebooki oma uuele kallimale (kes juhuslikult su kõrval istub) pidevalt oma armastust kinnitama. Pange telefonid käest, vaadake sügavalt silma ja lausuge siis need kolm maagilist sõna. Said mõne päris musi nüüd ehk hoopis?

Küll aga sooviksin kursis olla sõprade-tuttavate nö. elusündmustega – kolis, uus töö, uus pereliige jms. Eelkõige huvitavad mind just nende tööalased väljakutsed, samuti sooviks aeg ajalt leida koos lahendust mõnele esile kerkinud küsimusele jms.

3. Minu FB sein on loodud just minu huvisid silmas pidades. Ma jälgin kõikvõimalikke netiturundust puudutavaid blogisid, konkurentide tegemisi :), uudiste portaale ja huvigruppe.

Brit Mesipuu FB sein
Brit Mesipuu FB eelistused

Jah, selleks, et ma neid esimeste seas näeksin, on loodud taaskord nupp – „jälgi“, mida ma usinalt ka kasutan. Just seda „kuva esimesena“ võimalust. Aga…hiljuti saavutasin esimesena uudisvoos kuvatavate lehtede ülempiiri, seega pidin osad huvipakkuvad lehed sealt maha võtma. Seega – taaskord kurbus majas. Olen sunnitud huvipakkuvate lehtede vahele vaatama mitte nii paeluvaid teemasid.

Aeg ajalt tahan ka lihtsamat meelelahutust, seepärast jälgin neid ka mitte nii paeluvaid lehekülgi. Kuid kui prioriteetsetelt lehtedelt tuleb samal ajal värsket sisu peale, tahaks ikkagi need enne ära vaadata!

Lahenduseks

Kui Facebook teab niigi minust juba kõike, miks ta ei võiks siis kuvada minu Facebooki seinale kõikide minu jälgitavate lehtede postitusi, mis oleks tag’itud minu huvideks olevate sõnadega? Reklaami saavad nad sedasi suunata, miks mitte postitusi?

Mõned mõtted ettevõtluse teemadel

Ettevõtja seisukohast mind see muudatus eelkõige rõõmustab, minu lemmiktöödeks on ju teistele ettevõtetele sisuloome, artiklite kirjutamine jne. Kuid on ka mitmeid vastakaid tahke:

  • Ettevõtjad on aastaid maksnud FB-le, et kasvatada oma jälgijaskonda tasulise reklaami abil. Facebook laseb nüüd aga tuimalt üle. Tore, saite suure jälgijaskonna, nüüd aga nendeni postitused ei jõua, reach on väike, klikkimiste ja muude tegevuste arv veelgi väiksem. Seepärast langetab meie algoritm orgaanilist reachi veelgi, sest isegi su enda jälgijaid pakutav sisu ju „ei huvita“ (loe: me ei näita neile, nad ei saagi arvamust avaldada, kas huvitab või mitte).
    Ühesõnaga – maksa nüüd edasi, aga endisest rohkem, et keegi üldse näeks positust ja oma arvamust seeläbi avaldada saaks.
  • Ostjana tähendab see aga seda, et kui kasvavad reklaamikulud, kasvab ka kauba hind. Facebook, kas see teeb meid õnnelikuks?

Lahenduseks

oleks see kui FB suurendaks sarnaselt Google’le oma reklaamivõrgustikku, kus reklaame veel kuvatakse. Seega saaks vähemalt reklaamikulusid ehk samal tasemel hoida.

  • Mõtleme korra uudisteportaalide peale. Selleks, et need rohkem oma postitusi tasuta jagada saaksid, peaks tekkima uudiste all tähendusrikas arutelu.
    Kui sa loed uudiseid paberlehest, kas sa kirjutad oma mõtted ja kommentaarid jutu alla? Või oled lugenud lehte avalikus kohas ja leidnud sealt teiste inimeste arvamusavaldusi? Ei ole ju. Miks ma peaksin neid nüüd ühtäkki kommenteerima hakkama Facebookis? Lihtsalt seetõttu klaviatuurist miskit välja imema, et ma edaspidi ikka uudiseid edasi näeksin oma seinal?
  • Jäädes uudiste juurde – millised uudised tõmbavad elavamat arutelu? Eks ikka kõmu, õnnetused, seks, praegu koroona(ojee, näen neid postitusi nüüd siis veelgi sagedamini!). Ma ei ole kohanud pikka elavat arutelu tavapäraste poliitikasündmuste ja ettevõtlusalaste artiklite all.

Ma eelistan uudiseid tarbida passiivselt – lugedes. See on aga just see põhjus, mida FB praegu minu „rõõmsaks tegemise“ tähe all muuta tahab. Kui ma ei kliki, jaga, kommenteeri, arvab ta, et mind see ei huvita, ärme näitame talle enam neid!

  • Ja kuidas Facebook saab aru, et kommentaarid on kirjutatud rõõmsaks tegeva postituse alla? Seega muutun veel kurvemaks, sest rohkem kommentaare saavad ju igasugu õnnetused, abipalved, rahakogumised ja muud vastuolulised teemad.

Kokkuvõtteks

Mõtteid sel teemal on veel ja veel. Olengi pisut pikale läinud. Osade uuringute arvates saavad enim tagasisidet need postitused, mis on kuni 500 (750) sõna pikkused. Minu praegune sõnavõtt on aga juba 963 sõna.  Kui ma sooviksin FB-s piisavalt tagasisidet saada, oleksin pidanud lõpetama enne „Mõned mõtted ettevõtlusest“ punkti juures. Sry FB-s aga palun ole sel korral mu vastu armuline!

Brit Mesipuu, Milos OÜ, Milos reklaam, sisuloome, koolitused, turundus
Brit Mesipuu

Tegevjuht

MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
www.milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu