Kuidas ületada hirme ja teha 2025. aastast sinu (ettevõtte) arenguaasta?
Aasta hakkab lõppema ja sellega seoses kerkib nii mõneski peas küsimus – milline on minu uusaastalubadus? 😊 Mina ise nende suur fänn ei ole. Miks oodata 1. jaanuarini, kui saaksid alustada juba täna? Kuid ma ei vaata viltu ka neile, kes sellist märgilist kuupäeva tõukeks vajavad.
Olgu kuupäev, mis tahes, kui sinu arenguhüppe takistuseks on aga hirm – hirm teha esimene samm või proovida midagi uut –, siis see artikkel on just sulle! Siit leiad soovitused, kuidas teha 2025. aastast nii isiklikus kui ettevõtte vaates üks igati edukas aasta.
Kuna ma ise ei ole selle teema suurim ekspert, kutsusin appi Mari Arnoveri – teenusedisaineri, külalisõppejõu ja mentori –, kes avab artiklis põhjalikult, kuidas hirmust üle saada ja suuri muutusi ellu viia. Ja siit jutulõnga talle üle annangi:
Sisukord
Kui ma nii palju ei kardaks, siis…
Mis siis oleks teisiti? Lõpeta palun lause enda jaoks.
Aasta lõpus on aeg teha plaane järgmiseks aastaks, panna suuremaid eesmärke, unistada arenguhüpetest, sh äris – võtta riske, minna kaasa muutustega, laiendada tooteid – teenuseid, võtta inimesi tiimi juurde, kasvada. Ükskõik kui väikesed või suured me konkurentsis oleme.
Mina olen ettevõtjana hakanud lausa armastama seda mugavustsoonist väljas olekut ja pidevate eesmärkide seadmist. Kui täna iseloomustatakse mind sõnaga julge, siis lasteaias olin ma ainus, kes esinemiseks kuuse tagant välja ei tulnud. Põhikoolis ütlesin aga endale, et Mari, nii ei saa elus hakkama ja otsustasin (!) hakata julgemaks. See on end väga ära tasunud, sest tihtipeale oleme enda kõige suuremad takistajad. Kas pole mitte nii?
Mida me kardame?
Viis suurimat hirmu, mis kohe kõigil pähe tulevad:
- 1. surmahirm,
- 2. hirm esinemise ees,
- 3. hirm jääda lolliks ehk mainekahju,
- 4. südamevalu ja usalduse kaotus,
- 5. hirm rahaliselt mitte hakkama saada…
Meie hirm on suur ja tõsine, aga teistel õnnestuvad asjad justkui iseenesest, eks? Näiteks hiljutine pealkiri: “Kaja Kallas hüppas kõrge esindaja ja Euroopa Komisjoni asepresidendi koha saamiseks vajalikust latist europarlamendi kuulamisel üle täpselt nii puhta ja kõrge kaarega, nagu üks endine advokaat ja peaminister seda teha võikski.” Või “Võimatu võimalikuks: Jaan Roose kõndis slacklinel 3,6 km üle Messina väina”.
Et lihtsalt tuli mõte ja tegid ära? Ja kindlasti ei tundnud nad mingit hirmu, sest on nii kogenud? Kaja tõdes Pealtnägijale, et ikka valmistus paar kuud ja pabistas ning Jaan, et keskendus vaid järgmisele sammule enda ees.
Miks me kardame?
Loodus on kõik kavalt seadnud – selleks, et saaksid preemia, pead pingutama. Trenni tehes teame seada kõik. Kui aga soovime ettevõtluses saavutada arengut, siis peame ületama esmalt hirmu(d) (vt joonist).
Jep, justkui tõkke ja nii võibki seda nimetada tõkkejooksuks. Mind aitas kunagi see joonis palju – kui tead loogikat, siis tead, et ka preemia on kätte saadav. Teed ära korra, õnnestud algajana. Teed teise korra, ebaõnnestud, aga analüüsid, õpid miks. Teed ära kolmanda korra ja õnnestub suurepäraselt ning sellest saab sõltuvus.
Eneseareng on kõige olulisem areng
Mind on selles aidanud pikk ja loomulik enesearengu teekond (üle 20a) ja teenusedisain (üle 10a). Kolm peamist tõdemust, mida olen õppinud:
- Hirm on reaktsioon, julgus on otsus. Areng vajab eesmärki, aega, julgust ja otsust – julgust kaasata, usaldada, riskida, alustada. Esmalt pean olema inimesena julge, siis saan teha julgeid otsuseid ka ettevõtjana. Muidu pidurdan ka teiste arengut.
- Teenusedisain aitab muuta teadmatuse loomulikuks osaks protsessis ja jõuda juurpõhjuseni. Teenusedisainis on eesmärk luua kliendisõbralikke teenuseid-tooteid. Kui me töö tellijana oleme enesekindlad, mida me soovime, siis ebakindlust võib tuua etapp, kus kaasatakse ka teisi nende arvamusega – ennekõike kliente, kellele seda lahendust luua soovitakse.
Siis aga võib selguda, et me ei olnud ise kõige peale mõelnudki ja plaane tuleb ringi teha. Seda nimetatakse udufaasiks. Ja kui sellega puutuda kokku igas projektis, siis tekib omakorda enesekindlus, et teadmatus on sel hetkel okei, sest liigutakse selguse poole ja teatakse põhjuseid.
Väikese harjutusena saad proovida Toyota 5-miksi meetodit, kus esimese kõhkluse korral küsi endalt, aga miks? Peale vastust küsi uuesti, aga miks sa nii mõtled kuni jõuad juurpõhjuseni. Vahel läheb 5 korda, vahel läheb rohkem, vahel on lihtsam kui keegi teine meilt küsib.
- Ettevõtluses on ebaõnnestumine üks osa protsessist, mille käigus õpime kõige rohkem. Sellest räägin pikemalt Anna-Kaisa Oidermaaga oma teenusedisaini podcasti “Mida kliendid tahavad?” #3 osas.
Ära näe takistusi vaid võimalusi! Tulevik on võimaluste koht!
Kõike, mida saavutada ja muuta, saab teha alates tänasest. Selleks, et uuel aastal ei jääks midagi ainult hirmu taha, siis 7 soovitust, mida homme teha julgemalt:
- 1. Mis on eesmärk? Mõtle läbi kuhu tahad jõuda ja miks? Ole endaga aus. Planeerimine ei maksa midagi, aga aitab hoida kokku hiljem aega ja raha.
- 2. Alusta väikselt, aga alusta. Nüüd, kus sa tead, et sa kohtud oma hirmuga, siis ole teadlik. Vaata temaga tõtt. Mis on kõige hullem mis juhtuda saab? Päriselt. Kõik elavad selle üle.
- 3. Ära oota täiust kohe – et ise oskaks kohe esimest korrast või et toote-teenus peaks olema turule tulemiseks täiuslik vms. Kõike saab lihvida samm-sammult. See aitab ka maandada riske.
- 4. Tunnusta end väikeste asjade eest! Eriti esimeste sammude.
- 5. Räägi osapooltega, kuula. Sa ei pea ise kõike teadma. Kuula nii, et sa ei tõtta rääkima, vaid püüad mõista, mida sulle just räägiti ja miks. Sinu silmaring avardub.
- 6. Koonda enda ümber inimesed, kes toetavad ja usuvad sinusse, aga on julgelt oma arvamusega, st ausad. Kõike pole mõtet tagant kiita, eriti arengus.
- 7. Muuda hirm arengu kütuseks ehk normaalsuseks ja sa märkad, et oled teinud suure hüppe arengus.
Niisiis, hirm võib olla hea märk, et võimalus, väljakutse või muutus on ukse ees ja meie otsus on, kas laseme ta sisse või jääme samale kohale. Areng vajab muutust.
Ja lõpeta palun see lause nüüd uuesti: Kui ma nii palju ei kardaks, siis…
Mari soovib teile kõigile häid väljakutseid ja arengut ning lisainfot tema kohta leiate www.kliendiuuringud.ee
Ühinen tema soovidega ja soovin teile mõnusaid arenguhüppeid!
Brit Mesipuu
Milos reklaam
MILOS OÜ
tel.+372 521 5511
brit@milos.ee
https://www.facebook.com/milosreklaam
https://ee.linkedin.com/in/britmesipuu